Pouze kopíruji text odpovědi z jiného tématu aby se to zbytečně netříštilo
Aditivace, základové oleje, "minerál" vs "polo" a "plná" syntetiky
Co se týče čistoty motoru, současné moderní kvalitní oleje a to i minerály obsahují aditiva rozpouštějící úsady.Múžeš tedy jezdit tolik km na minerál a motor je čistý.Zde spíše záleží na stabilitě olejového filmu a výkonosti oleje ve vyšších teplotách (pístní čep,kroužky).Oleje s čistě minerálním základem skupin I. a II.(označení typu základového oleje) mají nižší bod vzplanutí a i nižší vyskozitní index(pod 120) proto při vyšších teplotách (nad 100 stupňů) dochází ke snížení kinematické viskozity,olej se stává "řidším" a není schopen již udržet stabilní mazací film.Též dochází k jeho vyššímu odparu,který ale při dostatečné aditivaci nemusí nutně vést k tvorbě úsad.Je tedy skutečně jedno zda nasadíš "polo" či "plnou syntetiku" neb v současné době se pro výrobu drtivé většiny olejů které jsou presentovány jako syntetické či plně syntetické atd. používají stejně vysoce kvalitní základové minerální oleje skupiny III,maximálně s určitým obsahem základových olejů ze skupin IV,V,VI.Olejů s čistě syntetickým základem (ze skupiny IV,V,VI) tedy vyrobené syntézou plynného etylenu(polyalfaolefíny) či jiným druhem syntézy,je jako šafránu.V drtivé většině se tedy setkáme s produkty obsahujícímy směsy základových olejú minerálních a syntetických.Vzhledem k neexistenci nějakého předpisu v označování olejů je dokonce možné zakoupit např.olej třídy 5W-40 označený jako syntetický,který neobsahuje ani kapku syntetické složky.A to i od opravdu velkých výrobců.Proto nám zbývá pro orientaci prakticky pouze hodnota vyskozitního indexu.Pod cca 130 olej nemá se syntetikou mnoho společného.Zajímavější jsou hodnoty nad cca 150,tam se s velkou pravděpodobností už s nějakým tím solidnějším procentem syntetického základu potkáte.Rozhodně se nelze řídit při určování "kvality" oleje pouze z vyskozity (10W-40,5W-40 atd.),to vám v současné době "super moderních výrobních technologií" příliš nepomůže.Jak jsem již předeslal záleží tedy spíše na kvalitní aditivaci.
Když jsem před cca 8 měsíci koupil auto, nechal jsem si mimo jiné i zkontrolovat a doplnit olej v diferenciálu. Podle faktury mi tam dolili 0,5 litru Castrol TAF-X. Co tam bylo předtím, nevím.
Ze začátku vše OK, ale tak po 2 měsících se začly občas ozývat jakési "přidřené zvuky", nejvíce při pomalé jízdě do zatáčky, typicky třeba při parkování, kdy jdou kola do plného rejdu. Ze začátku jsem tomu nepřikládal moc význam, dělalo to fakt jen málokdy, ale poslední dobou mi připadá, že se to zhoršuje.
Podotýkám že na 99% tam mám samosvor (štítek zrezlej, nečitelnej, ale když jsou kola ve vzduchu, a jednim zatočím, točí se obě stejným směrem, pokud jedno držím, druhým jde točit se znatelným odporem a bohužel i s tím "přidřeným zvukem".)Takže se ptám, mohl mi ten olej ten difec zkurvit? Nepatří tam náhodou SAF-X? Mohla by pomoci kompletní výměna za správný olej nebo už je to nevratné? Nebo to je tím, že tam ten půllitr oleje chyběl? Majitel na to asi celkem sral... Uvítám jakékoliv názory a připomínky.
Oleje do diferenciálů BMW-Castrol,ARAL
Olej Castrol TAF-X nemá v samosvoru BMW co dělat.Mám takový pocit,že vůbec nemá schválení pro použití ve vozech BMW.Dle jeho specifikace API GL4+ by se neměl používat ani v klasických BMW diferenciálech.Měl by totiž splňovat normu GL5 pro hypoidní převody.Do samosvorů BMW je určen od společnosti Castrol pouze olej SAF-XJ 75W-140 GL5(oleje TAF-X je ve třídě 75W-90),který má také příslušné schválení BMW.Do diferáků BMW bez samosvoru je od Castrolu určen pouze olej SAF-XO 75W-90 GL5,též s příslušným scválením automobilky BMW.
Do diferáků vozidel BMW používejte VŽDY!!! jen oleje se schválením BMW,NESTAČÍ jen stejná specifikace GL a vyskozita.Rozvodovky BMW mají odlišnou konstrukci a pro oleje do nich určené je nutno použít specifických aditiv.Tyto oleje též vyrábí společnost ARAL,pro diferáky bez samosvoru je určen BS 75W-90 a do samosvorů BS-LSX 75W-140.
major píše: opět pouze přesun textu z jiného tématu
Když jsem před cca 8 měsíci koupil auto, nechal jsem si mimo jiné i zkontrolovat a doplnit olej v diferenciálu. Podle faktury mi tam dolili 0,5 litru Castrol TAF-X. Co tam bylo předtím, nevím.
Ze začátku vše OK, ale tak po 2 měsících se začly občas ozývat jakési "přidřené zvuky", nejvíce při pomalé jízdě do zatáčky, typicky třeba při parkování, kdy jdou kola do plného rejdu. Ze začátku jsem tomu nepřikládal moc význam, dělalo to fakt jen málokdy, ale poslední dobou mi připadá, že se to zhoršuje.
Podotýkám že na 99% tam mám samosvor (štítek zrezlej, nečitelnej, ale když jsou kola ve vzduchu, a jednim zatočím, točí se obě stejným směrem, pokud jedno držím, druhým jde točit se znatelným odporem a bohužel i s tím "přidřeným zvukem".)Takže se ptám, mohl mi ten olej ten difec zkurvit? Nepatří tam náhodou SAF-X? Mohla by pomoci kompletní výměna za správný olej nebo už je to nevratné? Nebo to je tím, že tam ten půllitr oleje chyběl? Majitel na to asi celkem sral... Uvítám jakékoliv názory a připomínky.
Olej Castrol TAF-X nemá v samosvoru BMW co dělat.Mám takový pocit,že vůbec nemá schválení pro použití ve vozech BMW.Dle jeho specifikace API GL4+ by se neměl používat ani v klasických BMW diferenciálech.Měl by totiž splňovat normu GL5 pro hypoidní převody.Do samosvorů BMW je určen od společnosti Castrol pouze olej SAF-XJ 75W-140 GL5(oleje TAF-X je ve třídě 75W-90),který má také příslušné schválení BMW.Do diferáků BMW bez samosvoru je od Castrolu určen pouze olej SAF-XO 75W-90 GL5,též s příslušným scválením automobilky BMW.
Do diferáků vozidel BMW používejte VŽDY!!! jen oleje se schválením BMW,NESTAČÍ jen stejná specifikace GL a vyskozita.Rozvodovky BMW mají odlišnou konstrukci a pro oleje do nich určené je nutno použít specifických aditiv.Tyto oleje též vyrábí společnost ARAL,pro diferáky bez samosvoru je určen BS 75W-90 a do samosvorů BS-LSX 75W-140.
Majore, takže do toho mýho přidřenýhoh samosvoru můžu s klidem v duši nalejt Aral BS-LSX 75W-140??? Nemusím shánět ten Castrol? Fakt na tebe dám...
Jiras píše:Majore, takže do toho mýho přidřenýhoh samosvoru můžu s klidem v duši nalejt Aral BS-LSX 75W-140??? Nemusím shánět ten Castrol? Fakt na tebe dám...
Společnost ARAL a BMW
Samozřejmě,ARAL spolupracuje s BMW prakticky od třicátých let(dělal i náplně do leteckých motorů).Castrol podepsal s BMW exkluzivní smlouvu teprve v roce 2000(vše je holt o penězích).Tento olej od ARALu je pro BMW vyráběn již opravdu řadu let a k naprosté spokojenosti všech uživatelů.Někteří prodejci BMW dokonce odmítli přejít na oleje Castrol a stále používají ve svých servise produkty ARAL (i v ČR).
Jiras píše:Majore, takže do toho mýho přidřenýhoh samosvoru můžu s klidem v duši nalejt Aral BS-LSX 75W-140??? Nemusím shánět ten Castrol? Fakt na tebe dám...
Samozřejmě,ARAL spolupracuje s BMW prakticky od třicátých let(dělal i náplně do leteckých motorů).Castrol podepsal s BMW exkluzivní smlouvu teprve v roce 2000(vše je holt o penězích).Tento olej od ARALu je pro BMW vyráběn již opravdu řadu let a k naprosté spokojenosti všech uživatelů.Někteří prodejci BMW dokonce odmítli přejít na oleje Castrol a stále používají ve svých servise produkty ARAL (i v ČR).
OK, dám tam BS-LSX 75W-140. Seženu ho předpokládám klasicky u ARAL pumpy že?
Jiras píše:OK, dám tam BS-LSX 75W-140. Seženu ho předpokládám klasicky u ARAL pumpy že?
Hele pojďme se o tom bavit jen v jednom tématu,nejlépe tady.A? nemusím pořád sledovat kde jsi co napsal .
Ten olej u čerpačky zcela jistě neseženeš.Jak jsem psal už v tom druhém tématu,tyto speciální produkty se vyrábějí pouze ve veklých baleních.Většinou od 20lt výše.
Přemýšlím,že bych vzal sud na sklad a mohl vám to případně rozlejvat do litrovek a případně i poslat poštou kdyby byl zájem.Olej to ale není právě levný.Pro klub by byla cena počítám lehce pod 400Kč s DPH.Olej do nesamosvoru (BS 75W-90) by byl za cca 350Kč s DPH.Tudíž vyhlašuji anketu,kdo by měl zájem o tyto produkty?Min. odběr bude jeden litr.
pište mi na SZ nebo sem.
Sice se maloprodejem nezabývám, ale možná to bude mít smysl. Co kdybych sem dal ceny olejů ARAL pro BMW klub,co vy na to.Nebude to webmasérovi vadit?
Jiras píše:OK, dám tam BS-LSX 75W-140. Seženu ho předpokládám klasicky u ARAL pumpy že?
Hele pojďme se o tom bavit jen v jednom tématu,nejlépe tady.A? nemusím pořád sledovat kde jsi co napsal .
Ten olej u čerpačky zcela jistě neseženeš.Jak jsem psal už v tom druhém tématu,tyto speciální produkty se vyrábějí pouze ve veklých baleních.Většinou od 20lt výše.
Přemýšlím,že bych vzal sud na sklad a mohl vám to případně rozlejvat do litrovek a případně i poslat poštou kdyby byl zájem.Olej to ale není právě levný.Pro klub by byla cena počítám lehce pod 400Kč s DPH.Olej do nesamosvoru (BS 75W-90) by byl za cca 350Kč s DPH.Tudíž vyhlašuji anketu,kdo by měl zájem o tyto produkty?Min. odběr bude jeden litr.
pište mi na SZ nebo sem.
Sice se maloprodejem nezabývám, ale možná to bude mít smysl. Co kdybych sem dal ceny olejů ARAL pro BMW klub,co vy na to.Nebude to webmasérovi vadit?
OK, bral bych teda každopádně 2 litry do samosvoru. A asi teda co nejdřív...
Jiras píše:OK, dám tam BS-LSX 75W-140. Seženu ho předpokládám klasicky u ARAL pumpy že?
Hele pojďme se o tom bavit jen v jednom tématu,nejlépe tady.A? nemusím pořád sledovat kde jsi co napsal .
Ten olej u čerpačky zcela jistě neseženeš.Jak jsem psal už v tom druhém tématu,tyto speciální produkty se vyrábějí pouze ve veklých baleních.Většinou od 20lt výše.
Přemýšlím,že bych vzal sud na sklad a mohl vám to případně rozlejvat do litrovek a případně i poslat poštou kdyby byl zájem.Olej to ale není právě levný.Pro klub by byla cena počítám lehce pod 400Kč s DPH.Olej do nesamosvoru (BS 75W-90) by byl za cca 350Kč s DPH.Tudíž vyhlašuji anketu,kdo by měl zájem o tyto produkty?Min. odběr bude jeden litr.
pište mi na SZ nebo sem.
Sice se maloprodejem nezabývám, ale možná to bude mít smysl. Co kdybych sem dal ceny olejů ARAL pro BMW klub,co vy na to.Nebude to webmasérovi vadit?
krakatit píše:Existuje nejaky olej 0W30 ktery neni longlife a ma doporuceni BMW?
Normy BMW long-98 ,long-01 a Spezialol
Ne,pokud má 0W-30 schválení BMW,potom jde o normu long-01 či long-98,toto schválení mohou mít též oleje tříd 0W-40 či 5W-30/40.Dále ještě BMW uděluje certifikát tzv."Spezialol" do nejž spadají vybrané oleje tříd 5W-30/40/50/60 či 10W-30/40/50/60 které nejsou určené pro longlife provoz.
Dotaz,který mi přišel přes SZ,možná to bude taky někoho zajímat.
Mohu místo oleje ARAL BS 75W-90 či Castrol SAF-XO použít do nesamosvorného diferenciálu nějaký jiný olej?
Specifika diferenciálů BMW
Zase tě moc nepotěším.Rozvodovky BMW používají hypoidní převody s vyším percentuelním přesazením(osovou vzdáleností hřídelů-normál je do 20% průměru kola) ozub.kol než je normálně běžné.To vyvolává vznik vyšších tlaků a skluzových rychlostí v ozubeném soukolí.Tudíž je nutno pro bezproblémový provoz používat speciálně aditivovaných převodových olejů.Mimo již uvedených, mají potřebné schválení též oleje:Esso NLS 75W-90,SRS BOS 75W-90,AVIA HYPOID EP 75W-90 a AGIP HLX 75W-90(více jsem jich neobjevil).Pokud nic neseženeš pak ti zbývá použít již jen nějaký sintetický hypoid 75W-90 s GL5.Ale je to bez záruky a s pravděpodobností pozdějších problémů.
Kolegové, vypsal jsem nějaké stručné info, jak se orientovat při výběru oleje, pokud o něm má člověk některé základní údaje.Jsou uváděny na technickém listě výrobku,který je většinou k dispozici na stránkách výrobce.
V tomto dokumentu mimo jiné,najdete tyto hodnoty: Bod vzplanutí-čím vyšší tím lepší Bod tuhnutí-čím nižší tím lepší Kinematická vyskozita při 100stup.C(mm/s) - udává "jak hustý" je olej při této teplotě, tedy jaký odpor klade rotujícím částem motoru.Hodnota nesmí být ani moc vysoká ani moc nízká.Např u olejů SAE 40 se hodnota pohybuje v rozmezí 12,5 až 16,3,u SAE 30 mezi 9,3 až 12,5 atd. Kinematická vyskozita při 40stup.C(mm/s) -to samé,ale zde platí čím nižší tím lepší. Viskozitní index-čím vyšší tím lepší-oleje s indexem pod 100 jsou už hodně špatné.Dá se z toho odhadnout z jakého základu je olej vyroben.Oleje kde je použit opravdu kvalitní základ mají tuto hodnotu okolo 200(většinou něco pod).Oleje s kvalitnímy minerálními základy a s příměsí syntetických základů okolo 150 a výše. viskozita HTHS- další důležitý údaj,který se bohužel moc neuvádí-přináší informaci o tlouš?ce mazacího filmu při teplotě 150 stupňů C.Normální HTHS viskozita má hodnoty vyšší než 3,5 mPa.s.Oleje Long-life mají tuto hodnotu v rozmezí 2,9-3,5 mPa.s.Některé spec. oleje ještě nižší.Čím je hodnota HTHS vyšší ,tím silnější je olejový film.
Možnost použítí oleje ARAL BS-LSX 75W-140 do nesamosvor. difer.
Mám pro vás novou informaci ohledně olejů do dif.BMW.
Od nynějška je možné bez problémů používat olej BS-LSX 75W-140 jak do samosvorných difů BMW tak do nesamosvorných diferáků BMW.Tento olej vykazuje při 100 stupních C vyšší vyskozitu než BS 75W-90(který byl původně pro nesamosvory určen) a tak jsme se trochu obávali , jak se bude při provozu chovat.Testy u BMW proběhli bez problémů a toto použití bylo schváleno.Tudíž se olej do nesamosvorů BS 75W-90 přestává vyrábět.Zda to mají schváleno i ostatní výrobci,nevím.Ale mělo by to být stejné.
Není problém,ale rozlejvat do litrovek to už nebudu.Když tak se domluvte pár lidí dohromady a vemte celou dvacku.Sorry, ale fakt to už nerozlejvám,jsem umaštěnej až za ušima ještě teď .