Prozkoumejte výhody členství v klubu a rozšiřte naše řady 
Tempomat e39
Ahoj, mám bmw e39 520i rv2001 125kW
Mám problém s tempomatem. Funguje normálně až do rychlosti 100km/h poté přestane fungovat a už nejde zapnout. Na diagnostice KTS to vyhodí závadu: "Snímač rychlosti mimo předepsaný rozsah." Myslel jsem si že to je jiným rozměrem pneumatik na kterých jsem jezdil, ale po přezutí na stejný rozměr závada trvá. Máte s tím někdo zkušenost?
Mám problém s tempomatem. Funguje normálně až do rychlosti 100km/h poté přestane fungovat a už nejde zapnout. Na diagnostice KTS to vyhodí závadu: "Snímač rychlosti mimo předepsaný rozsah." Myslel jsem si že to je jiným rozměrem pneumatik na kterých jsem jezdil, ale po přezutí na stejný rozměr závada trvá. Máte s tím někdo zkušenost?
-
- Člen Klubu
- Příspěvky: 2453
- Registrován: čtv 11.05.2006 00:00
- Bydliště: Mariánské Lázně
- Klubové ID: 659
- Kontaktovat uživatele:
Tempomat si bere signál rychlosti od systému ABS. Pro jeho funkci musí být v pořádku všechny 4 snímače a jejich ozubená signální kola. Pokud bude jeden signál rozdílný (+/- nějaká tolerance), tak si systém bude myslet, že je problém s adhezí, jako když je auto ve smyku nebo když se mu protáčí kola a tempomat se automaticky vypíná. To je jeho vlastnost a dochází k tomu i při sešlápnutí brzdového nebo spojkového pedálu. Ale to asi víš.
Před každým snímačem se otáčí ozubené kolo, které je součástí náboje kola. Pokud je před čidlem kovový materiál (=zub), má čidlo jiný odpor než když je před ním díra. Při otáčení kola vznikají na čidle impulsy odpovídající zub-díra-zub-díra.... . Pokud bude zorné pole čidla znečištěno kovovým materiálem, nebo bude prostor mezi zuby tímto materiálem zanesen, bude signál zkreslen a při vyšší rychlosti už budou před čidlem jen "samé zuby a díra žádná" => žádné nebo zmatečné impulsy a systém, zareaguje jako výše. Tohle může způsobit kterékoliv kolo, ale začni u pravého zadního.
Dej si auto na zvedák, demontuj PZ čidlo a místo čidla tam strč štětec. Otáčej kolem dopředu a dozadu, aby jsi cítil, jak štětka čistí ty zuby. Jde to blbě, protože musíš protáčet diferákem, ale je to lepší, než sundávat náboj kola. Potom tam místo štětce strč vzduchovou pistoli, foukej a toč. Buď se to zlepší, nebo budeš muset vyměnit čidlo. Ale už jsem viděl i urezlé zuby na signálním kole. U auta 2001 snad ještě budou OK.
Nemám nic proti diagnostice KTS, ale měla by umět proměřit kvalitu signálu všech čidel. Diagnostika INPA tohle umí. Jenže tak rychle koly točit nezvládneš, musel by jsi to na tom zvedáku natočit a protáčet koly třeba na 3. převodový stupeň a přitom nespadnout z toho zvedáku. A schválně píšu na zvedáku, ne na heveru !!
Před každým snímačem se otáčí ozubené kolo, které je součástí náboje kola. Pokud je před čidlem kovový materiál (=zub), má čidlo jiný odpor než když je před ním díra. Při otáčení kola vznikají na čidle impulsy odpovídající zub-díra-zub-díra.... . Pokud bude zorné pole čidla znečištěno kovovým materiálem, nebo bude prostor mezi zuby tímto materiálem zanesen, bude signál zkreslen a při vyšší rychlosti už budou před čidlem jen "samé zuby a díra žádná" => žádné nebo zmatečné impulsy a systém, zareaguje jako výše. Tohle může způsobit kterékoliv kolo, ale začni u pravého zadního.
Dej si auto na zvedák, demontuj PZ čidlo a místo čidla tam strč štětec. Otáčej kolem dopředu a dozadu, aby jsi cítil, jak štětka čistí ty zuby. Jde to blbě, protože musíš protáčet diferákem, ale je to lepší, než sundávat náboj kola. Potom tam místo štětce strč vzduchovou pistoli, foukej a toč. Buď se to zlepší, nebo budeš muset vyměnit čidlo. Ale už jsem viděl i urezlé zuby na signálním kole. U auta 2001 snad ještě budou OK.
Nemám nic proti diagnostice KTS, ale měla by umět proměřit kvalitu signálu všech čidel. Diagnostika INPA tohle umí. Jenže tak rychle koly točit nezvládneš, musel by jsi to na tom zvedáku natočit a protáčet koly třeba na 3. převodový stupeň a přitom nespadnout z toho zvedáku. A schválně píšu na zvedáku, ne na heveru !!

-
- Registrovaný
- Příspěvky: 5551
- Registrován: stř 06.09.2006 00:00
- Bydliště: Nymburk
- Klubové ID: 775
Tak to je zajímavé, že je tam takový velký rozdíl ve vyhodnocování signálu z čidel... Minimálně nečekané, čekal bych, že jednotka ABS bude potřebovat přesnější (= rychlejší) informace z čidla... A že dřív zaznamená nějaký problém...
EDIT: teď si uvědomuji, že jsem několik měsíců jezdil s načatým čidlem ABS (občas vypadl, po vypnutí/zapnutí zapalování se obnovila funkce), ale na tempomat to nemělo žádný vliv (do 200 km/h)... Čidlo levé zadní...
EDIT: teď si uvědomuji, že jsem několik měsíců jezdil s načatým čidlem ABS (občas vypadl, po vypnutí/zapnutí zapalování se obnovila funkce), ale na tempomat to nemělo žádný vliv (do 200 km/h)... Čidlo levé zadní...
.
Proč většinou zvítězí hloupá myšlenka? Protože moudřejší přece vždycky ustoupí...
.
Proč většinou zvítězí hloupá myšlenka? Protože moudřejší přece vždycky ustoupí...
.
Ahoj, tak zadní čidla jsem zkontroloval. Myslel jsem si, že bude problém je vyndat ze šenklu oxidace atd.. ale opak byl pravdou. Šly ven velice hladce bez použití sebevětší síly.
Bohužel neměl jsem zrovna po ruce osciloskop tak jsem je nemohl změřit, pouze jsem je očistil od špon a díru v šenklu vyfoukal vzduchem. Na ty přední jsem zatím neměl čas. Každopádně díky za postřehy.

Ahoj, tak zadní čidla jsem zkontroloval. Myslel jsem si, že bude problém je vyndat ze šenklu oxidace atd.. ale opak byl pravdou. Šly ven velice hladce bez použití sebevětší síly.
Bohužel neměl jsem zrovna po ruce osciloskop tak jsem je nemohl změřit, pouze jsem je očistil od špon a díru v šenklu vyfoukal vzduchem. Na ty přední jsem zatím neměl čas. Každopádně díky za postřehy.

-
- Člen Klubu
- Příspěvky: 2453
- Registrován: čtv 11.05.2006 00:00
- Bydliště: Mariánské Lázně
- Klubové ID: 659
- Kontaktovat uživatele:
Diagnostika KTS od fi. BOSCH je poměrně oblíbená z důvodu všestrannosti a hodně vozů má elektrické vybavení a řídící jednotky od BOSCHe. Ale podle mne KTS-540 vstupy na osciloskop nemá, to najdeš až u typu 670 viz. http://www.bosch-kts340.com/cz/vergleich/index.htm .avrix píše:Ahoj,
potřeboval bych poradit s diagnostikou. Umí diagnostika KTS měřit pomocí osciloskopu? Řeším problém s tempomatem. Dozvěděl jsem se, že se to obyčejným multimetrem měřit nesmí zničil by se halův signál. Mám diagnostiku KTS 540. A nevíš náhodou jaké hodnoty by měl ten osciloskop vykazovat? Díky za každé info.
Jednotlivá čidla (=Hallovy sensory) můžeš klidně proměřit běžným multimetrem, už jsem jich takto proměřil desítky a nezničil ani jedno. Běžné multimetry používají k napájení 2x1,5Voltové "tužky" nebo 9 Voltovou baterii, takže žádné zničení nehrozí. Kdo Ti tohle řekl?
U čidel budeš měřit jejich odpor. Pokud je budeš mít vymontované ze štítu brzdy, ten odpor by měl být okolo 1kiloOhmu +/-10%. Pokud budeš měřit odpory na konektoru ŘJ ABS, tj. čidla na svých místech, můžeš si připočíst několik Ohmů na délku jejich přívodů případně o několik stupňů pootočit kolem auta. Pořád by to mělo být okolo 1kOhmu, žádné desítky Ohmů nebo desítky kiloOhmů. Hallův sensor má tu vlastnost, že změní svůj odpor, pokud se v jeho zorném poli objeví železný nebo magnetický materiál. Proto u ABS snímá signální zuby nebo u čidla vačky kousek magnetu na vačce. Proto taky ta rada trošku pohnout kolem, aby se vyloučilo, že stojí přímo proti zubu. Jestli to dává signál uvidíš i na tom měřáku. Výhoda je ručičkový, na digitálu to bude lítat .... , ale kvalitu signálu posoudíš jedině na osciloskopu.
Pouze na osciloskopu uvidíš, jestli některý zub nechybí, nebo není prostor mezi zuby zanesený kovovým prachem. Naprosto ukázkové příklady najdeš na 2-4 obrázku na odkazu níže. Zvláště se mi líbí ty příklady poškozeného, zlomeného, vylomeného zubu a orezlého celého signálního hřebenu. Pokud by jsi to musel demontovat, tak pro jistotu upozorňuji, že na tom signálním kole je taky jeden dvojzub jako začátek označený černou tečkou. ŘJ si totiž od tohoto double-impulsu kontroluje i celkový počet zubů, na tom druhém obrázku = 32 zubů. A pokud něco nesedí, tak se tento signál vyhodnotí jako nerelevantní (=nesmysl) a k tomu u Tvého auta při vyšší rychlosti pravděpodobně dochází. Ty hodnoty napětí na obrázku 2 (osciloscope patterns) jsou vyjádřením rozdílu odporu čidla při různých polohách signálního kola, nějaké napětí tam totiž i z toho osciloskopu musíš pustit, aby jsi ten odpor mohl měřit. Tak tam pusť 3-5 Voltů, to by mohlo stačit.
A teď už ten link, je děsně dlouhej, protože jsem línej, jako 90% dnešní populace https://www.google.cz/search?q=sign%C3% ... 96&bih=733

-
- Registrovaný
- Příspěvky: 666
- Registrován: čtv 30.12.2010 01:00
- Bydliště: Beskydy
- Klubové ID: 4038
ahoj,
v\užil b\ch toto živé téma. mám také problém s tempomatem a to zřejmě přímo s tím servem co taha za lanko. mám e39 4.4 rv 16. týden 1998. servo je s tim sedmipinovým konektorem (nebo osmipinovym, ale jeden pin neni zapojen) a ten konektor má velice jemné kontakty.
přestal zcela fungovat. zmáčknu tlačítko tempomatu, rozsvítí se kontrolka, zmáčknu plusko, ale nic sde nestane a po chvíli kontrolka zhasne a již nejde zapnout dokud nevypnu kliček.
po krátkém hledání jsem zjistil, že je nějaký špatná kontakt v tom konektoru a po chvíli jsem došel k tomu, že je problém přímo v tom servu.
tedy jsem se jal jej rozebrat. uvnitř jsem zjistil, že všechny piny toho konektoru jsou vyrvané z pájených spojů na desce - zřejmě vlivem zapojení, nebo spíše odpojení protikusu konektoru. toto jsem tedy snadno opravil - s pájkou si celkem rozumím.
nicméně problém trvá dál beze změny.
a tak mám pouze dvě otázky:
1) když dám klíček zapalování do druhé polohy, má v tom servu jakoby vrčet? pře mým zásahem vrčelo jen v určité poloze konektoru - když jsem do něj zatlačil. nyní vrčí stále. po nastartování už nevrčí - aspoň myslím - přes hluk a vibrace od motoru to nepoznám jistě
2) nemáte někdo náhodou fotku toho tempomatu když sesundá to spodní víko, jak to má byt uvnitř poskládáno? obávám se totiž, že jsem to nesložil zpět správně
případně, kdyby měl někdo toto servo doma navíc funkční, tak bych koupil.
díky
v\užil b\ch toto živé téma. mám také problém s tempomatem a to zřejmě přímo s tím servem co taha za lanko. mám e39 4.4 rv 16. týden 1998. servo je s tim sedmipinovým konektorem (nebo osmipinovym, ale jeden pin neni zapojen) a ten konektor má velice jemné kontakty.
přestal zcela fungovat. zmáčknu tlačítko tempomatu, rozsvítí se kontrolka, zmáčknu plusko, ale nic sde nestane a po chvíli kontrolka zhasne a již nejde zapnout dokud nevypnu kliček.
po krátkém hledání jsem zjistil, že je nějaký špatná kontakt v tom konektoru a po chvíli jsem došel k tomu, že je problém přímo v tom servu.
tedy jsem se jal jej rozebrat. uvnitř jsem zjistil, že všechny piny toho konektoru jsou vyrvané z pájených spojů na desce - zřejmě vlivem zapojení, nebo spíše odpojení protikusu konektoru. toto jsem tedy snadno opravil - s pájkou si celkem rozumím.
nicméně problém trvá dál beze změny.
a tak mám pouze dvě otázky:
1) když dám klíček zapalování do druhé polohy, má v tom servu jakoby vrčet? pře mým zásahem vrčelo jen v určité poloze konektoru - když jsem do něj zatlačil. nyní vrčí stále. po nastartování už nevrčí - aspoň myslím - přes hluk a vibrace od motoru to nepoznám jistě
2) nemáte někdo náhodou fotku toho tempomatu když sesundá to spodní víko, jak to má byt uvnitř poskládáno? obávám se totiž, že jsem to nesložil zpět správně

případně, kdyby měl někdo toto servo doma navíc funkční, tak bych koupil.
díky