
Prozkoumejte výhody členství v klubu a rozšiřte naše řady 
E39 525D zalomená žhavící svíčka
No, tak se mi 2 ks protocily v sestihranu...pecka, fakt se mi to ted nehodi....ostatní jsem vyndal pod WD 40 a a si 3 hodinama pokrucovani smerem ven... Zkousel jsem dat plus na ty zalomene a normalne zhavi, asi nebudou uplne OK, ale potrebuju aby auto jezdilo do jara...premyslim ze to tak necham kdyz je to jen v 6ti hranu a zavit zustal normalne v hlave a svicka je funkcni a na leto to pujde ven....nemel by byt problem ne?
no,zrovna má dole sání a rozmejšlim jestli ty svíčky taky nevyměnit na 530d-135kw má to 240 000km a nevim jestli je teda někdo měnil
když to tady čtu tak se mi do toho moc nechce a navíc je motor studenej-jen tak pro info kdybych měnil,dá se tento motor nastartovat bez sání-na konci je nějaký čidlo-myslím na vzduch?????Na teplém to asi půjde povolit lepší...Nebo nějaká ověřená metoda jak zjistit jestli svíčky stopro fungují???díky za radu..


-
- Člen Klubu
- Příspěvky: 2455
- Registrován: čtv 11.05.2006 00:00
- Bydliště: Mariánské Lázně
- Klubové ID: 659
Žhaviče se mají měnit při inspekci II, tj. po 80-100tkm. Jestli je u Tebe nikdo neměnil, tak to mají 2,5-3x za sebou. Já je měnil po 120tkm, když jsem auto koupil a dva už byly KO. Určitě bych to nedělal na teplém motoru, to Ti řekne každý mechanik. Nahřát kvůli povolení má cenu něco, co se může roztáhnout do volného prostoru, třeba matice na šroubu. Ale žhavič nebo svíčka určitě NE. A k povolení potřebuješ celoobvodový 6-ti hraný trubkový klíč, žádnou vyžužlanou golu. Musí tam zapadnout přesně - žádná vůle, jinak ty vrcholy 6-ti hranu ožužláš. Asi bych tam den předem stříknul nějaký uvolňovač http://www.oleje.cz/eshop/show_prod.php?p=&kat=&id=470 nebo http://www.loctite-eshop.cz/saratoga-la ... 400ml-p830 , klasické WD není zrovna vhodné. A druhý den bych to zkusil - poklepat po vršku matice a potom zabrat klíčem s asi tak půl metrovým páčidlem.
Metoda na ověření existuje několik => změřit odpor žhaviče. Jenže nové mají odpor jen několik, cca 3-5 Ohmů. Na tohle by jsi potřeboval můstkový měřák s rozsahem do 20 Ohmů, běžně dostupné měřáky Ti ukážou skoro nulu. Takže dobrý a zkratovaný nemáš šanci poznat. Ale pokud bude úplně spálený, tak bude mít odpor hodně velký, řádově stovky Ohmů a více.
Pro garážové kutily ještě jedno upozornění. Kdysi se to dělalo tak, že se přivedlo na kontakt žhaviče napětí a když "to prskalo", tak se to bralo, jako že žhavič vede a (asi) bude i žhavit. Jenže teď existují dva druhy žhavičů, starší na 12 Voltů a novější na napětí 5,3-7,8 Voltů.
Starší druhy žhavičů se používají u DDE3 a DDE4, např. motor M57, kde se ke spínání žhavení používá relé a na žhaviče jde skutečně plné napětí baterie 12 Voltů. Takže tady to nouzově "oprskat" jde, ale jsme v 21.století.
Od DDE5, např. M47 se používají ty novější žhaviče (5,3-7,8 V) a jejich zapnutí se děje přes ŘJ žhavení. Pokud se tady na kontakt žhaviče dostane 12 Voltů, tak dojde k jeho spolehlivému odpálení, pokud se přímo ve válci nerozletí - to si potom písty chroupnou !
A ještě jedna metoda ze století dvacátého - obyčejná žárovka, třeba 5 nebo 21 Watů zapojená do série se žhavičem. Na objímku žárovky přivedu 12 Voltů a středovým kontaktem se dotknu kontaktu žhaviče. Pokud se žárovka nerozsvítí - žhavič nevede a žhavit nebude. Pokud se žárovka rozsvítí - žhavič vede a pokud není úplně zkratovaný, bude i žhavit. Tohle se dá použít u nových i starých žhavičů. Studené vlákno žárovky má totiž odpor velmi malý. Ale jakmile se zahřeje, jeho odpor mnohanásobně stoupne a velmi omezí průtok proudu, podle použité watáže. A protože se napětí na odporovém děliči rozdělí v poměru odporů, na žárovce bude těch 12 a na žhaviči skoro nic. Tedy ani ten nový nepoškodíte.
Metoda na ověření existuje několik => změřit odpor žhaviče. Jenže nové mají odpor jen několik, cca 3-5 Ohmů. Na tohle by jsi potřeboval můstkový měřák s rozsahem do 20 Ohmů, běžně dostupné měřáky Ti ukážou skoro nulu. Takže dobrý a zkratovaný nemáš šanci poznat. Ale pokud bude úplně spálený, tak bude mít odpor hodně velký, řádově stovky Ohmů a více.
Pro garážové kutily ještě jedno upozornění. Kdysi se to dělalo tak, že se přivedlo na kontakt žhaviče napětí a když "to prskalo", tak se to bralo, jako že žhavič vede a (asi) bude i žhavit. Jenže teď existují dva druhy žhavičů, starší na 12 Voltů a novější na napětí 5,3-7,8 Voltů.
Starší druhy žhavičů se používají u DDE3 a DDE4, např. motor M57, kde se ke spínání žhavení používá relé a na žhaviče jde skutečně plné napětí baterie 12 Voltů. Takže tady to nouzově "oprskat" jde, ale jsme v 21.století.
Od DDE5, např. M47 se používají ty novější žhaviče (5,3-7,8 V) a jejich zapnutí se děje přes ŘJ žhavení. Pokud se tady na kontakt žhaviče dostane 12 Voltů, tak dojde k jeho spolehlivému odpálení, pokud se přímo ve válci nerozletí - to si potom písty chroupnou !
A ještě jedna metoda ze století dvacátého - obyčejná žárovka, třeba 5 nebo 21 Watů zapojená do série se žhavičem. Na objímku žárovky přivedu 12 Voltů a středovým kontaktem se dotknu kontaktu žhaviče. Pokud se žárovka nerozsvítí - žhavič nevede a žhavit nebude. Pokud se žárovka rozsvítí - žhavič vede a pokud není úplně zkratovaný, bude i žhavit. Tohle se dá použít u nových i starých žhavičů. Studené vlákno žárovky má totiž odpor velmi malý. Ale jakmile se zahřeje, jeho odpor mnohanásobně stoupne a velmi omezí průtok proudu, podle použité watáže. A protože se napětí na odporovém děliči rozdělí v poměru odporů, na žárovce bude těch 12 a na žhaviči skoro nic. Tedy ani ten nový nepoškodíte.
Aha, v principu tedy chapu ze na E39 jde klasicka stara DDE protoze je to motor M57, tzn. 12V na zkousku jim ublizit nemohlo. No obecne kdyz jsem dostal 3 zahvice ven, tak mají vsechny horni dva závity pekne zapecene i s hlinikem. takze bych rekl ze to stopro nikdo nikdy nemenil a vzhledem k tomu ze puvod auta je ital, tak asi neni o cem mluvit
myslim ze bych taky potreboval nejakeho " Uja" dle článku kterej by to přišel odvrtat. Koukal jsem na nějaké firmy na NETU a dělají to pomocí odvrtávací sady, ale tu nemám a asi je treba s ní umět. Tak že kdyby jste někdo v okoli Ostravy měli kontakt na nějakého PROFIKA kterej to umí, tak prosím SZ
. Jinak jak to tedy vidíte s tím, že jsem auto složil a potřebuju s sním denně jezdit. Tím že je to utržený jenom v 6-ti hranu a celej žhavič je v bloku a izolátor je neporušený, tak by to teď neměl být takový problém ne? Otázku žhavení v -15 teď dočasně vyřeším denním garážováním
)) Může nastat komplikace?? Dle mě ne.....prosím názory...






starML-díky za vyčerpávající info-takové rady se hodí...ještě dotaz-nějaký běžně dostupný ověřený dodavatel žhaviček třeba Bosch,NGK,Beru atd......prostě který jsou dobrý a vydrží???Všiml jsem si že kontrolka žhavení u motoru M57 se rozsvítí či signal.nápisem žhavení cca kolem teploty či pod 0 stupnů-je to teda tak že to žhaví až pod touto teplotou-žhavičky nejsou tedy třeba při vyšší teplotě nebo to přižhavuje pořád a není to signalizováno????
-
- Člen Klubu
- Příspěvky: 2455
- Registrován: čtv 11.05.2006 00:00
- Bydliště: Mariánské Lázně
- Klubové ID: 659
Uff - žhavení není řízeno časem, ale okolní teplotou. A teď mne nebijte, teď nevím, které čidlo se na tom podílí. Ale to čidlo na klima uvnitř vozu to určitě nebude a u studeného vozu je to celkem fuk. Ale v obou případech (staré nebo nové žhaviče) žhaví velmi malý okamžik - podrobnosti si najděte podle DDE ve WDS.
Obecně je možno říci, že při -20 to žhaví vteřiny, při nula stupňů méně a při 20 stupních to už nežhaví vůbec. Ale určitě - podle verze DDE - to při volnoběhu přižhavuje až do teploty chladící směsi okolo 30 stupňů pro vylepšení exhalací. Pokud přížhav nefunguje, tak to za studena pokuřuje => časté dotazy.
Ale všechny motory BMW, včetně starších TDS, i bez nažhavení chytají celkem spolehlivě i při teplotě okolo -15 stupňů Celsia - pokud komprese není vzpomínkou na mládí a starter je schopen motorem otočit alespoň 5x/sec = 300ot/min.
Obecně je možno říci, že při -20 to žhaví vteřiny, při nula stupňů méně a při 20 stupních to už nežhaví vůbec. Ale určitě - podle verze DDE - to při volnoběhu přižhavuje až do teploty chladící směsi okolo 30 stupňů pro vylepšení exhalací. Pokud přížhav nefunguje, tak to za studena pokuřuje => časté dotazy.
Ale všechny motory BMW, včetně starších TDS, i bez nažhavení chytají celkem spolehlivě i při teplotě okolo -15 stupňů Celsia - pokud komprese není vzpomínkou na mládí a starter je schopen motorem otočit alespoň 5x/sec = 300ot/min.
-
- Člen Klubu
- Příspěvky: 2455
- Registrován: čtv 11.05.2006 00:00
- Bydliště: Mariánské Lázně
- Klubové ID: 659
Na to jsem zapomněl - v německém servisu BMW mi jako náhradní díl prodali žhaviče DENSO http://www.svickydenso.cz/zhavici-svicky-denso/. Údajně se do těchto motorů montovali v prvovýrobě v Dingolfingu.bibikuba píše:... nějaký ověřený výrobce žhavičů, aby to za něco stálo???
tak i když mám dole sání tak jsem se rozhodl neměnit
kámoš mi je přeměřil a konstatoval že jsou OK -auto má 240 tis.km a vypadá to že jsou měněné
nebudu tedy ted pokoušet štěstí a ještě zůstanou-smutný je to že mě to asi v budoucnu nemine
zjistil jsem že nejlepší prý je natřít závity spec.bílou vazelínou na vysokou teplotu a dotáhnout na předeps.moment-ta vazelína je prý drahá jako prase-on má nějakou orig.MB ale mají vyzkoušeno že natřená svíčka či vstřik jde normálně vymontovat po 60 tis.km a stále na závitech je...


