Prozkoumejte výhody členství v klubu a rozšiřte naše řady 😉

Vrtule chladiče - visco spojka

Technické dotazy společné pro více řad nebo nezařaditelné do konkrétní sekce, vše ostatní bude smazáno.
Zpráva
Autor
Maximech
Registrovaný
Příspěvky: 158
Registrován: čtv 14.11.2013 01:00

#1 Příspěvek od Maximech »

Dnes jsem jen tak letmo projel základní věci, jako stav kapalin, žárovky, tlak v pneu a podobně.

Všiml jsem si, že při nastartovaném zahřátém motoru na provozní teplotu se mi unáší vrtule na chladiči.
Nikdy před tím jsem si toho nevšiml nebo jsem to neregistroval. Nevím.
Ale venku bylo -2 °C a vrtule se točila.
Když jsem motor vypnul, tak jsem vrtulí normálně točil (šla lehce), což je cajk.
Jen se chci zeptat, zda-li se vám vrtule taky unáší nebo zda-li stojí při natočeném motoru. Je fakt, že jsem se v motorovém prostoru vždy hrabal, když byl motor studený, ale dnes jsem přijel z Prahy domu a vrtule se lehce unášela.
Je to normální nebo se mi loučí visco spojka? - měněna před 40ti tis.km.
Díky za poznatky a zkušenosti. :)
mequi
Registrovaný
Příspěvky: 933
Registrován: stř 14.10.2009 00:00
Bydliště: Mlada Boleslav - ŠKODA City

#2 Příspěvek od mequi »

Taky se mi točila vrtule hned od studeného motoru. Jinak chodí lehce. Řekl bych, že je to normální.
marecekoi
Registrovaný
Příspěvky: 551
Registrován: úte 05.04.2011 00:00
Bydliště: Praha
Klubové ID: 3174

#3 Příspěvek od marecekoi »

no visca by se měla na pohled točit furt stejně a určitě by se měla točit když je motor nastartovanej,rozdíl kdy je seplá a kdy ne se pozná podle odporu co klade.
Uživatelský avatar
johnyfly1
Registrovaný
Příspěvky: 811
Registrován: sob 04.10.2008 00:00

#4 Příspěvek od johnyfly1 »

mne sa tiez vrtula tocila vzdy lahko a auto sa nikdy neprehrialo :D
minule mi vytieklo 2litre kvapaliny a aj tak sa neprehrievalo :lol:

inac ked som rozoberal viscospojku spravil som test a zohrial som ju teplovzdusnou pistolou a za studena isla tazsie ako za tepla :D

http://www.bmwklub.sk/post921023.html#p921023
Uživatelský avatar
Brátn Moderátor
Moderátor
Příspěvky: 3369
Registrován: ned 23.03.2008 01:00
Bydliště: Brno
Klubové ID: 1860
Kontaktovat uživatele:

#5 Příspěvek od Brátn Moderátor »

udělej novinový test:
Vezmi noviny, sruluj do ruličky a při zhřátém motoru zkus vrtuli zastavit, když se ti to povede visca je v háji, když noviny rozseká je ok
E36 325i Convertible | E39 528i LPG pracant | E61 545i LPG dailycar | E86 Z4 3.0si #0Z4C0UPE | K1100LT Cafe Brat Racer #builtnotbought

Obrázek Obrázek
Maximech
Registrovaný
Příspěvky: 158
Registrován: čtv 14.11.2013 01:00

#6 Příspěvek od Maximech »

Ale visco spojka přec nespíná při normálně zahřátém motoru na provozní teplotu, ne? 8O
Mě teda jela vrtule jen v létě, když bylo extrémní vedro. To se hned pozná na zvuku z motoru, že sepla..
V tomhle počasí by to mělo být naopak, ne?
Pokud jí zastavím novinama, tak je cajk. Pokud mi to noviny rozseká, tak je v háji a je seplá pořád.. :wink:
Vyzkouším to na studeném motoru, jak zlehka půjde otočit rukou.. :)
Uživatelský avatar
Brátn Moderátor
Moderátor
Příspěvky: 3369
Registrován: ned 23.03.2008 01:00
Bydliště: Brno
Klubové ID: 1860
Kontaktovat uživatele:

#7 Příspěvek od Brátn Moderátor »

ne při zahřátém motoru to musí noviny rozsekat při studeném ji lze zastavit

ale jinak ano visca "spíná" při 80°C což i při těchto teplotách normálně dosáhneš v prostoru za chladičem,jinak je unášena stále, nemá nikdy stát

bavíme se tedy o vrtuli která má viscospojku a ne elektrickou vrtuli, kterou žene elektromotor a není spojena s motorem
E36 325i Convertible | E39 528i LPG pracant | E61 545i LPG dailycar | E86 Z4 3.0si #0Z4C0UPE | K1100LT Cafe Brat Racer #builtnotbought

Obrázek Obrázek
Maximech
Registrovaný
Příspěvky: 158
Registrován: čtv 14.11.2013 01:00

#8 Příspěvek od Maximech »

Ano. Bavíme se o visco spojce. O vrtuli, co je před chladičem (ve směru jízdy) honěná motorem právě přes visco spojku.

Já s tebou čéče nesouhlasím, že má spínat při 80 °C.
Ty velké vrtule se přec točí až při opravdu velkých vedrech..
Alespoň mě. A zaregistroval jsem už dávno, že v létě právě ty auta mají úplně jinej zvuk. Funí to úplně jinak.. ;) Samozřejmě nemyslim klima vrtuli.
Podle mě by neměla spínat při normální provozní teplotě motoru :!:
ACDC
Registrovaný
Příspěvky: 1661
Registrován: ned 15.07.2007 00:00
Bydliště: Litomyšlsko
Klubové ID: 2156

#9 Příspěvek od ACDC »

Když jedeš, chladí se motor/chladič jízdou. Při stání se časem rozběhne. Samozřejmě to vše záleží na venkovní teplotě
PPK
Registrovaný
Příspěvky: 92
Registrován: stř 03.06.2009 00:00
Bydliště: Kralupy nad Vltavou
Kontaktovat uživatele:

#10 Příspěvek od PPK »

Maximech píše:Ty velké vrtule se přec točí až při opravdu velkých vedrech..
Ta vrtule se toci porad. Je to tu trilionkrat popsany jak se kontroluje funkce visco spojky. Pri studenym motoru jde ta vrtule zastavit novinama, pri zahratym je to rozseka. Tak nemysli a radsi si to nastuduj :lol:
Maximech
Registrovaný
Příspěvky: 158
Registrován: čtv 14.11.2013 01:00

#11 Příspěvek od Maximech »

Milý PPK z Kralup nad Vltavou. To se tady může psát třeba hýml kolikrát. Ta vrtule má mít skutečně záběr až po vyšší teplotě motoru, než je provozní. A tak to je.
To, že se točí, neboli unáší je mi už jasné.
Když je motor vyložené studený, tak při vypnutém motoru jde úplně lehonce. Když je zahřátý na provozní teplotu, tak s ní taky hnu, ale už ne tak lehce, ale protáčí se. Proto píšu, esli se vám taky unáší. Pakliže při zapnutém motoru rozseká noviny, tak ten motor by měl mít větší jak provozní teplotu. :)
Uživatelský avatar
shadou
Registrovaný
Příspěvky: 781
Registrován: ned 25.11.2007 01:00
Bydliště: Kolín 3
Klubové ID: 2109
Kontaktovat uživatele:

#12 Příspěvek od shadou »

Maximech píše:Ano. Bavíme se o visco spojce. O vrtuli, co je před chladičem (ve směru jízdy) honěná motorem právě přes visco spojku.

Já s tebou čéče nesouhlasím, že má spínat při 80 °C.
Ty velké vrtule se přec točí až při opravdu velkých vedrech..
Alespoň mě. A zaregistroval jsem už dávno, že v létě právě ty auta mají úplně jinej zvuk. Funí to úplně jinak.. ;) Samozřejmě nemyslim klima vrtuli.
Podle mě by neměla spínat při normální provozní teplotě motoru :!:
Před chladičem ve směru jízdy je el. větrák, přední maska,nárazník a auta před tebou.

sčím souhlasíš je tvoje věc.
Viska má v sobě bimetal a olej. Studený vzduch který projde chladičem se ohřeje a proudí na vrtuli . ohřeje bimetal a ten sepne spojku
Pokud máš elektromagnetickou viskospojku, tak ta komunikuje s řídící jednotkou motoru. Opět je důležitá teplota chladícího okruhu
v obou případech je teplota okolního vzduchu jen vedlejší faktor

na obrázku je bimetalová pružina uprostřed spojky(spirála,šnek,..)

Obrázek

videa která to názorně ukáží, najdeš zde

http://youtu.be/OjEUYLObv7k

http://youtu.be/V7inC4lOpGs

a najdeš jich ještě mnohem víc
BMW je vždy srdeční záležitost -takovej velkej kardiostimulátor !

Obrázek
Uživatelský avatar
Francis Výkonná rada
Výkonná rada
Příspěvky: 5995
Registrován: ned 31.08.2003 00:00
Bydliště: střed Česka
Klubové ID: 80
Kontaktovat uživatele:

#13 Příspěvek od Francis Výkonná rada »

Malá oprava: není "spínáno" podle teploty kapaliny v motoru, ale podle teploty kapaliny v chladiči ! Ať visco (ohřívá ji vzduch procházející chladičem) tak elektrický ventilátor před chladičem (čidlo teploty pro spínání je v nejstudenějším rohu chladiče).

Maxiczech: Ano, každá vrtule na viscospojce je při studeném i teplém motoru lehce unášena. Uvnitř viscospojky je kapalina, jejíž viskozita stoupá s teplotou. I studená, tedy "řídká" kapalina spojku lehce unáší, podobně jako automatická převodovka s HDM (hydrodynamickým měničem) lehce unáší a auto má snahu i bez plynu jet lehce vpřed na D (nebo vzad na R).
328ti 164kW @ 6490rpm / 251Nm @ 5990rpm 244 km/h real GPS auf deutsche autobahn
323ti stock condition
Maximech
Registrovaný
Příspěvky: 158
Registrován: čtv 14.11.2013 01:00

#14 Příspěvek od Maximech »

To Francis: jj, to je mi už jasné, že se vrtule na visco spojce unáší. O to mi původně šlo. Rozumim tomu, že když se ta hřídel, co jde z motoru točí logicky při nastartovaném motoru, tak ta vrtule bude těžko konstantně stát, že? I když je mezi visco spojka. Jen mi šlo o ujištění, protože, jak jsem psal, většinou se vrtám ve studeném motoru a zřídka jen při nastartovaném. :wink:

To shadou: vůbec mi nešlo o princip, jak funguje visco spojka a jak vypadá, ale i přesto děkuji.
Ještě ten směr jízdy: pokud se koukám ve směru jízdy na chladič, tak je vrtule před ním. A klima vrtule, nárazník a další auta za ním.. Otázka je, jak to bereš, ale to není vůbec podstatné. Visco spojka je tam jedna a o té se bavíme.

Ale rád bych ještě někoho poznatek, protože mě visco spojka opravdu za jízdy sepne výhradně ve velkých vedrech nebo, když dlouho stojím v koloně, ale musí být taky pěkně teplo. prostě výhradně v letních měsících.
Rozhodně nespíná při běžně zahřátém motoru na provozní teplotu, jak se to tady někdo snažil popsat. :wink:
Uživatelský avatar
Francis Výkonná rada
Výkonná rada
Příspěvky: 5995
Registrován: ned 31.08.2003 00:00
Bydliště: střed Česka
Klubové ID: 80
Kontaktovat uživatele:

#15 Příspěvek od Francis Výkonná rada »

Ještě jednou a polopaticky: Vrtule není spínána podle teploty motoru ale podle teploty chladiče! Pokud chladíč "stíhá", vrtule se protáčí na volno. Teprve když stoupne teplota chladiče nad určitou mez a začne hrozit přehřátí motoru, tak spojka sepne a vrtule začne prohánět vzduch chladičem a zvýší tím výkon chlazení.

ad "po směru jízdy": shadou to popsal dobře. Bere se to sice z pohledu řidiče, ale to se týká levá/pravá strana. Předek/zadek se bere z pohledu stojícího pozorovatele na jedoucí auto :-)
328ti 164kW @ 6490rpm / 251Nm @ 5990rpm 244 km/h real GPS auf deutsche autobahn
323ti stock condition
Maximech
Registrovaný
Příspěvky: 158
Registrován: čtv 14.11.2013 01:00

#16 Příspěvek od Maximech »

:D Předek zadek. To je jedno.. :D
Prostě visco spojka.
Já beru obecně teplotu motoru dle ukazatele teploty na sdružení měřičů přístrojové desky. Doufám, že už jsem to napsal dost jasně.. :lol:
Nebudeme se tady bavit o tom, že chladící kapalina, co jde z motoru do chladiče má vyšší teplotu, než chladící kapalina, co jde z chladiče do motoru, že ne? :lol:
To můžeme rozepsat teplotní rozdíly na motoru, jako takovém.

Jinak mě teď napadá.. Nechci být nějaký hnidopich, ale jen ze zajímavosti. Pakliže to je jak píšeš, že visco spojka reaguje na teplotu chladiče, nikoliv motoru, tak mi chceš říct, že "hypoteticky" když bude chladič plnej ledu a motor logicky rozspálenej, tak visco spojka nebude reagovat? To je blbost co?
Já si osobně myslím, že reaguje na teplotu jako takovou, právě mezi chladičem a motorem, kde je umístěna, ne?
Pakliže by vyloženě spínala na závislosti teploty chladiče, tak by to muselo být řešeno jinak, nikoliv mechanickou spojkou s teplotním médiem.
Myslim si teda.. Já.. teda.. Si myslim.. já.. :rolleyes:
Uživatelský avatar
johnyfly1
Registrovaný
Příspěvky: 811
Registrován: sob 04.10.2008 00:00

#17 Příspěvek od johnyfly1 »

ano reaguje na teplotu medzi chladicom a motorom...v ktorom sa vacsia cast v normalnom smere jazdy ohreje od chladica(prudenie horuceho vzduchu cez chladic), samozrejme ze v mensom mznostve aj od motora...

dobre to popisal shadou
Uživatelský avatar
paca
Registrovaný
Příspěvky: 1734
Registrován: úte 02.03.2004 01:00

#18 Příspěvek od paca »

Maximech píše:.. Rozumim tomu, že když se ta hřídel, co jde z motoru točí logicky při nastartovaném motoru, tak ta vrtule bude těžko konstantně stát, že?....
a já myslel že jsi mechanik a máš dílnu (když jsi v nějakém topiku nabízel odvoz do své dílny) a teď hledím co tady plodíš za výrazy :wink:
Uživatelský avatar
Francis Výkonná rada
Výkonná rada
Příspěvky: 5995
Registrován: ned 31.08.2003 00:00
Bydliště: střed Česka
Klubové ID: 80
Kontaktovat uživatele:

#19 Příspěvek od Francis Výkonná rada »

Maxiczech: Ano, pokud bude chladič zamrzlý a chladící kapalina v motoru vařit, tak visco se bude protáčet jen na volnoběh. Vzduch kolem ní bude studený a proto "nesepne".
328ti 164kW @ 6490rpm / 251Nm @ 5990rpm 244 km/h real GPS auf deutsche autobahn
323ti stock condition
Maximech
Registrovaný
Příspěvky: 158
Registrován: čtv 14.11.2013 01:00

#20 Příspěvek od Maximech »

To Paca: to, aby se tady člověk bál se na něco zeptat, co? :)
To by ses divil, o čem se dokážeme s mechanikama bavit. :) Od benzínu po vlákno v žárovce. Nejhorší jsou ti, co nemluví a na nic se neptají, protože samozřejmě vědí jen oni všechno nejlíp a pak se zákazník nestačí divit. :lol:
Když mě něco zajímá, tak se zeptám a nepovažuji to za průser jenom proto, že opravuji auta. Šlo mi pouze o unášení vrtule. Si přečti původní otázku. To, že tady někdo posílá obrázky a vysvětluje, jak to funguje, za to nemůžu. :D
Moc nerozumim tomu, co plodim za výrazy. Ale nech to plavat.

To Francis: to píšeš z praxe nebo si to myslíš? Když bude přec motor rozpálenej, tak bude rozpálená i ta hřídel, co pohání visco spojku a měla by se ta vrtule točit fest ne?
Odpovědět