Vítejte na novém fóru BMW Auto klubu České Republiky! Aktualizovali jsme a nyní jsme dostupní i z mobilu.

xDrive vs. 4Matic, 4Motion, Quattro - jak na tom vlastně je?

Technické dotazy společné pro více řad nebo nezařaditelné do konkrétní sekce, vše ostatní bude smazáno.
Zpráva
Autor
Konig
Registrovaný
Příspěvky: 23
Registrován: ned 02.08.2009 00:00

#1 Příspěvek od Konig »

Zdravím.

Chtěl bych se zeptat jak je na tom ve skutečnosti xDrive system oproti temto 4x4 systemum? Pokud jsem dobre pochopil tak xDrive má stálý pohom 40:60, ve prospěch zadní nápravy, a dle nutnosti přidává. Není to tedy nějaký rádoby 4x4 systém jako Haldex, kde zabírají dva kola a pak se přidává když to prokluzuje? Co jsem tak četl, tak 4Motion je haldex, a 4Matic s Quattrem taky něco na ten styl. Zkoušel jsem to různě googlit, ale nějak jsem nedostal optimální odpověď. Jak jsou tedy na tom ty ostatní 4x4 systémy? Je to všechno něco na styl haldexu? A jak si tedy ve skutečnosti vede ten "slavný" xDrive (jsem jeho zastánce). Dál by se třeba srovnávat s Subaru Symmetrical AWD?

Pokud možno, chci odpovědi trochu na úrovni. Né, že mi napíšete xDrive je k ničemu, X5 nic nevyjede apd. Osobně si myslím, že nový xDrive je na úrovni, a lepší snad bude jen ten Symmetrical AWD od Subaru.

Ještě jsem se chtěl zeptat, i když nejspíš znám odpověď, vyvážení hmotnosti není (jako právě u Symmetrical AWD) 50:50, že?

Děkuji za informace.

P.S.: Nemyslete si že jsem negooglil, hledal jsem a né chvílí, a tady na fóru jsem rovněž prošel všechny témata když jsem do vyhledávání napsal xDrive, ale přesto to pro mě není přesné.
assassin_tl
Registrovaný
Příspěvky: 254
Registrován: pon 09.02.2009 01:00
Bydliště: Jince,Horomerice
Kontaktovat uživatele:

#2 Příspěvek od assassin_tl »

mas v tom trochu zmatek... pochybuju ze za jizdni vlastnosti subaru muze rozlozeni hmonosti, nejsem si jistej ze vsechna subaru maji hmotnost 50:50 a i to muze mit kupa jinejch aut... je to odlisnym systemem.. pouziva se kde co, v soucasne dobe asi nejvic lamelove spojky ala haldex nebo mechanicke diferencialy a to i zvlastich reseni jako snekovy kola misto planet - torsen

u koncernu je v tom gulas, ac se to jmenuje vzdy quattro a 4motion tak je to vzdy neco jineho audi a3,a4 maji haldex, vyssi rady maji trvale 4x4 s torsenem (tzn system velmi podobny awd subaru) to same VW, v golfu atd je haldex, vyssi modely torsen(nevim jak ted ale passat B5 byla permanentni 4kola)

xdrive a 4matic bych tipoval na klasicky diffy s lamelama elektronicky regulovatelnou svornosti
Konig
Registrovaný
Příspěvky: 23
Registrován: ned 02.08.2009 00:00

#3 Příspěvek od Konig »

Co jsi mi řekl, by ovšem znamenalo, že Quattro je lepší než xDrive.

Potom bych chtěl vysvětlit toto: [code:1]http://www.youtube.com/watch?v=dGWsogAlZLE[/code:1]

A zde přímo nezávislý test Torsenu
[code:1]http://www.youtube.com/watch?v=Oo9GV4mSnRQ[/code:1]

A nesnaž se mě říct, že je to nahraný... Na druhém videu jde přesně vidět, že ten Torsen je absolutně k ničemu. Furt to jenom hrabe, a než si auto uvědomí že by měl výkon předat jinde (tedy jestli to vůbec umí) tak by ve skutečném terénu bylo už pozdě.

Mimochodem, Subaru si může dovolit díky skvělým motórům ve tvaru V, montovat motory velice nízko, příčemž těžší čášti jsou vzadu, zbylé ve předu, a tak má váhu rozloženou ideálně mezi stranami i mezi rozvory kol. Plus navíc stálý pohon všech kol 50:50, kdy si auto umí regulovat sílů na VŠECH kolech. Řekni mi, kdy tohle bude umět ten tvůj slavný Quattro systém s Torsenem?

Zkrátka, kdybych se tady nezeptal tak bych to věděl pořád lépe. Je absolutně jasné, že Quattro byť s Torsenem se na Symmetrical AWD od Subaru nebude hrabat minimalně ještě hodně dlouho.

Co se týče pohonu i jiných značek, tak tam není co řešit. Téměř každý systém má problémy vyjet na rampu, kde třeba zadní kola jsou k ničemu, a tedy musí fungovat i přední. U Bavoru v tom problém nevidím, inu, Torsen se ale moc nepředvedl.

Takže si říkej co chceš, ale zkrátka všechny systémy (kromě Symmetrical AWD samozřejmě) s vyjímkou xDrivu jsou sračky. Je mi opravdu jedno co říkají výrobci - testy mluví za vše.
k0be
Registrovaný
Příspěvky: 80
Registrován: úte 25.03.2008 01:00

#4 Příspěvek od k0be »

takze novy xDrive je system, ktory umoznuje preniest az 100% vykonu na jedno koleso(je jedno ktore), pripadne vykon dokaze prerozdelovat na vsetky 4 kolesa, podla toho, ktore kolko vykonu potrebuje....takto nejako to prezentuje bmw a co sme boli na testovacom dni, tak tomu aj verim :)
nie len, ze ti to vie auto ukazat vnutri na monitore, ale aj z vonku, ked vidis tie auta na prekazkach, tak sa ti kolesa vo vzduchu vobec netocia a tocia sa iba tie, ktore sa tocit maju :wink:
ako to ma koncern neviem presne, myslim, ze tam dokaze prerozdelovat ten system vykon medzi napravami...normalne by to malo ist myslim 40:60 a vie to rozdelit nejakych +-10 alebo 20....mercedes ma svoj 4matic na podobnom principe(prerozdeluje silu medzi napravami), ale technologicky to moze byt inak riesene....
subaru ako bolo povedane vykon neprerozdeluje, ma pevny pomer 50:50
stynx
Registrovaný
Příspěvky: 9
Registrován: sob 01.08.2009 00:00

#5 Příspěvek od stynx »

No u toho testu musis ratat s tym ze toto je dost extremna situacia ktora poukazuje presne na hlavny problem torsenu. Ide o to ze tosen dokaze menit krutiaci moment od 50:50 az po 25:75 teda ked jedna strana auto resp. predok alebo zadok hrabe tak prenesie 3x tolko krut. momentu na stranu kde su lepsie adhezne a auto pokracuje. Ale v pripade ze sudve kolesa na valcoch s takmer nulovým odporom v reali vo vzduchu alebo na velmi velmi klzkom lade tak nema torsen co preniest na druhu stranu pretoze na koleso neposobi takmer ziadny odpor. A preto sa auto nepohne.
VRAJ(nemam to odskusane) sa to da riesit tak ze jemne stlacis brzdu a tym vlastne vytvoris odpor kolies ktore su vo vzduchu a torsen zacne pracovat :D
Konig
Registrovaný
Příspěvky: 23
Registrován: ned 02.08.2009 00:00

#6 Příspěvek od Konig »

Jak praktické využití 4x4 systému, ve chvílí kdy ho opravdu potřebuješ :lol:
Uživatelský avatar
Francis Výkonná rada
Výkonná rada
Příspěvky: 5994
Registrován: ned 31.08.2003 00:00
Bydliště: střed Česka
Kontaktovat uživatele:

#7 Příspěvek od Francis Výkonná rada »

xDrive je v podstatě obrácený Haldex, zadek je "natvrdo" a vícelamelová spojka v olejové lázni podle potřeby připojuje předek, a to až do úplného připojení jako s "uzávěrkou". Mezinápravový diferenciál v tomto systému není.
328ti 164kW @ 6490rpm / 251Nm @ 5990rpm 244 km/h real GPS auf deutsche autobahn
323ti stock condition
assassin_tl
Registrovaný
Příspěvky: 254
Registrován: pon 09.02.2009 01:00
Bydliště: Jince,Horomerice
Kontaktovat uživatele:

#8 Příspěvek od assassin_tl »

konig: subaru ma taky mezinapravovej diff ala quattro... pokud to dokaze regulovat moment na kolech tak to dela stejne jako system quattro a to je pribrzdovanim protacejiciho se kola pomoci abs...

na tom awd od subaru neni nic extra zvlastniho.. to ze ten boxer motor (ne V jak pises) ma nizsi teziste je fakt, ale jestli to udela takovej rozdil je otazka...

offroady ktere vyjedou absolutne moc, defendery, Gcka apod nemaji zadne vocasoviny ala brzdeny kolo, lamelovy spojky.. maj obycejny diffy max s uzaverkama... takze ty pribrzdovany kola apod je spis cesta jak to udelat levneji(ABS uz tam je tak je to vicemene jen otazka softu) a nebo cesta jak to udelat tak aby s tim dokazalo jezdit i jelito co umi jen slapat na plyn...

ja osobne si u auta na bezne jezdeni vystacim s pohonem jedne napravy a pokud bych chtel zdolavat nejakej vetsi teren tak si stejne poridim doopravdickej off a na subo nebo audi...

stejne je to v rukou a pneumatikach...
Uživatelský avatar
Francis Výkonná rada
Výkonná rada
Příspěvky: 5994
Registrován: ned 31.08.2003 00:00
Bydliště: střed Česka
Kontaktovat uživatele:

#9 Příspěvek od Francis Výkonná rada »

Nesouhlasím s myšlenkou, že 4x4 je jen do lesa nebo na pole. Bydlím na horách, s iX jsem odjezdil několik zim pracovně do Špindlerova Mlýna takřka denně a ta jistota a pohoda, že dojedu kdykoli a kamkoli a bez nasazení řetězů i při pracovní přestávce údržby silnic je k nezaplacení.
328ti 164kW @ 6490rpm / 251Nm @ 5990rpm 244 km/h real GPS auf deutsche autobahn
323ti stock condition
Konig
Registrovaný
Příspěvky: 23
Registrován: ned 02.08.2009 00:00

#10 Příspěvek od Konig »

Asssasin: Zase špatně. Quattro je v tomhle možná podobné, ale očividně se zase budu muset opakovat - testy (což je PRAXE) mluví za vše. A v testech (pokud chceš v PRAXI) si ten skvělý Quattro systém nějak extra dobře nevede. A Subaru dělá motory do V. Jen to nejsou právě boxery.


Francis: Promiň, ale jak můžeš říct říct takový nesmysl jako, že xDrive je obrácený haldex? To je trochu mimo mísu, nemyslíš? Obrácený haldex by to bylo, tak jak říkáš, kdyby zadek byl natvrdo, a podle potřeby se připojoval předek - natvrdo to ale je v zadu i v předu. xDrive má za normálních / běžných podmínek rozdělení výkonu 40:60 (přední / zadní) a z tohodle se výkon přídává tam kde je potřeba.

Upřímně bych řekl, že spíše Quattro je obrácený haldex. Jak tady bylo řečeno, tak když jsou dva kola u Quattra (třeba i s Torsenem) na válcích, kde je téměř nulový odpor, nemá Torsen co přenést na druhou nápravu, a tedy se auto nepohne. Což je téměř identické jako u Haldexu. A kdyby byla pravda to, co má Audi na stránkách, že je stálý pohon 40:60, tak by válcový test nebyl žádný problém.
Uživatelský avatar
Danny Moderátor
Moderátor
Příspěvky: 1563
Registrován: čtv 14.03.2002 01:00
Bydliště: Olomouc

#11 Příspěvek od Danny Moderátor »

TO NÁS TADY JAKO ZKOUŠÍŠ NEBO CO?
Konig
Registrovaný
Příspěvky: 23
Registrován: ned 02.08.2009 00:00

#12 Příspěvek od Konig »

Ne, chtěl jsem se poradit, ale když vidím ty znalce tady, tak mě to vyšlo lépe, když jsem strávil pár hodin na Googlu a Youtubu...
kyo
Registrovaný
Příspěvky: 175
Registrován: pát 03.04.2009 00:00

#13 Příspěvek od kyo »

a tak uvěříš jednomu testu kterej je dělanej v podmínkách které co nejvíc vyhovují BMW ale se skutečnou silnicí nemají nic společného.. :) K čemu ti asi je sebelepší 4x4 na absolutním ledě? K ničemu. A to, že dostaneš zadní kola do vzduchu.. Asi se koukáš moc na televizi a kurýra. Skutečné výhody a nevýhody bys poznal až na silnici za jízdy. Kolik lidí opěvuje i jen ten ten "obyčejný" Haldex buhvíkolikáté generace, když nejdřív jezdili s Oktávkou s náhonem na předek a pak přesedlali kvůli donucení podmínkami ( jen tak z prdu si to nikdo nekoupí ) na 4x4 a přitom ten Haldex je pro tebe určitě jen normální předkolka.. :)
chrompacket
Registrovaný
Příspěvky: 524
Registrován: čtv 16.02.2006 01:00
Bydliště: Petřvald u Karviné

#14 Příspěvek od chrompacket »

nebudu to vysvětlovat po svojimu tak radši cituji odbornou literaturu, myslím, že z toho to musí být jasné :wink:


Nový rozměr trakce a jízdní dynamiky
Zavedením pohonu všech kol systému xDrive jako volitelné výbavy pro modely BMW
525i a 530i Sedan a Touring rozšiřuje BMW svou širokou škálu modelů v řadě 5. Spolu s rysy, jako je sportovní charakter a pohodlí, prostornost a funkčnost, tak typickými pro vozy BMW, systém xDrive nabízí přednosti mimořádné trakce pro extrémní požadavky. Použitím inteligentní technologie xDrive, zavedené poprvé na modelech X3 a X5, BMW poskytuje řidiči všechny výhody pohonu čtyř kol bez toho, aby musel zbytek času strádat mnoha nevýhodami tohoto pohonu. Dokonce i v každodenním provozu je nová řada 5 s pohonem xDrive stejně tak čilá a dynamická jako její sesterské modely s pohonem zadních kol, čímž stanoví nový standard v segmentu vozidel s pohonem všech kol.

Systém xDrive v řadě 5 funguje stejným způsobem jako systém pohonu všech kol v modelech X3 a X5 se svým hardwarem a softwarem přirozeně přizpůsobeným specifickým rysům a požadavkům řady 5. Aby byl systém xDrive dokonale integrován do celkové výbavy verzí Sedan a Touring, byl hnací řetěz v rozdělovací převodovce nahrazen kolem s čelním ozubením.

Šasi a zavěšení vozu řady 5 se systémem xDrive jsou rovněž v principu stejné jako v řadě 5 s pohonem zadních kol, opět s příslušnými úpravami
pro koncepci pohonu všech kol. Například modely s xDrive přicházejí jako standard se 17palcovými koly 225/50, namísto obvyklých 16palcových kol.

xDrive: rychlejší, než se kola dokáží protočitFunkce xDrive umožňuje neomezené a variabilní rozdělování hnacích sil mezi přední a zadní nápravou, čímž nyní stanoví nové standardy z hlediska agilnosti a dynamického výkonu také v segmentu modelů sedan s pohonem všech kol.

Tento systém ihned rozpoznává potřebu upravit rozdělení hnací síly, je-li to vhodné, a reaguje extrémně rychle, obvykle předtím než se jedno z kol může začít rychleji otáčet. Systém xDrive tak dokáže usměrnit optimální hnací síly na příslušné nápravy, a to kdykoli, když například řidič projíždí zatáčku dynamickým stylem, a tak minimalizuje jak možné přetáčení, tak nedotáčivost.

Během jízdy systém xDrive znamená významné zvýšení agilnosti, potěšení z řízení vozidla a jízdní bezpečnosti, ve srovnání s tradičním systémem pohonu čtyř kol. Funkce řízení podvozku, jako je například systém DSC, se nyní zapojují až v daleko pozdější fázi.

Další předností systému xDrive je lepší trakce vozidla, respektive přilnavost na neupravených či kluzkých površích. Novinka zaručuje, že se výkon motoru dostává právě na kola s lepším záběrem na daném povrchu jakmile hrozí, že se některé z kol s horším záběrem bude rychle otáčet, a tudíž ztratí přilnavost.
Řidiči přináší systému xDrive řadu výhod.

Několik příkladů:

Při uvedení do chodu zůstává za normálních podmínek lamelová spojka sepnutá, dokud vozidlo nedosáhne rychlosti přibližně 20 km/h, což zajišťuje maximální trakci ve fázi rozjezdu. Od tohoto momentu dále systém rozděluje hnací sílu proměnlivě mezi přední a zadní nápravu v závislosti na podmínkách jízdy a povrchu cesty.
V zatáčkách snižuje okamžité rozložení výkonu nebezpečí nedotáčení či přetáčení: pokud by se měla zadní část vozidla prudce dostat do smyku, systém xDrive stlačí lamelovou spojku a takto dodává zvýšenou úroveň hnací síly na přední nápravu. To umožní zadním kolům vytvořit si více bočních sil a opět stabilizovat vozidlo. Ve spojení s řízením dynamické kontroly stability (DSC) systém rozpoznává riziko přetáčení již ve velmi časném stadiu a zasahuje předtím, než si řidič vůbec povšimne dané změny v jízdních vlastnostech. BMW řady 5 tak zcela doslova „jede jako po kolejích“.
Řízení dynamické kontroly stability (DSC) nezasahuje, dokud proměnlivé rozdělování výkonu je samo schopno eliminovat nebezpečí přetočení.
Jakmile se začne vozidlo „tlačit“ ven ze zatáčky na přední nápravě, systém xDrive rozpoznává toto nebezpečí přetočení díky údajům přenášeným ze systému řízení DSC a odstraňuje tento nežádoucí účinek omezením hnacích sil na přední nápravu. V extrémním případě tak může mít vozidlo až 100 % svého výkonu přenášeno na zadní kola. A opět, jestliže ani toto nepostačuje, tak v tomto případě zasáhne systém DSC, umožňující řidiči BMW řady 5 s pohonem na čtyři kola manévrovat se svým vozidlem skoro s téměř stejnou agilností jako řidič BMW řady 5 s pohonem zadních kol na klikatých cestách
či v serpentinách.
Systém xDrive je dokonce schopen bez problémů rychle reagovat na náhlou změnu polohy pedálu plynu: zatímco časové zpoždění mezi sešlápnutím pedálu plynu a nárůstem výkonu motoru je nejméně 200 milisekund, lamelová spojka se kompletně spíná a rozepíná během pouhých 100 milisekund.
Při řízení s velkým úhlem zatáčení, ale velmi malým výkonem – typická situace při parkování – je pohon všech kol vrácen na „tradiční“ pohon zadních kol, a to bez jakékoli distorze v chodu pohonu či nepatřičných sil negativně ovlivňujících řízení.
Na svazích s kluzkým povrchem či, celkem obecně, na ledu či sněhu, uzamykací akce mezi přední a zadní nápravou předchází rychlejšímu otáčení jednotlivých kol. Výsledkem je, že systém DSC nemusí vracet zpět plynový pedál či použít brzdy na jednotlivá kola za účelem upravení toku výkonu, dokud se podmínky nestanou skutečně obtížnými. Potom, když řidič dále pokračuje, tato uzamykací činnost významně snižuje riziko,že jednotlivá kola ztratí své podélné či příčné síly, což poskytuje řidiči užitek z mnohem bezpečnějšího a aktivnějšího chování při řízení.

Srdce systému: elektronicky řízená lamelová spojka

Elektronicky řízená lamelová spojka v rozdělovací převodovce je hlavním faktorem zajišťujícím systému xDrive jeho speciální vlastnosti. V závislosti na specifických požadavcích elektronická řídicí jednotka upravuje tok výkonu na přední nápravu během milisekund, v extrémních případech dokonce zcela rozpojuje, anebo natuho spojuje přední a zadní nápravu k zajištění nezbytného chování. Tuhé spojení vytvořené tímto způsobem odpovídá svou funkcí 100% uzamknutí na tradičním pohonu čtyř kol.
Řízení xDrive spolupracující se systémem DSC.

V části vychází vynikající výkon systému xDrive ze schopnosti tohoto systému využívat všechny informace a údaje nabízené řízením dynamické kontroly stability (DSC). Stáčení vozidla je například sledováno snímačem příčného zrychlení, stejně jako je snímačem sledována velikost úhlu natočení volantu. Spolu s údaji o rychlosti vozidla poskytované senzory kol, akceleraci a údaji motoru, je systém xDrive schopen určovat již v časném stadiu, jak se
vozidlo současně chová a dokáže dokonale rozdělovat pohonné síly mezi přední a zadní nápravu.

Systém DSC užíváním funkce zásahu elektronické brzdy rovněž slouží jako systém pro rozdělení pohonné síly, když je potřeba, na buď oboje přední, anebo oboje zadní kola: jakmile hrozí rychlejší otáčení nějakého kola, to je okamžitě zpomaleno brzdami. Z toho vyplývá, že diferenciál v pohonu na nápravy automaticky dodává větší výkon kolu na druhém zakončení dané nápravy.
assassin_tl
Registrovaný
Příspěvky: 254
Registrován: pon 09.02.2009 01:00
Bydliště: Jince,Horomerice
Kontaktovat uživatele:

#15 Příspěvek od assassin_tl »

konig: uz na zacatku sem napsal ze jako quattro se prodava a prodavalo X ruznych systemu... u nizsich rad audi je to haldex, u vyssich torsen... a obavam se ze posledni generace quattra uz ma pribrzdovana kola tudiz kdovi co je tam jako mezinapravovej diff...

testy/praxe znamena co? video jak se kterymu auto tocej jaky kola na valcove brzde? nebo na cem dokladas ze quattro je smejd a AWD subaru je super? BTW subaru pouziva taky vice konstrukci a vice ruznych diffu...

ktery subaru maji motor do v? vyhody nizkeho teziste reklamuji prave u tzv "flat" neboli boxer motoru... ono audi dela taky Vmotory s kombinaci se 4x4.. to by zas v te konstrukci takovej rozdil nebyl...
Konig
Registrovaný
Příspěvky: 23
Registrován: ned 02.08.2009 00:00

#16 Příspěvek od Konig »

Dokládám na vlastních zkušenostech. Doma máme Outbacka, a známý má novou A6 Allroad. Tenhle testík s válcema jsme si mohli vyzkoušet, a já ho mohl vidět na vlastní oči.
kyo
Registrovaný
Příspěvky: 175
Registrován: pát 03.04.2009 00:00

#17 Příspěvek od kyo »

Jenomže ten "testik" je o ničem. Jen o tom, že máš auto, který dokáže líp sjet z válců :)
Konig
Registrovaný
Příspěvky: 23
Registrován: ned 02.08.2009 00:00

#18 Příspěvek od Konig »

Kyo: Ještě prosímtě zastávej Haldex? Náhodou doma máme kromě Outbacka i Santa Fe, a ten Haldex je absolutní shit. Nevím jak je to v nových generacích, ale řekl bych že to bude de facto to samé.
kyo
Registrovaný
Příspěvky: 175
Registrován: pát 03.04.2009 00:00

#19 Příspěvek od kyo »

btw. ne každý Subaru je automaticky WRX STI, pokud vim, civilní Lancery i Otubacky nejsou nic moc. Lancer ani podvozkem ani motorem, už vůbec ne zpracováním a kvalitou interiéru. Outback je dobrá čtyřkolka, ale je to soupeř Octavie II 4x4 a to jen podvozkem a cenou.
Konig
Registrovaný
Příspěvky: 23
Registrován: ned 02.08.2009 00:00

#20 Příspěvek od Konig »

Ale to není o tom, co ti dokáže lépe sjet z válcu. Ty nerozumíš faktu, že navzdory tomu, že Audi píše že je to stály nahon 40:60, tak ve skutečnosti a za normálních podmínek jede pouze jedna náprava?
Odpovědět