vložil a upravil: Bratn
ÚDRŽBA MOTORU M52
Čištění škrticí klapky a volnoběžného ventilu
POZNÁMKA: V návodu se jedná o motor M52 s dual vanosem (od roku 98- ) v E46, motory se single vanosem (do 98 ) mají pouze malé rozdíly, postup je zachován, rozdíl mezi E46, E36, E39 a E38 jsou pouze v jiném umístění pylových filtrů a airboxů a tím se liší i jejich demontáž a zpětná montáž
Brátn
Nářadí:malou ráčnu, ořech vel. 6, 8, 10 + délkové nástavce, torx T30, T40
Pomůcky:nějaký utěrky, zrcátko, baterku, přípravek na čištění škrticích klapek
1) Jelikož je škrticí klapka i volnoběžný ventil velmi dobře schovaný, je potřeba si udělat pokud možno co největší prostor pro práci. Proto začneme tím, že demontujeme přepážku nad motorem. Pootočíme 3 západky a vyjmeme plast.

2) Za plastem se nachází kabinový filtr, který lze bez problémů vyjmout, aniž byste něco museli povolovat či šroubovat. Není na škodu filtr profouknout, ideálně kompresorem.

3) Po vyjmutí filtru se nám ukážou 4 šrouby (torxy) T30, které směřují do interiéru, je potřeba je povolit. Zároveň pod přepážkou se nachází plastová lišta, která schovává kabely. Odcvakneme na čtyřech místech lištu a kabely vyjmeme…

4) Po sejmutí přepážky nám vznikne prostor potřebný pro práci…
5) Nyní odpojíme přívod vzduchu do Air boxu a povolíme 2 šrouby pomocí ořechu č. 10, který Air box drží u karoserie…

6) Odcvakneme váhu vzduchu pomocí dvou stříbrných paciček a vyhákneme gumovou hadici jak je na obrázku. Poté již stačí celý Air box opatrně vyndat…
7) Nyní demontujeme váhu vzduchu. Odpojíme konektor, který k ní vede a pomocí ořechu č. 6, povolíme stahovací pásek

8 ) Opatrně vytáhneme váhu vzduchu z plastového kolena a uložíme na bezpečné místo. Potom vytáhneme hubenou hadičku z gumového kolena, nebojte se použít trošku síly, jde to opravdu ztuha…

9) Nyní je potřeba povolit další 2 stahovací pásky, které drží při sobě 2 gumová kolena, opět použijeme ořech č. 6. (na obrázku je ještě zapojena ta hadička, té si nevšímejte)
10) Až povolíte pásky, krouživými pohyby dostanete první gumové koleno ven.
11) Potom je potřeba demontovat seřizovací jednotku. Odpojíme konektor a pomocí hvězdičky T40 povolíme 2 šrouby, z čelního pohledu vpravo nahoře a vlevo dole, viz obr.
12) Potom co vyjmeme seřizovací jednotku, naskytne se nám tento pohled…

13) Pomalu začíná jít do tuhého
14) Dřív než se pustíme do nejnáročnější části, je dobré si udělat další prostor, proto se obrátíme do míst, kde se nachází nádobka brzdové kapaliny. Sundáme gumové těsnění a povolíme dvě západky. Dále je potřeba vysunout 3 hadice ze stěny, kterou budeme sundávat a jednu hadici – tu nejtlustší po zdolání stahovacího pásku silou rozpojíme, tak jak je na obrázku, to proto, abychom mohli stěnu pohybem nahoru vysunout…


15) Otevřel se nám nový prostor…
16) Nyní nám už nic nebrání se pustit do té nejhorší práce a to povolování stahovacích pásků na gumovém koleni u klapky a u ventilu, přístup tam je opravdu mizerný, takže přeju pevné nervy. Obě pásky jsou na ořech č. 6 + nějaký různě dlouhý nástavec s malou ráčnou…


17) Potom co se vám podaří povolit oba pásky a vysunout gumové koleno, je potřeba povolit 4 dlouhé šrouby ořechem č. 10 na škrticí klapce, ten vpravo dole není vůbec vidět, já jsem musel použít zrcátko, abych se na něj trefil. Taky vyšroubujeme matku č. 8 a vysuneme měděnou propojku ze vzniklého závitu, to proto, aby nám nebránila vyjmutí klapky…

18 ) Já si ještě pro jistotu povolit tento šroub č. 10 na řídící jednotce, protože pro vyjmutí škrticí klapky musíte řídící jednotku o pár centimetrů posunout

19) Nyní pokud máte volnoběžný ventil od všeho odpojený, což byste měli, je čas ho vytáhnout. Opět je potřeba použít trošku síly a krouživého pohybu, protože druhá část ventilu je naražená v gumové trubici. To že máte ventil stále přes gumu spojený s malou černou konstrukcí nevadí, stejně tak nevadí, že na té konstrukci je lanko plynového pedálu vedoucí ke klapce. Po vyjmutí volnoběžného ventilu to vypadá takto…

20) Až budete mít ventil venku, sundejte ho z toho gumového obětí a takto vypadá po cca 78 000km…


21) Teď už zbývá jen vysoukat škrticí klapku, jen je potřeba ještě vyšroubovat kulatý konektor po levé straně klapky. Vyndaná klapka vypadá takto…

22) Z klapky už jen vyvlékneme lanko a je to…
23) A takto vypadá klapka po cca 78 000km, žádná tragédie, ale očista ji jen prospěje.

Teď když máte oba hlavní díly venku je potřeba je očistit. Použil jsem sprej na čištění škrticích klapek, několikrát prostříkat, nechat 2-3minuty působit a znova prostříkat, případně tomu svinstvu můžeme pomoci měkkým štětcem. Tu samou očistu provedeme i na volnoběžným ventilu. Po očistě a důkladném vysušení můžeme začít opět vše dávat dohromady, to už popisovat nebudu, protože by to mělo být jasné, jen nezapomeňte jako já připojit kulatý konektor ke klapce, já na to zapomněl a po tom co jsem už měl všechno sestavené, jsem si na to vzpomněl, asi si dokážete představit, jak mě to potěšilo. Naštěstí šlo pouze vyndat Air box a skroutit ruku pod řídící jednotku a prsty to tam našroubovat…



