Tento příspevek bude velmi dlouhý a bude mi nějakou dobu trvat než jej dokončím. Aktuálně je již z větší části kompletní, co chybí budu průběžně doplňovat, pište mi prosím jakékoliv připomínky k obsahu nebo ke struktuře - nevím jak moc je návod pro vás přehledný
Místa se kterými potřebuji pomoci označuji modrou barvou. Podívejte se, prosím, jestli nedokážete některou z těchto informací doplnit/ověřit a případně mi dejte vědět.
ZAPOJENÍ PALUBNÍHO POČÍTAČE
návod na dodatečnou montáž a/nebo kontrolu
V tomto textu jsou použity fotografie z návodu pana Jeremy Reyna zde Původní dokument neobsahuje informaci o autorských právech a vzhledem k jeho formě předpokládám, že autorovi nebude vadit, když fotografie použiji ke stejnému účelu, k jakému je použil on.
Obsah
1 Úvodní informace
2 Komponenty, konektory
3 Schema zapojení
4 Originální kabeláž od dealera
5 Originální kabeláž z druhé ruky
6 Výroba vlastní kabeláže
1 - Úvodní informace
Palubní počítač je pomocí několika "drátů" připojen k ostatní elektronice ve vozidle. K tomuto připojení slouží zásuvka/zásuvky na zadní straně palubního počítače a konektor/y, které jsou součástí kabeláže ve vozidle.
Nejjednodušší je zapojení v případě, kdy má pro daný typ palubního počítače auto přípravu již z továrny. Pokud je tomu tak, ve středovém panelu jsou vyvedeny jeden až dva konektory (podle typu BC), které se zezadu zacvaknou a vše by mělo začít fungovat. Jediné, co si je potřeba hlídat, je zapojení konektorů do zásuvek stejné barvy, viz obrázek výše.
Pokud má auto přípravu pro jednodušší verzi palubního počítače, než jakou se chystáme osadit (resp. žádnou), je potřeba jeden nebo oba konektory do auta dodělat, anebo minimálně ve stávajícím konektoru osadit několik dalších pinů. Máme tři možnosti:
- koupit originální kabeláž od dealera BMW (hodně peněz)
- koupit originální kabeláž z druhé ruky / vykuchat ji z vraku
- vyrobit si kabeláž na vlastní pěst (hodně práce)
2 - Komponenty, konektory
Palubní počítač dokáže některé úkony dělat sám a na některé úkony potřebuje další jednotky. Tyto jednotky jsou s palubním počítačem propojeny kabeláží - buď přímo, anebo skrz propojovače kabelů (viz níže).
Výčet těchto jedotek je různý podle roku výroby vozidla, stupně výbavy a varianty palubního počítače.
Kabeláž má pro každou komponentu jeden "konec" a na něm buď celý konektor, anebo samostatný pin, který se osadí do konektoru, který už je v autě (anebo faston, viz dále).
Na palubním počítači jsou podle varianty jeden nebo dva konektory - černý 18-pinový konektor X1070 a bílý 18-pinový konektor X1071.
Komponenty které bývají
přímo propojeny s palubním počítačem:
Budíky - konektor X17
Budíky jsou pro palubní počítač jsou zdrojem signálu intenzity světla a stavu paliva, krom toho je na nich kontrolka CHECK pro check control.
Konektor X17 má modrou barvu a 26 pinů, nalezneme ho na zadní straně budíků, viz obrázek:
Páčka směrovek - konektor X32
Páčkou směrovek lze přepínat funkce palubního počítače,
je na to potřeba zvláštní páčka.
Konektor má bílou barvu, 12 pinů a je umístěn u sloupku řízení.
Tuto funkci není nutno zapojovat, pokud nepotřebujeme BC ovládat páčkou.
Imobilizační relé startéru (EWS I) - konektor X55
Slouží k znemožnění nastartování při použití funkce CODE.
Konektor X55 má černou barvu, 9 pinů a nalezneme ho za plastovým krytem reproduktoru u nohou řidiče.
Je ho nutno zapojit pokud chceme používat funkci CODE a máme auto vyrobeno v období 1/1994 až 12/1994
Řídící jednotka motoru DME - konektor X222
Slouží k znemožnění nastartování při použití funkce CODE.
Tento konektor je vlastně spojovač kabelů, ale tentokrát umístěn za kastlíkem před spolujezdcem na levé straně - nalezneme ho podle barvy vodiče černo-fialová.
Je ho nutno zapojit pokud chceme využívat funkci CODE a máme auto vyrobeno v období do 12/1993.
Vodič správné barvy v některých případech nemusí být ve svazku kabelů přítomen, alternativní způsob zapojení bude doplněn.
Startér - konektor X276
BC podle něj pozná kdy auto startuje.
Kvůli minimalizaci odběru proudu během startování?
Tento konektor nalezneme v pojistkové skříni podle barvy kabelu (černo-zelená).
Existuje alternativní způsob zapojení?
Relé sirény pro palubní počítač - konektor X335
Umožňuje palubnímu počítači používat sirénu (kvůli funkci CODE).
Konektor X335 má černou barvu, 4 piny a je umístěn za kastlíkem před spolujezdcem.
Je ho nutno zapojit pokud chceme aby funkce CODE uměla "houkat" a máme auto vyrobeno v období do 8/93 anebo v období od 9/94 do 8/95
Gong - konektor X518
Pomocí gongu vydává BC akustické signály pro řidiče.
Konektor X518 má černou barvu, 4 piny a nalezneme ho na plastovém krytu pod volantem nad nohami řidiče.
Je ho nutné zapojit, pokud má BC vydávat akustické signály.
Senzor venkovní teploty - konektor X770
Slouží k měření venkovní teploty.
Konektor X770 má žlutou barvu, 2 piny a je umístěn za předním nárazníkem v plastovém náfuku na levou přední brzdu.
Je ho nutné zapojit, pokud chceme aby BC ukazoval venkovní teplotu.
Relé sirény palubního počítače - konektor X1068
Slouží jako stálý zdroj napájení pro BC.
opravdu?
Konektor X1068 nalezneme v pojistkové skříni podle barvy vodiče černo-šedo-žlutá.
Je ho nutno zapojit, pokud máme auto vyrobeno do 8/1993
alternativní způsob zapojení bude doplněn
Jednotka check controlu - konektor X1074
Zpracovává signály z různých čidel a produkuje chybová hlášení, které se zobrazují na displayi palubního počítače.
Konektor X1074 má bílou barvu, 15 pinů a bývá umístěn v prostoru u nohou řidiče vlevo nahoře.
Je nutno zapojit, pokud chceme aby BC ukazoval chybová hlášení check controlu.
Jednotka imobilizéru EWS II - konektor X1659
Slouží k znehybnění vozidla funkcí CODE.
Jednotka EWS II bývá umístěna za kastlíkem před spolujezdcem.
Konektor X1659 má černou nebo červenou barvu a 15 pinů, viz obrázek:
Řídící jednotka elektroniky ZKE IV - konektor X10182
Bývá umístěna za kastlíkem před spolujezdcem.
Je jí nutno zapojit, pokud chceme aby funkce CODE uměla "houkat" a máme auto vyrobeno v období 9/1993 - 8/1994
Konektor X10182 má černou barvu a 18 pinů.
Zdroj stálého napětí - konektor X18784
Nalezneme v pojistkové skříni podle barvy vodiče červeno-šedo-žlutá.
Je nutno zapojit, pokud máme auto vyrobeno v období 9/1993 - 8/1994
K ostatním komponentám se palubní počítač nepřipojuje samostatnými konektory. Některé signály jsou v autě totiž využívány na tolika místech, že by nemělo smysl, aby každá komponenta, která je chce číst, měla vlastní konektor. Namísto toho jsou v autě velké kovové spojovače kabelů (comb-type connector), na které se jednotlivé kabely nacvaknou pomocí fastonů. Podrobně si to popíšeme dále.
Pro představu se můžete podívat na tento obrázek:
http://static.bmwfans.info/images/epc/MTU2MDc0X3A=.png
Spojovač je číslo 7, fastony, které se na něj nacvakávají 8 a 9 a plastový kryt 4, 5 nebo 6.
3 - Schema zapojení
4 - Originální kabeláž od dealera
Originální kabeláž od dealera je na montáž nejjednodušší a na pořízení nejdražší.
Čísla "Part number" originálních kabelových sad:
Digitální hodiny s teploměrem: 61119401604
Check control bez teploměru:
?
Check control s temploměrem: 61119401605
Velký BC:
?
Prosím lidi znalé problematiky o revizi o případné doplnění
Tato originální kabeláž má všechny dráty zakončené tím správným způsobem - konektory, piny nebo fastony.
5 - Originální kabeláž z druhé ruky
Ideální je najít auto, do kterého byl palubní počítač namontován DODATEČNĚ s použitím originální kabeláže, protože z takového auta půjde tato kabelová sada zase vymontovat. Pravděpodobnost, že na takové auto narazíte, je ale téměř nulová.
Mnohem pravděpodobnější variantou je nalezení vraku, ve kterém byl palubní počítač už z výroby. Z takového auta si můžeme ustříhnout konektory k palubnímu počítači s "ocásky", čímž si ušetříme práci s jejich výrobou.
Toto je doporučený postup - shánět nějakou dobu ustříhnuté originální konektory je jednodušší, než si je sám vyrábět. Ušetří nám to polovinu práce s výrobou kabeláže a ocásky budou mít ty správné barvy, což nám usnadní orientaci.
Pro velký BC budeme potřebovat konektory dva - bílý X1071 a černý X1070. Pro ostatní varianty stačí ten černý. Konektory jsou po mírné modifikaci zaměnitelné, ale nebudou sedět barvy jednotlivých drátů, proto je lepší najít konektor té správné barvy. Pokud už v autě máte aspoň digitální hodiny, černý konektor už máte a stačí do něj doplnit chybějící piny.
6 - Výroba vlastní kabeláže
Je mnoho možností jak si palubní počítač do auta dobastlit. Když si vyhledáte návody na internetu, zjistíte, že skoro všichni používají rychlospojky a různé jiné pochybné metody, kterými se připojují přímo na různé kabely na různých místech v autě. Tato metoda je sice funkční, ale v elektronice tím vzniká chaos, mohou vznikat špatné kontakty a nikdo po vás nebude schopný jednoduše něco opravit nebo dodělat. Mnohem lepší je postavit kabeláž z originálních součástek (pinů, fastonů a konektorů) od dealera. Toto je varianta, kterou budu popisovat já.
Nejdříve postupně poskládáme celou kabeláž a až když bude kompletní, osadíme ji do auta. Tento postup má proti postupnému dodělávání jednotlivých kabelů/funkcí tu výhodu, že si můžeme před montáží všechny kabely pomocí izolační pásky nebo smršťovačky spojit a vytvořit tak jeden kabelový svazek, který půjde na své trase pod palubovkou jednoduše připevnit ke svazkům stávajícím jako celek, namísto abychom museli řešit každou žílu zvlášť.
Nejdříve si vyrobíme konektory do BC, potom postupně konektory pro jednotlivé komponenty ke kterým potřebujeme BC připojit a nakonec to všechno spojíme dohromady a zapojíme do auta.
Výroba konektorů do BC
Konektor se skládá z plastového hranolu, ve kterém jsou zastrkané jednotlivé piny (tělo konektoru) a z plastového "krytu", do kterého se tento hranol zasune s páčkou, kterou se konektor po zasunutí na své místo zajistí proti vypadnutí.
Čísla "part number" jednotlivých součástek konektoru X1070 a X1071:
61 13 8 364 666 - tělo konektoru na 18 pinů (socket housing)
61 13 0 005 197 - pin 0,2-0,5mm² s ocáskem (bushing contact)
61 13 8 364 662 - plastový kryt (covering cap) - tento není nutno kupovat
Levnější originální piny lze při troše snahy koupit v prodejnách elektro, dle čísel součástek popsaných zde
http://www.bimmerforums.co.uk/forum/f9/ ... rs-t73387/
například
http://cz.farnell.com/te-connectivity-a ... tt=1330227
Plastový kryt nemusíte nutně kupovat... je z celého konektoru nejdražší a slouží jen jako pojistka, aby se konektor za jízdy neuvolnil. Má zkušenost je taková, že konektor drží velmi pevně i bez krytu.
Spočítáme si podle tabulky kolik pinů budeme osazovat, podíváme se kolik jich už je v autě osazených a potřebný počet pinů dokupíme. Pokud už aspoň jeden konektor v autě je, doplníme do něj nové piny. Pokud jeden nebo oba konektory v autě vůbec nejsou, poskládáme si je z nakoupených součástek.
Jednotlivé ocásky doporučuji označit čísly pinů, protože, na rozdíl od originální kabeláže, nebudou rozlišitelné podle barev.
Fastony na spojovače kabelů u nohou řidiče
Hodně potřebných signálů, zdrojů napětí a podobně je vyvedeno do velkého svazku kabelů, který najdeme v prostoru pod volantem nad reproduktorem u nohou řidiče. Dráty stejné barvy jsou zde mezi sebou propojeny pomocí spojovačů kabelů, na které se budeme připojovat i my.
Na spojovače kabelů se dráty připojují pomocí fastonů. Podle tabulky si spočítáme kolik fastonů budeme potřebovat (jeden pro každý pin který vede do "spojovače kabelů" a v autě není zapojen už z výroby)
Číslo "Part number" těchto fastonů je 61 13 1 387 140
Pro každý nezapojený pin si musíme připravit kabel tak, že vezmeme faston a připájíme na něj drát dostatečně dlouhý na to, aby dosáhl od svazku kabelů nad reproduktorem u nohou řidiče až k palubnímu počítači.
Prosím doplnit přesnou optimální délku kabelu
Piny do konektoru budíků X17
Konektor X17 už v autě je, přidáme do něj pouze potřebný počet nových pinů.
Číslo "Part number" těchto pinů je 61 13 0 005 197 - jsou stejné jako piny do konektorů palubního počítače
Podle tabulky si spočítáme kolik pinů budeme potřebovat (jeden pro každý pin který vede do konektoru X17 a v autě není zapojen už z výroby). Pro každý nezapojený pin si musíme připravit kabel tak, že pin do konektoru budíků (číslo viz výše) a připájíme na něj drát dostatečně dlouhý na to, aby dosáhl od budíků až k palubnímu počítači.
Prosím doplnit přesnou optimální délku kabelu
Piny do konektoru gongu X518
Gong bývá umístěn z vnitřní strany plastového krytu pod volantem nad nohami řidiče přibližně uprostřed.
Číslo "Part number" pinů do konektoru gongu je 61 13 0 007 441
Tyto piny jsou vodotěsné a docela drahé. Lze použít levnější nevodotěsné 61 13 1 376 202
Podle tabulky si spočítáme kolik pinů budeme potřebovat (jeden pro každý pin který vede do konektoru X518 a v autě není zapojen už z výroby)
Pro každý nezapojený pin si připravéme kabel tak, že vezmeme pin do konektoru gongu (číslo viz výše) a připájíme na něj drát dostatečně dlouhý na to, aby dosáhl od gongu až k palubnímu počítači.
Prosím doplnit přesnou optimální délku kabelu
Piny do konektoru senzoru venkovní teploty X770
Senzor venkovní teploty bývá umístěn za předním nárazníkem v plastovém "náfuku" na brzdu na levém předním kole.
Pokud máme originální senzor teploty, budeme potřebovat originální pin, viz níže. Pokud namísto něj chcete použít termistor z elektra, doporučuji přiletovat kabel přímo k nožičce termistoru.
Číslo "Part number" pinů do originálního konektoru k senzoru teploty je 61 13 1 376 204
prosím potvrdit
Pokud tento pin není zapojen z výroby, připravíme si kabel tak, že vezmeme pin do konektoru senzoru venkovní teploty (číslo viz výše) a připájíme na něj drát dostatečně dlouhý na to, aby dosáhl od senzoru skrz pojistkovou skříň a prostor u nohou řidiče až k palubnímu počítači.
Prosím doplnit přesnou optimální délku kabelu