Prozkoumejte výhody členství v jediném oficiálním českém BMW klubu ZDE a rozšiřte naše řady 😉 - info ZDE

FAQ - E36 Palubní počítač (dig. hodiny, check control, BC)

Návody, fotopostupy na opravy, úpravy, implementace a výměny
Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
jarda
Registrovaný
Příspěvky: 4769
Registrován: úte 21.08.2007 00:00
Bydliště: Praha / Bratislava
Klubové ID: 1426

#1 Příspěvek od jarda »

Do tohoto vlákna budu postupně shromažďovat informace týkající se všech variant palubního počítače v E36, jeho funkce, nastavení, předělání, dodělání... Na toto téma je v této sekci asi 65 vláken, takže prosím o trpělivost, bude mi to několik dnů trvat. Připomínky mi prosím pište do SZ.

Toto vlákno se týká všech variant palubního počítače v BMW E36 sedan, coupe a touring. Netýká se BMW E36 compact.
BC pro E36 compact lze zapojit podle http://www.gbnetwork.co.uk/bmw/ftp/etm_ ... ompact.zip

Informace prezentované v tomto vlákně mohou být nepřesné - používejte vlastní rozum, raději si vše dvakrát ověřte, a pokud najdete nepřesnost, dejte mi prosím vědět.



Obsah:
1) VARIANTY PALUBNÍHO POČÍTAČE
2) UKAZATEL VENKOVNÍ TEPLOTY
3) PŮJDE NAMONTOVAT PALUBNÍ POČÍTAČ Z AUTA X DO AUTA Y?
4) SKRYTÉ FUNKCE PALUBNÍHO POČÍTAČE
5) ZAPOJENÍ PALUBNÍHO POČÍTAČE
6) CHYBOVÉ HLÁŠKY CHECK CONTROLU
7) ZAPOJENÍ CHECK CONTROLU








VARIANTY PALUBNÍHO POČÍTAČE

1) Analogové hodiny
(angl. Analogue clock, hovorově "bez BC" :mrgreen:)
Obrázek

2) Digitální hodiny + ukazatel venkovní teploty
(angl. Multi-function clock, hovorově "malý BC")
Obrázek

3) Check control + digitální hodiny
(angl. On-board display)
Obrázek

4) Check control + digitální hodiny + ukazatel venkovní teploty
(angl. Multifunction clock with CM, hovorově "střední BC")
Obrázek

5) (On-)Board computer, tedy BC, resp. OBC
(angl. On-board computer, hovorově "velký BC")
Obrázek


Různé varianty podle origo manuálu: http://img165.imageshack.us/img165/8792/bcqg0.jpg
ex Mercedes-Benz R170 SLK 200 Kompressor "silver arrow" brilliantsilber on magmarot
ex BMW E38 730d "položiť dozadu súdruha" orientblau on pearl beige
ex BMW E36 318is tmavě modré kupé
Uživatelský avatar
jarda
Registrovaný
Příspěvky: 4769
Registrován: úte 21.08.2007 00:00
Bydliště: Praha / Bratislava
Klubové ID: 1426

#2 Příspěvek od jarda »

UKAZATEL VENKOVNÍ TEPLOTY
aneb Proč mi to ukazuje -37°C?

Palubní počítač detekuje venkovní teplotu (překvapivě) pomocí senzoru venkovní teploty (laicky-teploměru).

Obrázek

Kde je umístěn senzor venkovní teploty

Senzor venkovní teploty je umístěn za předním nárazníkem, v plastovém tunelu, kterým proudí vzduch a chladí brzdu na levém předním kole.
V plastovém tunelu ("náfuku") je senzor upevněn do připraveného otvoru ze strany.

Obrázek

Jak funguje (a proč nefunguje) senzor venkovní teploty

Senzor venkovní teploty je vlastně tzv. termistor s negativním teplotním koeficientem, tedy negistor, což je součástka, která mění svůj odpor v závislosti na teplotě - čím nižší teplota, tím vyšší odpor. Když senzor není k palubnímu počítači připojen, je to to samé, jako kdyby měl nekonečný odpor a palubní počítač tedy ukazuje nejnižší možnou teplotu, což je v tomto případě -37°C, resp. -35°F. Pokud vám BC tuto hodnotu zobrazuje, je velmi pravděpodobné, že se senzor teploty někde odpojil, anebo že uplně chybí.

Kupujeme senzor venkovní teploty

Senzor venkovní teploty lze zakoupit buď originální od BMW, anebo ho nahradit vhodným termistorem.

Výhodou originálního senzoru je snadná montáž a zapojení, nevýhodou je jeho cena - u dealera kolem 700kč, na eBay tak $10-$20.
Jedná se o díl číslo 65 81 8 350 779

Výhodou termistoru z obchodu s elektronikou je jeho cena - pár korun. Nevýhodou je nutnost "ho tam nějak dobastlit".

Termistor kterým lze nahradit originální senzor venkovní teploty:
K 164 NK 00 4,7 (= 4.7 kilo-ohm = 4K7 ohm)
http://www.gme.cz/termistory-ntc-pro-me ... -p118-009/

Obrázek

Zapojení senzoru venkovní teploty

Senzor venkovní teploty má dva piny (resp. "nožičky", což platí i pro termistor). Jeden pin je potřeba ukostřit/uzemnit (kdekoliv) a druhý připojit na palubní počítač - na pin 12 na konektoru x1070. U variant palubního počítače, které mají zezadu jen jeden konektor, je to on :mrgreen:, u velkého BC je to ten černý, resp. ten vpravo z pohledu řidiče.

Konektor lze jednoduše rozebrat a piny na něm jsou očíslované, jen musíte chvilku hledat.

Po zapojení senzoru venkovní teploty trvá několik hodin, než se teplota na ukazateli srovná na správnou hodnotu, proto nepanikařte, když to zapojíte a na BC bude pořád -37. Chce to počkat do rána.
ex Mercedes-Benz R170 SLK 200 Kompressor "silver arrow" brilliantsilber on magmarot
ex BMW E38 730d "položiť dozadu súdruha" orientblau on pearl beige
ex BMW E36 318is tmavě modré kupé
Uživatelský avatar
jarda
Registrovaný
Příspěvky: 4769
Registrován: úte 21.08.2007 00:00
Bydliště: Praha / Bratislava
Klubové ID: 1426

#3 Příspěvek od jarda »

PŮJDE NAMONTOVAT PALUBNÍ POČÍTAČ Z AUTA X DO AUTA Y?

Jednoduchá odpověď: ano, půjde. Všechny verze palubního počítače ve všech E36 (krom Compact-u) jsou navzájem kompatibilní. Bude fungovat skoro vše. Koho zajímá to "skoro", čtěte dál.

Analogové hodiny vs. malý vs. střední vs. velký BC

Různé varianty BC mají různé konektory.

Analogové hodiny mají jeden 3-pinový konektor.
Velký BC má dva 18-pinové konektory.
Ostatní varianty mají jeden 18-pinový konektor.

Čím vyšší verze palubního počítače, tím více pinů je osazených. Zapojení jednotlivých variant viz sekce "Zapojení palubního počítače" v tomto vlákně.

4-válec vs. 6-válec

Když namontujeme BC do auta s jiným počtem válců, bude ukazovat velmi nesprávnou spotřebu paliva.

Když namontujeme BC do auta se stejným počtem válců, ale s jiným typem motoru, bude ukazovat jen "trochu" nesprávnou spotřebu paliva. Toto jde ve většině případů opravit použitím skryté funkce č.20, viz sekce "Skryté funkce palubního počítače" v tomto vlákně, ale setkal jsem se už i s případem, kdy tento způsob nestačil.

Řešením je napojit auto na origo diagnostiku a "nakódovat" BC. Diagnostika si z řídící jednotky načte přesný typ auta a podle toho BC nastaví, aby ukazoval správně.

Auto s check controlem vs. auto bez check controlu

Když namontujeme BC z auta bez checku do auta s checkem, nebude nám BC chyby ukazovat.

Když namontujeme BC z auta s checkem do auta bez checku, bude neustále hlásit chybu "Check control inactive".

Řešením je použít servisní funkci č. 11, viz sekce "Skryté funkce palubního počítače" v tomto vlákně.
ex Mercedes-Benz R170 SLK 200 Kompressor "silver arrow" brilliantsilber on magmarot
ex BMW E38 730d "položiť dozadu súdruha" orientblau on pearl beige
ex BMW E36 318is tmavě modré kupé
Uživatelský avatar
jarda
Registrovaný
Příspěvky: 4769
Registrován: úte 21.08.2007 00:00
Bydliště: Praha / Bratislava
Klubové ID: 1426

#4 Příspěvek od jarda »

SKRYTÉ FUNKCE PALUBNÍHO POČÍTAČE

Většina info v tomto příspěvku pochází ze stránky http://www.bimmerinfo.com/E36_OBC_tricks.htm

Změna pořadí přepínání funkcí palubního počítače páčkou

Když mačkáme páčku blinkrů směrem do volantu, na palubním počítači se postupně zobrazují různé informace. Přednastavené pořadí je:
- spotřeba 1
- spotřeba 2
- venkovní teplota
- průměrná rychlost
- odhadovaný čas příjezdu
- časovač

Následujícím postupem lze toto pořadí změnit:

1. Zmáčkněte páčku blinkrů směrem do volantu a držte ji po dobu přibližně 5 sekund
2. Na obrazovce palubního počítače se objeví nápis "Prog 1"
3. Zmáčkněte na BC tlačítko odpovídající funkci, kterou chcete nastavit jako první v pořadí. Například, pokud chcete jako první nastavit vnější teplotu, zmáčkněte tlačítko TEMP.
4. Na displayi se objeví nápis "Prog 2"
5. Takto postupně zadejte všechny funkce v požadovaném pořadí, může jich být až devět
6. Po zadání všech požadovaných funkcí zmáčkněte tlačítko SET/RES pro uložení nastavení do paměti počítače (nemusíte zadávat všech devět funkcí - pokud si například přejete na displayi zobrazovat pouze vnější teplotu a dojezd, zvolte jako první dvě funkce TEMP a RANGE a když se na displayi objeví "Prog 3", zmáčkněte SET/RES)

Pokud chcete pořadí funkcí vrátit do původního stavu, zmáčkněte SET/RES hned, jak se na displayi objeví "Prog 1".

Aktivace servisních funkcí palubního počítače

1. Zmáčkněte najednou tlačítka 1000 a 10. Na displayi se objeví nápis "Test-Nr.:"
2. Pomocí číselných tlačítek zadejte číslo požadované servisní funkce (viz seznam servisních funkcí níže) a zmáčkněte SET/RES. Mějte na paměti, že pro přístup k servisním funkcím (okrem 1, 10, 14, 19 a 21) je nejdříve potřeba palubní počítač odemknout (viz níže)
3. Na displayi se zobrazí požadovaná funkce.
4. V případě funkcí 10 a 11 můžete nyní vložit nové hodnoty a uložit je tlačítkem SET/RES.
5. Pro návrat ke standardním funkcím zmáčkněte tlačítko CHECK anebo tlačítko příslušné funkce.

Odemknutí palubního počítače - zpřístupnění všech servisních funkcí

1. Postupem uvedeným výše aktivujte servisní funkci číslo 19.
2. Na displayi se objeví nápis "LOCK:ON"
3. Nyní pomocí číslených kláves vložte kód pro odemknutí. Tento kód je součtem aktuálního dne a aktuálního měsíce (například pokud je dnes 8.září, odemykací kód je 17). Pamatujte, že aktuální datum, nastavené v palubním počítači, nemusí nutně odpovídat realitě
4. Nyní zmáčkněte SET/RES. Palubní počítač se odemkne.


Seznam servisních funkcí palubního počítače

Funkce 01: Rozsvícení všech segmentů na displayi
Slouží na kontrolu stavu displaye.

Funkce 02*: VBR: n,n l/100km
n,n = momentální spotřeba v litrech na sto kilometrů.

Funkce 03*: VBR: n,n l/h
n,n = momentální spotřeba v litrech na hodinu

Funkce 04*: RW-VBR: n,n l/100
n,n = průměrná spotřeba v litrech na sto kilometrů
Tato hodnota se používá k výpočtu dojezdu do vyprázdnění nádrže.

Funkce 05*: RW: nnn km
nnn = odhadovaný dojezd do vyprázdnění nádrže v kilometrech.

Funkce 06*: --
žádná funkce

Funkce 07*: TMTL: nn,n l
nn,n = momentální stav paliva v nádrži v litrech.

Funkce 08*: V: n km/h
n = momentální rychlost v kilometrech za hodinu.

Funkce 09*: UB: nn,nn V
nn,nn = momentální palubní napětí ve voltech
Tato hodnota by při nastartovaném motoru měla být přibližně 13,80V a při vypnutém motoru o 1-2V nižší

Funkce 10: LAND: n xxx
n = číslo státu, xxx = zkratka názvu státu
Touto funkcí se nastavuje jazyk palubního počítače.
Tlačítko 1 mění nastavení státu. Tlačítko SET/RES uloží nastavení do paměti.
0 D = Německo
1 GB = Velká Británie
2 USA = Spojené státy
3 I = Itálie
4 E = Španělsko ?
5 J = Japonsko ?
6 F = Francie
7 CDN = Kanada ?
8 AUS/GOLF = Austrálie

Funkce 11*: EINHEIT n: xx
Tuto funkci lze použít k zapnutí/vypnutí check controlu.
Tlačítka 1000 a 100 přepínají mezi EINHEIT 1 a EINHEIT 2.
Tlačítka 10 a 1 nastavují číslo xx.
Vyzkoušené hodnoty:
EINHEIT 1: 71, EINHEIT 2: FF = zapnutý check control
EINHEIT 1: 0E, EINHEIT 2: FF = vypnutý check control

Pokud zapnete check control v autě bez check control modulu, bude vám palubní počítač hlásit chybu CHECK CONTROL INACTIVE.

Podrobněji k funkci 11: obě čísla v hexadecimální soustavě zřejmě představují tzv. bitovou masku, tedy seznam příznaků zapnutí/vypnutí určité funkce. Například poslední bit přepíná mezi 24h a 12h zobrazením času - hodnoty EINHEIT 1 končící na sudá čísla zapnou 24h zobrazení, lichá čísla 12h.
Význam ostatních bitů mi není znám. Pro zapnutí/vypnutí check controlu je zřejmě potřebné nastavit správně více než jeden bit.

V případě že máte více informací k funkci 11, dejte mi prosím vědět.

Funkce 12*: VANK nn km/h
nn = průměrná rychlost v kilometrech za hodinu.
Tato rychlost se používá k výpočtu doby příjezdu.

Funkce 13*: ANK: nn:nn
nn:nn = Předpokládadaná doba příjezdu.
Odpovídá funkci tlačítka DIST. Pokud se tato funkce právě nepoužívá, zobrazí se --:--

Funkce 14: ROM: dd.mm.rr
dd.mm.rr = Verze software palubního počítače.

Funkce 15*: DIAG: nn nn nnn xx
V případě že znáte význam této funkce, dejte mi prosím vědět.

Funkce 16*: PORT: nn xxxxxxxx
nn = číslo portu, xxxxxxxx = kód portu
Tlačítka 1000 a 100 přepínají mezi jednotlivými porty.
V případě že znáte přesný význam této funkce, dejte mi prosím vědět.

Funkce 17*: PROM: nn nn
V případě že znáte význam této funkce, dejte mi prosím vědět.

Funkce 18*: HORN: xxxx
xxxx = DTON anebo DTOFF
Nastavení zvuku alarmu při použití funkce CODE.
DTON (dual tone) = dva různé tóny
DTOFF (dual tone off) = jeden tón

Funkce 19: LOCK: xx
xx = ON anebo OFF
Zamknutí a odemknutí palubního počítače, viz sekce "Odemknutí palubního počítače" výše.

Funkce 20*: KVBR: nnnn
nnnn = Koeficient měření spotřeby.
Tato funkce se používá ke kalibraci měření spotřeby paliva.
Koeficient je možno nastavit na hodnotu 750 až 1250. Výchozí hodnota je 1000.
V případě, že palubní počítač měří spotřebu nesprávně, nastavte koeficient podle následujícího vzorce:
nový koeficient = starý koeficient * ( reálná spotřeba / spotřeba na BC )
Pokud vypočítaný nový koeficient nespadá do rozsahu 750-1250, s největší pravděpodobností pomůže palubní počítač nakódovat diagnostikou, viz sekce "Půjde namontovat palubní počítač z auta X do auta Y?", podsekce "4-válec vs. 6-válec" v tomto vlákně.

Funkce 21*: RESET?
Smaže všechny uložené hodnoty (např., spotřebu, průměrnou rychlost, nastavení časovače, čas a datum...)


* funkce označené hvězdičkou jsou přístupné až po odemknutí palubního počítače, viz sekce "Odemknutí palubního počítače" výše.
ex Mercedes-Benz R170 SLK 200 Kompressor "silver arrow" brilliantsilber on magmarot
ex BMW E38 730d "položiť dozadu súdruha" orientblau on pearl beige
ex BMW E36 318is tmavě modré kupé
Uživatelský avatar
jarda
Registrovaný
Příspěvky: 4769
Registrován: úte 21.08.2007 00:00
Bydliště: Praha / Bratislava
Klubové ID: 1426

#5 Příspěvek od jarda »

Tento příspevek bude velmi dlouhý a bude mi nějakou dobu trvat než jej dokončím. Aktuálně je již z větší části kompletní, co chybí budu průběžně doplňovat, pište mi prosím jakékoliv připomínky k obsahu nebo ke struktuře - nevím jak moc je návod pro vás přehledný

Místa se kterými potřebuji pomoci označuji modrou barvou. Podívejte se, prosím, jestli nedokážete některou z těchto informací doplnit/ověřit a případně mi dejte vědět.


ZAPOJENÍ PALUBNÍHO POČÍTAČE
návod na dodatečnou montáž a/nebo kontrolu

V tomto textu jsou použity fotografie z návodu pana Jeremy Reyna zde Původní dokument neobsahuje informaci o autorských právech a vzhledem k jeho formě předpokládám, že autorovi nebude vadit, když fotografie použiji ke stejnému účelu, k jakému je použil on.



Obsah

1 Úvodní informace
2 Komponenty, konektory
3 Schema zapojení
4 Originální kabeláž od dealera
5 Originální kabeláž z druhé ruky
6 Výroba vlastní kabeláže


1 - Úvodní informace

Palubní počítač je pomocí několika "drátů" připojen k ostatní elektronice ve vozidle. K tomuto připojení slouží zásuvka/zásuvky na zadní straně palubního počítače a konektor/y, které jsou součástí kabeláže ve vozidle.

Obrázek
Obrázek

Nejjednodušší je zapojení v případě, kdy má pro daný typ palubního počítače auto přípravu již z továrny. Pokud je tomu tak, ve středovém panelu jsou vyvedeny jeden až dva konektory (podle typu BC), které se zezadu zacvaknou a vše by mělo začít fungovat. Jediné, co si je potřeba hlídat, je zapojení konektorů do zásuvek stejné barvy, viz obrázek výše.

Pokud má auto přípravu pro jednodušší verzi palubního počítače, než jakou se chystáme osadit (resp. žádnou), je potřeba jeden nebo oba konektory do auta dodělat, anebo minimálně ve stávajícím konektoru osadit několik dalších pinů. Máme tři možnosti:
- koupit originální kabeláž od dealera BMW (hodně peněz)
- koupit originální kabeláž z druhé ruky / vykuchat ji z vraku
- vyrobit si kabeláž na vlastní pěst (hodně práce)

2 - Komponenty, konektory

Palubní počítač dokáže některé úkony dělat sám a na některé úkony potřebuje další jednotky. Tyto jednotky jsou s palubním počítačem propojeny kabeláží - buď přímo, anebo skrz propojovače kabelů (viz níže).
Výčet těchto jedotek je různý podle roku výroby vozidla, stupně výbavy a varianty palubního počítače.

Kabeláž má pro každou komponentu jeden "konec" a na něm buď celý konektor, anebo samostatný pin, který se osadí do konektoru, který už je v autě (anebo faston, viz dále).

Na palubním počítači jsou podle varianty jeden nebo dva konektory - černý 18-pinový konektor X1070 a bílý 18-pinový konektor X1071.

Komponenty které bývají přímo propojeny s palubním počítačem:

Budíky - konektor X17
Budíky jsou pro palubní počítač jsou zdrojem signálu intenzity světla a stavu paliva, krom toho je na nich kontrolka CHECK pro check control.
Konektor X17 má modrou barvu a 26 pinů, nalezneme ho na zadní straně budíků, viz obrázek:
Obrázek

Páčka směrovek - konektor X32
Páčkou směrovek lze přepínat funkce palubního počítače, je na to potřeba zvláštní páčka.
Konektor má bílou barvu, 12 pinů a je umístěn u sloupku řízení.
Tuto funkci není nutno zapojovat, pokud nepotřebujeme BC ovládat páčkou.

Imobilizační relé startéru (EWS I) - konektor X55
Slouží k znemožnění nastartování při použití funkce CODE.
Konektor X55 má černou barvu, 9 pinů a nalezneme ho za plastovým krytem reproduktoru u nohou řidiče.
Je ho nutno zapojit pokud chceme používat funkci CODE a máme auto vyrobeno v období 1/1994 až 12/1994

Řídící jednotka motoru DME - konektor X222
Slouží k znemožnění nastartování při použití funkce CODE.
Tento konektor je vlastně spojovač kabelů, ale tentokrát umístěn za kastlíkem před spolujezdcem na levé straně - nalezneme ho podle barvy vodiče černo-fialová.
Je ho nutno zapojit pokud chceme využívat funkci CODE a máme auto vyrobeno v období do 12/1993.
Vodič správné barvy v některých případech nemusí být ve svazku kabelů přítomen, alternativní způsob zapojení bude doplněn.

Startér - konektor X276
BC podle něj pozná kdy auto startuje. Kvůli minimalizaci odběru proudu během startování?
Tento konektor nalezneme v pojistkové skříni podle barvy kabelu (černo-zelená).
Existuje alternativní způsob zapojení?

Relé sirény pro palubní počítač - konektor X335
Umožňuje palubnímu počítači používat sirénu (kvůli funkci CODE).
Konektor X335 má černou barvu, 4 piny a je umístěn za kastlíkem před spolujezdcem.
Je ho nutno zapojit pokud chceme aby funkce CODE uměla "houkat" a máme auto vyrobeno v období do 8/93 anebo v období od 9/94 do 8/95

Gong - konektor X518
Pomocí gongu vydává BC akustické signály pro řidiče.
Konektor X518 má černou barvu, 4 piny a nalezneme ho na plastovém krytu pod volantem nad nohami řidiče.
Je ho nutné zapojit, pokud má BC vydávat akustické signály.

Senzor venkovní teploty - konektor X770
Slouží k měření venkovní teploty.
Konektor X770 má žlutou barvu, 2 piny a je umístěn za předním nárazníkem v plastovém náfuku na levou přední brzdu.
Je ho nutné zapojit, pokud chceme aby BC ukazoval venkovní teplotu.

Relé sirény palubního počítače - konektor X1068
Slouží jako stálý zdroj napájení pro BC. opravdu?
Konektor X1068 nalezneme v pojistkové skříni podle barvy vodiče černo-šedo-žlutá.
Je ho nutno zapojit, pokud máme auto vyrobeno do 8/1993
alternativní způsob zapojení bude doplněn

Jednotka check controlu - konektor X1074
Zpracovává signály z různých čidel a produkuje chybová hlášení, které se zobrazují na displayi palubního počítače.
Konektor X1074 má bílou barvu, 15 pinů a bývá umístěn v prostoru u nohou řidiče vlevo nahoře.
Je nutno zapojit, pokud chceme aby BC ukazoval chybová hlášení check controlu.

Jednotka imobilizéru EWS II - konektor X1659
Slouží k znehybnění vozidla funkcí CODE.
Jednotka EWS II bývá umístěna za kastlíkem před spolujezdcem.
Konektor X1659 má černou nebo červenou barvu a 15 pinů, viz obrázek:
Obrázek

Řídící jednotka elektroniky ZKE IV - konektor X10182
Bývá umístěna za kastlíkem před spolujezdcem.
Je jí nutno zapojit, pokud chceme aby funkce CODE uměla "houkat" a máme auto vyrobeno v období 9/1993 - 8/1994
Konektor X10182 má černou barvu a 18 pinů.

Zdroj stálého napětí - konektor X18784
Nalezneme v pojistkové skříni podle barvy vodiče červeno-šedo-žlutá.
Je nutno zapojit, pokud máme auto vyrobeno v období 9/1993 - 8/1994


K ostatním komponentám se palubní počítač nepřipojuje samostatnými konektory. Některé signály jsou v autě totiž využívány na tolika místech, že by nemělo smysl, aby každá komponenta, která je chce číst, měla vlastní konektor. Namísto toho jsou v autě velké kovové spojovače kabelů (comb-type connector), na které se jednotlivé kabely nacvaknou pomocí fastonů. Podrobně si to popíšeme dále.

Pro představu se můžete podívat na tento obrázek: http://static.bmwfans.info/images/epc/MTU2MDc0X3A=.png
Spojovač je číslo 7, fastony, které se na něj nacvakávají 8 a 9 a plastový kryt 4, 5 nebo 6.

3 - Schema zapojení

Obrázek

4 - Originální kabeláž od dealera

Originální kabeláž od dealera je na montáž nejjednodušší a na pořízení nejdražší.

Čísla "Part number" originálních kabelových sad:
Digitální hodiny s teploměrem: 61119401604
Check control bez teploměru: ?
Check control s temploměrem: 61119401605
Velký BC: ?
Prosím lidi znalé problematiky o revizi o případné doplnění

Tato originální kabeláž má všechny dráty zakončené tím správným způsobem - konektory, piny nebo fastony.

5 - Originální kabeláž z druhé ruky

Ideální je najít auto, do kterého byl palubní počítač namontován DODATEČNĚ s použitím originální kabeláže, protože z takového auta půjde tato kabelová sada zase vymontovat. Pravděpodobnost, že na takové auto narazíte, je ale téměř nulová.

Mnohem pravděpodobnější variantou je nalezení vraku, ve kterém byl palubní počítač už z výroby. Z takového auta si můžeme ustříhnout konektory k palubnímu počítači s "ocásky", čímž si ušetříme práci s jejich výrobou. Toto je doporučený postup - shánět nějakou dobu ustříhnuté originální konektory je jednodušší, než si je sám vyrábět. Ušetří nám to polovinu práce s výrobou kabeláže a ocásky budou mít ty správné barvy, což nám usnadní orientaci.

Obrázek

Pro velký BC budeme potřebovat konektory dva - bílý X1071 a černý X1070. Pro ostatní varianty stačí ten černý. Konektory jsou po mírné modifikaci zaměnitelné, ale nebudou sedět barvy jednotlivých drátů, proto je lepší najít konektor té správné barvy. Pokud už v autě máte aspoň digitální hodiny, černý konektor už máte a stačí do něj doplnit chybějící piny.

6 - Výroba vlastní kabeláže

Je mnoho možností jak si palubní počítač do auta dobastlit. Když si vyhledáte návody na internetu, zjistíte, že skoro všichni používají rychlospojky a různé jiné pochybné metody, kterými se připojují přímo na různé kabely na různých místech v autě. Tato metoda je sice funkční, ale v elektronice tím vzniká chaos, mohou vznikat špatné kontakty a nikdo po vás nebude schopný jednoduše něco opravit nebo dodělat. Mnohem lepší je postavit kabeláž z originálních součástek (pinů, fastonů a konektorů) od dealera. Toto je varianta, kterou budu popisovat já.

Nejdříve postupně poskládáme celou kabeláž a až když bude kompletní, osadíme ji do auta. Tento postup má proti postupnému dodělávání jednotlivých kabelů/funkcí tu výhodu, že si můžeme před montáží všechny kabely pomocí izolační pásky nebo smršťovačky spojit a vytvořit tak jeden kabelový svazek, který půjde na své trase pod palubovkou jednoduše připevnit ke svazkům stávajícím jako celek, namísto abychom museli řešit každou žílu zvlášť.

Nejdříve si vyrobíme konektory do BC, potom postupně konektory pro jednotlivé komponenty ke kterým potřebujeme BC připojit a nakonec to všechno spojíme dohromady a zapojíme do auta.

Výroba konektorů do BC

Konektor se skládá z plastového hranolu, ve kterém jsou zastrkané jednotlivé piny (tělo konektoru) a z plastového "krytu", do kterého se tento hranol zasune s páčkou, kterou se konektor po zasunutí na své místo zajistí proti vypadnutí.

Obrázek

Čísla "part number" jednotlivých součástek konektoru X1070 a X1071:
61 13 8 364 666 - tělo konektoru na 18 pinů (socket housing)
61 13 0 005 197 - pin 0,2-0,5mm² s ocáskem (bushing contact)
61 13 8 364 662 - plastový kryt (covering cap) - tento není nutno kupovat

Levnější originální piny lze při troše snahy koupit v prodejnách elektro, dle čísel součástek popsaných zde http://www.bimmerforums.co.uk/forum/f9/ ... rs-t73387/
například
http://cz.farnell.com/te-connectivity-a ... tt=1330227

Plastový kryt nemusíte nutně kupovat... je z celého konektoru nejdražší a slouží jen jako pojistka, aby se konektor za jízdy neuvolnil. Má zkušenost je taková, že konektor drží velmi pevně i bez krytu.

Spočítáme si podle tabulky kolik pinů budeme osazovat, podíváme se kolik jich už je v autě osazených a potřebný počet pinů dokupíme. Pokud už aspoň jeden konektor v autě je, doplníme do něj nové piny. Pokud jeden nebo oba konektory v autě vůbec nejsou, poskládáme si je z nakoupených součástek.

Jednotlivé ocásky doporučuji označit čísly pinů, protože, na rozdíl od originální kabeláže, nebudou rozlišitelné podle barev.

Fastony na spojovače kabelů u nohou řidiče

Hodně potřebných signálů, zdrojů napětí a podobně je vyvedeno do velkého svazku kabelů, který najdeme v prostoru pod volantem nad reproduktorem u nohou řidiče. Dráty stejné barvy jsou zde mezi sebou propojeny pomocí spojovačů kabelů, na které se budeme připojovat i my.

Na spojovače kabelů se dráty připojují pomocí fastonů. Podle tabulky si spočítáme kolik fastonů budeme potřebovat (jeden pro každý pin který vede do "spojovače kabelů" a v autě není zapojen už z výroby)

Číslo "Part number" těchto fastonů je 61 13 1 387 140

Pro každý nezapojený pin si musíme připravit kabel tak, že vezmeme faston a připájíme na něj drát dostatečně dlouhý na to, aby dosáhl od svazku kabelů nad reproduktorem u nohou řidiče až k palubnímu počítači.Prosím doplnit přesnou optimální délku kabelu

Piny do konektoru budíků X17

Konektor X17 už v autě je, přidáme do něj pouze potřebný počet nových pinů.

Číslo "Part number" těchto pinů je 61 13 0 005 197 - jsou stejné jako piny do konektorů palubního počítače

Podle tabulky si spočítáme kolik pinů budeme potřebovat (jeden pro každý pin který vede do konektoru X17 a v autě není zapojen už z výroby). Pro každý nezapojený pin si musíme připravit kabel tak, že pin do konektoru budíků (číslo viz výše) a připájíme na něj drát dostatečně dlouhý na to, aby dosáhl od budíků až k palubnímu počítači.Prosím doplnit přesnou optimální délku kabelu

Piny do konektoru gongu X518

Gong bývá umístěn z vnitřní strany plastového krytu pod volantem nad nohami řidiče přibližně uprostřed.

Číslo "Part number" pinů do konektoru gongu je 61 13 0 007 441
Tyto piny jsou vodotěsné a docela drahé. Lze použít levnější nevodotěsné 61 13 1 376 202

Podle tabulky si spočítáme kolik pinů budeme potřebovat (jeden pro každý pin který vede do konektoru X518 a v autě není zapojen už z výroby)

Pro každý nezapojený pin si připravéme kabel tak, že vezmeme pin do konektoru gongu (číslo viz výše) a připájíme na něj drát dostatečně dlouhý na to, aby dosáhl od gongu až k palubnímu počítači. Prosím doplnit přesnou optimální délku kabelu

Piny do konektoru senzoru venkovní teploty X770

Senzor venkovní teploty bývá umístěn za předním nárazníkem v plastovém "náfuku" na brzdu na levém předním kole.

Pokud máme originální senzor teploty, budeme potřebovat originální pin, viz níže. Pokud namísto něj chcete použít termistor z elektra, doporučuji přiletovat kabel přímo k nožičce termistoru.

Číslo "Part number" pinů do originálního konektoru k senzoru teploty je 61 13 1 376 204prosím potvrdit

Pokud tento pin není zapojen z výroby, připravíme si kabel tak, že vezmeme pin do konektoru senzoru venkovní teploty (číslo viz výše) a připájíme na něj drát dostatečně dlouhý na to, aby dosáhl od senzoru skrz pojistkovou skříň a prostor u nohou řidiče až k palubnímu počítači. Prosím doplnit přesnou optimální délku kabelu
ex Mercedes-Benz R170 SLK 200 Kompressor "silver arrow" brilliantsilber on magmarot
ex BMW E38 730d "položiť dozadu súdruha" orientblau on pearl beige
ex BMW E36 318is tmavě modré kupé
Speedy Čestný člen
Čestný člen
Příspěvky: 6815
Registrován: ned 05.10.2003 00:00
Bydliště: Praha
Klubové ID: 51

#6 Příspěvek od Speedy Čestný člen »

já bych si dovolil jen dodat, že nejjednoduší je dodělat velký BC z malýho s checkem. To je otázkou tak 4hodin práce. Pokud není check, musí se táhnout zelený vodič do pojistkové skříňky skrz motorovou příčku na straně řidiče. Nevím, zda-li je v tématu někde napsáno, že páčka pasuje z e34, jen je třeba do modelů po 95 prohodit pár drátů v konektoru podle původního zapojení a vyměnit konektor na připojení k airbagu tuším. Všechny tyto spoje doporučuju pájet, nikoliv fastonovat. A poslední věc, že BC ukazuje přesnou rychlost a palubní budíky ji ukazují s tolerancí danou zákonem(vyšší než reálnou).
Uživatelský avatar
jarda
Registrovaný
Příspěvky: 4769
Registrován: úte 21.08.2007 00:00
Bydliště: Praha / Bratislava
Klubové ID: 1426

#7 Příspěvek od jarda »

Díky za info o páčce.

To o rychlosti bude v popisu všech funkcí BC.

Páejjí se kabely na piny a na fastony. Piny se zastrkávají do konektorů bez pájení a fastony se nasouvají na spojovače taktéž bez pájení... tak je to origo a tak je to nejlepší. Pokud máš důvod myslet si že ne tak sem s ním.

O jakém zeleném kabelu mluvíš? Čistě zelený není ani jeden.
ex Mercedes-Benz R170 SLK 200 Kompressor "silver arrow" brilliantsilber on magmarot
ex BMW E38 730d "položiť dozadu súdruha" orientblau on pearl beige
ex BMW E36 318is tmavě modré kupé
radekc
Registrovaný
Příspěvky: 512
Registrován: ned 07.10.2007 00:00

#8 Příspěvek od radekc »

Chtěl bych se zeptat jestli střední BC ma taky nějaký zamknutý funkce a případně jak je odemknout?
Uživatelský avatar
jarda
Registrovaný
Příspěvky: 4769
Registrován: úte 21.08.2007 00:00
Bydliště: Praha / Bratislava
Klubové ID: 1426

#9 Příspěvek od jarda »

Tohle je jediné co jsem našel http://www.eabjr.com/E36-Display-Language.php

Mohl bys prozkoumat jesli je to pravda a jestli tam je těch funkcí víc :) já nemam kde...
ex Mercedes-Benz R170 SLK 200 Kompressor "silver arrow" brilliantsilber on magmarot
ex BMW E38 730d "položiť dozadu súdruha" orientblau on pearl beige
ex BMW E36 318is tmavě modré kupé
Gravka
Registrovaný
Příspěvky: 204
Registrován: úte 22.01.2008 01:00
Bydliště: Brno / Jindrichuv Hradec

#10 Příspěvek od Gravka »

Pridal bych par postrehu z moji vikendove montaze velkeho BC 8)

Mam E36 320i coupe, r. 4/1996, motor M52B, puvodne jsem mel pouze analogove hodiny, takze bylo potreba zapojit v podstate vse od nuly...drzel jsem se hlavne zdejsiho navodu od jardy, kteremu timto dekuji i za dalsi rady poskytnute pres SZ. Konektory i kabely jsem mel originalni z jedne bouracky, na konci ucvakane, tudiz bylo potreba pripajet potrebne piny/fastony.

Jelikoz nemam v aute checkcontrol ani stacionarni vetrani a rozhodl jsem se nezapojovat ani funkci "Code", nebylo treba zapojovat vsechny kabely (ktere se nakonec velmi hodily). Soupis vseho, co bylo potreba zapojit, aby fungovaly vsechny dalsi funkce, jsou v tabulce viz. níže.

Fastony jsem objednal v renocaru, s tema problem nebyl, horsi to bylo s pinama - ty jsem si take objednal, ale dostal jsem je vcetne tech jehlicek (samcu), na ktere se mely pripojit a nesly nijak vytahnout, tudiz jsem mel nepouzitelne samco-samice...nastesti slo tedy pouzit piny z originalni kabelaze, z nezapojovanych kabelu.

Jako rozumny tah se ukazalo si nejdriv projit moznosti zapojeni, zrejme kazde auto ma elektriku jinak dle vybavy a roku vyroby, pak se vam tedy nestane, ze si pripajite na kablik faston a ten nasledne nebudete mit kam strcit, bud proto, ze potrebne kabely nejsou do spojovace vubec vyvedeny, nebo v te spojce neni volna pozice, coz by slo resit dokoupenim hrebenove spojky s vetsim poctem pozic, napr. 5 misto soucasnych 3, viz. dil č. 61131393719. Doporucuji si tedy udelat seznam kabelu (a volnych pozic) ve spojovaci kabelu nad nohama ridice i za prihradkou spolujezdce, stejne jako seznam volnych pozic v modrem a bilem konektoru od budiku.

V nasledujici tabulce je tedy videt co a kam jsem zapojoval (zelene je zaznacena alternativa, kterou jsem pouzil)
Obrázek


Na zaver nekolik malo doporuceni:
- je lepsi vse zapojovat s odpojenou baterkou
- pri vytahovani pinu z konektoru postupujte opatrne, lehce se zdeformuji a je pak obtizne je rovnat, natozpak pouzit napr. do konektoru k budikum
- fastony do hrebenove spojky rukou kloudne nezastrcite, je potreba si pomoc treba plochym sroubovakem a nebat se zatlacit
- co se tyce delky kabelu, tak mne bohate stacily ony ucvakane o delce cca 100-110cm, asi by stacily i kratsi (treba 70-80cm), to uz je pak spis individualni zalezitost, jaky cable-management si zvoli
- volant neni potreba sundavat, pokud mate predem pripravenou kabelaz
- je lepsi pouzit rychlospojku, nez zkouset nejakou akrobacii s pajkou



P.S.: Kdyby nekdo mel zajem o ruzne navody, co jsem nashromazdil, tak at se ozve pres SZ
Uživatelský avatar
Fx Člen Klubu
Člen Klubu
Příspěvky: 7217
Registrován: úte 23.12.2003 01:00
Bydliště: Praha
Klubové ID: 1705

#11 Příspěvek od Fx Člen Klubu »

CHYBOVÉ HLÁŠKY CHECK CONTROLU
a jejich řešení

Priorita 1:
Bremslicht Elektrik: Problém na elektrickém obvodu brzdových světel. Zkontrolujte pojistky a vedení proudu.
Bremslichter Defekt: Závada brzdových světel. Zkontrolujte žárovky a spínač na brzdovém pedálu.

Priorita 2:
Bremslicht Defekt: Závada jednoho z brzdových světel. Zkontrolujte žárovky a spínač na brzdovém pedálu.
Abblendlicht Defekt: závada na potkávacích světlech
Rücklicht Defekt: závada na zadních světlech
Kennzeichenlicht Defekt: závada na osvětlení SPZ/RZ
Společné řešení zmíněných tří problémů: Kontrola pojistek a žárovek dle chybové hlášky.
Waschwasserstand: Hladina kapaliny do ostřikovačů. Pravděpodobně máte málo kapaliny nebo je vadné její čidlo.
Checkcontrol Inaktiv: Check control není aktivní. Jednoduché řešení není možné, svěřte to servisu (kontrola zapojení, aktivace Check Controlu). Pomoci může reset OBC (funkce 21 v servisním menu).

Priorita 3:
Kühlwasser Prüfen: Zkontrolujte hladinu chladící kapaliny. Buď je jí málo, nebo je vadné čidlo.


Check Control reaguje na okamžitý stav, tj. po nápravě není třeba jej resetovat.

Pokud by někdo něco rád doplnil, sem s tím (např. anglické verze těchto chybových hlášek pro ty, kdo mají přepnutý jazyk).
Uživatelský avatar
jarda
Registrovaný
Příspěvky: 4769
Registrován: úte 21.08.2007 00:00
Bydliště: Praha / Bratislava
Klubové ID: 1426

#12 Příspěvek od jarda »

ZAPOJENÍ CHECK CONTROLU
Co to obnáší, resp. proč to nedělat

Dodělat check control je možné. Slyšel jsem o lidech kterým se to podařilo. Vím ale o mnohem více lidech, kteří mají potřebné znalosti, ale přesto se rozhodli check controlu vzdát. V tomto příspěvku se pokusím co zapojení check controlu obnáší, aby každý viděl proč se na to má vykašlat a nepsal mi kvůli tomu SZ 8)


Palubní počítač
Slouží pouze jako rozhraní mezi řidičem a check controlem. Zobrazuje chybová hlášení, dokáže rozsvítit kontrolku na budíkách a dokáže vydávat varovné zvuky gongem.
(Připojit BC na budíky, připojit BC na gong)

Řídící jednotka check controlu
Centrální mozek check controlu. Zde se podle stavu všech senzorů vyhodnotí zda došlo k chybě a výsledek se pošle do BC.
(sehnat jednotku check controlu, umístit ji do auta, připojit ji na BC, přivést k ní 3x napájení a ukostřit)

Potkávací světla
CC kontroluje žárovky v potkávačkách.
(odpojit napájení obou potkávaček a zapojit ho přes jednotku check controlu)

Zadní světla
CC kontroluje žárovky v zadních světlech
(odpojit napájení obou zadních světel a zapojit ho přes jednotku check controlu)

Brzdová světla
CC kontroluje žárovky v brzdovkách
(odpojit všechny tři brzdová světla od spínače na brzdovém pedálu, zapojit je do jednotky CC a jednotku CC připojit na brzdový pedál)

Osvětlení zadní registrační značky
CC kontroluje žárovky osvětlení zadní registrační značky
(odpojit napájení osvětlení RZ a zapojit ho přes jednotku CC)

Čidlo množství chladící kapaliny
CC kontroluje množství chladící kapaliny (dostatečné/nedostatečné)
(sehnat čidlo, umístit ho, připojit na jednotku CC a ukostřit)

Čidlo množství vody v ostřikovačích
CC kontroluje množství vody v ostřikovačích (dostatečné/nedostatečné)
(sehnat čidlo, umístit ho, připojit na jednotku CC a ukostřit)

Aby toho nebylo málo, kabely použité k napájení některých žárovek by měly být v případě zapojení check controlu o něco tlustší...
ex Mercedes-Benz R170 SLK 200 Kompressor "silver arrow" brilliantsilber on magmarot
ex BMW E38 730d "položiť dozadu súdruha" orientblau on pearl beige
ex BMW E36 318is tmavě modré kupé
Uživatelský avatar
jarda
Registrovaný
Příspěvky: 4769
Registrován: úte 21.08.2007 00:00
Bydliště: Praha / Bratislava
Klubové ID: 1426

#13 Příspěvek od jarda »

Díky uživateli tuner_bn za objevenou chybu: konektory na BC nejsou 26 pinové ale 18 pinové. Opravil jsem jak počty pinů tak čísla součástek ze kterých se konektory skládají.
ex Mercedes-Benz R170 SLK 200 Kompressor "silver arrow" brilliantsilber on magmarot
ex BMW E38 730d "položiť dozadu súdruha" orientblau on pearl beige
ex BMW E36 318is tmavě modré kupé
Uživatelský avatar
jarda
Registrovaný
Příspěvky: 4769
Registrován: úte 21.08.2007 00:00
Bydliště: Praha / Bratislava
Klubové ID: 1426

#14 Příspěvek od jarda »

blackjack píše:Čau,

jen že jsem narazil na problém. Podle tvého (skvělého) článku o BC jsem kdysi kupoval termistory. Dnes jsem uklepal poslední a chtěl jsem na GME najít ten tebou udávaný, jenže GME, nebo výrobce změnil označení a namohl jsem ho najít. Nakonec jsem ho vyhrabal...

http://www.gme.cz/termistory-ntc-pro-me ... -p118-009/

nové označení B57164K0472K000 (původní K164NK004.7)

Třeba to pár klubákům ušetří čas hledáním :-)
díky
ex Mercedes-Benz R170 SLK 200 Kompressor "silver arrow" brilliantsilber on magmarot
ex BMW E38 730d "položiť dozadu súdruha" orientblau on pearl beige
ex BMW E36 318is tmavě modré kupé
Uživatelský avatar
jarda
Registrovaný
Příspěvky: 4769
Registrován: úte 21.08.2007 00:00
Bydliště: Praha / Bratislava
Klubové ID: 1426

#15 Příspěvek od jarda »

Fx píše:Ahoj,
zrovna jsem se o víkendu zabýval montáží BC a protože mi bylo líto dát ty peníze za piny s ocáskem do konektoru (přece jenom 50 Kč/kus je darda), dohledal jsem piny a konektory za zlomek ceny podle tohoto:
http://www.bimmerforums.co.uk/forum/f9/ ... rs-t73387/

Dá se to objednat třeba tady:
http://cz.farnell.com/te-connectivity-a ... tt=1330227
díky :thumbsup:
ex Mercedes-Benz R170 SLK 200 Kompressor "silver arrow" brilliantsilber on magmarot
ex BMW E38 730d "položiť dozadu súdruha" orientblau on pearl beige
ex BMW E36 318is tmavě modré kupé