FAQ - E36 EWS, imobilizér, transpondér, čip, klíč
-
Fx
- Člen Klubu
- Příspěvky: 7217
- Registrován: úte 23.12.2003 01:00
- Bydliště: Praha
- Klubové ID: 1705
Co je to EWS? EWS znamená zkratku německého Elektronische WegfahrSperre, jinými slovy elektronický imobilizér. Tento systém se ve vozech BMW používá od roku 1995 - případně prosím o upřesnění - a první verzí sériové používanou byl systém EWS - II. Pozdější vozy používají také systém EWS, ale jeho pozdější verze.
V BMW E36 a E34 byl od 1/95 používán systém EWS II. Vozy vybavené imobilizérem tedy mají jednotku EWS (viz obrázek, označení EWS II), která je napojena na řídící jednotku (anglická zkratka ECU, německá zkratka DME).
Jak to celé funguje
Klíč od vozu strčíte do spínací skříňky, otočíte a auto nastartuje. To je jasné. Co ale stojí v pozadí tohoto aktu: Okolo spínací skříňky je upevněn kroužek - takový vystouplý plast - v kterém je umístěna přijímací cívka.
Při otočení klíčem v zámku spínací skříňky vyšle čip umístěný v klíči (schéma viz obrázek) signál do kroužku. Signál se dál vede do přijímacího modulu (transmitter/receiver module), kde je zesílen a převeden na signál digitální. Následně tento digitální signál putuje do jednotky EWS. Jednotka EWS signál porovná s kódem uloženým v řídící jednotce motoru (ECU, DME) a pokud se shoduje, povolí startování.
Podle verze imobilizéru při otočení klíčem bez čipu nebo s jiným čipem jednotka nepovolí otočení startérem, nebo startér točí, ale motor nechytne (jsou vypnuté vstřiky).
Co dělat, když ztratím klíče od auta vybaveného EWS či jsem koupil auto z bazaru
Jako první je třeba navštívit diagnostiku. Buď originál v BMW, nebo u někoho, kdo disponuje zlatou hlavou (GT1). S sebou si vezměte všechny klíče od vozu.
Lze vyčíst, kolik klíčů k autu již bylo v dealerství BMW odebráno (standardně 4 s novým vozem, další při ztrátách či se přikupují jako další do rodiny nebo pro strýčka příhodu) a které z nich skutečně máte.
Toto vám podá následující informace:
- Kolik klíčů je někde na světě a je s nimi možno vaše auto nejen odemknout, ale také nastartovat. Klíče, které nemáte, lze na diagnostice deaktivovat a nebude s nimi již možno nastartovat. Pokud klíč najdete, dá se znovu aktivovat.
- Kolik klíčů je ještě možné objednat v dealerství BMW. Maximální celkový počet vydaných klíčů je 10. Důvod je prostý, pro víc není místo v paměti EWS. Z výroby tak odjíždí auto s klíči kódů 0 - 3, koncová pozice je 9.
Lze kopírovat čipy imobilizéru?
Ano, toto možné je, ale není to tak jednoduché jako například u vozů koncernu VW. BMW, Mercedes a Landrover (možná i další) pro imobilizér používá jiné čipy než zbytek světa (T5). V praxi to znamená jinou DÉLKU kódu, tedy v zámečnictví kód vyčtou, ale ne celý. Tento neúplný kód pak nahrají obvykle do čipu T5, jenže s tím nenastartujete.
Jak se to tedy skutečně dělá? U všech BMW je třeba dostat se přímo k jednotce EWS a mít odpovídající vybavení - zařízení pro vyčtení a zápis jejího obsahu. U E36 je použita jednotka EWS II, u které je nutné vyndat řídící čip z jednotky, vyčíst ho, případně upravit obsah a následně kódy čipů nahrát do klíčů s odpovídajícími prázdnými čipy.
U jednotky EWS III (např. E46) lze vyčíst EWS připojením na konektor na ní - bezpečnější varianta.
Ve všech případech je potom nutná synchronizace EWS a řídící jednotkou motoru.
Co když se ztratilo všech 10 klíčů?
Synchronizace jednotky EWS s DME je dobrá možnost také v případě, že se ztratily všechny klíče od vozu. Použijte sadu klíčů a zámků z jiného vozu, přičemž je třeba použít i jednotku EWS. Po její synchronizaci s DME by mělo vše fungovat, jak má.
Klíčová slova: EWS, imobilizér, transpondér, čip, chip, klíč, ztráta, dealerství, kopie čipu,
Píšu to průběžně, některá info nemám u sebe a z hlavy je nevím, budu to doplňovat
V BMW E36 a E34 byl od 1/95 používán systém EWS II. Vozy vybavené imobilizérem tedy mají jednotku EWS (viz obrázek, označení EWS II), která je napojena na řídící jednotku (anglická zkratka ECU, německá zkratka DME).
Jak to celé funguje
Klíč od vozu strčíte do spínací skříňky, otočíte a auto nastartuje. To je jasné. Co ale stojí v pozadí tohoto aktu: Okolo spínací skříňky je upevněn kroužek - takový vystouplý plast - v kterém je umístěna přijímací cívka.
Při otočení klíčem v zámku spínací skříňky vyšle čip umístěný v klíči (schéma viz obrázek) signál do kroužku. Signál se dál vede do přijímacího modulu (transmitter/receiver module), kde je zesílen a převeden na signál digitální. Následně tento digitální signál putuje do jednotky EWS. Jednotka EWS signál porovná s kódem uloženým v řídící jednotce motoru (ECU, DME) a pokud se shoduje, povolí startování.
Podle verze imobilizéru při otočení klíčem bez čipu nebo s jiným čipem jednotka nepovolí otočení startérem, nebo startér točí, ale motor nechytne (jsou vypnuté vstřiky).
Co dělat, když ztratím klíče od auta vybaveného EWS či jsem koupil auto z bazaru
Jako první je třeba navštívit diagnostiku. Buď originál v BMW, nebo u někoho, kdo disponuje zlatou hlavou (GT1). S sebou si vezměte všechny klíče od vozu.
Lze vyčíst, kolik klíčů k autu již bylo v dealerství BMW odebráno (standardně 4 s novým vozem, další při ztrátách či se přikupují jako další do rodiny nebo pro strýčka příhodu) a které z nich skutečně máte.
Toto vám podá následující informace:
- Kolik klíčů je někde na světě a je s nimi možno vaše auto nejen odemknout, ale také nastartovat. Klíče, které nemáte, lze na diagnostice deaktivovat a nebude s nimi již možno nastartovat. Pokud klíč najdete, dá se znovu aktivovat.
- Kolik klíčů je ještě možné objednat v dealerství BMW. Maximální celkový počet vydaných klíčů je 10. Důvod je prostý, pro víc není místo v paměti EWS. Z výroby tak odjíždí auto s klíči kódů 0 - 3, koncová pozice je 9.
Lze kopírovat čipy imobilizéru?
Ano, toto možné je, ale není to tak jednoduché jako například u vozů koncernu VW. BMW, Mercedes a Landrover (možná i další) pro imobilizér používá jiné čipy než zbytek světa (T5). V praxi to znamená jinou DÉLKU kódu, tedy v zámečnictví kód vyčtou, ale ne celý. Tento neúplný kód pak nahrají obvykle do čipu T5, jenže s tím nenastartujete.
Jak se to tedy skutečně dělá? U všech BMW je třeba dostat se přímo k jednotce EWS a mít odpovídající vybavení - zařízení pro vyčtení a zápis jejího obsahu. U E36 je použita jednotka EWS II, u které je nutné vyndat řídící čip z jednotky, vyčíst ho, případně upravit obsah a následně kódy čipů nahrát do klíčů s odpovídajícími prázdnými čipy.
U jednotky EWS III (např. E46) lze vyčíst EWS připojením na konektor na ní - bezpečnější varianta.
Ve všech případech je potom nutná synchronizace EWS a řídící jednotkou motoru.
Co když se ztratilo všech 10 klíčů?
Synchronizace jednotky EWS s DME je dobrá možnost také v případě, že se ztratily všechny klíče od vozu. Použijte sadu klíčů a zámků z jiného vozu, přičemž je třeba použít i jednotku EWS. Po její synchronizaci s DME by mělo vše fungovat, jak má.
Klíčová slova: EWS, imobilizér, transpondér, čip, chip, klíč, ztráta, dealerství, kopie čipu,
Píšu to průběžně, některá info nemám u sebe a z hlavy je nevím, budu to doplňovat
Nemáte oprávnění prohlížet přiložené soubory.
-
Dan td
- Registrovaný
- Příspěvky: 3290
- Registrován: sob 19.04.2003 00:00
- Klubové ID: 590
-
Fx
- Člen Klubu
- Příspěvky: 7217
- Registrován: úte 23.12.2003 01:00
- Bydliště: Praha
- Klubové ID: 1705
Přidávám reálná fota:
- Umístění DME v motorovém prostoru ve stěne před kastlíkem spolujezdce, přístupná z motorového prostoru
- jednotka originál dálkového ovládání v E36 (černá jednotka), umístění pod kastlíkem spolujezdce
- jak vypadá jednotka EWS v E36 (bílá jednotka), umístění pod kastlíkem spolujezdce
- umístění čipu imobilizéru v klíči E36
- detail čipu
- seznam typů EWS a jejich použití v jednotlivých modelech, co konkrétně dělají (chybí tam novější systémy)
- Umístění DME v motorovém prostoru ve stěne před kastlíkem spolujezdce, přístupná z motorového prostoru
- jednotka originál dálkového ovládání v E36 (černá jednotka), umístění pod kastlíkem spolujezdce
- jak vypadá jednotka EWS v E36 (bílá jednotka), umístění pod kastlíkem spolujezdce
- umístění čipu imobilizéru v klíči E36
- detail čipu
- seznam typů EWS a jejich použití v jednotlivých modelech, co konkrétně dělají (chybí tam novější systémy)
Nemáte oprávnění prohlížet přiložené soubory.
-
pepino5xx
- Registrovaný
- Příspěvky: 2506
- Registrován: úte 15.04.2008 00:00
- Bydliště: Brno
- Klubové ID: 1859
-
Fx
- Člen Klubu
- Příspěvky: 7217
- Registrován: úte 23.12.2003 01:00
- Bydliště: Praha
- Klubové ID: 1705
-
pepino5xx
- Registrovaný
- Příspěvky: 2506
- Registrován: úte 15.04.2008 00:00
- Bydliště: Brno
- Klubové ID: 1859
-
Fx
- Člen Klubu
- Příspěvky: 7217
- Registrován: úte 23.12.2003 01:00
- Bydliště: Praha
- Klubové ID: 1705
-
pepino5xx
- Registrovaný
- Příspěvky: 2506
- Registrován: úte 15.04.2008 00:00
- Bydliště: Brno
- Klubové ID: 1859
-
Fx
- Člen Klubu
- Příspěvky: 7217
- Registrován: úte 23.12.2003 01:00
- Bydliště: Praha
- Klubové ID: 1705
Tak už jsem moudřejší... EWS I funguje tak, že zamezí startování, pokud je auto zamčeno zvenku (teď jsem se dostal domů a mám tu potřebné dokumenty). Shválně to zkus. Základem je zvláštní relé sledující více vstupů a startování zamezí/povolí pouze při jejich určité vzájemné kombinaci.
Jednoduchý test: Sedni do auta, stáhni okno a zamkni se v něm na double lock. Potom zkus nastartovat.
Vzhledem k tomu, že na tomto FAQ bude ještě dost práce, prosím o pochopení, že zde zatím nejsou veškeré dostupné informace
Jednoduchý test: Sedni do auta, stáhni okno a zamkni se v něm na double lock. Potom zkus nastartovat.
Vzhledem k tomu, že na tomto FAQ bude ještě dost práce, prosím o pochopení, že zde zatím nejsou veškeré dostupné informace
-
Dan td
- Registrovaný
- Příspěvky: 3290
- Registrován: sob 19.04.2003 00:00
- Klubové ID: 590
-
Fx
- Člen Klubu
- Příspěvky: 7217
- Registrován: úte 23.12.2003 01:00
- Bydliště: Praha
- Klubové ID: 1705
-
jarda
- Registrovaný
- Příspěvky: 4769
- Registrován: úte 21.08.2007 00:00
- Bydliště: Praha / Bratislava
- Klubové ID: 1426
Dal jsem sem link protože v tom vlákně je kus FAQu ode mě, možná na to mrkni jestli se ti něco nebude hodit. Já jsem se nějak nedostal k tomu to dotáhnout do konce.
ex Mercedes-Benz R170 SLK 200 Kompressor "silver arrow" brilliantsilber on magmarot
ex BMW E38 730d "položiť dozadu súdruha" orientblau on pearl beige
ex BMW E36 318is tmavě modré kupé
ex BMW E38 730d "položiť dozadu súdruha" orientblau on pearl beige
ex BMW E36 318is tmavě modré kupé
-
Fx
- Člen Klubu
- Příspěvky: 7217
- Registrován: úte 23.12.2003 01:00
- Bydliště: Praha
- Klubové ID: 1705

Touring & Compact