Vítejte na novém fóru BMW Auto klubu České Republiky! Aktualizovali jsme a nyní jsme dostupní i z mobilu.

E46 Lak a mytí auta

Vše o E21, E30, E36, E46, E90/E91/E92/E93, F30/F31/F32/F33/F34/F36
Odpovědět

Jak myjete své auto

Automyčka
2
13%
Ruční myčka
3
20%
Mycí box
2
13%
Svépomoci doma
8
53%
Nemyju ho vůbec
0
Žádná hlasování
 
Celkem hlasů: 15

Zpráva
Autor
MetrPuk
Registrovaný
Příspěvky: 48
Registrován: sob 01.09.2018 23:17
Bydliště: Ova

E46 Lak a mytí auta

#1 Příspěvek od MetrPuk »

Ahoj, jak se staráte o exteriér svého auta, jezdíte někdo do obyčejné automyčky? Prý už to není taková tragédie jak to bývalo a ty kartáče už nejsou pro lak takové zlo :)

Mám auto dost špinavé a zůstavá na něm bordel, chtěl bych to umýt i navoskovat, aby se ta nečistota na tom laku tolik nedržela.

Máte někdo nějaký návod/postup kterým se řídite? Ideál by by pro mě byl asi ten bezkontaktní mycí box, ale nevím jestli ty saponáty a vosk co tam mají za něco stojí a něco to vydrží. Anebo lze pěkného a trvalejšího výsledku dosáhnout jen ručním mytím ala dva kýble se spoustou prostředků? :D

Dále mám sem tam, hlavně na předním nárazníku, drobné oděrky od kamínků. Mám nějakou tubu se štětečkem ve stejné barvě, kterým bych ty bodky opravil, celý nárazník se mi zatím předělávat nechce. Řešit tohle před mytím (a voskováním), nebo stačí až po něm?

Otázky na závěr:
Jak řešit ty mapy na laku po vyschnutí auta, haldou řučníků? :D
Jak pečujete o disky, ty se celkem rychle zprasí.

Díky za tipy a rady :)
Uživatelský avatar
TurboShnek
Registrovaný
Příspěvky: 629
Registrován: sob 01.08.2015 00:00
Bydliště: Hlavní město piva

Re: E46 Lak a mytí auta

#2 Příspěvek od TurboShnek »

Zezačátku jsem jezdil do automatický myčky, potom se mi sloupal lak ze střechy a kapoty a rozhodl jsem se to přebarvit své pomocí a pronikl jsem trochu do světa lakování. :lol:

Barva na naších e46 je několika vrstvá, máš samotný železo na kterým je základní barva, na základní barvě je nastříkaná barva (třeba zelená) a na ní je nastříkaná průhledná vrstva laku kvůli který to vypadá že je barva pořád mokrá.

Obrázek

Časem radiace ze slunce ničí tu vrchní vrstvu laku a stává se tenčí a tenčí, a když se stane že v nějakým místě praskne a dostane se pod lak voda, začne se ti loupat lak a jediná oprava je přelakování což je velmi drahý.

Obrázek

Co to má všechno společnýho s automatickou myčkou? Přes automatický myčky denně projedou tisíce aut a jejich kartáče jsou plný malinkých kamínků z ostatních aut který se začnou dřít o tvůj lak jako šmirgl papír a budou v něm miliony takovýhle škrábanců. Když máš už hodně malou vrstvu laku může se stát že se ti prodře lak a začne se loupat.

Obrázek

Bezkontaktní myčky - jsou o něco lepší než klasický s kartáčema tím že nemají kartáče ale chemikálie který používají jsou často dost silný což taky není ideální na starý lak. Kromě toho jsou velmi drahý a výsledek není dobrý.

Ruční mytí je nejlepší volba kteoru používám já, není k tomu třeba spousta prostředků a tady je postup:

Vercajk:

Kýbl
Sýtku do kýblu aby jsi nenabíral kamínky který upadli na dno a nedával se zpátky na lak. https://www.detailingshop.cz/predmyti-- ... ue-mrizka/
Houbu / Mikrovláknovou rukavici (já používám rukavici): https://www.m-style.cz/cs/mikrovlaknova ... fZEALw_wcB
Autošamón, já používám nejlevnější, 1 litr za 50 korun. Je důležitý používat auto šampón a ne třeba mýdlo na nádobí protože auto šampón je pH vyvážený, to znamená že není kyselý ani alkalický: https://www.heureka.cz/exit/dufy-cz/208 ... 2&p=2&tb=1
Clay bar - o tomhle torchu dál: Tohle koupíš na eBay za stovku.
Prostředek na kola- Já používám nejlevnější: https://www.eshop-car.cz/cz-detail-4950 ... 500ml.html
Stěteček na kola - Já používám prostě velký, jemný štětec na malování za 10 korun: https://www.levne-naradi.cz/p/stetec-20 ... CAEALw_wcB
Karnaubský vosk - Já používám Simoniz protože je levný: http://atstrutnov.cz/prestashop/pece-o- ... m0010.html
mikro-vlákonvý hadr - na leštění vozku (je důležitý používat mikro-vlákonvý hadry který nezanechají bordel a ne starý trička atd...): https://nasucho.cz/produkt/mikrovlaknova-uterka-zelena/
Velký mikro-vlákonvý hadr na sušení auta: http://uterkazmikrovlakna.cz/susici-ruc ... =priceDesc

Před tím než začneš je důležitý nemýt auto pod prudkým sluncem protože ti všechno bude rychle schnout a nechávat skvrny. Taky si sundat hodinky, prsteny atd... aby se během mytí nepoškrábal lak.
1. Začneš tím že postříkáš auto vodou aby stekl všechen velký bordel a nedřel se o lak během čištění.
2. Najleješ vodu do kýble, dáš tam trochu šampónu a umeješ auto, opláchneš, a zopakuješ pokud se vynechali některý místa. Taky postříkej kola čističem aby během mytí působil.
3. Clay bar - Touhle modelýnou dostaneš z povrchu laku všechny nečistoty který se do něj "zajedli", viz "stains" na prvním obrázku.
(https://www.youtube.com/watch?v=8RF566iFAcQ)
4. (Když jsi dělal clay bar, opláchni ještě jednou auto) Velkým hadrem usušíš auto aby neuschla voda a nezůstali na laku skvrny od minerálu ve vodě.
5. Stětečkem dodelěj kola.
6. Vosk Naneseš vosk na jeden plech, třeba blatník a podle instrukcí ho buď necháš zachnout nebo ihned setřeš hadrem. Třeba můj vosk se nemusí nechat zaschnout.

No a to je všechno, umyl jsi lak, a nanesl jsi na něj ochranou vrstvu vosku.

Postup během roku:

Clay bar není nutný dělat pořád, jenom 1-2 ročně, před zimou a po zimě.
Vosk taky není nutný pokaždý, voskuj ho každý 4 měsíce pri-změně ročního období protože ne autě vydrží dlouho.

Poznámky:

- Je dobrý taky koupit kartáč a umejt auto za lemama blatníků protože se tam drží vlhký bláto a je to první místo který na e46 začíná reznout.
Korekce barvy na internetu jsi nejspíš už viděl videa jak leští lak nějakou pastou jako je Tempo aby odstranili ty skřábance z myček, já bych tohle nedoporučil dělat doma protože je velmi lehký prodřít lak na starým autě, pokuď něco takových chceš dělat dej to profesionálům. ;)
Ožívení plastu a pneumatik - taky se prodávají produkty na oživení plastů a pneumatik jako třeba tohle, z mý zkušenosti to vydrží tak 2 týdny. Pokud chceš trvalý výsledky musel by jsi ty plasty přebarvit černou barvou. ;)

Všechno co jsem napsal ve videu: https://youtu.be/CFXfSBR5Q9w

Jak vidíš není třeba 1000 produktů, stačí pár věcí, trocha času a selský rozum. ;) není třeba bejt OCD a puntíčkovat auto každý 2 dni jako některý lidi na internetu. :lol:

EDIT: Dirky od kamínků prostě zabarvi štětečkem a barvou tvýho auta.
MetrPuk
Registrovaný
Příspěvky: 48
Registrován: sob 01.09.2018 23:17
Bydliště: Ova

Re: E46 Lak a mytí auta

#3 Příspěvek od MetrPuk »

Jako vzdycky, diky moc za obsahlou odpoved :respect:
Zrovna jsem dojel z rucniho myti a ten tlak proudu sam o sobe je proste nedostatecny aby smyl ten prach a spinu ktera se tam za delsi dobu nakupila, chce to proste kontaktni myti.

Jelikoz taky nejsem fanda automycek a chapu proc jsou takove zlo, a naopak jsem fanda hracek a DIY, tak se o vikendu podle pocasi vrhnu na klasicke rucni myti na zahrade.

Precetl jsem samozrejme vice navodu a tutorialu jak myt auto rucne, ale konkretni odezva vzdycky potesi :bigups:

EDIT: Jo, na ChrisFix jsem prave dneska cumel :) Na korekci mam prave primo lahvicku s konretni barvou laku.
MetrPuk
Registrovaný
Příspěvky: 48
Registrován: sob 01.09.2018 23:17
Bydliště: Ova

Re: E46 Lak a mytí auta

#4 Příspěvek od MetrPuk »

Ještě otázka, jak řešit nečistoty typu zaschlý hmyz apod., které nepůjdou odstranit houbou a šamponem?

A ještě jedna - týká se sice interiéru, ale když se mi uvnitř auta orosí trochu skla, tak jsou vidět čmouhy a a taková mastnota prostě. Čím to setřít, voda+jar, nebo je něco důmyslnějšího? :)
Uživatelský avatar
TurboShnek
Registrovaný
Příspěvky: 629
Registrován: sob 01.08.2015 00:00
Bydliště: Hlavní město piva

Re: E46 Lak a mytí auta

#5 Příspěvek od TurboShnek »

Zaschlý hmyz prostě namoč a pak ho lehce odstraníš a to co zbyde odstraní clay bar. ;)

Ty mastnoty na okně jsou oleje který se vypařují z palubní desky. Zaparkuj auto proti slunci aby ty čmouhy byli pořádně vidět, vem líh (který koupíš kdekoliv za 80 korun), nalej trochu na mikro-vláknový hadr a odstraň mastnou, až se líh vypaří vem další suchý mikro-vláknový hadr a vylešti okno dokud na něm nebudou vidět žádný čmouhy. Když chceš bejt old-school na leštění se dají použít i obyčejný noviny. ;) Smozřejmně tohle nejdřív udělej zvenku před tím než začneš čistit okno uvnitř aby jsi věděl na který straně to co čistíš vlastně je. :lol:

Poslední dobou místo lihu používám kouzelnou houbu kterých koupíš 100 na eBay za 100 korun. Ne, né kouzelnou houbu kterou jí děti na diskotéce, takovouhle: https://www.ebay.co.uk/itm/100X-MULTIFU ... SwdtBdTTqU :lol:

Hodí se na všechno možný kolem domova.
Uživatelský avatar
m4zzy
Registrovaný
Příspěvky: 519
Registrován: sob 11.02.2012 01:00
Bydliště: Vysočina

Re: E46 Lak a mytí auta

#6 Příspěvek od m4zzy »

@kalasnikov klobouk dolů za tvé odpovědi (i obecně) to se jen tak nevidí :) Já bych asi neměl čas to takhle někomu pěkně strukturovaně vysvětlit a ještě dát konkrétní odkazy :)

Jinak, není to prdel kvalitně umýt auto a je třeba k tomu mít celkem dost přípravků ze začátku a pak do toho člověk zahučí víc a víc :)

Nicméně docela dobrý web/blog psal jeden uživatel detailingclubu zde:
https://www.detailingblog.cz/pruvodce-detailingem/

jinak doporučuji i porjít si témata přímo na http://www.detailingclub.cz

Pokud myju auto já po delším důkladném nemytí (důkladně myju 2x do roka, a jezdím cca 1x týdně při tankování do WAPky a jen demineriwovanou vodou ostříkám prach a povrchové nečistoty a ten vosk krásně korálkuje :)) tak postupuju takto:

1. žrout nečistot na kola, každé kolo zvlášť kartáčem/štětcem a hned opláchnu

2. mám pěnovač a pěnu, takže prvně dám autošampón a trochu APC (All purpose cleaner) -> chci sundat i vosk a všechny nečistoty, nechám chvilu půspobit a umyju vodou (WAP)

3. opet dám zbytek pěny, do kýble teplou vado, autošampón a trochu APC a mycí houbou umyju celé= auto

4. na autě by neměly být známky vosku (ta voda by na laku měla tvořit takovou souvislou vrstvu a mapy, neměla by kuličkovat -> pokud kuličkuje, vosk tam je)

5. chemická dekontaminace - např Iron out. Nastříkat a auto začně "krvácet" jak se rozpouští poletavá rez. Na hodně znečištěném autě i několikrát.

6. Clay + lubrikace. Opět, čím víc znečištěné auto, tím víc toho budeš potřebovat. Hlavně za předními koly je toho většinou dost a i po chemické dekontaminaci nam něco bude. Po Clayování by měl být lak jako fakt hladký a například igelitovým sáčkem na ruce při přejetí (nebo s rukavicí) bys neměl nic slyšet. I při Clayování bys měl poznat jak to ze začátku drhne a poté to krásně klouže. Na clayi je pak zachycen ten humus.

7. opět umýt šampónem

8. ručníkem vysušit do sucha

9. zde je čas na leštění, to je obří kapitola sama o sobě, takže to rozebítrat nebudu. Nebo pokud ještě leštit nehodláš, tak příprava pod vosk. Nekdy stačí celé odmastit, nebo použíd Dod Juice Lime prime - to je taková leštěnka/glazura, která ten lak ještě trošku vyčistí, dodá tomu trochu hloubky a trošinku zakryje malilinkaté škrábanečky.

10 Vosk. Osobně mám Fusso Soft99.

11. taková třešnička co jsem pořídil, je Kamikaze Overcoat 3,0, který nanesu ještě na vrstvu vosku. Je to takový keramický spray a má efekt keramického povrchu a drží cca 6 mesíců
Odpovědět