Dneska si ukážeme jak správně opravit dráty v kufru, aniž by jsme kvůli tomu museli rozbít prasátko.
Před tím než začneme:
- Bude pravděpodobně třeba koupit novou celou tu gumovou hadici mezi kufrem a karosérií. Je to díl kterej se většinou dá sehnat jenom v Inveltu za 700, ale já koupil originál u Auto Kelly za 400.
- V tomhle návodu budeme letovat, dájí se použít i všelijaký namačkovací spojky, čokolády atd... ale jí takový praktiky v auto elektrice neprovozuju.
Budeme k tomu potřebovat:
- Štipky
- Nůžky (vysoce bych doporučoval koupit si takový ty kleště na odizolování drátů protože to ulehčí tvůj život o 1000%, ne jenom teď ale i v budoucnu).
- Pár barev izolačky.
- Teplem smrštitelnou bužírku (metr stačí ale lepší je koupit 2, on se neztratí).
- Zapalovač na vajgly.
- Několik barev drátu velikost 0,75mm a 0.5mm. (To je důležitý protože systém prověřování žárovek pracuje s pomocí odporu, když bude moc nízkej odpor, počítač si bude myslet že je prasklá žárovka). V podstatě se obejdeš s 2 barvama drátů (bylo by dobrý kdyby jedna z nich byla hnědá protože BMW tak označuje zem) ale čím víc jich koupíš tím to bude jednoduší. Ceklem budeš potřebovat asi tak 3 metry každý barvy a velikosti, já jsem si koupil následující dráty po 3 metrech protože se ještě budou hodit: 0.5mm: Černá, modrá, zelená, bíla, žlutá a žluto zelená. 0.75mm: hnědá, žlutá, modrá a zelená. Dává smysl koupit víc než potřebuješ protože metr stojí nějak 3 koruny.
- letovací pájku (Já mam plynovou z eBay asi za $10). - https://www.ebay.co.uk/itm/GAS-BLOW-TOR ... SwI8laRihg
- cín.
- WD40 (Potom ti ukážu kouzlo).
- Multi-metr
- Prášky na záda.
Stretegie opravy:
Před tím než značnem s jakou koliv opravou, řekneme si postup a co vlastně budeme dělat.
-Nejdřív si budeme muset označit všechny starý dráty aby jsme vědeli co kam potom připojit.
-Budeme potřebovat napojit dráty v kufru takovým způsobem aby se sletovaný spoje nikdy neohýbali.
- Provedeme opravu takovým způsobem aby všechny dráty byli stejně dlouhý a nebyl v tom potom bordel.
Postup:
1. Nejdřív odpojíme - u baterky, a nebo když chceš kupovat novej ECU tak ho neodpojuj.
2. Odhreneme ze stran koberec, najdeme svazek drátů kterej vede do kufru a sundáme z něj izolačku.
3. Vyndáme tu gumovou trubku z kufru a vytáhneme kabely co nejdál to jde.
4. Naměříme si přibližně jak dlouhý budou naše nový dráty. Měli by bejt o torchu delší než původní aby jsme tu část kde budou sletovaný spoje mohli nacpat do víka kufru aby se nikdy neohnuli. Dole to nevadí protože tam se nikdy nic ohýbat nebude.
5. Spočítáme si kolik barev a drátů každýho rozměru budeme potřebovat а nastříháme si je. Je dobrý si je omotat uprostřed izolačky aby se žádný neztratil.
Označení drátů:
Teď přišla nejdůležitější část. Musíme si označít všechny dráty (některý jsou unikátní ale některý hnědý nejsou, v podstatě by stačilo označit jenom ty který nejsou unikátní, ale pro mně je jenodušší označit všechny, a v tohle by opravdu nebylo dobrý poplést.
Já je označil tak že jsem každý původní drát oblepil malými kouskami barevný izolačky v různých vzorech nahoře u víka i dole, a z obou stran nový drát kterým je budu spojovat. Například, jeden drát jsem oblepil kouskem černý izolačky, druhej kousek černý a červený tak aby každej měl svoje unikátní označení. Způsobů označení je plno, neříkám že tenhle je nejlepší ale já jsem díky němu žádnou chybu neudělal tak že je legitimní.
(Ber na vědomí že ty dráty budeme štípat tak je označ o trochu dál od toho místa kde je chceš přeštípnout).
6. 3x všechno zkontrolujeme (říká se, 3x měr, jednou řež). A pak přeštípneme starý kabely, vyndáme tu starou trubku a všechno vyhodíme.


7. Teď je třeba protáhnout nový dráty novou trubkou. Omotáme jeden konec izolačkou a teď řekneš, soudruhu Kalašnikove mně to tam nejde dát...




8. Teď je třeba odizolovat 1cm konce každýho drátu (teď by se hodily ty speciální kleštičky).
9. Navlýkneme na každej drát 2 cm teplem smrštitelný bužírky. A dáme co nejdal to jde od místa spoje aby se nesmrštili až budeme letovat.
10. Teď tu trubku mužem nasadit zpátky kde má bejt a zastrčit jí do 2 direk v karosérii ale ještě ne do víka kufru.
11. Začneme spojovat všechny dráty jak mají bejt. (Teď se hodí to označení). Spojovat je budeme jako se dřív spojovali dráty telegrafu, uděláme hák, zahákneme je a omotáme kolem sebe, a zatáhneme za ně.

12. Multimetrem prověříme jestli je každej drát spojenej s tím co má být.
13. Až je všechno spojený začneme letovat. Já letuju tak že na spoj roztavím cín jak se to povede, pak ten spoj zespoda zase zahřeju a zatáhnu za drát aby se spoj narovnal a nechám to ochladit. (Snaž se tam nekidat kilo cínu protože to může mít vliv na odpor).

14. Zase prověříme všechny spoje multimetrem.
15. Navlečeme na spoje teplem smiřitelný bužírky a zapalovačem je smrštíme. Omotáme dráty izolačkou aby byli pohromadě.

16. Zastrčíme dráty do víka kufru aby se ve spojích neohýbali.
11. Zastrčíme gumovou trubku i do víka kufru.

12. Prověříme všechny světla a vypijeme prášek na záda.