http://www.bmwklub.cz/forum/viewtopic.p ... 0&start=30
a jediné odpovědi, co se mi konkrétně dostalo, proč ne, bylo od Tann3ra ohledně vanosů
TANN3R píše:
Zddan01: kolem těch 108° má N62 teplotu vody, teplota oleje bude vždycky trochu vyšší. Teda když se bavíme o 645ci, která nemá chladič oleje (jen s manuálem). 650i už má myslím vždy.
Jednoduše, 10w-60 už je olej vyloženě pro motorsport. Když pominu, že degraduje podstatně rychleji než třeba obyčejná 10w-40, určitě se nehodí do motoru, který na takový olej není uzpůsoben už z výroby. Třeba starší M- motory měly vždycky trochu větší vůle, tam ten olej patří a zas nemůžeš používat nic jiného.
Příklad: třeba ta 60tka bude při tvých 110° stejně "hustá", jako 40tka někde teprve při 90°. Což zrovna u N62, kde pumpa i na volnoběh dává přes 2 bary a olej neslouží jen jako mazání, ale ovládá tlakem čtyři vanosy.. nevím, nemrdal bych do toho. 40tka to v pohodě zvládá a na cestě snad uvařit nejde.
HTHS je popsána detailně zde
https://www.oleje.cz/clanek/Vlastnosti- ... ezne-oleje
a tady
https://www.oleje.cz/clanek/Mazivarske- ... veho-oleje
"Zvýšení teploty způsobí snížení viskozity oleje a tím se zmenší i tloušťka mazacího filmu. Proto se v tepelně namáhaných soutěžních motorech používají oleje např. SAE 10W-50 nebo 10W-60, aby se i při vyšších teplotách zabezpečila dostatečně silná vrstvička oleje mezi třecími plochami. Pro běžné motory, pokud zrovna nejsou upraveny na soutěžní varianty, je však použití těchto olejů úplně zbytečné a může být pro motoristu i nevýhodné z důvodů vyšší spotřeby paliva. "
ještě tohle,
https://www.oleje.cz/clanek/Mazivarske- ... ni-vyrobce
pro mě je z toho zcela zásadní toto:
"Zde je třeba zdůraznit, že výrobce motoru nedoporučuje určitou viskozitní třídu oleje (např. SAE 10W-40). Tu si musí volit každý uživatel sám podle toho, pro jaký provoz automobil potřebuje (městský provoz, krátké trasy, dlouhé trasy po dálnici apod.), zda chce šetřit palivo (lehkoběžné oleje), či podle toho, jakou má spotřebu oleje (viskóznější oleje pro utěsnění pístu ve válci).
Výrobce nedoporučuje ani to, zda olej má být syntetický či polosyntetický či minerální. To se nikde nedočtete. A už vůbec nelze doporučovat určitého výrobce oleje, to by měl obchodní soud okamžitě práci. Jiná otázka ovšem je, s kým mají smlouvu autorizovaní prodejci automobilů či příslušné autoservisy.
Jediný předepsaný parametr motorového oleje je jeho výkonová specifikace. Součástí každé výkonové specifikace je i požadavek na minimální vysokoteplotní viskozitu (HTHS - High Temperature High Shear). To je jediný viskozitní parametr, který výrobce motoru doporučuje a který by vždy měl být dodržen."
Také by mě zajímalo, komu 10W-60 zničil motor?
Na rovinu přiznám, že mám ve svém N62B44 tímto olejem dočasně "opravená" gufera, oproti 5W-30, se kterým jsem to koupil, a který tam předchozímu majiteli dali nesmyslně v BMW, klesla spotřeba oleje z 1l na 800 Km, na 1l na 2000 km... O nepřehřívání oleje při ostřejší jízdě nemluvě (na 5W-30 jsem měl i ke 125° a to nejezdím nějak extra divoce)
10W jako čerpatelnost je v našich podmínkách ok.
Těch 60, resp. i vyšší HTHS? Chápu to tak, že při dejme tomu 110°, má 10W-60 tlustší mazací film než XW-40. Teď je pro mě zásadní otázka zda to něčemu vadí? OK, motor má větší odpor, vyšší spotřebu, ale níčí se nějak?