Prozkoumejte výhody členství v klubu a rozšiřte naše řady 😉

Dobíjecí proud 530d E39

Vše o E12, E28, E34, E39, E60/E61, F07, F10/F11, G30/G31
Odpovědět
Zpráva
Autor
cabatomas
Registrovaný
Příspěvky: 536
Registrován: pon 01.02.2010 01:00
Bydliště: Plzen

Dobíjecí proud 530d E39

#1 Příspěvek od cabatomas »

Zdravím , nikde to pořádně nemůžu najít, nevíte někdo kolik by měl dobíjet alternátor? Ukazuje mi to něco kolem 14,12v. Baterka 5 let stará vatra 100ah,budu už muset koupit novou, jen se chci ujistit, že dobíjení je ok. Díky všem ;)
horan
Registrovaný
Příspěvky: 1933
Registrován: úte 08.08.2006 00:00
Klubové ID: 4040

Re: Dobíjecí proud 530d E39

#2 Příspěvek od horan »

Hodnota dobijeni by byla v pohode. Zkus merit i s odberem. Pozapinat svetla, vyhrivani, topeni... Ale tech 14 je uplne ok. Spis bych hledal chybu v tom "VARTA". Spousta se jich po nejake dobe vratila. Smejdy. Od doby co prodavame pouze exide (tusim 4 roky) se vratila jen jedna mala snad 45 ah.
starML Člen Klubu
Člen Klubu
Příspěvky: 2453
Registrován: čtv 11.05.2006 00:00
Bydliště: Mariánské Lázně
Klubové ID: 659

Re: Dobíjecí proud 530d E39

#3 Příspěvek od starML Člen Klubu »

Začíná zimní období a takových dotazů asi bude více.
Z měření palubního napětí, jak jsi napsal výše, nelze posuzovat ani stav baterie, ani stav alternátoru nebo zdrojové soustavy jako celku, protože těch 14,12 Voltu je vlastně efektivní napětí alternátoru, které možná více, možná méně tu baterii nabíjí. Výsledek otestování musí být podložen nějakými hodnotami, např. dobíjecí nebo startovací proud, vnitřní odpor baterie atp.

Jedinné, co Ti můžu napsat, že palubní napětí 14,12 Voltu určitě není špatně, protože to je méně než 14,4 a více než 12,7 Voltu. Tedy baterie není ani přebíjena, ani nedobíjena.

Ale vzhledem k datumu výroby e39:
- mohou být opálené uhlíky nebo kontaktní kroužky,
- možná je vadný regulátor nebo poškozená některá dioda,
- doporučuji navštívit odbornou elektrodílnu, kde baterku proměří zátěžovým ampérmetrem a alternátor bez demontáže např. osciloskopem - a teprve potom se rozhodnout o opravě alternátoru nebo výměně baterie,
- celá zdrojová soustava je poněkud komplikovanější a digi voltmetr za 150,- korun nebo ukazatel napětí na palubním počítači určitě není schopen posoudit skutečný stav.

Doporučuji přečíst moje příspěvky a další odkazy:
http://www.bmwklub.cz/forum/viewtopic.php?f=25&t=95631
http://www.bmwklub.cz/forum/viewtopic.p ... 2&start=10
http://www.auto.cz/kontrola-napeti-auto ... -mer-91944
https://www.autobaterie-pema.cz/cs/udrz ... dodbbjuMng
http://www.mjauto.cz/jak-zkontrolovat-autobaterii
https://www.conrad.cz/pece-o-autobateri ... obdobi.t51
http://garaz.autorevue.cz/viewtopic.php?f=815&t=1207863
http://eshop.tza.cz/autobaterie-co-vas-zajima-navody
Vlasta Člen Klubu
Člen Klubu
Příspěvky: 7554
Registrován: sob 20.03.2004 01:00
Klubové ID: 148

Re: Dobíjecí proud 530d E39

#4 Příspěvek od Vlasta Člen Klubu »

Dnes je celkem problém s využitím kapacity baterky z důvodu elektronické ochrany při startování. Stářím baterka ztrácí svoji kapacitu, rychleji se vybíjí a nabíjí. Já mám stříbrnou Vartu 100Ah cca 4 roky, tejden jsem nejezdil, sice jsem nastartoval, ale rozsvítila se kontrolka a resetovaly hodiny. Dnes už to není, že budete trápit baterku a startér bude točit čím dál tím míň, až se utaví kabel. Prostě, relátko nesepne a můžete točit klíčkem nebo mačkat tlačítko, jak chcete. Před tím baterka udělala po 4 letech to samý. Největší (_!_) je, že jsem ji dal dědkovi a ve starým traktoru mu to v pohodě startovalo ještě 3 zimy
Sbohem, Enýsku! Díky, že jsi tu byla... +23.9.2014
Sbohem, Růženko! Díky, že jsi tu byla... +19.3.2024
BMW E60 535d Carbonschwarz metallic, CIC + Combox media + DVB-T2 (by Snejk)
BMW E46 M3 Phoenixgelb metallic
starML Člen Klubu
Člen Klubu
Příspěvky: 2453
Registrován: čtv 11.05.2006 00:00
Bydliště: Mariánské Lázně
Klubové ID: 659

Re: Dobíjecí proud 530d E39

#5 Příspěvek od starML Člen Klubu »

Většina článků (i v těch, které odkazuji níže) začínají slovy "baterie během své životnosti postupně ztrácí svoji kapacitu". Je to snadno zapamatovatelné, i když ve skutečnosti v baterii dochází chemickými a fyzikálními procesy k nárůstu jejího vnitřního odporu. Taková baterie absorbuje elektrický náboj (proud) pomaleji, než baterie nová, za jednotku času pojme energie méně a díky vyššímu vnitřnímu odporu náboj neochotně vydává. Zvětšení vnitřního odporu na elektrodách způsobují krystaly síry a změna houbovité (pórovité) struktury elektrody (větší plocha) na kompaktní s plochou menší - podrobněji je vysvětleno v odkazech níže. A pokud dochází k hlubokému vybití a následnému rychlému nabití velkými proudy (protože potřebuji honem odjet), dochází k rozpadu materiálu elektrod. A ten rozpadlý materiál (bahýnko) klesá dolů, kde při "dostatečném" množství zkratuje elektrody článku.

Na starém fóru jsem měl v technické sekci článek o regeneraci baterie, která začínala vylitím baterie a vypláchnutím bahýnka. Následovalo čištění elektrod pomocí peroxidu vodíku, nalití nového elektrolytu a velmi pomalé nabíjení po dobu až 50 hodin. To s tím peroxidem jsem si nevycucal z prstu, ale je to popsáno v tomto patentu http://www.malavoda.cz/patent_cisteni_peroxidem.pdf . Jenže dnešní baterie jsou bezúdržbové, bezšpuntové, kdy tento trik už provést nelze.

Ale ještě jedna možnost je a jmenuje se regenerace nebo reaktivace, jak si kdo vybere. Opět se jedná o několik odzkoušených patentů, kdy pomocí vysokofrekvenčního pulzního proudu nebo s několika milióny malých nabíjecích a vybíjecích impulzů dochází k uvolnění síry na elektrodách, měknutí olova a částečným návratem do původního krystalicko-houbovitého seskupení. Bohužel akumulátory s poškozenými separátory (veké proudy) nebo s vnitřním zkratem (bahýnko) už regenerovat nelze. A tento režim regenerace (nebo reaktivace) už hodně současných nabíječek má, tak proč to nevyzkoušet. Já měl v E39/530dA taky 100Ah Vartu, nebyl to žádný zázrak, ale vydržela 7 let. Jen si prosím přečtěte návod k té nabíječce. Je tam totiž napsáno, že by se to němělo dělat častěji než 1x za půl roku. A když to už nepomůže, tak si s klidným svědomím koupím novou baterku. Nebudu závidět dědovi, kterému se daří traktor na starou baterku nablafnout, on ten traktor má taky jinou kompresi, než "bawor".
:D
http://www.s-bat.cz/regenerace-trakcnich-baterii.html
http://www.akuron.cz/akuron/text/menu321.htm a další odkazy uvnitř
https://www.conrad.cz/pulzni-regenerato ... se.k250179
https://www.conrad.cz/pece-o-autobateri ... obdobi.t51
Spejbl
Registrovaný
Příspěvky: 310
Registrován: stř 12.04.2017 15:47

Re: Dobíjecí proud 530d E39

#6 Příspěvek od Spejbl »

Jak je na tom baterie, se nejlépe pozná zátěžovým voltmetrem, aby pokles napětí byl v '' zeleném '' políčku. No a když není k dispozici tak bych to zkusil multimetrem, pokud je aspoň ten k dispozici, a to tak že bych měřil napětí na aku při startování a co si nějak tak pamatuji by nemělo klesnout pod 9.5V. Nedávno jsem zkoušel změřit na tds, kolik mi to dobíjí na volnoběh, po týdnu neježdění, a naměřil jsem 6-7A dobíjecí proud, aku 85Ah cca 4roky stará
ACDC
Registrovaný
Příspěvky: 1663
Registrován: ned 15.07.2007 00:00
Bydliště: Litomyšlsko
Klubové ID: 2156

Re: Dobíjecí proud 530d E39

#7 Příspěvek od ACDC »

Trochu mne udivují problémy s AKU. Ve všech bawach mi vydrželi minim 5-6 let. Možná pomůže ten blbý V-METR na palubce a vědět, co se děle. V garáži vrazit občas na desulfatizér. Jo, a nemít čmouda.
Odpovědět