Prozkoumejte výhody členství v klubu a rozšiřte naše řady 😉

Luftbedarf LL-steller???

Vše o E12, E28, E34, E39, E60/E61, F07, F10/F11, G30/G31
Odpovědět
Zpráva
Autor
RomanM3
Registrovaný
Příspěvky: 666
Registrován: čtv 30.12.2010 01:00
Bydliště: Beskydy
Klubové ID: 4038

#1 Příspěvek od RomanM3 »

Ahoj,
mám dotaz co znamená luftbedarf LL-steller?
dole screen z diagu motoru. pokud dobře chápu, je to nějaká potřeba vzduchu...ale čím to je, že je tak vysoká, tedy motor pálí moc bohatou směs? je tu někdo kdo mi to dokáže vysvětlit co tento ukazatel vlastně ukazuje?
jedná se o M62B44 v e39 automat 05/1998. nové jsou lambdy, čidlo vačky, kliky, svíčky, membrána v sání, váha vzduchu, palivový filtr, vzduchový filtr. čidlo teploty nasávaného vzduch řekl bych ukazuje správně, čidlo teploty vody odhadem taky. auto nemá katy, některý z předchozích majitelů je vyřezal a nahradil trubkou, ale u těchto před fl byla stejně jen regulační lambda a ty druhé už nebyly, nebo se pletu? výfukové plyny jsou však při zahřátém motoru dost horké se mi zdá a smrdí celkem štiplavě po benzínu. motor běží celkem dobře. jen ráno někdy trošku kucká a třepa někdy se i párkrát zhoupne volnoběh hned po startu ale pak ho zreguluje a pak už běží hezky....už moc nevím na co ještě kouknout. tlaky na válcích jsem měřil loni a byly ok.
dík za rady
Přílohy
analog 1 57st.jpg
analog 1 57st.jpg (176.2 KiB) Zobrazeno 672 x
starML Člen Klubu
Člen Klubu
Příspěvky: 2455
Registrován: čtv 11.05.2006 00:00
Bydliště: Mariánské Lázně
Klubové ID: 659

#2 Příspěvek od starML Člen Klubu »

Luftbedarf LL-steller (=Leerlauf-Steller) je spotřeba (průtok) vzduchu přes ovládání volnoběhu, tj. přes volnoběžný ventil vzduchu, protože klapky v sání jsou při volnoběhu uzavřeny viz. obrázek níže a video http://www.youtube.com/watch?v=NZuEV1LVuFo .

Obrázek

Hodnota 19 není tak rozdílná s porovnáním množství, které Ti jde přes váhu vzduchu (=HLM) 18,5 při teplotě cca 57 stupňů Celsia. Zkus to na ohřátém motoru, kolik to bude ukazovat - mělo by to být okolo 14-ti. Ale ty údaje 18,5 a 19 ukazují, že motor běží na chudou směs. Stechiometrický poměr lambda=1 odpovídá 14,7kg vzduchu na 1kg paliva, Tobě tam jde vzduchu moc a přímo přes váhu vzduchu, takže asi nic okolo sání prasklé nebude, spíš bude zaseknutý (zakarbonovaný) ten volnoběžný ventil vzduchu. A pokud se údaj dostane nad hodnotu 17, tak to je na hranici zapalitelnosti, jinými slovy někdy to nezapálí a zakucká. Ta nezapálená směs je při výfukovém cyklu vytlačena do výfuku, kde shoří od výfukových plynů válců skupiny, které byly zapáleny. A protože tam nemáš katy, tak cítíš benzín ve výfuku. Navíc tato chudá směs hoří velmi pomalu při vysoké teplotě a to je pro motor, jeho výkon a lambdy nevýhodné.
RomanM3
Registrovaný
Příspěvky: 666
Registrován: čtv 30.12.2010 01:00
Bydliště: Beskydy
Klubové ID: 4038

#3 Příspěvek od RomanM3 »

starML: moc ti díky! to je přesně odpověď jskou jsem potřeboval. takže pravíš, že volnoběžňák. ten jsem čistil před cca rokem a ted chodí uplně volně když je bez napětí. zda ale reguluje dobře je těžko říci. taky mám obavu jestli ta váha měří jak má, pue je tam nějaká polská mrdka. na druhou stranu, kdyby si to někde přisávalo vzduch, tak údaj na váze by byl nízký, ale potřeba vzduchu vysoko. mi se právě nelíbí jak jsou ty výfukové plyny až vzadu za autem pořád horké - to by taky ukazovalo na chudou směs.
co s tím ted? zkusit vyměnit volnoběžný ventil?
RomanM3
Registrovaný
Příspěvky: 666
Registrován: čtv 30.12.2010 01:00
Bydliště: Beskydy
Klubové ID: 4038

#4 Příspěvek od RomanM3 »

jo ještě jsem zapoměl....při ohřátějším motoru - teplota vody okolo 97 stupňů to ukazovalo luftbedarf okolo 16....pomaličku to klesalo, ale pořád to bylo hodně a i tak celkem solidní smrádek z výfuku...takový štiplavý, benzínový
RomanM3
Registrovaný
Příspěvky: 666
Registrován: čtv 30.12.2010 01:00
Bydliště: Beskydy
Klubové ID: 4038

#5 Příspěvek od RomanM3 »

ted jsem zjistil že nový volnoběžnák stojí pětku jak nic. nemá někdo zdravej na prodej? nebo není někdo okr Nový Jičín, kdo by byl tak hodný sejít se a pozkoušet přehodit váhu a volnoběžňák. abychom věděli kde je chyba?
stejně nechápu proč když evidentně řj musí vědět že má motor moc vzduchu, proč ten volnoběžnák nepřivře....chodí krásně volně...zkusím ho ještě zkontrolovat
starML Člen Klubu
Člen Klubu
Příspěvky: 2455
Registrován: čtv 11.05.2006 00:00
Bydliště: Mariánské Lázně
Klubové ID: 659

#6 Příspěvek od starML Člen Klubu »

Něco mi nesedí, ale nevím, jestli v mé hlavě nebo v Tvém motoru.

Ten smrádek z nedokonale a bez komprese spáleného benzínu jsem Ti už vysvětlil včera. Navíc při absenci katů to dost rychle proletí výfukem, který má o něco menší odpor, než kdyby tam katy byly. To má jistý vliv i na straně sání motoru, kdy v oblasti překrytí ventilů (=výfukový ještě nezavřel a sací již otevřel) dochází k průniku čerstvé směsi do výfuku. A protože výfuk má menší odpor kvůli absaenci katů, je ten průnik větší než kdyby tam katy byly. Ale montovat je tam asi nebudeš.

Za regulaci bohatosti směsi odpovídá ŘJ motoru a k tomu (mimo další) využívá informaci od lambd a váhy vzduchu. Musíme přijít na důvod, proč ŘJ motoru nezreguluje množství na hodnotu okolo 14 - 14,7kg vzduchu na 1kg paliva (lambda=1). Takže potřebujeme informaci, co ukazují lambdy při ohřátém motoru - najdeš v INPA.

To, co mi v hlavě chybí je informace, jak s tím vzduchem vlastně při volnoběhu motor hospodaří. Škrtící klapka by měla být při volnoběhu úplně uzavřena a vzduch by měl jít pouze tím volnoběžným ventilem 6130, který si otevírá/zavírá ŘJ motoru pomocí drátů (1) a (3), na pinu (2) je (+) z pojistky F1 (30A) bloku pojistek A8680 ve skříni ŘJ motoru - ne v kastlíku jako všechny ostatní pojistky. A když tedy ŘJ motoru ví, jak ten ventil řídí, měla by si tu bohatost uregulovat. U dieselu si ŘJ motoru otevírá EGR a umí si toto propuštěné množství odečíst od celkového množství tak, aby údaje které jdou sacím potrubím přes váhu vzduchu souhlasily. Tady to musí fungovat podobně.

Jednou otázkou je, jestli ten ventil Y6130 skutečně funguje tak, jak ŘJ motoru chce? Jeho ovládání je cívka elektromagnetu,kdy do jejího středu je přivedeno (+) z pinu (2) pojistky F1 a konce cívky jsou uzemňovány ŘJ motoru - otevřít/zavřít. Co udělá běžící motor při odpojení toho 3-pólu, jak je na tom videu?

Co když je pootevřená (nedoléhá, = zakarbonovaná) škrtící klapka a tudy proudí další vzduch navíc. Motor si myslí mám klapku zavřenou, tak si vzduch pro volnoběh cucnu pomocí Y6130. Ale potom už má motor vzduchu moc. Pravděpodobně na škrtící klapce existuje nějaký snímač polohy, ale tak podrobně to zase neznám. Dávám Ti šanci tohle vypátrat a sdělit tomuto fóru :D
RomanM3
Registrovaný
Příspěvky: 666
Registrován: čtv 30.12.2010 01:00
Bydliště: Beskydy
Klubové ID: 4038

#7 Příspěvek od RomanM3 »

To StarML - v prvé řadě moc díky za diskusi. tyto obecné principy funkce motoru jsou mi známy. škoda, že včera jsem se k tomu vubec nedostal. snad dneska.
screen z lamdbasond je přiložen. je to ze stejného měření jako screen nahoře. navím ale co z něj vyčteš, ty hodnoty na lambdách se při každém refreshi mění...pokud vím tak by to mělo být, ne? tedy v momentě kdy už je lambda zahřátá. na začátku kdy je vše studené je tam 0,45V a pak to postupně začne chodit snad od někde 0,15 po 0,8 tuším....mám někde doma ve svojem pc screeny ještě na starých lamdbách. nebo je otot vše mýlka a má to držet pevné napětí?
já vycházím z tohoto principu:
http://www.mjauto.cz/testovani-lambda-sondy
někde na netu jsem kdysi četl i lepší články o tomto....chování lamdb mi tomuto celkem odpovídá, nejlepší by samo bylo změřit to osciloskopem. i to už jsem zkoušel ale nepovedlo se mi ho synchronizovat a pak už jsem ho musel vrátit a ted už jsou tam stejně lambdy nové...
pootevřené škrtící klapky mě taky napdala. naposledy jsem ji kountoloval asi před rokem, al ena její čistotu jsem se tenkrát nezaměřoval, takže zkusím zkouknout co nejdříve znova. na škrtící klapce je samozřejmě i senzor polohy - v podstatě potenciometr. druhý by měl být na plynovém pedálu. ač u těchto motorů je mechanický plan lankem, stejně jsou poťáky dva a řj porovnává údaje mezi nima aby bylo možné vyloučit chybu. dokonce jsem už něco četl i o "kalibraci" nebo čem plynového pedálu. tuším to byl i tvůj příspěvek tenkrát...
co se týče volnoběžňáku, tak jeho funkci vyzkouším podle toho co jsi popsal. zjistil jsem v mezičase že stejný se používá na M5, strších M3 a všech V8. pár let jsem měl M3 e36, kde byl tedy podle etk stejný volnoběžňák. něco se mi ale nezdá...po zapnutí klíčku do dvojky, ten muj současný volnoběžňák dost brčí a vidruje jakoby...nejsem si už moc jistý, ale myslím, že ten na M3 to nedělal, nebo ne tak silně. tak ěm to furt vede k tomu jestli není mrtvý...no nicméně napřed prověřím jeho funkci - díky moc za návod a zkontroluju škrtící klapku jestli není pootevřená, nebo nemá nějakou vadu...
uplně nejlepší by bylo, kdyby se našla nějaká dobrá duše tady v moravskoslezském kraji se stejným motorem která by byla ochotná věnovat mi hodinku svého drahoceného času a váhu a volnoběžňák na zpujčení abych to přehodil a udělal diag jak se to tedy chová...pak bych nemusel nic laborovat. není to nic složitého...stačí ten správný klíček na váhu a je to přehozené za minutu a plochý šroubovák na volnoběžňák...
Přílohy
analog2.jpg
analog2.jpg (183.99 KiB) Zobrazeno 591 x
RomanM3
Registrovaný
Příspěvky: 666
Registrován: čtv 30.12.2010 01:00
Bydliště: Beskydy
Klubové ID: 4038

#8 Příspěvek od RomanM3 »

tak pánové zdá se že je vyřešeno. dneska jsem si na to udělal trochu času, rozebral sání, proměřil volnoběžný ventil. byl ok. změřil jsem jeho napájení při zapnutých klíčkách a taky jsem na tom neshledal žádnou evidentní chybu.. takže jsem sundal klapku protiprokluzu abych se dostal k hlavní škrtící klapce. ta byla docela špinavá. snad půl hodiny, možná víc jsem ji pucoval a pak jsem to zase cele složil. samozřejmě že volnoběžnák jsem vypucoval a promazal taky. jak bylo složeno natočil jsem to a hned se mi to zdálo krapet klidnější ten volnoběh. takže šup pro pc napojit diag, smazat adaptační hodnoty a hodnoty z diagu přikládám dole.

hlavně bych tedy chtěl poděkovat tobě Star ML a až tě někdy potkám, visím ti aspon pivko, protože než by mě tohle napadlo že přes tu zakarbonovanou klapku si to přisává, tak bych vyměnil pul motoru. takže ještě jednou DIKY!

vy, co vám taky motor dělá za studena psí kusy, zkuste mrknout jak na tom máte hlavní škrtící klapku :wink:
Přílohy
anlog 1 90dg.jpg
anlog 1 90dg.jpg (173.29 KiB) Zobrazeno 560 x
analog 1 70dg.jpg
analog 1 70dg.jpg (170.73 KiB) Zobrazeno 560 x
analog 1 cold.jpg
analog 1 cold.jpg (173.58 KiB) Zobrazeno 560 x
starML Člen Klubu
Člen Klubu
Příspěvky: 2455
Registrován: čtv 11.05.2006 00:00
Bydliště: Mariánské Lázně
Klubové ID: 659

#9 Příspěvek od starML Člen Klubu »

.. hlavně se mi líbí, jak se Ti to množství vzduchu na ohřátém motoru už potácí okolo hodnoty 14.
==> pivo já rád :pivo:
RomanM3
Registrovaný
Příspěvky: 666
Registrován: čtv 30.12.2010 01:00
Bydliště: Beskydy
Klubové ID: 4038

#10 Příspěvek od RomanM3 »

jj, taky jsem z toho šťastný jak malé děcko pod vánočním stromkem....nevěřil bych co ta troška špíny co tam byla udělá, že to napáchá takovou paseku. Myslím že spoustě lidí dělají tyto v8 vrásky na čele. většinou se mění všelijaké senzory, mebrana apod a zlobí to pořád...v takovém případě si myslím to bude skoro vždy stejný problém jako u mě, nebo si to saje vzduch někde mimo, což se dá ale krásně na diagu poznat pokud je váha vzduchu ok.

jinak dneska ráno bylo u nás asi jen 15st tak jsem jel do práce schválně autem ač bych nemusel, protože v chladnějším počasí to dycky zlobilo nejvíc. a uplně pohodička. žádné kuckání, žádně vibrace, pěkná odezva na plyn. do práce to mám asi 7km, takže jsem to moc nehonil, ale vypadá to, že to fakt funguje stokrát líp.

samozřejmě že při ohřátém motoru výfuk pořád smrdí po benálu, protže katy tam nejsou. ale ten smrad ej takový trošku jiný a hlavně ty plyny nejsou tak horké jak bývaly. snad se mi nějkdy podaří splašit zdravý díl výfuku s katama. rád bych, protože takto je ten výfuk i hlučnější což je při delších trasách otravné docela.

takže ještě jednou moc díky a jestli budu mít někdy příležitost, tak máš u mě pivko
Odpovědět