Stepynka píše:..pouze v zimě - auto vyhazuje chybu - ztráta síly výkonu motoru - POUZE když je zima a motor je studený ... na diagnostice včera vyběhlo : NOx - katalyzator nadrze - obsah oxidu siry mimo rozsah + Synchronizace vackoveho hridele vyf.ventilu ( rada 1 ) s klikovym hridelem - hodnota mimo rozsah.
S touto závadou jsem se už setkal, i když to byl trošku silnější motor, ale velmi podobné podmínky a opakovaně 2 dni po sobě. Ráno cestou do práce jsem musel vyjet poměrně prudký a táhlý kopec. A protože u Bodamského jezera koncem dubna 2016 se teplota potácela okolo -5°C a ještě poněkud zasněžilo, musel jsem i studený motor vytočit více než obvykle a automat si tam nějaký kvalt zařadil. Před vrcholem stoupání se rozsvítila žlutá kontrolka motoru + podobné projevy, jak Stepynka popisuje. Diagnostika mi vypsala něco jako 2A99 (P0017) Crankshaft position sensor and exhaust camshaft correlation value outside reference range, tj. klikový a vačkový hřídel v nesouladu = opět shoda, jak Stepynka popisuje.
Takže další den po šichtě jsem před pensionem vymontoval oba elektromagnetické ventily (solenoidy), které jsou zodpovědné za přívod motorového oleje k systému natáčení vačkových hřídelů (systém VANOS). Oba ventily při protřepání cvakali, tj. nebyly zaseknuté, při připojení na 12 Voltů spolehlivě cvakali a segmenty chodily u obou ventilů přibližně stejně. Hledal jsem především šupinky karbonu, které ty sítka uvnitř mohou ucpávat, ale moc jich tam nebylo. Potom jsem ještě chtěl zkontrolovat sítka, která jsou před těmito ventily
https://encrypted-tbn0.gstatic.com/imag ... Evmjgd04ei , ale nesehnal jsem vhodný nástroj na demontáž, tak radši nic, než pokazit hlavu šroubu. Nikdy více k podobné závadě nedošlo, i když jsem startoval a vyjel i při -17°C, ale už ne do takového kopce. Osobně si myslím, že v mém případě byl problém v trochu hustějším motorovém oleji 5W40, který má problém při nízké teplotě přes ty sítka protéct a tím dojde k tomu, že se vačky ovládání ventilů nenatočí tak jak si přeje řídící jednotka motoru podle otáček klikového hřídele. Ale u té 120i Stepynka by tam toho karbonu mohlo být podstatně více a určitě by chtělo ty solenoidy a předřazená sítka (pokud tam jsou) demontovat, vyčistit a připojením na 12 Voltů vyzkoušet, jestli chodí, jak mají, tj. jestli se po odpojení napětí i vracejí, je tam pružina.
Tak to byl příběh, a teď kde to je a jak na to:
- ty solenoidové ventily jsou na hlavě motoru hned za chladičem chladící kapaliny, v katalogu, díl č. 1 to vypadá takto
http://www.realoem.com/bmw/enUS/showpar ... Id=11_4058
nebo takto
http://www.realoem.com/bmw/enUS/showpar ... Id=11_3296
podle typu motoru N43 nebo N46N, neznám VIN auta, ale pokud má NOx katalyzátor, tak to bude N43,
- cena solenoidu přibližně 142 Euro nebo 3.100,-CZK +21% DPH za kus,
- skutečné umístění ukazuje toto foto
https://us.autologic.com/uploads/media/ ... .jpg?v=1-0 , ale je třeba odmontovat ten plech nad chladičem, aby byl lepší přístup,
- někdy jsou beznadějně zaseklé, ale ve většině případů to jsou jen ucpaná ta sítka na přívodu a v solenoidech - tj. nemusí se kupovat nové a drahé díly a demontáž, čištění a zpětná montáž se dá zvládnout cca za 1 hodinu, max 2, když to někdo bude dělat poprvé a udělá všechny operace, které níže popíšu:
- zkontrolovat množství oleje v motoru, ideálně mechanickou měrkou, aby bylo mezi ryskami MIN a MAX, pokud není ta měřící tyčka - zkontrolovat podle údajů elektronické měrky v iDrive nebo na displeji mezi budíky
https://us.autologic.com/uploads/media/ ... .jpg?v=1-0 ,
- zkontrolovat stav olejového filtru, jestli není úplně ucpaný, zborcený, chybějící těsnění => to protože některé servisy provádějí výměnu oleje stylem trochu starého upustit, trochu nového dolít a filtr měnit netřeba - ale fakturuje se plné množství oleje a filtr !! V případě nejistoty dát nový filtr a profackovat servisáka, který ten olej naposdledy měnil,
- pokud to servisák zvládne, může při zapnutém zapalování proměřit napětí na konektorech solenoidů,
- demontáž solenoidů se provede vyšroubováním dvou šroubů M5-M6, (klíč 8-10) a vysunutím solenoidů směrem k chladiči,
- následuje kontrola znečištění a elektrické přezkoušení
https://us.autologic.com/uploads/media/ ... .jpg?v=1-0 ,
- je možno ten solenoid ponořit do nádobky s benzínem a elektricky "procvakat", někdy se něco vyplaví
https://i.ytimg.com/vi/72UrqsJh4L0/maxresdefault.jpg ,
- ta předřazená sítka jsou pod těmito šrouby, takže použít správný přípravek
https://us.autologic.com/uploads/media/ ... .jpg?v=1-0 ,
- takto vypadá čisté sítko (na průsvit)
https://us.autologic.com/uploads/media/ ... .jpg?v=1-0 ,
- a takto špinavé
https://www.e90post.com/forums/attachme ... 1381620467 ,
Hledal jsem jsem nějaký obrázkový návod a fotky:
- tohle je klasika od Pelicana, že to je pro E90 nevadí, je to velmi podobné
https://www.pelicanparts.com/BMW/techar ... lacing.htm ,
- tohle asi nejvíce vystihuje všechny mnou doporučené operace
https://us.autologic.com/news/bmw-vanos ... diagnosing
- a další odkazy už bez komentáře
https://www.google.com/search?q=VANOS+B ... 95#imgrc=_
https://www.youtube.com/watch?v=OOm40EewTPw
https://www.youtube.com/watch?v=VISAuU6DJdo
https://www.youtube.com/watch?v=ACYZToQD8FY
https://5series.net/forums/diy-do-yours ... ds-118718/
https://www.youtube.com/watch?v=YA8VUHPC-dU
Pokud napíšeš odkud jsi, tak se třeba najde kolega z klubu, který to bude umět udělat, nebo bude vědět, který servis v okolí je schopný pracovat podle návodu výše. A až budeš mít tohle hotové, tak se ozvi. Dořešíme ten NOx katalyzator - obsah oxidu siry mimo rozsah. Bude třeba dotankovat více než půlku nádrže paliva a provést desulfatační jízdu, tj. 25-30 minut po dálnici při otáčkách nad 3.000/min např. ve sportovním režimu automatické převodovky, aby jsi nemusela překračovat nejvyšší povolenou rychlost.
