Stránka 1 z 2
Jak nabijet/udrzovat baterii bez pristupu k elektricke siti
Napsal: stř 12.09.2018 12:14
od Itchythefirst
Ahoj, mam E64 645 a pres zimu s ni nejezdim. Je nejaka moznost, jak udrzovat/nabijet baterii behem zimy, pokud v garazi neni dostupna sitova zasuvka(garazove stani v bytovem dome, takze nelze vyvezt elektrina ani ze svetla

)?
Napadaji me nasledujici moznosti:
1) 5 - 10 Ah 18V Li-Pol Baterie + DC/DC menic na 12 - 14V
Timto by sla(?) baterie udrzovat a jednou za tyden bych ten Li-Pol aku dobil nabijeckou
2) Malicka ~600W elektrocentrala a standardni nabijecka
Timto bych treba jednou tydne na hodinku zkusil baterii dobit standardni nabijeckou (Ctek MXS 10, vystup az 10 A)
3) Vyndat aku z auta a nechat pres zimu na udrzovaci nabijecce
Byt to Felicie, tak je toto jasna volba, ale v e64 je mraky jednotek a nevim, jak to zkousnou. U A6 nejde vymenit aku bez zalozniho zdroje, pokud se nepouzije, vsechny jednotky se zblazni, pokud rovnou nejaka neumre.
4) Nechat to byt a pri prvnim startovani pouzit startovaci kabely
Asi stejny problem jak u bodu 3. Nevim jak u E64, ale u A6 hrozi pri poklesu napeti pod urcitou hladinu, ze nektera jednotka v aute umre.
Mate nekdo tuseni, jak toto resit? Diky za rady

Re: Jak nabijet/udrzovat baterii bez pristupu k elektricke s
Napsal: stř 12.09.2018 14:37
od Pavel 528
a co nejaky startovaci box,ktery by si na to vzdy napojil na nejaky cas a pak si ho zase pak dobil doma...
https://www.alza.cz/hobby/ring-multifun ... gKdWPD_BwE
Re: Jak nabijet/udrzovat baterii bez pristupu k elektricke s
Napsal: stř 12.09.2018 14:49
od pavproch
Jenom pro info - já jednou (z důvodu "zimního hrabání se v autě") nechal stát m4Zlika (Z4 e89) asi 2 nebo 3 měsíce s odpojenou baterkou a po jejím připojení všechny jednotky fungovaly, jen bylo třeba nastavit čas v hodinách apod.
Takže imho netřeba se obávat ikdyž e64 asi bude mít elektriku o trochu složitější než e89, nevím....
Re: Jak nabijet/udrzovat baterii bez pristupu k elektricke s
Napsal: stř 12.09.2018 15:32
od Itchythefirst
Uz me neco podobneho napadlo, ale co jsem koukal, tak podle navodu to bud umi dodavat stovky amper po dobu par sekund(je tam casovac vetsinou na 5s, pote se to samo vypne, takze bohuzel neumi treba 0,3A po dobu x hodin), nebo to umi nabijet jen v pripade, ze je to soucasne pripojeno do site
pavproch píše:Jenom pro info - já jednou (z důvodu "zimního hrabání se v autě") nechal stát m4Zlika (Z4 e89) asi 2 nebo 3 měsíce s odpojenou baterkou a po jejím připojení všechny jednotky fungovaly, jen bylo třeba nastavit čas v hodinách apod.
Takže imho netřeba se obávat ikdyž e64 asi bude mít elektriku o trochu složitější než e89, nevím...
Tezko rict, obecne je elektrika v E60-64 jedna velka katastrofa

Re: Jak nabijet/udrzovat baterii bez pristupu k elektricke s
Napsal: stř 12.09.2018 16:41
od LUBEC
Re: Jak nabijet/udrzovat baterii bez pristupu k elektricke s
Napsal: stř 12.09.2018 16:58
od Itchythefirst
Ten odpojovac je bohuzel asi jen v 7er. V navodu k 6er o tom nepisi ani slovo

Re: Jak nabijet/udrzovat baterii bez pristupu k elektricke s
Napsal: pát 14.09.2018 13:56
od Itchythefirst
Tak vzheldem k tomu, ze nechci prijit o nastaveni zrdcatek, sedacek, radia atd., vyhrala lehce pozmenena varianta c. 1:
starsi 12V autobaterie + DC/DC menic 12V->14,5V

Re: Jak nabijet/udrzovat baterii bez pristupu k elektricke s
Napsal: pát 14.09.2018 22:12
od starML
Itchythefirst píše:.... nelze vyvezt elektrina ani ze svetla?
Vymýšlíš moc komplikovaná a drahá řešení. Sice neznám řešení Vašeho bytového domu, ale přepokládám, že zásuvka není k dispozici, aby z pouhého garážového stání nevzniknul dílenský prostor, kde se kromě osvětlení společných prostor bude spotřebovávat elektrická energie na luxování, nabíjení atp. Náklady na toto osvětlení se totiž rozúčtovávají mezi všechny uživatele +/- rovným dílem.
Jsem předsedou Společenství vlastníků bytových jednotek ve 35 let starém paneláku a viděl jsem spolumajitele používat různé prodlužovačky natažené oknem z bytu, objímky na žárovku tzv. "zlodějku"
http://nd01.jxs.cz/141/419/cb69cdb54a_32119795_o2.jpg ,
https://elektrika.cz/obr/usazl_7.jpg . Tak jsem majitelům bytů (jako předseda a elektrikář současně) vysvětlil, že takto se to dělat nebude. A kdo chce kromě svícení i zásuvku, bude mu na jeho náklady zřízeno tzv. podružné měření, více zde
http://www.jtstar.cz/reseni/reseni-pro- ... e-energie/ . A k tomu měření si pořídí jednoduchý podružný elektroměr, např.
https://www.hityshop.cz/elektromer-1f-n ... gLTIfD_BwE .
Požádej správce bytového domu (nebo na schůzi Společenství) o zřízení podružného měření elektrické energie pro Tvoje gárážové stání. Pokud to bude uděláno odborně s revizní správou, není důvod takovou elektrickou instalaci nepovolit. Je to mnohem lacinější a efektivnější řešení, než nakupovat zařízení podle bodů 1) a 2) a navíc v tom garážovém stání ještě vrčet a smrdět s elektrocentrálou.

Re: Jak nabijet/udrzovat baterii bez pristupu k elektricke s
Napsal: sob 15.09.2018 18:14
od JaraX
- jak píše starML, bud si vyřešit zásuvku a nebo to prostě neřeš,
nebo
- baterku odpoj a hotovo, přijdeš jen o hodiny, nastavení zrcátek a radia by se mělo zachovat, ono stejně u E60-E64 občas dojde k tomu že tydle paměti vymažou, nebo poblázní a jede sedačka jinam atd, stačí když pozlobí IBS a už je problém. takže to prostě odpoj a neřeš, po pár měsících změř baterku multimetrem a pokud by měla málo tak si ji vem do bytu nabít.
nebo
- to neřeš vůbec, auto projeď, ustáji a jednou za 5-6 týdnu když bude nad nulo a suché cesty tak auto projeď byť na letních pneumatickách někde 100km, to je imho uplně to nejlepší co můžeš proto auto udělat, promažeš celý motor, nebude ti nikde stát na vačkách kondenzát a vyžírat do nich díry, jako jsem už několikrát viděl, namažeš prostě všecko, namažeš lamely v měniči i převodovoce, kola v diferaku, gumám to taky prospěje, brzdám to prospěje. To že auto někde pul roku stojí a nedej bože ve vlhku tak je to nejhorší co se mu může stát. každé jaro oživuju nějaká auta a nadávám těm lidem že s tím měli radši jezdit přes zimu.
Re: Jak nabijet/udrzovat baterii bez pristupu k elektricke s
Napsal: sob 15.09.2018 23:33
od Filozof
dvě možnosti. Já jsem měl jednu zimu auto schované a co jsem dělal to že baterie vydrží 4týdny v pohodě a to jsem většinou startoval a nechal 20-30minut projet auto na volnoběh či trochu zvýšené otáčky nebo jsem auto projel.
Stejně musíš mít auto zvednuté protože se ničí pneumatiky pokud stojí více jako měsíc tak se protláčejí. Záleží jak staré auto ale není vhodné mít odstavené auto 4-6měsíců...
Ideálně tedy protočit auto aspon v garáži 4-5x za zimu a máš klídek a nabitou baterii.
Nebo další možnost je malej solární panel dát na místo kde ti jej nikdo neukradne a mít dráty na baterku přes kufr. On ti bude fungovat jako udržovačka . Chtělo by to prostudovat ale ta možnost zde je. Nesmí přebíjet tedy moc a spíše se musí snížit nabíjecí proud po dosažení plného dobití.
https://www.heureka.cz/?h%5Bfraze%5D=so ... x=1500&o=1
Re: Jak nabijet/udrzovat baterii bez pristupu k elektricke s
Napsal: ned 16.09.2018 07:51
od JaraX
nechávat to běžet hodiny na volnoběh aby se dobila baterka je pěkná kravina
Re: Jak nabijet/udrzovat baterii bez pristupu k elektricke s
Napsal: ned 16.09.2018 09:25
od Vlasta
Když to má zvednutý, aby se mu neprotláčely pneumatiky, tak může i řadit a simulovat jízdu
Re: Jak nabijet/udrzovat baterii bez pristupu k elektricke s
Napsal: ned 16.09.2018 14:52
od JaraX
jj projíždět auto se svěšenými koly, to poloosy přímo milujou.
Re: Jak nabijet/udrzovat baterii bez pristupu k elektricke s
Napsal: ned 16.09.2018 15:27
od starML
Řešení č.5)
Půjčit si "oranžové kolo" od ČEZu a jednou měsíčně uspořádat mezi spolubydlícími soutěž, kdo vyrobí nejvíce elektřiny.

Re: Jak nabijet/udrzovat baterii bez pristupu k elektricke s
Napsal: ned 16.09.2018 23:05
od Filozof
JARAX: Proč nemáš rád BMW na volnoběhu a stání auta. Kde vidíš problém ???
S teplým motorem problém nevidíš ? když dojedeš někam a ještě tam na 10-15min stojíš na volnoběh ?
Podle mě jsi přecitlivělej a tomu autu to neuškodí pokud to není diesel kde je DPF a filtr se tak možná zanese rychleji.
Re: Jak nabijet/udrzovat baterii bez pristupu k elektricke s
Napsal: pon 17.09.2018 06:49
od laik
Asi žádný motor nemá rád volnoběh, ne jen BMW nebo diesel. Já taky nemám rád volnoběh a vůbec běh motoru na prázdno i ve vyšších otáčkách.
Ráno, jak padnou otáčky okamžitě vyrážím, max 1 minuta a než se vyloudám z rodné vísky, je teplota na provozní. Když přijíždím, přijedu už volně, turbo nemám, ale nevidím žádný důvod nechat 15 min běžet i s turbem.
Dýl jak minutu nechávám jen u semaforu, ikdyž svítí třeba 5minut.
Myslím si, že hůř i maže. Myslím si, nevím. A doufám, že činím to nejlepší pro motor i převodovku, která se na místě tak neprohřeje.
Re: Jak nabijet/udrzovat baterii bez pristupu k elektricke s
Napsal: pon 17.09.2018 07:52
od JaraX
na volnoběh je nízkej mazací tlak, ale všichni si myslí že když nechají pul hodiny bežet na volnoběh jak mu udělaj dobře. ale tady nejde o nějakých 20minut, tady jde o o několik hodin, počítej že na volnoběh ti altík dá třeba 30 amper do baterky u té 6er, víc asi ne, tak necháš 2-3 hodiny bežet auto na volnoběh aby se dobila baterka?
Re: Jak nabijet/udrzovat baterii bez pristupu k elektricke s
Napsal: pon 17.09.2018 11:04
od Itchythefirst
Diky vsem za rady

Zkusim to teda v zime parkrat projet na delsi vzdalenost

Jinak auto by stalo, neni na zvedaku, takze simulovat jizda se neda. Plan se zasuvkou je take nerealny, protoze to parkovaci misto neni ani moje, je pujcene od kamaradovy tchyne. Lonskou zimu jsem to jen parkrat v zime natocil a nechal 1 - 2 minutky na volnobeh, aby se alespon promazal motor. Je to sice horsi, nez to udelat normalni jizdou, ale zas lepsi, nez to nenastartovat celou zimu vubec. A prave timhle obcasnym startovanim prevazne studeneho (ne zmrzleho) motoru ta baterka dost trpi (jasne, ze ne jen baterka...).
Re: Jak nabijet/udrzovat baterii bez pristupu k elektricke s
Napsal: pon 17.09.2018 11:18
od JaraX
to je taky blbost, když to nastartuješ na 2-3 minuty, tak to sice promažeš, ale zase zachčiješ olej benzínem, to je taky kravina.
Re: Jak nabijet/udrzovat baterii bez pristupu k elektricke s
Napsal: pon 17.09.2018 22:20
od paolo2
Jestli se můžu vložit, je to asi blbost, ale když jedu autem, někde na třeba 10 minut zastavím a čekám, je pro auto lepší chcípnout motor a pak nastartovat, nebo ho nechat běžet? Čistě teoreticky, jde o zahřátý motor po nějaké cestě...