Stránka 1 z 1
E91 330D 2006 CHYBA v ECU 00472B (VISKOSITA OLEJE)
Napsal: pon 06.08.2018 16:21
od Kreca
Zdravím Bavoráci... Chci se zde zeptat, zda němá někdo zkušenost s touto chybou. Abych uvedl situaci: na začátku července jsem dělal servis auta. Byl měněn olej + komplet filtry, olej v převodovce a termostaty (EGR a hlavní na chladící kapalinu). Olej do motoru byl dán Shell Helix HX8 5W40. Auto vesele jezdilo měsíc, což představuje 1500km. Jelikož sleduju přes diag., jak probíhá regenerace filtru pevných částic tak provádím tu a tam diag. všeho... No a po měsíci se mi začala zobrazovat tato chyba 00472B. - Motor oil, Oil viscosity critical... Zkusil jsem vyměnit čidlo tlaku oleje u filtru oleje. Bez výsledku, jakmile se motor ohřeje na provozní teplotu chyba se objeví znova. Automechanik mi poradil, ať vyměním olej za to co tam má být, tak jsem tam dal Castrol EDGE LL 5W40 a vyčistil zase čidlo tlaku oleje. Výsledek po ohřátí motoru zase stejný a chyba tam svítí nadále...
Když je motor ohřáty a vypnutý tak chyba je statická a objevuje se furt, což mě dost zaráží

. Zítra budu ještě měnit separátor oleje, zda by to nepomohlo. Jsem z toho už docela zoufalí, protože ani GOOGLE tuhle chybu nezná a nevím na co se zaměřit.
Na jiných fórech také nic

. Má někdo zkušenost s tímto problémem???
Ještě další podstatná věc, kvůli této chybě neprobíhá regenerace filtru pevných částic...
Re: E91 330D 2006 CHYBA v ECU 00472B (VISKOSITA OLEJE)
Napsal: pon 06.08.2018 17:44
od mi00wa
a co tahle přejit na 5w30 ?
Re: E91 330D 2006 CHYBA v ECU 00472B (VISKOSITA OLEJE)
Napsal: pon 06.08.2018 18:16
od Kreca
Na 5W40 to jezdilo bez problémů už předtím.
Re: E91 330D 2006 CHYBA v ECU 00472B (VISKOSITA OLEJE)
Napsal: pon 06.08.2018 20:33
od Adnej
Tlak oleje nemá tak úplně souvislost s tímto chybovým hlášením.
Nízký tlak = ucpaný filtr, nebo špatný olejový čerpadlo a tomu odpovídající chyba.
Stárnutím oleje viskozita roste, naopak kontaminace palivem, nebo jinou provozní kapalinou viskozitu snižuje a to je to, co motoru vadí. Ale obávám se, že kdyby při zahřátí přestalo mít čerpadlo tlak, tak bude chyba ve smyslu tlaku oleje a ne viskozity. Motor asi měří viskozitu jinak, než čidlem tlaku oleje.....BMW má v olejové vaně u starších modelů čidlo co ohlásí nízkou hladinu oleje, někde to lze dohledat jako oil quality sensor, teď sem hledal a někdo tvrdí, že to je čistě jen hladinové čidlo....o tomhle vím fakt málo, takže to berte s rezervou.
PS: proto chyba trvá i u ohřátého ale vypnutého motoru.
PS2: neumím číst, viscosity critical, takže to může bejt i vysoká, já si zafixoval, že píšeš nízká....čistě teoreticky, není potřeba mu přes diagnostiku vymazat nějaký intervaly, ta hláška může být automatická?
PS3: chyba překladu diagnostiky, třeba to je problém hladinového čidla, je divný, že to číslo chyby fakt nevygooglim.
Re: E91 330D 2006 CHYBA v ECU 00472B (VISKOSITA OLEJE)
Napsal: pon 06.08.2018 21:04
od Francis
Adnej píše:... Viskozita je veličina, která se mění sice s teplotou, ale do plusu, ne do mínusu ...
Větší blábol tu dlouho nebyl. S rostoucí teplotou viskozita KLESÁ, olej se stává "řidším" a "tekutějším".
Re: E91 330D 2006 CHYBA v ECU 00472B (VISKOSITA OLEJE)
Napsal: pon 06.08.2018 21:13
od Adnej
Omlovám se, příště si to po sobě několkrát přečtu, než něco odešlu. Upraveno, snad už dobře.
Re: E91 330D 2006 CHYBA v ECU 00472B (VISKOSITA OLEJE)
Napsal: pon 06.08.2018 21:34
od Kreca
Viskozitu chápu, něco málo si z hydromechaniky ještě pamatuju, ale degradace olejové náplně za 15min? To se mi nezdá...
Ten senzor v olejové vaně měří hladinu oleje, předpokládám, že by se ozvala kontrolka a chybové hlášky by se objevily i u studeného motoru...
Co se týká diagnostiky... chybovou hlášku mi píše jak CARLY for BMW (oficiální licence) tak i INPA BMW, kód i popis závady stejný...
Olejové čerpadlo.. hmm nemám zkušenost, teoreticky možné, ale má samotné čerpadlo nějakou možnost měření? přepočet odporu/zátěže čerpadla na viskozitu oleje? Do těchto teorii se fakt nechci pouštět...
Jako jsem fakt už v koncích, co by to mohlo být... Říkám ještě zkusím vyměnit separátor oleje... Pak jedině telefon přímo do BMW asi...
Re: E91 330D 2006 CHYBA v ECU 00472B (VISKOSITA OLEJE)
Napsal: úte 07.08.2018 00:02
od starML

Tyhle čidla začínaly u E46 a E39 a měřily jen množství oleje. Současná čidla umí zhodnotit i kvalitu oleje, tj. tu viskozitu, měří to jako dielektrickou hodnotu, více se dá na internetu dohledat, odkaz níže. A pokud je viskozita oleje nízká, způsobí to výše uvedenou hlášku. Současně nepovolí další pokusy o regeneraci DPF, protože by docházelo k dalšímu ředění oleje palivem. U starších systémů to bylo 3 pokusy a dost.
Vypusť olej z motoru a vymontuj to čidlo oleje z olejové vany a přitom nepoškoď to těsnění. Nebo si radši kup v BMW nové těsnění. Po demontáži toho čidla si sáhni prstem do olejové vany, nebo koukni kamerkou, jestli tam není takové hezké "bahýnko", jako je na těchto rozvodech
https://xoutpost.com/attachments/x5-e53 ... ludge1.jpg . Prohlédni to čidlo, jestli na něm nezůstaly podobné úsady a jestli BMW číslo toho čidla odpovídá pro Tvoje auto.
Vím, že došlo k další výměně oleje za další jinou 5W40. Ale to "bahýnko" je hodně odolné a při vypouštění prostě nevyteče všechno. Současně nový olej opět část úsad uvolní a ten "Oil Condition Sensor" zase kontaminuje a proto to opět bude hlásit chybu - Motor oil, Oil viscosity critical. Podle toho, co najdeš v olejové vaně a na senzoru se rozhodneš pro pořádný výplach motoru nebo i pořízení nového čidla. To číslo chyby 00472B pravděpodobně pochází z jiné diagnostiky než BMW.
Více zde:
Replacing Your BMW Oil Condition Sensor 3er
https://www.pelicanparts.com/BMW/techar ... cement.htm
Oil Condition Sensor Replacement 5er
https://www.pelicanparts.com/techarticl ... cement.htm
Snímač stavu oleje odešle naměřené hodnoty do systému řízení motoru:
- teplota motorového oleje,
- hladina oleje,
- kvalita motorového oleje,
Změněné elektrické vlastnosti motorového oleje (dielektrika) způsobují změnu kapacity kondenzátoru, např. kondenzát v motorovém oleji => viz TambourineMan
https://www.bimmerforums.com/forum/show ... ing-system

Re: E91 330D 2006 CHYBA v ECU 00472B (VISKOSITA OLEJE)
Napsal: úte 07.08.2018 08:32
od Francis
Čidlo hladiny oleje na dně olejové vany měly již motory M20 a M30, tedy řady E23, E28, E30, ...
Re: E91 330D 2006 CHYBA v ECU 00472B (VISKOSITA OLEJE)
Napsal: stř 08.08.2018 07:24
od Kreca
Pro StarML
Dle doporučení jsem vypustil olej a vymontoval čidlo oleje na vaně. Olejové čidlo bylo čisté jak slovo boží. Sáhl jsem tedy do prostoru olejové vany a šmátral tam co se dalo a nikde nebylo známky po nějakých masivních úsadách. všude byl jen tenký olejový film. Řekl bych, že to bylo dost čistý...
Při té příležitosti jsem vyměnil i separátor oleje nahoře, když jsem se v tom hrabal...
Napadl mě malý test... Hodil jsem nazpět čidlo a nezapojil jsem jej, plus nalil zpět olej. Nastartoval s diagnostikou a jel to projet. Čekal jsem chyby, že tam není čidlo a taky se objevily 3EFC - Thermal Oil sensor + 4B37 Oil sensor Quality... tak jsem jel dál a dál a žádná další chyba se neobjevila než se to zase zahřálo pořádně.
Jakmile se to ohřálo pořádně tak ejhle chyba 472B Oil Viscosity Critical, tak mé naděje, že je to čidlo v prdeli byly pryč.
Jak může měřit, když nemá čidlo zapojené? Respektive ta chyba se objevila opět jako se zapojeným čidlem (což je dost divný)... Čekal bych, že když to čidlo je vypojené tak to vyskočí hnedka a ne až když je to zas ohřáté... na 99,99% to tím čidlem nebude...
Re: E91 330D 2006 CHYBA v ECU 00472B (VISKOSITA OLEJE)
Napsal: stř 08.08.2018 08:12
od Francis
Je možné, že viskozitu studeného oleje to neměří, protože výsledkem by byla nepoužitelná hodnota. Studený olej bude mít dostatečnou viskozitu snad každý.
Re: E91 330D 2006 CHYBA v ECU 00472B (VISKOSITA OLEJE)
Napsal: stř 08.08.2018 08:17
od MattyX
čidlo hladiny oleje co je ve vaně tak měří hlavně až po zahřátí motoru, ono i samotnou hladinu to neukazuje aktuální, ale průměrem za nějaký interval. Je to totální píčovina, která ukazuje s přesností asi tak jeden litr, takže úplně k ničemu. Nové stoji 5tis, což není levný špás, ale výměna tě asi nemine ...
Re: E91 330D 2006 CHYBA v ECU 00472B (VISKOSITA OLEJE)
Napsal: stř 08.08.2018 11:43
od Kreca
Mě zaráží fakt, že tu chybu to vypsalo i když to čidlo bylo vypojené... Chápal bych, že by to vypsalo nějakou jinou chybu s viskozitou, když to čidlo bylo odpojené... Nicméně čidlo HELLA, které je tam i teď a má i logo BMW je za 1 169 Kč...
https://www.motora.cz/hella/6PR-007-868 ... ypNr=18969 Asi dobrá volba, ne?
Jako zkusím asi to čidlo vyměnit, ale už mě to fakt nebaví řešit... Kamarád to shrnul dobře... BMW = Budu Muset Vyměňovat...
ADD zaráží mě také, že motor je více méně čistý vevnitř...
Re: E91 330D 2006 CHYBA v ECU 00472B (VISKOSITA OLEJE)
Napsal: stř 08.08.2018 23:20
od starML
- beru na vědomí, že tyhle čidla už měly motory M20 a M30, ale to jsem si ještě vozil zadek ve "škodylaku" a říkal jsem si, že si snad jednou pořídím e34 - díky Francis

,
- beru na vědomí, že žádné hmatatelné úsady ve vaně nebo na povrchu čidla nejsou, za výměnu separátoru chválím,
- ty měřící "kondenzátory" jsou uvnitř čidla, rozumně rozebrat se to nedá a něčím to vyplachovat nepovažuji za efektivní,
- podle návodu to měření množství oleje funguje pouze na ohřátém motoru, jak komentoval Francis + je třeba ujet ještě asi 10 km, podle jiného zdroje asi 2 minuty,
- ten malý test jsi udělal chytře, nepřipojené čidlo diagnostika našla podle předpokladu ihned, ale že "něco" po ohřátí motoru bez čidla vygeneruje chybu 472B Oil Viscosity Critical je lehce záhadné a v popisu funkce (odkaz níže) to není podrobně popsáno,
- nyní se dopustím malé fabulace, tu viskozitu měří jeden z těch kondenzátorů uvnitř čidla a v digitální formě po sběrnici BSD (D_BSD) je hodnota přenášena do ŘJ motoru => pokud ta hodnota po ohřátí na provozní teplotu nebude splňovat určitou hranici (větší-menší než), tak tu chybu "Oil Viscosity Critical" si vygeneruje ŘJ motoru sama, jinak si nedovedu vysvětlit, jak by se chyba do paměti závad v ŘJ motoru bez zapojeného čidla zapsala,
- na sběrnici BSD (Bitserielle Datenschnittstelle) jsou zapojeny alternátor, inteligentní senzor baterie, ŘJ žhavení, oběhové čerpadlo chladící kapaliny a to čidlo oleje, více zde
http://www.bmw-planet.net/diagrams/rele ... 62_BSD.htm a něco naměřit tam lze pouze osciloskopem,
- pro jistotu bych ještě prohlédnul ten 3-pólový konektor a kabel, jestli tam není nějaká nečistota nebo zkrat, i když non-BMW diagnostika nic nehlásí,
- tady je popsáno, jak ten "Oil condition sensor" funguje
https://www.newtis.info/tisv2/a/en/e91- ... or/WyI01lJ ,
- protože nevím další specifikaci auta, tj. DDE6 nebo DDE7, M57 nebo N57 dávám několik odkazů na schémata zapojení, tj. zbytek je na Tobě.
https://www.newtis.info/tisv2/a/en/e91- ... 254-x6254/
https://www.newtis.info/tisv2/a/en/e91- ... ly/piBDL9R
https://www.newtis.info/tisv2/a/en/e91- ... il-supply/
https://www.newtis.info/tisv2/a/en/e91- ... ansducers/
https://www.newtis.info/tisv2/a/en/e91- ... on-sensor/
https://www.newtis.info/tisv2/a/en/e91- ... s/F7N04MDo
https://www.newtis.info/tisv2/a/en/e91- ... el-sensor/
https://www.newtis.info/tisv2/a/en/e91- ... e/CkOv0KNU
Re: E91 330D 2006 CHYBA v ECU 00472B (VISKOSITA OLEJE)
Napsal: čtv 09.08.2018 00:41
od Adnej
starML
Tak já se ze zvědavosti zaměřil na to, že mu nefunguje i regenerace.
Možná to bude zbytečná otázka, ale při té výměně za Shell byl proveden reset intervalu výměny oleje? A pak u toho Castrolu taky?
Co jsem našel za informace, tak regenerace se sama vypne i tím, že auto diagnostikuje zhoršenou kvalitu oleje (neveděl jsem to, asi to není žádný překvápko).
Chyba se objevila i po odpojení toho senzoru hladiny oleje, nebudu spekulovat, zda je možné, aby vyskočila chyba z čidla, které není připojeno.
Budu hádat, že auto měří tu viskozitu opravdu tím čidlem tlaku oleje (což jsem v zásadě vyvracel, vím) a až po dosažení určité teploty.
To znamená, že auto po výměně oleje a resetu intervalu hlídá olej a "vnímá" jeho degradaci, třeba právě na základě tlaku a průtoku u filtru.
Pokud není proveden reset výměny oleje, skokově se mu změní kvalita a vyhodí chybu (moje spekulace).
Reset se dá udělat přes budíky, nebo diagnostikou, je tu malinká možnost, že to neproběhlo vůbec, nebo nějak "blbě" a zkusil bych to resetnout znovu (a přes budíky).
Pokud tu někdo najde zase nějakou hrubou nesrovnalost, loučím se a až nebudu radši nic řešit.
Re: E91 330D 2006 CHYBA v ECU 00472B (VISKOSITA OLEJE)
Napsal: čtv 09.08.2018 07:13
od Kreca
Fajn, mám zábavu na víkend, díky za rady a připomínky...
Jedná se o motor M57.
Chápu, že řídící jednotka může vyblít chybu sama, když nemá data ohledně toho čidla.
Jinak konektor jsem prohlížel, zda je v cajku a i kabel jsem prohmatával, kam to šlo, ale jde to do čím dál většího svazku kabelů a ten pak mizí někde v dáli... měl jsem strach, že by třeba nějaký myšák nebo kuna mohla udělat paseku v kabelech...
Reset oleje na palubovce jsem neprovedl, až po práci sednu do auta, udělám ho (myslel jsem si, když zbývá do výměny ještě 15k kilometrů, že to už dojedu na ten interválek)... Pokud by to bylo tím, byl bych fakt dost nasraný a prakticky za svojí blbost a pohodlnost zmáčknout párkrát čudlík
Fakt díky za rady

snad toto téma pomůže třeba i někomu dalšímu

Re: E91 330D 2006 CHYBA v ECU 00472B (VISKOSITA OLEJE)
Napsal: pát 10.08.2018 07:12
od Kreca
Tak pánové musím si nasypat pole na hlavu. Rozjížděl jsem tady téma prakticky na raketovou vědu...
Stačilo vyresetovat interval oleje... takže všem děkuji za rady, připomínky a váš čas
Bohužel mě fakt nenapadlo, že by tahle záležitost mohla nadělat takový problém... u E46 320D N47 jsem měnil za ten interval vždy 2x olej a resetoval jsem to až když to bylo u 0. Problém nikdy nebyl, respektive nenapíchl jsem to na diag. a nebylo tam DPF, takže třeba problém byl, ale nijak se neprojevil...
Re: E91 330D 2006 CHYBA v ECU 00472B (VISKOSITA OLEJE)
Napsal: pát 10.08.2018 08:34
od Adnej
Tak haleluja.
Máš teď jistotu, že se ti v oleji nedělá nějakej šlem, pokud si ten Shell nějak neznehodnotil, tak ho použiješ příště.
Zkontroloval sis kabeláže a čidla, dopadlo to ještě dobře a bez investic.
Já si na E46 325xi snížil přes diagnostiku interval z 25 000km na 13 000km, z těch Long Life intervalů mi běhá mráz po zádech.
U ropáka bych to posadil klidně pod 10 000, ale to už jen tak na konec.