johnyrocknroll píše:Zdravím, v dohledné době budu shánět ojetinu do 150 000,-Kč, plánovaný roční nájezd je zhruba 25 000 km, převážně okresky, cca 30 km na jeden zátah, manuální převodovka. Současná "ekologická" politika (

) tlačí ceny starších dieselů dolů do té míry, že se i v této cenové hladině začínají objevovat zajímavé stroje, třeba právě BMW E46 330d. Přestože můžu vzít "kilo", jezdit legendární jedničkovou Oktávkou TDI 66/81kW za 4,5 l/100 km a ještě zbude na úpravy, BMW je přece jen někde jinde. To zrovna Vám nakonec nemusím vykládat

Bohužel ale znám jen málo lidí s BMW, takže nemám moc představu o ceně náhradních dílů a servisu obecně a sám si na tom nic neudělám. Je zcela zřejmé, že inzerované kusy kolem 130 000,-Kč v mém případě nebude možné v dohledné době uvést do stavu nového auta, ale jde mi především o to, jestli je vůbec reálné s tímto rozpočtem tohle auto aspoň udržovat. Nehodlám se dívat na to, jak se mi kus automobilové historie rozpadá pod rukama na prach a zároveň dost dobře nemůžu dávat 50 000,-Kč ročně za servis, abych tomu zabránil, to radši vezmu tu Oktávku. Pokud bude auto sloužit, nechám si ho klidně na věky, dnešní vozítka se dvěma pedály plná dotykových displejů, všelijakých asistentů, konektivit a jiných nemožných nesmyslů stejně nejsou nic pro mě. Má smysl o parádní E46 "v naftě" aspoň uvažovat? Nebo by se v tomhle případě spíš vyplatila 330i? Případně s přestavbou na LPG? Nebo tahle zkrátka není pro mě a mám jít pro tu Oktávku?
PS: Jsem tu nově, koukal jsem do FAQ a do tématu Koupě ojetého BMW v sekci 3er/4er, zkoušel jsem i vyhledávat kvůli duplicitě, ale je tam 727 stran témat

Pokud už tu něco podobného bylo, pak se za případnou duplicitu omlouvám a snad to nebude hned na ban

No podívej se já mam menší model e46 320d z roku 2000. Za 150,000kč určitě koupíš 330d, koupit auto není problém, není problém ani najít auto v dobrým stavu, otázka je jestli ho budeš moct dlouhodobě udržovat, jestli to bude mít finančně smysl a jestli je to vůbec to co potřebuješ, protože plno lidí si koupí starý BMW a pak je to sežere.
Začneme z toho jestli se ti to bude hodit? Nájezd máš 25,000km ročně tak že mít naftu má smysl. Říkal jsi že budeš jezdit převážně po okreskách a 30km na jeden zátah, tak že počítám 60km denně. Po okreskách pojedeš spíš na 3 - 4 čtyřku, budeš hodně předjíždět tak že řekněme že to bude žrát nějakých 7 litrů na 100km.
Spočítáme přibližně kolik tě to bude stát za 5 let. 7 x 31kč (což dneska průměrně stojí litr nafty) = 217 kč na 100 km x 250 = 54,250kč bude stát nafta za 1 rok, 271,250kč za 5 let.
STK budeš za 5 let dělat dvakrát, záleží jak kde, já platím 1200kč, tak že celkem 2400kč.
Pojistka, taky záleží kde co, kolik máš bonusů atd... 330d je veliký motor, budu počítat že jsi mladej kluk a nemáš moc bonusů tak že 10,000kč ročně x 5, 50,000kč za 5 let.
Výměna oleje a filtrů, olej by se měl měnit každých 10,000km, pokud budeš používat GM Dexos 2 za 500kč, jako já tak 2x do roka kolem 1000kč s prácí, čili 10,000kč za 5 let.
Tak že tvoje celkový náklady jenom na provoz budou za 5 let, 333,650kč.
Tak přejdeme k 6 hlavním věcem údržby který tě na tomhle autě budou stát nejvíc a který za 5 let možná budeš muset opravovat, a určitě pokud si to necháš dýl.
1. Podvozek, e46 má hliníkovej podvozek, tvrdej a absolutně nevhodnej na naše silnice, což jě třeba brát na vědomí když budeš jezdit hlavně po okreskách protože to bude hodně cítít. Vzhledem k tomu budeš muset za 5 let měnit aspoň jednou přední ramena, stabilizátory atd... možná i zadní uložení atd... Teď se dotaneme k náhradním dílům, těch je plno, poměrně lehce dostupný, originály, neoriginály, polský čínský, ceny jsou taky různý od pár tisíc do několik desítek tisíc. Obecně je dobrý vyhnout se čínským a polským dílům a kupovat ňemeckou druhovýrobu třeba Febi, Meyle atd...
Takový nejlevnější ramena stojí kolem 6000kč.
2. Turbo, na 99% bude tvoje turbo vyběhaný a možná ho budeš za 5 let muset vyměnit. Repas stojí kolem 5000kč.
3. Vstřiky, časem ti může jeden odejít. Jeden repasovanej stojí 3500kč a ty jich máš 6. Řekněme že odešel 1.
4. Dvouhmotovej setrvačník, může se ti vysrat, repas stojí 10,000kčnovej nějak 30,000kč. Řekněme že jsi koupil repas.
5. A teď důležitá část, jsou 2 verze 330d. Před rokem 2002 před face-lift který mají pumpu VP44 a pak je facelift a to nevím, já mám před facelift. Repas stojí 20,000kč, nová kolem 50,000kč. Řekněme že jsi koupil repas.
6. Převodovka. V E46 časem odchází synchrony na dvojce a trojce. Může se stát že ti začne chřustět a budeš muset dělat repas kterej stoí kolem 15,000kč.
Tak že tyhle hlavní veci který možná budeš/nebudeš muset dělat by tě stáli 59,500kč.
Ty si práci sám nebudeš dělat, v servisech BMW nemají rádi, většinou to poserou tak že budeš muset jezdit někam jako je Bosch, kde si berou 500kč na hodinu a řekněme že za to všechno by si vzali minimum 35,000kč za práci. Tak že celkem 94,500kč.
Teď ti začnou ještě odcházet nečekaný věci protože je to starý auto, nějakej větrák, možná tlumič, nějakej snímač, hadička, spojka, gumovej pás, alternátor, baterka atd... Budeš muset po koupi vyměnit provozní kapaliny atd... Řekněme že za rok průměrně věci za 5000kč s prácí, za 5 let, 25,000kč.
Teď po koupi budeš muset možná časem koupit nový letní a zimní pneumatiky řekněmě že jedna bude stát 1500kč x8 12,000kč.
Tak že suma sumárum, bez oprav 333,650kč za provoz. Opravy 131,500kč (Tahle částka může bejt nižší nebo vyšší, záleží co ti odejde, to se nedá přesně předpovědět, někdo za 5 let mění jenom trubo a ramena, někomu druhej den odejde VP44). Celkem 465,150kč náklady za 5 let nebo 93,030kč za rok.
Řekněme že jsi to koupil za 100,000kč. První rok tě to bude stát 7.70 kč na 1 km, potom 3.70 kč na 1 km. Nebo celkem za 5 let s cenou auta tě bude jeden km stát 4 koruny české a 50 haléřů taky českých.
Tak si spočítej jak dlouho to budeš mít, jaký jsou alternativy a co se ti vyplatí. Myslím že s tou Octavii na tom budeš taky okolo toho bůra.