Stránka 1 z 1

e46 320D r.2000 - Nevypina se vetrak za chladicem

Napsal: stř 21.06.2017 12:26
od TurboShnek
Zdravim,

Vcera jsem prijel domu a kdyz jsem vypnul motor vetrak za chladicem zustal bezet na plno. Rekl jsem si ze je to normalni protoze bylo vedro a za predpokladu ze se sam vypne do 10 minut jsem sel domu. Vecer byla skoro uplne vybita baterka a vetrak porad bezel.

Mrknul jsem se na ruzny forumy a tam rikaji ze to muze delat cidlo teploty vody. Udajne nektery modely maji 2 cidla, jedno je dole na levy trubce ktera jde z chladice ale ja tam zadny cidlo nemam. Na Real OEM jsem nasel ze mam jenom jedno cidlo na hlave motoru:

http://www.realoem.com/bmw/enUS/showpar ... Id=11_2091

Jenze teplotu mi to ukaze spravne a nechci to vsechno rozebirat a menit cidlo ktery pravdepodobne funguje.

Neketry lidi rikaji ze to muze delat rele, ale ze jsou zase ruzny modely, nektery maji 2 rele nektery maji odpor. Nevite jestli ma model z roku 2000 jenom jedno cidlo ne jestli ma vetrak s 2 rele? Nema nekdo skusenost s timto problemem?

Diky ;)

Re: e46 320D r.2000 - Nevypina se vetrak za chladicem

Napsal: stř 21.06.2017 13:10
od paca
pravděpodobně ti odešla sahara (ta "jednotka" v plastové krabičce), nic neobvyklého u e46tky = sehnat druhou ;)

Obrázek

Re: e46 320D r.2000 - Nevypina se vetrak za chladicem

Napsal: stř 21.06.2017 13:36
od TurboShnek
Diky, tak se ji budu muset mrknout na strivka a podivat se co nam do ni skopcaci schovali :D

Re: e46 320D r.2000 - Nevypina se vetrak za chladicem

Napsal: pát 21.07.2017 22:46
od TurboShnek
Tak hoši, mrknul jsem se do tý 'sahary' a povím vám její tajemství. :D

Když se sundá víčko z umělý hmoty který tam vlastně ani nedrží najdeme tunu silikonu. Pod silikonem kterej se dá opartně vyškrabat se nachází elekrtonická destička kterou je třeba vyndat a opravit protože tato řídící jednotka se nedá koupit odděleně, dávat němcum 10 000 za celej novej originální větrák se nám nechce, kupovat polskej se nám taky nechce a kupovat za 1000,- nebo jakou nehoráznou cenu si na nás česi tentokrát vymyslí za kousek šrotu na vrakovišti taky nebudeme protože se s ní za rok nejspíš stane to samý.

Zde je video jak se to dělá:

https://www.youtube.com/watch?v=L2DZO0K ... 2852051477

Budeme potřebovat:

- Hodně silnou pájku, minimálně 60W
- Termální pasta (třeba z PC)
- Odsávací drát
- 2x MOSFET IRL3705N, lze použít i IRL2203N protže IRL3705N u nás není k dostání a musí se objednat z číny.
- 1x 900+ uF, 25V+ 125°C kondenzátor. Já jsem použil 1000uF / 35V / 105°C protože jiný u nás není k dostání.
- Silikon
- Praxi v letování
- 5-12V žárovička (ne LED)
- 9V baterka

Komponenty lze koupit na http://www.ges.cz nebo http://www.tme.eu

Teď můžeme destičku vyzkoušet aby jsme si byli jistý že je rozbitá. Připojíme + a - 9V baterky na + a - kontakty/kabely a žarovičku na 2 kontakty/dráty keré vedou do motůrku. Když se žárovička rozsvítí jdeme dál když ne jednotka je pravděpodobně v pořádku.

Aby se dala vyndat destička je třeba nejdřív odletovat všechny spoje na 1:12 videa. Až budou odletovaný destička se dá vypáčit s citem ven, Buďte opartný se šroubovákem, ze spodu jsou po pravém kraji naletované malé rezistory které lehce rozbijete.

Pod destičkou bude veliký kondenzátor který je vždy nafouklý a teče. Vyndáme ho a položíme tam nový. V mém případe nový měl obě nožky ze spoda a musel jsem ho přiletovat nejdřív na desku a pak ho spolu s ní položit zpět.

Poté vyndáme 2 tranzistory vedle diody а na jejich místo dáme 2 nové. Namažeme je termální pastou, kondenzátor taky a zasunume je zpatky do krabičky. Položíme destičku zpět na všechny komponenty tak aby jim zapadli nožicky do direk a naletujeme všechno zpět.

Poté můžeme jednotku vyzkoušet zase tím že do + a - (viz. schéma na 0:35) pustíme proud z 9V baterky a žárovičku připojíme na 2 kontakty/dráty které vedou do motůrku. Když se žarovička nerozsvítí znamená to že se oprava podařila.

Zalejeme desku zase silikonem aby se na ní nedostala voda za jízdy, po zaschnutí na ní můžeme lepidlem přilepit kryt.

Taková oprava by měla stat okolo 100 korun, doporučuji vyzkoušet i kdyz nemáte moc praxi v letování, o co jde když už je stejně rozbitá. ;)

Bude to chvíli trvat ale bez větráku se dá v pohodě s 316D/318D/320D/330D jezdit i když je venku 35 stupnů pokuď nestojíte 95% jízdy v zácpě někde v praze, v zimě můžete klidně stát i v zácpě. A nepouštět bez větráku klimatizaci!

Úprava:

Ještě jsem zapomněl dodat že až ten větrák budete montovat zpět do auta zapojte ho a nastartujte, měl by se na chvilku roztočit a pamatujte, nikdy nestrkat prsty nikam do větráku kdyz je připojený na batarku!

Re: e46 320D r.2000 - Nevypina se vetrak za chladicem

Napsal: sob 22.07.2017 00:07
od PetoK
Prečo objednavat fake diely z Činy, všetko najdes v TME...

Re: e46 320D r.2000 - Nevypina se vetrak za chladicem

Napsal: sob 22.07.2017 20:54
od TurboShnek
PetoK píše:Prečo objednavat fake diely z Činy, všetko najdes v TME...
O firmě TME jsem nevěděl, elektronikou se zabývám jenom občas jako koníček ale díky že jsi na ně dal odkaz, maji tam toho opravdu hodně. Občas se ale stane že ten díl u nás nemají nebo ho budou mít až za dlouhou dobu tak nezbývá nic jiného než ta čína. Ani na TME nemají tranzistory IRL3705N a IRL2203N na skladě. Ale máš pravdu, pokuď se to dá tak je nejlepší se číně vyhnout, většina dílů jsou tam opravdu falešný a když už se tam musí obědnat tak se musí přeměřit jestli opravdu odpovídaji specifikaci.

Pro nováčky, kdyz nemůžete sehnat tranzistory vezměte sebou do obchodu data-sheet http://pdf1.alldatasheet.com/datasheet- ... 3705N.html a oni vám najdou něco podobnýho ale MUSÍ to být logic level mosfet, když tam naletujete običejný, nastartujete auto, ECU pošle signál na chvilku protočit větrák a už se nikdy nevypne.

Ještě jsem zapomněl dodat že až ten větrák budete montovat zpět do auta zapojte ho a nastartujte, měl by se na chvilku roztočit a pamatujte, nikdy nestrkat prsty nikam do větráku kdyz je připojený na batarku!

Re: e46 320D r.2000 - Nevypina se vetrak za chladicem

Napsal: sob 24.08.2019 08:27
od notrable
Nezvládl by to někdo za úplatu provést?

Re: e46 320D r.2000 - Nevypina se vetrak za chladicem

Napsal: sob 24.08.2019 15:24
od TurboShnek
Záleží jakej máš v autě větrák, když máš tenhle starej typ kde je řídící jednotka zalitá silikonem tak se na to vybodni.

Obrázek

Pokud máš novější, méně retardovaný model kde už jsou na ní normálně šroubky:

Obrázek

Tak tam by to možná stálo za to. Zkus opravnu elektroniky, řekni jim že je třeba vyměnit mosfety, kdyby ti to udělali za pár stovek tak by to stálo za to jinak se na to vybodni kup novej, dneska je seženeš za 3 litry. ;)

Re: e46 320D r.2000 - Nevypina se vetrak za chladicem

Napsal: čtv 29.08.2019 09:29
od notrable
Hele a víme jak je ten ventilátor řízenej? Jsou tam v konektoru 3 dráty - +12V, -12V a co je ten třetí? Je to PTC čidlo od motoru větráku, nebo je to povelovej drát, kdy +-12V je tam trvale a pomocí tohohle drátu se větrák spouští?

Re: e46 320D r.2000 - Nevypina se vetrak za chladicem

Napsal: čtv 29.08.2019 14:38
od starML
Je to "povelovej drát". Od řídící jednotky motoru přichází pulzně šířková modulace (PWM Pulse Width Modulation) viz https://www.newtis.info/tisv2/a/en/e46- ... an/pbPI2DC

Obrázek

Re: e46 320D r.2000 - Nevypina se vetrak za chladicem

Napsal: čtv 29.08.2019 16:07
od TurboShnek
notrable píše:Hele a víme jak je ten ventilátor řízenej? Jsou tam v konektoru 3 dráty - +12V, -12V a co je ten třetí? Je to PTC čidlo od motoru větráku, nebo je to povelovej drát, kdy +-12V je tam trvale a pomocí tohohle drátu se větrák spouští?
Jak řekl StarML, a relé se tam nepokoušej dát to ti nebude fungovat. ;) I když na Roveru 75 použili mnohem jednoduší systém, pokud si dobře vzpomínám jsou tam 2 relé a rychlost motůrku to reguluje pomocí obrovskýho odporu kterej časem vyhoří. Ale radší vyměním odpor za 50 korun než větrák za 3000. Neví proč se tady rozhodli udělat takovou složitou komplikaci na tak triviální věc. :lol:

EDIT: Jo a když někoho najdeš řekni mu aby použil 'logic level' mosfety, protože obyčejný se ti nikdy nevypnou. :P

Re: e46 320D r.2000 - Nevypina se vetrak za chladicem

Napsal: čtv 29.08.2019 22:55
od starML
Provedení opravy u výše uvedeného typu auto popsal kalasnikov471 OK. Teď jde o to, jaké auto má notrable, jestli elektronický regulátor přímo v motoru větráku (3 dráty v konektoru), nebo má v tom konektoru 4 dráty a jede to přes ty předřadné odpory a relátka.
:?: