Stránka 1 z 2
BMW X6 M50d - nastavení převodovky po výměně oleje a turba
Napsal: pon 30.01.2017 13:52
od janek84
Zdravím,
mám BMW X6 M50d rv. 2012.
Odešlo mi jedno ze 3 turb (to pro nejnižší otáčky), takže se měnilo za nové.
Mám najeto 190tis. km a nechal jsem u toho rovnou vyměnit i olej v ZF převodovce (včetně vany, filtru atp.). Dělal mi to všechno známý automechanik, který to dělal velmi precizně a po mechanické stránce věřím naprosto perfektně. Vyčistil u toho výfukové svody, klapky, všude jsou nová těsnění..
Převodovku pak bylo nutné seřídit/nakalibrovat. To provedli se známým, který dělá v nejmenovaném autorizovaném servisu BMW v Praze.
Auto jede dobře, ale mám pocit, že načasování/nastavení toho, kdy a jak přeřazuje obzvláště v nižších a středních otáčkách, teď není tak dobré, jako předtím. Možná s tím má souvis i výměna a případné nastavení toho turba? Možná je to jenom můj pocit, jak jsem chvíli jezdil jinými auty.
Máte s tím někdo zkušenost? Případně doporučení na někoho fakt šikovného, kdo by to nastavení uměl odladit na 1*?
PS: nedávno se čistil DPF, měnil EGR ventil a pár čidel kolem DPF - v tomto směru je vše v pořádku.
Díky za reakci a hezký den.
Re: BMW X6 M50d - nastavení převodovky po výměně oleje a tur
Napsal: pon 30.01.2017 18:12
od vlastnemec
O ladění a kalibrování převodovky slyším prvně, ale je to osmikvalt no dobře. Nejspíše šlo o smazání adaptací, tzn. že převodovka se bude znovu učit podle Tebe, takže jí dej čas a ona se srovná. Možnost číslo dvě je, že osmikvalt, který hovno vydrží normálně, ale v kombinaci s Tvojí motorizací je to úplná bída, jde do kytek, jestli byla načatá tak výměnou se to jen urychlilo - to ale netvrdím že se olej nemá měnit, aby mě tady někdo nechytl za slovo.
Jo když odejde jedno turbo, tak se mění všechny!!! To je taky jedna z možností problému.
Re: BMW X6 M50d - nastavení převodovky po výměně oleje a tur
Napsal: úte 31.01.2017 19:14
od mitocross
Podstata adaptacie prevodovky je,ze sa prisposobuje tebe. Nie nejakemu mechanikovi,co isiel prebehnut auto-elementarna chyba servisu. Mali ti zmazat adaptacie a pristavit nastartovane auto s ulohou jazdit tvojim normalnym stylom dlhsiu trasu.
Re: BMW X6 M50d - nastavení převodovky po výměně oleje a tur
Napsal: úte 31.01.2017 20:48
od laik
Chlapci, doufám že toto E53 předface ještě neumí.
Jezdím dost klobouk a kdybych potřeboval někdy rychle předjet, tak to nemusí zabrat?
Nebo jen jinak řadí při jízdě na poho a na plný kotel je to jedno.
Odpovím si že asi zabere, jinak by to byl průser docela.
Docela by mě to zajímalo.
Re: BMW X6 M50d - nastavení převodovky po výměně oleje a tur
Napsal: úte 31.01.2017 21:09
od Sweden
když dáš kickdown tak si podřadí a poletí, adaptace/neadaptace, to se nemusíš bát

Re: BMW X6 M50d - nastavení převodovky po výměně oleje a tur
Napsal: stř 01.02.2017 13:48
od Don
Ano uz E38/39/53... se ucily
Re: BMW X6 M50d - nastavení převodovky po výměně oleje a tur
Napsal: stř 01.02.2017 14:10
od laik
Děkuji
Takže by se dalo říct, když budu jezdit klobouk, bude řadit dole a brzo a když pilu tak nahoře později.
Nemá pak ta převodovka vazbu na výkon motoru? Tedy mimo kickdown.
Re: BMW X6 M50d - nastavení převodovky po výměně oleje a tur
Napsal: stř 01.02.2017 16:04
od Misanek
Přesně tak. Adaptační schopnosti měly převodovky dokonce už i v e34.
Po vymazání těchto adaptačních hodnot (buďto dlouhodobým odpojením od zdroje el. en. nebo nuceným vymazáním přes diag) jednotka bude fungovat na defaultní nastavení z továrny, nicméně v průběhu jízdy se bude přizpůsobovat řidiči tím, že buďto pomalu začne řadit vyšší rychlosti dříve (úsporná jízda) nebo později. Adaptační hodnoty si převodovka postupně nahrává a zpřesňuje ÚDAJNĚ až 70 000 ujetých km. Co je na tom pravdy netuším, ale dle mého to neni až tak nepravděpodobné.
Vazbu na výkonnostní charakteristiku motoru tyhle adaptační hodnoty nemají dle mého absolutně žádnou. Tady jde v podstatě pouze o to, kdy a v jaké rychlosti bude zařazena jaká rychlost.
Kick down samozřejmě tyhle adaptace naprosto obchází a převodovka v případě použití této funkce podřadí na co nejnižší možný stupeň, aby byl přenos výkonu na kola co největší možný.
Sám jsem např u e34 vypozoroval, že po vymazání těchto adaptačních hodnot převodovka zamykala měnič zhruba při rychlosti 110 km/h a postupem času a zvyšujícího se nájezdu od posledního resetu adaptací nakonec měnič zamykala již při rychlosti něco málo přes 90 km/h. A je tedy pravda, že jsem s tím mezi tímto období určitě najel tak 60 t km, ne-li víc.
Re: BMW X6 M50d - nastavení převodovky po výměně oleje a tur
Napsal: stř 01.02.2017 17:58
od laik
Super. A to zamykání měniče konkrétněji?
Já když jedu s E53 předface 5q třeba 90kou a přidám ani ne půl plynu, tak převodovka jakoby proklouzne a podle mne by nemusela. Takže není uzamčený měnič? Když dám po zarážku před kickdown už přeřadí na 4, na doraz na 3ku. To je OK.
A převodovka se nenaučí zamykat dřív měnič? Ať si ji tedy stvořím k obrazu svému.
Díky moooc
Re: BMW X6 M50d - nastavení převodovky po výměně oleje a tur
Napsal: stř 01.02.2017 18:33
od ls
Čím pozdější zamknutí tím větší spotřeba.
Re: BMW X6 M50d - nastavení převodovky po výměně oleje a tur
Napsal: stř 01.02.2017 18:55
od laik
No právě. A jak ji donutím zamykat dřív.
Líbilo by se mi, kdyby motor šel do otáček až při větším zatížení.
Při 90 tj. 2000rpm se asi měnič nezamkne. Líbí se mi jak řadí 6q, ale bohužel mám 5q.
Re: BMW X6 M50d - nastavení převodovky po výměně oleje a tur
Napsal: stř 01.02.2017 19:20
od vlastnemec
Před příchodem 6hp byl lock up jen jeden a to na posledním rychlostním stupni. 6hp má lock up na všech rychlostních stupních. No každopádně dle mého odhadu na 80% všech 5hp převodovek a starších již nefunguje

.
Re: BMW X6 M50d - nastavení převodovky po výměně oleje a tur
Napsal: stř 01.02.2017 19:55
od Misanek
Co mám tak nějak nastudováno a svými zkušenostmi vyzkoušeno (starý automat 5hp24), tak měnič zamyká pouze od určité rychlosti a pouze při "částečném" zatížení motoru. Můj, výše zmíněný automat dokázal zamykat pouze na nejvyšším stupni. To, jestli mají novější automaty lock up na všech rychlostech je spíš dle mého mystifikace, poněvadž třeba na jedničku až trojku by tahle funkce neměla smysl. A to z toho důvodu, že tahle funkce byla v dřívějších dobách označována jako overdrive pokud se nepletu. A důvod téhle funkce je ten, aby snižovala ztráty vznikající v hydroměniči, vznikající třením oleje mezi jednotlivými komponenty měniče (turbínové kola statoru a rotoru vs. převodového oleje). To znamená, že v okamžiku, kdy se funkce lock up aktivuje, tak se "vyřadí" standartní funkce měniče jako takového a motor s převodovkou se spojí "natvrdo" přes spojku a pak se celé pohonné ústrojí chová téměř totožně jako v případě manuální převodovky. Samozřejmě tedy za předpokladu plně funkční lamely spojky v hydroměniči a žádného prokluzu.
Nicméně tahle funkce zámku hydroměniče, čili lock up hydroměniče je možná pouze za splnění několika předpokladů - zařazen nejvyšší stupeň (nebo tedy druhý nejvyšší v případě modernějších převodovek), určitá rychlost a této rychlosti odpovídající otáčky motoru, tzn. částečné zatížení.
Tohle všechno je z jednoho jediného důvodu (aspoň co jsem tedy tak pochopil, pokud jsem to pochopil správně) - tato spojka v hydroměniči neni konstruována na přenos celého výkonu motoru, a její funkce je akorát v podstatě udržovat rychlost vozu a snížit ztráty vznikající v měniči při standartním přenosu výkonu pomocí oleje (viz. výše). Tudíž lock up je aktivován pokud vozidlo jede ustálenou rychlostí (nebo je možno mírně zrychlovat, ale je třeba jemnou práci s plynovým pedálem aby se spojka nerozpojila). Jakmile nastane požadavek na větší akceleraci, či je vozidlu kladen vyšší odpor, např. prudší stoupání, tak se spojka hydroměniče rozpojí aby se její lamela neničila a hydroměnič nadále funguje ve svém standartním režimu, tzn. že přenos výkonu do převodovky je dále umožněn pomocí proudící kapaliny mezi turbínovými koly měniče. Ta lamela lock upu totiž nedovede přenést celý výkon motoru aniž by třeba klouzla nebo se při dlouhodobějším používání nějak zasadně neopotřebovávala.
Takže proto se ti bohužel ta spojka hydroměniče rozpojí v případě, kdy motoru pomocí plynového pedálu řekneš, že chceš zrychlovat nějak víc. Je to na hovno, ale je to bohužel tak.
Ještě jsem vypozoroval u automatických převodovek jednu vlastnost - pokud je olej ve skříni studený, tak po dobu, než se zahřeje na provozní teplotu jednotka převodovky nepoužívá lock up. A to z toho důvodu, aby se rychleji prohřál olej právě přenosem výkonu v hydroměniči. Jelikož pokud se sepne spojka měniče, tak olej v hydroměniči nadále nevykonává žádný další přenos sil mezi motorem a převodovkou, tudíž se nezahřívá tak rychle jelikož hlavním zdrojem zvyšující se teploty převodového oleje je dle mého právě jeho přenos sil mezi turbínovými koly měniče.
Jedna perlička na závěr - vyrábějí se dokonce i sportovní, resp. dalo by se říci racingové hydroměniče (má jej jeden Fin nebo Švéd na brutálně naladěném Mercedesu s 1000+ hp), které jsou upraveny tak, že spojek v hydroměniči je několik v řadě (asi podobně jako třeba u náklaďáků nebo tak) a dokážou přenést plný výkon motoru.
Tady je pro představu video téhle varianty měniče a samozřejmě k tomu upravené převodovky:
https://www.youtube.com/watch?v=_7Yo1_u9M9w
V čase 2:08 jde vidět, že tento borec má v podstatě dva módy funkce převodovky a lock up měniče si sám zapíná jak uzná za vhodné - buďto mu převodovka funguje jako s klasickým měničem, anebo si ji "zamkne" natvrdo. Je to asi z toho důvodu, že pokud by tam tuhle spojku neměl, tak by se mu tam ten olej asi upekl při tom výkonu
Je to hrozný magor

Ale mně osobně se to moc líbí. taková varianta sekvenčního automatu a jak to tam sype kvalty pod zatížením. Takováhle převodovka by se nám v autech asi dost líbila, co?

Ale je třeba s tím umět asi i patřičně zacházet a spravně volit různé režimy.
Re: BMW X6 M50d - nastavení převodovky po výměně oleje a tur
Napsal: stř 01.02.2017 20:15
od laik
Díky Vlastiku, ale to asi nebude ono. Dovedu s tím žít, protože jedu klobouk, řadí lehkou nohou při cca2.500 rpm, úplně lehkou i při 2000.
Jen při předjíždění si myslím, že dost točí. Ale to může být můj subjektivní pocit a 5q se tak projevuje a také doteď jsem jezdil jen ropu a zvuk V8 má projev při 2000 jako bych jel 3-4000 u 4válu. JaraX ji zkoušel při koupi, tak by si snad všiml, že nezamyká.
Mám s tím prd najeto tak si bude muset zvyknout převodovka na mě a také já na ni

Zamykat pod 2000 rpm bude nesmysl, spíš jsem myslel že hodně klouže. To spíš aby lamely víc zabraly, ale ho..no tomu rozumím.
Re: BMW X6 M50d - nastavení převodovky po výměně oleje a tur
Napsal: stř 01.02.2017 20:19
od laik
Misanku
Než jsem se vymáčkl, vše jsi napsal. Tak to mám asi vpořádku.
Re: BMW X6 M50d - nastavení převodovky po výměně oleje a tur
Napsal: sob 04.02.2017 02:09
od janek84
Děkuji za reakce, pánové.
Přiučil jsem se a už si užívám soužití s učící se převodovkou. Chová se teď jinak, ale funguje hezky a zvykneme si na sebe...

Re: BMW X6 M50d - nastavení převodovky po výměně oleje a tur
Napsal: ned 05.02.2017 00:12
od dogeatdog
Jeste k tomu zamykani menice dotaz - jak se to pozna, ze je zamknuty nebo ne? Indikuje neco palubni deska, nebo neco jineho?
Re: BMW X6 M50d - nastavení převodovky po výměně oleje a tur
Napsal: ned 05.02.2017 17:18
od laik
Jak to napsal Misanek, když je zamklý, vyřadí měnič a jede jak manuál.
Když trochu přidáš plyn, tak zrychluje s otáčkami, když přidáš víc, měnič odemkne, jakoby proklouzne a začne jančit otáčkoměr.
Uzamknutí mě v E53 neukazuje, co jsem jel se 750 jsem si také nevšiml.
Myslím, že není důvod, aby signalizovala, protože je to její vlastnost, je tak nastavená a ví kdy zamknout, ví že nemá dát R když jede dopředu, při ručním řazení ti také všechno nedovolí - třeba ve 30ti tam naklapat 6ku. Když dáš víc plynu a ona odemkne, tak s tím nic nenaděláš. Jedině ubrat plyn.
Tak jsem to tedy pochopil já viz odkaz tady nademnou.
Re: BMW X6 M50d - nastavení převodovky po výměně oleje a tur
Napsal: pon 06.02.2017 00:53
od Misanek
Přesně tak - jediná indikace zamknutého měniče je ta, že otáčky motoru jdou zároveň s rychlostí auta a např při úplném ubrání plynu při zamknutém měniči tyto otáčky nespadnou, ale zůstanou na stejné hodnotě a budou padat v závislosti na klesající rychlosti automobilu
Re: BMW X6 M50d - nastavení převodovky po výměně oleje a tur
Napsal: pon 13.02.2017 22:05
od laik
Tak se sžívám s převodovkou, přehodil jsem na manuál a když zastavím, zůstane 3.stupeň a pak se na něj i rozjede.
Otázka zní: je to běžné?
nepoškozuje se?
Mě by to i vyhovovalo hlavně ve městě. Jednička je hodně jedovatá a musím opatrně na plyn, ještě jsem si nezvykl a pak vypadám jak k....
Děkuji