Stránka 1 z 1

Napsal: pon 07.12.2015 15:34
od Hanz
Popisovaný vehikl je 525i e60 sedan r.v. 9/2007, 6q manuál, motor N53B30 (218PS-6100 ot/min, 270Nm-2400 až 4200 ot/min).

Auto je FL se sport polokůže sicnama a M podvozkem, takže se na to dá nejen dívat, ale i v tom sedět. Před FL e60 mi přijdou ve většině případů jako rozhrkané popelnice s ošuntěným interiérem (osahané plasty, drnčící/skřípající dveře, vrčící/bzučící/rezonující volant, ...).
Tady je všechno jak nové, subjektivně bych věřil kilu najeto (auto má 215). Při jízdě ticho, žádné pazvuky interiéru nebo kastle. Výplně dveří už vypadají jako prémiové značky, kůže na středovém tunelu taky prospěla. Absence skutečně využitelných nápojových držáků a odkládacích prostor však stále trvá. Sport sicny jsou cool, polokůže ideálním kompromisem mezi vzhledem a praktičností.
Nebudu rozepisovat položky výbavy a co to dělá, FL přinesl navíc jen 8 tlačítek u CIC/CCC, kterým se dají přiřadit různé povely. Ovládání různých fcí přes iDrive je pro mne stále neergonomické. Příjemný je tempomat s fcí brždění, kdy při změně např. ze 100 na 80 auto samo lehce zbrzdí, případně brzdí při jízdě z většího kopce.

Zimáky jsou na neRFT R16, takže jízda je plavná a přitom sportovní, Prahu filtruje s přehledem. Na okreskách je znát lehký motor, resp. auto se nehrne a je příjemné s ním jet rychle v zatáčkách. Řazení 6q by mohlo být lepší, po výměně oleje je pocit lepší, ale znám i povedenější převodovky. Zpřevodování je bez připomínek, motor reaguje pružně už od tísíce otáček, akcelerace hodná sportovního sedanu je až nad třemi tisíci.

Tím se dostávám k motoru samotnému, kterým je N53 s přímým vstřikem, parametrickým řízením vodního a olejového čerpadla, hořčíkovým blokem a dalšíma fíčurama. Nebudu zastírat, že jsem byl skeptický, co se týče spotřeby. První cesta z De do ČR mi poněkud vyrazila dech. Dotankoval jsem, vyresetoval a dorazil do Čech, abych zjistil, že po 700km auto usrkávalo z nádrže 6,5 litru na sto, při průměrné rychlosti 119km/hod (a to jí srazila až pasáž mimo dálnici, původně byla 135), posouvání po Praze a okolí obnáší kolem 8-8,5. Za mě spokojenost :-) Stinnou stránkou je méně atraktivní zvuk po startu, kdy auto zní jak diesel, nicméně bez vibrací a hluku uvnitř. Tento motor má kód U0 (něco jako unterMotor), kdy pouhou výměnou sání a přehráním sw dostaneme parametry jednotky O0 (OberMotor, tedy plnotučných 272PS). I 218PS je dostatečných, jedete to příjemně, stačí držet otáčky nad 1200, takže 6ku lze dát už kolem 60-70ti. Reakce na plyn je rychlá, motor se snadno vytáčí na volnoběh, meziplyny jdou zcela přesně dávkovat, nepozoruju žádnou dusivost euronormou.

S tím souvisí servisní náklady, které zahrnují mimo jiné vstřiky a vysokotlaké čerpadlo co 100-150tis km, dvě lambdy a NOX senzor po 200tis km, občas i sadu cívek. Částky to nejsou likvidační, ale neubráníte se pocitu eko kurvítek. Když na výměny nehrajete, brambor začne hrkat, spalovat více benzínu a v důsledku zničíte sekundární katy za bratru 40tis Kč. N53 motor už nežere olej jako předchůdci, ale přidal efekt zakarbonování sacích ventilů (u nepřímého vstřiku jsou ostřikovány aerosolem, který tvorbě brání, tady proudí jen vzduch a extra zplodiny z EGR). Postupem času je volnoběh nepravidelný a je vhodné shodit sání, nastavit patřičný válec do horní úvratě a ventily potrápit čističem karburátorů, měděným kartáčem nebo profi tryskacím zařízením, aby se obnovil plný průtok (kanál a ventil je obalený karbonem). Pravidelné výměny filtrů, oleje po méně než 20tis km (doporučený je spíše 5w40 a 10tis km) a svíček jsou normální věcí a uvádím je jen pro zopakování.

Za mě je to příjemné svezení s nízkými provozními náklady (asi i dlouhodobý provoz se započtením výše zmíněných eko-kurvítek vyjde levněji jak u nafty), klidným a tichým motorem, bez nutnosti dunění dieslu nebo řešením přes LPG (měl jsem a klidně bych do něj šel znova), ale pro lidi parkující v podzemkách nebo potřebující kufr/rezervu je to určitě alternativa.

Napsal: stř 30.12.2015 13:19
od Hanz
update - snaha o co nejnizsi spotrebu dlouhym zprevodovanim difu je otravna, stavajicich 3,15 by bylo vhodnejsi nahradit za 3,23 z plnotucne 530i nebo klidne i 3,38 aby to bralo zvesela :-)

Napsal: stř 30.12.2015 13:41
od pavproch
eee. to sce 3.64 z automatu, to je potom jíná jízda... vím, zkrátil sem (3.15->3.64) a nelituju ani jedné koruny z té hromady, co ta sranda stála

jinak souhlas, při normálním ježdění je N53 výrazně úspornější než předchozí N52