Dobra, za tohle tema si asi muzu sam, takze proc nenapsat par radek o sve zkusenosti s DPF.
Predem upozornuju, ze jde o nazor jednotlive, neopiram se o zadne clanky ci publikace, jde pouze o zkusenosti osobni, ci osobni zkusenosti mych pratel s udrzbou a provozovanim DPF.
Zaroven jde pouze o DPF na vozech BMW. Existuje nekolik ruznych systemu DPF, ktere se mohou lisit jak v udrzbe, tak cisteni.
O DPF je toho na webech napsano mnoho, i zdejsi forum je dukazem toho, ze nekteri jej povazuji za zbytecnost, ci dalsi zpusob, jak z lidi vytahat penize navic. Mozna by nebylo od veci trosku pocitat, protoze DPF filtr ma treba u meho auta (E61 530d) interval vymeny 200 000km. I kdybych pocital 50 000 Kc za novy filtr, porad se tu bavime o nakladech 25 haleru na kilometr. Moc ? malo ? To at posoudi kazdy sam, ale mozna by bylo dobre si ujasnit tuto otazku uz na zacatku, nez si takove auto poridite.
Nafta nikdy nebyla bezproblemovym palivem, nemuzu zapomednout na nejednu marnou snahu nahodit promrzly motor, at uz byl problem v letni nafte, absenci vyhrivanych palivovych filtru ci jinych modernich vymozenosti, nafta tu nebyvala narozdil od dneska jako adekvatni alternativni palivo a kdyz uz se v zime prohnalo takova auto po silnici, bylo to nejen citit, ale i videt. Ale doba jde dal. Doby, kdy avie byly schopny zakourit celou ulici uz si nekteri zrejme nepamatuji, ale ja ano. Ac me jako rodileho Ostravaka preci nemuze nic prekvapit, ten nas vzduch sestejne nikdy v zime dychat nedal, tak co na tom, jestli sepo silnici prohaneji nejaka kourici auta, nebo nikoliv, to uz prece svet nespasi... Nebo ano ?
Ted jsem svete div se, na mozna trochu povinne, ale presto docela pohodove dovolene opet v Ostrave. Holt vnucky chteji videt babicku a tak se jako kazdy rok do Ostravy vracim a kazdym rokem jsem prekvapenejsi, jak se tohle mesto za poslednich 10 let probralo k zivotu. Dokonce se tu v lete da i dychat, to je vitana zmena, projizdka sockou busem na CNG, ve kterem se DPO chlubi stovkou novych CNG autobusu, no proc ne, je to vazne poznat, kdyz autobus z te zastavky odjizdi a nezahali sve okoli do oblak dymu... Proc jsem ale odbocil od aut k autobusum ? Protoze verim, ze ty "EKO" zmeny jsou viditelne a maji svuj smysl a je mi uplne ukradene, co mi tady nejaky radoby raketovy inzenyr teoretik predlozi za sva svetomoudra ohledne smyslu DPF v tom ci kterem motoru.
Proc se s takovym clovekem nebudu hadat o smyslu DPF ? Protoze nejsem ani specialista na konstrukci spalovacich motoru, ani nepracuji v zadne laboratori zamerene na vyvoj a vyzkum timto problemem se zabyvajicich a google mi neprijde jako adekvatni zdroj, ze ktereho je mozne cerpat fakta a z tech si pak vybirat jenom ta, ktera se mi hodi...
Proto bych chtel pozadat, pokud bychom se od tohoto tematu, tzn DPF ano ci ne, odpoutali a zamerili se na to, jak a proc sve DPF opecovavat a jestli vubec ma smysl si auto s DPF poridit.
Je v zasade nekolik faktoru, na ktere davame pri vyberu vozu zretel.
Tim havnim je ale urcite cena. Nikdo mi nenamluvi, ze vetsna lidi nevybira podle cenovky. Ano, je par stastlivcu, kteri si sice nekoupi nove bmw, ale alespon maji dostatek prostredku na vyber takoveho vozu, ktery chteji a nemusi delat kompromisy. Takovy clovek obvykle dobre vi co chce a obvykle nekonci u auta s DPF, ale u neceho, co konci napriklad x50Li
My ostatni holt vybirame v pomeru cena / vykon. Za sve penize chceme co nejvice uzitku, leckdy bez ohledu na dalsi naklady, hledame vozy, ktere si za sve usetrene dukaty muzeme dovolit. Cim novejsi a vybavenejsi, tim lepe. Malokdo k tomu pristupuje tak zodpovedne, ze pri usetrenych 300k koupi auto za 200 a 100 si necha na servis, protoze at chceme nebo ne, jsou to stroje a to stroje, obsahujici pohyblive soucasti a ty proste nejsou nesmrtelne. Zaroven jsou to stroje, ktere obsahuji nektere prvky, ktere se musi menit, protoze se opotrebovavaji. Treba brzdove kotouce a desticky. Brzdit je potreba, o tom asi nikdo nepochybuje, takze kdyz si vybirame brzdy na sveho milacka, leckdy ozelime nejaky ten dukat navic, za trosku lepsi kotouc, ci trocku lepsi desky. Na jak dlouho ? Kazdy si asi spocita, co ho treba jenom brzdy na toho jeho mazlika stoji a muze si to zkusit porovnat s nakupem originalniho DPF primo z BMW. Kolik sad brzd projezdite za 200 000 km ?
A to jsme jenom u brzd, kde mate pravidelne rocni vymeny oleje, filtru, steracu, naklady na pneumatiky, podvozek (tlumice, cepy, silent bloky atp)... Jasne, stoji to penize, porad je to hlavne o penezich, takze vidina toho usetrit nejaky ten dukat na vlastnim provozu, je dozajista lakava, takze proc nekoupit diesel a neusetrit neco tam ze jo...
Takze nafta se stane cestou. Realny zaklad ? Temer zadny, pouze vidina par usetrenych dukatu...
Realita byva vsak trochu jina. Drive se resily hlavne vstriky, turba, ci cerpadla, proste veci, ktere diesel odlisuji od benzinu, ale moderni doba si sebou prinesla plno modernich udelatek a opravdu se oprostme od posuzovani, zdali maji ci nemaji v nasem voze smysl... Za sebe a s odkazem na zminovanou Ostravu rikam, ze smysl maji, kdo nevidi, nebo nechce videt, aby si ospravedlnil sve pocinani, nechme ho byt, kazdeho volba, nikoho neodsuzuju a ani mu necpu svuj nazor, ocenil bych, kdyby udelal to same...
Takze jsem rozhodnut koupit si napriklad E60tku, samozrejme Mpacket, aby to vypadalo, ale sakra, tech 12 na sto, to nezni tak super, nafta bude to prave orechove.
A takhle se rodi pohroma... Auto se neda vybirat timto zpusobem, ne nadarmo se tu pri vyberu zkusenejsi ptaji, co s nim dany clovek bude zamyslet, jak dlouhe bude jezdit trasy a podobne. Oni totiz uz maji urcitou zkusenost a vi kam temi dotazy miri. Ja uz dneska taky vim kam mirim, protoze sebekriticky musim uznat, ze jsem nevybral spravne...
35km cesta do prace proste pro moderni diesel neni dost dlouha, at chci nebo ne, chvili trva, nez se motor ohreje, pak chvili trva, nez se vymotam z mesta na okruh a nez splnim vsechny podminky pro regeneraci, jsem 10 minut od sjezdu z okruhu a to i v pripade, ze jsem nezkejsnul v kolone a auto mohlo zacit regenerovat znamena jenom to, ze se regenerace nedokonci... A to neni dobry stav. Je to proste problem. Mozna to prirovnam k prerusenemu sexu, zacinate si to poradne uzivat a pak zazvoni telefon a vy musite vseho nechat... To je fakt blba situace... Brrrr.... A presne tohle se stava memu DPF filtru v tomhle pripade. Zacala probihat regenerace, ta spustil pozadavek na cisteni na zaklade hodnoty z cidla zpetneho tlaku filtru. Tzn splodiny, ktere prochazeji do DPF filtru z motoru, pres odbocku, jdou na cidlo a kdyz se ty splodiny nemohou dostat pres filtr snadno, zacnou se tam hromadit, tzn vznika pred filtrem tlak. A na zaklade toho se spusti ona regenerace (teda po spleni vsech onech zminovanych podminek, kterych treba ve meste neni temer sance dosahnout). Takze auto rekne co chce, regenerace zacne probihat a filtr se zacne vypalovat. Nejdrive se spali ty casti, ktere jsou nejmene zanesene, tzn stred filtru. Protoze je na stredu filtru nejvetsi tlak spalin, ucpava se stred pomaleji, nez kraje filtru, takze i pri cisteni, je procisteni stredu snazsi, nez procisteni kraju DPF (laicky nazor, nepodlozeny zadnym merenim, vychazim z fyziky a zkusenostmi z akvaristiky).
A presne v tehle situaci si do toho dosadte ono preruseni regenerace. Klidne jsem mohl dosahnout pozadovaneho snizeni zpetneho tlaku, takze po znovunastartovani se regenerace uz nemusi spustit, ale nemuselo dojit k adekvatnimu procisteni kraju filtru, jenom se zvysila propustnost na jeho stredu, coz je dostacujici. A takhle se pomalu nas filtr proste ucpava a ucpava, az se dostane do faze, kdy je proste potreba ho vymenit, protoze jeho regenerace na aute jiz neni mozna.
Jsou v zasade 3 cesty, kterymi se muzeme v teto situaci vydat (pominu tu s odstranenim DPF).
1. vymena za original - samozrejme nejobdivuhodnejsi cesta, nejnakladnejsi, ale v idealnim pripade vystarano na dalsich 200 000 km.
2. vymena za vice ci mene zdarilou nahradu. Ekonomicky leckdy zajimava cesta, ale je potreba spravne vybrat. Co jsem mel moznost zkouknout ruzne nabidky, tak nektere slibuji i plnohodnotnou napl, tzn ve vlastnim filtru neni jenom pulka filtru a pulka prazdna, jako tomu byva u levnych polskych verzi, ale ikdyz je filtr rekneme na masu plnohodnotny, tak obvykle neobsahuje potrebne drae kovy, ktere podporuji regeneraci filtru, takze takovy filtr v lepsim pripade vydrzi alespon polovinu kilometru. Celkove se neda rict, ze by to vyslo levneji, nez koupit original, spis se to rozlozi na vice "splatek"...
3. vycisteni filtru - tady je trochu problem v tom, cemu se da ci neda rikat vycisteni. Videl jsem vsemozne zpusoby cisteni filtru a dost mozna i nektere mohou opravdu fungovat, ale je dobre se podivat, na jakem voze a jaky typ filtru byl tou ci kterou metodou cisten.
Nenasel jsem zadnou jinou spolehlivou metodu, kterou je mozne filtr BMW vycistit, nez to proste nechat na profesionalni firme. Zadna vodicka za 2000 proste neudela to, co vyrezany filtr, ktery muze byt takto cisten tryskou horkeho vzduchu suchou cestou, bez rizika spojeneho s montazi nedokonale vyschleho filtru zpet na vozidlo... Takove cisteni prijde asi na 10 000 Kc +- a cca 2 dny casu.
Cenove to je na urovni nakupu te levnejsi varianty polskeho filtru, ale troufam si tvrdit, ze filtr vydrzi pak minimalne dalsich 100 000km, nebo alespon takova je obvykla zaruka renomovena firmy na provedene cisteni. Samozrejme za predpokladu, ze nam na aute jinak motor funguje bez problemu.
Jenze aby DPF mohlo fungovat spravne, je take dulezite, udrzovat cely zbytek motoru v kondici. Termostaty, EGR (pokud je jim motor vybaven), odlucovac, vaha vzduchu, kvalitni a meneny olej, neprosakujici turbo atd atd....
Filtry bohuzel pracuji obvykle tak dobre, ze dokazi maskovat drobne nedokonalosti motoru. Drive bylo mozne hned podle smradu za autem poznat co je spatne, nebo podle barvy koure atp. Kdyz mi nemalo z toho zustane v katu ci dpf, uz se ke me ta informace nemusi dostat a spoleham jenom na diagnostiku auta, tzn lambdy musi byt taktez v kondici a urcite nezapominejme na ono cidlo zpetneho tlaku ci hadicky k nemu (jedna prdla hadicka a filtr se ucpe a vy se nedozvite vubec nic - muj pripad...).
A to cele je dobre mit napameti uz pri koupi vozu. A ted mi reknete. Neni tech moznych chyb na te ceste k DPF docela dost ? A to jsme se porad nedotkli ani vstriku, ani turba ci cerpadla. Opravdu mi ten diesel usetri tolik penez, abych vsecny tyhle soucasti udrzel v kondici ?
Vas zivot se s nakupem takoveho vozu s DPF zmeni. Diagnostika se stane vasim velkym pritelem, pokud ji nemate, jste sebevrah...
Kdy tedy zvolit auto s DPF a jak se o nej starat ?
Idealni stav:
- jezdim do prace ci pracovne hlavne dlouhe trasy s prumernou rychlosti nad 80km/h
- jezdim trasy s minimalnim casem 60 minut bez zastavek
- svemu motoru dopreju adekvatni servis a rozumim potrebam systemu DPF a podminkam pro jeho spravnou regeneraci
- celkove udrzuji motor ve skvele kondici a pravidelne kontroluji chyby diagnostikou
- jsem pripraven a smiren s tim, ze vymena DPF me bude neco stat, stejne jako menim brzdove desticky ci kotouce
- pri nakupu mam overeny stav najetych kilimetru a zkontroluju si i stav km do vymeny DPF filtru, podle toho predpokladam, kdy me bude ona vymena cekat
- tankuji kvalitni palivo a pridavam aditiva pro porpodu regenerace (pridavani aditiv je mozna zbytecne, protoze u originalniho filtru by mela stacit pritomnost obsahu drahych kovu primo ve filtru a auto stejne nesnizi teplotu potrebnou pro regeneraci filtru, ale urcite neni naskodu)
DPF filtr je bohuzel na rane vzdy, kdyz je neco s motorem spatne. Ty vyfukove plyny pres nej jdou pokazde, tzn pri kazde chybe kterehokoliv cidla. Kazda mala chyba se tim padem muze zmenit v problem na DPF, pokud se o motor nestarame.
Jestli nejste pripraveni a ochotni tohle podstoupit, ale chcete jezdit ekonomicteji, kupte si benzin a nechte ho prestavet na LPG. Je to imho mene prace, nez udrzovat motor s DPF
