Stránka 1 z 2
					
				
				Napsal: úte 07.07.2015 07:43
				od majkouch
				nebyl sem na srazu, tam bych se zeptal, určitě by někdo věděl, ale vysvětlí mi někdo tohle :
máme-li 2 druhy brzdičů pro dvě velikosti kotoučů, konkrétně jde o M-Performance pro 370mm kotouč a M-Sport pro 340mm kotouč, jak můžou být destičky pro obě tyto varianty totožné?
ptám se proto, že sem se ptal na 2 různých místech jaké destičky mám použít pro danou specifikaci a ve všech případech mi bylo odpovězeno, že destičky sou stejné... nějak mi představivost nestačí na to, jak by stejně velká destička mohla brousit dva tak rozdílně velké kotouče...??
(konkrétně je to specifikace pro 370mm kotouče jsou brzdiče 34116799469/34116799470 a pro 340mm 34116799465/34116799466)
			 
			
					
				
				Napsal: úte 07.07.2015 08:03
				od pavproch
				a co říká ETK ses díval?
			 
			
					
				
				Napsal: úte 07.07.2015 08:16
				od majkouch
				tam jsou odlišný čísla destiček, to jo, ale není mi jasný jak můžou prodejci dodávat a doporučovat stejný desky do dvou odlišných brzdičů, proto se radši ptám jestli tam není někde nějakej fígl...
			 
			
					
				
				Napsal: úte 07.07.2015 09:11
				od Francis
				Co se ti nezdá? 
Nakreslil jsem ti desku z 340mm kotouče položenou na 370mm kotouč. Rozdíl na kraji desky, pokud bude střed zároveň s hranou kotouče, je pouhých 0,83 mm.
Bude-li deska vyrobená "na půl cesty", bude rozdil 0,4 mm na jednom i druhém kotouči, vzhledem k přesnosti řezání brzdného materiálu zanedbatelný.
			 
			
					
				
				Napsal: úte 07.07.2015 09:47
				od vita11
				ETK píše stejné číslo pro obě varianty
			 
			
					
				
				Napsal: úte 07.07.2015 09:57
				od majkouch
				co se mi nezdá? jak může stejná deska brousit kotouč o průměru 340 i 370mm úplně stejně souměrně, kde je těch 15 mm plochy na poloměru navíc??? prostě mi to moje představivost nebere...
moje ETK (bmwfans.info/parts-catalog) ukazuje desky
34116859066 pro 340mm kotouč a
34116859282 pro 370mm kotouč....
			 
			
					
				
				Napsal: úte 07.07.2015 09:57
				od pavproch
				moje ETK je zmatená taky.... když vezmu desky z paketu S2NHA "Sports package" (pro M235i) a podívám s epodrobně na aplikaci, tak mimo jiné je tam uvedena i f3 s ///M-performance brzdama...
dyž ale zadám do ETK f30 a ///M-performance brake set, tak mi to ukáže jiné číslo desek....
			 
			
					
				
				Napsal: úte 07.07.2015 10:02
				od vita11
				moje ETK (
http://www.etk.cc) ukazuje pro oboje brzdy 34116859066
tam těch 15mm vůbec nemusí být ... může být o to větší střed kotouče
 
			
					
				
				Napsal: úte 07.07.2015 10:04
				od majkouch
				jedna z odpovědí mi přišla že Brembo používá stejný desky na více kotoučů (322, 355 and 380mm kits use the same pads)
ale to je přece diametrální rozdíl jestli mám něco napasovat na průměr 340 nebo 370 nehledě na těch 322 a 380mm, to už je rozdíl skoro 3cm na poloměru, jak tam může být stejná deska ??? někde přece ten rozdíl musí být znát... prostě tomu nerozumím  
 
ty  kotouče 340 a 370 sem viděl vedle sebe, nehledě na to že je tam úplně jinej brzdič tak ten rozměr je prostě strašně znát, proto nechápu stejnou velikost destiček  

 
			
					
				
				Napsal: úte 07.07.2015 10:10
				od Francis
				Vidíš "pracně" nakreslený obraz?
Kde je 15 mm rozdílu? Není to ani jeden mm 

 
			
					
				
				Napsal: úte 07.07.2015 10:20
				od majkouch
				no právě, že tam nejsou... tak ale kde jsou? je to přece 340 a 370 mm...
to by ztrácelo smysl pak ten větší kotouč, když by nebyla podstatně větší brusná plocha byl-li by větší střed kotouče...
			 
			
					
				
				Napsal: úte 07.07.2015 10:21
				od vita11
				větši kotouč nemusí nutně znamenat větší šířku třecí plochy, ta třecí plocha jenom může být posunutá dál od středu
smysl je v chlazení .... dýl tomu konkrétnímu kusu kotouče trvá, než se dostane zpět pod desku a o to dýl se chladí
			 
			
					
				
				Napsal: úte 07.07.2015 10:29
				od Francis
				Smysl to má, i když třecí (nikoli brusná 

) plocha je stejná, neboť je na větším poloměru. Vzpomeň si na školní fyziku, síla na páce. Větší poloměr = větší páka 
 
Mj, velikost třecí plochy nemá vliv na účinek brzd, má vliv na tepelnou zátěž a na opotřebení = životnost.
Kam se "ztratilo" 15 mm? Nikam. střed oblouku obvodu desky je o 15 mm vyosený oproti středu kotouče. Deska nerotuje, nemusí být souosý obvod desky s kotoučem.
 
			
					
				
				Napsal: úte 07.07.2015 10:32
				od majkouch
				jasný, kvůli chlazení tomu rozumím, o tom žádná diskuze...
já jen myslel, že ten kotouč je větší i kvůli zvětšené brusné ploše, z toho důvodu sem nerozumněl těm stejným doporučovaných destičkám...
myslel sem, že na větší plochu bude třeba i větší (no prostě jiné) desky, tak nějak sem totiž usuzoval, když se to strká do většího brzdiče...
protože má-li ten 370mm velkej střed, nemám nakonec větší brusnou plochu u 340mm kotouče ?  
 
  
EDIT: přesně sem věděl, že kdybych se dostal na sraz, tak to mám dávno vysvětlený, ještě sme se o tom tady bavili a říkám, jo bejt tu Francis, tak to víme hned a nemáme se o čem bavit  

 
			
					
				
				Napsal: úte 07.07.2015 12:07
				od vita11
				Francis píše:střed oblouku obvodu desky je o 15 mm vyosený oproti středu kotouče. Deska nerotuje, nemusí být souosý obvod desky s kotoučem.
Francisi prosímtě přeložíš mi to?  

  četl jsem to asi 5x a pořád nevím, jestli to chápu správně
 
			
					
				
				Napsal: úte 07.07.2015 12:18
				od Francis
				Polopaticky: Desku posuneš vnějším okrajem k vnějšímu okraji kotouče. 
Vnější hrana desky je oblouk o poloměru 170 mm (pokud je určená pro 340 mm kotouč) a střed oblouku desky není shodný se středem kotouče o průměru 370 mm.
185 - 170 = 15
Snažil jsem se vysvětlit, kam "zmizelo" 15 mm rozdílu a kde se "urodilo" 0,83 mm na náčrtu.
			 
			
					
				
				Napsal: úte 07.07.2015 12:56
				od majkouch
				vita11 píše:Francis píše:střed oblouku obvodu desky je o 15 mm vyosený oproti středu kotouče. Deska nerotuje, nemusí být souosý obvod desky s kotoučem.
Francisi prosímtě přeložíš mi to?  

  četl jsem to asi 5x a pořád nevím, jestli to chápu správně
 
klid, já to taky nechápal, byl sem s tím za 3 lidma, nějak sme se na něčem shodli - po delší diskuzi, ale pořád si nejsem na 100% jistej, že tomu rozumím proč stejně velká deska brousí jinak velké plochy stejně  
 
  
 
			
					
				
				Napsal: úte 07.07.2015 13:08
				od Francis
				Deska je opotřebovávána stejně, i kdyby "brousila" kolejnici Z Práglu až do Vladivostoku 

 Deska by byla opotřebená až na plech a na kolejnici by neodřela ani rez za Uralem.
Větší kotouč je opotřebováván méně než menší kotouč, pod deskou ujede delší dráhu.
Vzorec pro výpočet délky kružnice ze školy pamatuješ, případně strejda google najde: pi * d = pí * průměr
3,14159265358979323846264338327950288 ... * 370 = 1162,389281828223498231178051813 ...
3,14159265358979323846264338327950288 ... * 340 = 1068,141502220529701077298750315 ...
Při brzdění "projede pod deskou" během jedné otáčky kola přibližně o 10 cm dráhy kotouče více v případě 370mm kotouče než u 340mm kotouče. Opotřebení je rozloženo na větší dráhu kotouče = na jednotku plochy je menší.
Toto je tzv. "trojčlenka" neboli přímá úměra, druhý stupeň základní školy 
 
Pro šťouraly: Správně by měla být při výpočtu uvažována dráha těžiště plochy dotyku desky s kotoučem a ne obvodový průměr kotouče, ale to by v tom někteří pak měli ještě větší zmatek.
 
			
					
				
				Napsal: úte 07.07.2015 13:10
				od Francis
				majkouch: Co to bylo za lidi, co jsi se jich ptal? Fotbalisti nebo zpěváci nebo poradci pro dotace?  

 
			
					
				
				Napsal: úte 07.07.2015 13:31
				od majkouch
				pouze ekonomicky vzdělaní lidé, pro které je auto pouze koníček a když se jim rozsvítí kontrolka na BC, ta jedou hned do autorizáku...
beru to tak, že nikdo neví všechno, někdo se vyzná v tomhle, někdo v něčem jiném... když potřebuju vědět do jakého cenného papíru investovat, tak většinou ví víc než o autech  
