Napsal: čtv 01.10.2009 09:35
Zdravim, dovolil bych si sem hodit jednu malou blbinku. Treba si s tim nekdo vyhraje a snad to i nekomu muze nekdy pomoct
Hned na uvod bych chtel poznamenat, ze opravdu nevim kam do fora tento prispevek umistit. Dal jsem ho sem, protoze toto mi prijde jako technicka cast fora a vychozi hodnoty by mely zhruba reflektovat BMW E36 sedan 320i - M52B20, takze 3er
Pokud bude nektery z modu nespokojeny, at jej klidne presune na jine misto. kdyby se tak stalo prosim o info kam byl presunut... Tak konec kecu a jdeme na to:
To co tu mame je jednoducha excel kalkulacka podelne dynamiky vozidla – zrychleni a max rychlost. Bere v potaz hmotnost auta, rozmer a vahu / rotacni setrvacnost kol, krivku kroutaku motoru, zprevodovani….
SEDA policka vyzaduji dosazeni spravnych hodnot podle typu auta, motorizace atd.
ZELENA policka poskytuji vysledne hodnoty.
K jednotlivym sekcim:
1) VOZIDLO
Dosadit hodnoty hmotnosti, celni plochy, koeficientu Cx. Z celni plochy a Cx se vypocitava velikost odporu vzduchu pri konkretni rychlosti. Hmotnost auta dosazovat bez kol, ta bude dala pridana v nasledujici casti:
2) KOLA
Dosadit rozmer a hmotnosti kol. Se znacenim pneu je tady doufam kazdy dostatecne seznameny. Hmotnost kola a pneu at si kazdy najde sam, nebo podle zajmu sem muzu dat par typickych hodnot.
Vysedny dynamicky polomer ovlivnuje zrychleni a maximalni rychlost auta. Na zaklade vstupnich rozmeru / hmotnosti je take spoctena rotacni setrvacnost kola, ktera ovlivnuje zrychleni auta.
Mezi vstupy je take rychlostni index pneu. Z grafu je dobre videt ze typ pneu ma vliv na velikost valiveho odporu pri ruznych rychlostech, tim padem tedy i na podelnou dynamiku vozu.
3) MOTOR
Tady neni co resit, dosadit krivku krouticiho momentu motoru. Krivka vykonu se automaticky dopocte.
4) PREVODOVE USTROJI
Dosadit prevodove pomery jednotlivych rychlosti a diferencialu.
Pozor u kolonky ucinnost. Pokud byla v predeslem kroku vlozena krivka prubehu krouticiho momentu na motoru, je treba uvazovat jeste celkovou ucinnost prevodoveho ustroji. Typicka hodnota se bude pohybovat okolo 0.9
Pokud byla ale vlozena krivka momentu ziskana na kolech – napr zmerena na motorove brzde, je potreba vlozit hodnotu 1. Ucinnost prevodu je uz obsazena v prubehu kroutaku.
Primky v grafu nalevo zobrazuji otacky motoru v zavislosti na rychlosti vozu pri jednotlivych prevodovych stupnich. Krivky znazornuji velikost trakcni sily prenesene na kola.
5) PODELNA DYNAMIKA
Vlozit hodnotu prodleni pri prerazeni – at si kazdy sam zmeri, jak rychle radi
“Prerazeni pri” definuje otacky pri kterych se radi na vyssi rychlostni stupen.
Dal neni co resit, zelene jsou hodnoty dosazeneho zrychleni a max rychlosti. Vse je mozne prozkoumat v grafu nalevo.
Chtel bych zduraznit ze tahle hracicka nedava zcela presne vysledky. Jsou tady zahrnuty veci jako odpor vzduchu, valivy odpor, vykon motoru atd. Ale napr. Rozjezd z “nuly” je hodne zjednoduseny a nepresny. Uplne pomiji prokluz kol, praci se spojkou / plynem atd.
Za uspech povazuji pokud se pri spravnych vstupnich hodnotach +- priblizite k oficialne udavanym hodnotam zrychleni / rychlosti. Ucelem teto kalkulacky neni ani tak podavat zcela presne vysledky jako spis umoznit rozvahu nad vlivem a dulezitosti ruznych rozmeru kol, zmenou diferencialu ci snizovanim hmotnosti…
Jeste poznamka na zaver. “Kalkulacku” davam k volnemu nekomercnimu pouziti pro cleny a navstevniky bmw klubu. Citim urcita autorska prava a know-how, proto je volne pristupna pouze uzivatelska cast, nikoliv samotne principy vypoctu. Aplikace byla vytvorena a je urcena pro pouziti v MS Office 2003.
Pokud mate nejaky otazky, ptejte se. Podle casu, moznosti a znalosti se tady muzu snazit odpovedet.... Samozrejme pokud v programku nekdo najde nejaky bug, prosim dejte vedet, pokusim se to napravit!
DOWNLOAD:
http://www.ondraz.xf.cz/Podelna%20dynam ... lub.cz.zip
PASS:
OndraZ_pro_www.bmwklub.cz
mod: opraven odkaz ... patras

Hned na uvod bych chtel poznamenat, ze opravdu nevim kam do fora tento prispevek umistit. Dal jsem ho sem, protoze toto mi prijde jako technicka cast fora a vychozi hodnoty by mely zhruba reflektovat BMW E36 sedan 320i - M52B20, takze 3er

To co tu mame je jednoducha excel kalkulacka podelne dynamiky vozidla – zrychleni a max rychlost. Bere v potaz hmotnost auta, rozmer a vahu / rotacni setrvacnost kol, krivku kroutaku motoru, zprevodovani….
SEDA policka vyzaduji dosazeni spravnych hodnot podle typu auta, motorizace atd.
ZELENA policka poskytuji vysledne hodnoty.
K jednotlivym sekcim:
1) VOZIDLO
Dosadit hodnoty hmotnosti, celni plochy, koeficientu Cx. Z celni plochy a Cx se vypocitava velikost odporu vzduchu pri konkretni rychlosti. Hmotnost auta dosazovat bez kol, ta bude dala pridana v nasledujici casti:
2) KOLA
Dosadit rozmer a hmotnosti kol. Se znacenim pneu je tady doufam kazdy dostatecne seznameny. Hmotnost kola a pneu at si kazdy najde sam, nebo podle zajmu sem muzu dat par typickych hodnot.
Vysedny dynamicky polomer ovlivnuje zrychleni a maximalni rychlost auta. Na zaklade vstupnich rozmeru / hmotnosti je take spoctena rotacni setrvacnost kola, ktera ovlivnuje zrychleni auta.
Mezi vstupy je take rychlostni index pneu. Z grafu je dobre videt ze typ pneu ma vliv na velikost valiveho odporu pri ruznych rychlostech, tim padem tedy i na podelnou dynamiku vozu.
3) MOTOR
Tady neni co resit, dosadit krivku krouticiho momentu motoru. Krivka vykonu se automaticky dopocte.
4) PREVODOVE USTROJI
Dosadit prevodove pomery jednotlivych rychlosti a diferencialu.
Pozor u kolonky ucinnost. Pokud byla v predeslem kroku vlozena krivka prubehu krouticiho momentu na motoru, je treba uvazovat jeste celkovou ucinnost prevodoveho ustroji. Typicka hodnota se bude pohybovat okolo 0.9
Pokud byla ale vlozena krivka momentu ziskana na kolech – napr zmerena na motorove brzde, je potreba vlozit hodnotu 1. Ucinnost prevodu je uz obsazena v prubehu kroutaku.
Primky v grafu nalevo zobrazuji otacky motoru v zavislosti na rychlosti vozu pri jednotlivych prevodovych stupnich. Krivky znazornuji velikost trakcni sily prenesene na kola.
5) PODELNA DYNAMIKA
Vlozit hodnotu prodleni pri prerazeni – at si kazdy sam zmeri, jak rychle radi

“Prerazeni pri” definuje otacky pri kterych se radi na vyssi rychlostni stupen.
Dal neni co resit, zelene jsou hodnoty dosazeneho zrychleni a max rychlosti. Vse je mozne prozkoumat v grafu nalevo.
Chtel bych zduraznit ze tahle hracicka nedava zcela presne vysledky. Jsou tady zahrnuty veci jako odpor vzduchu, valivy odpor, vykon motoru atd. Ale napr. Rozjezd z “nuly” je hodne zjednoduseny a nepresny. Uplne pomiji prokluz kol, praci se spojkou / plynem atd.
Za uspech povazuji pokud se pri spravnych vstupnich hodnotach +- priblizite k oficialne udavanym hodnotam zrychleni / rychlosti. Ucelem teto kalkulacky neni ani tak podavat zcela presne vysledky jako spis umoznit rozvahu nad vlivem a dulezitosti ruznych rozmeru kol, zmenou diferencialu ci snizovanim hmotnosti…
Jeste poznamka na zaver. “Kalkulacku” davam k volnemu nekomercnimu pouziti pro cleny a navstevniky bmw klubu. Citim urcita autorska prava a know-how, proto je volne pristupna pouze uzivatelska cast, nikoliv samotne principy vypoctu. Aplikace byla vytvorena a je urcena pro pouziti v MS Office 2003.
Pokud mate nejaky otazky, ptejte se. Podle casu, moznosti a znalosti se tady muzu snazit odpovedet.... Samozrejme pokud v programku nekdo najde nejaky bug, prosim dejte vedet, pokusim se to napravit!
DOWNLOAD:
http://www.ondraz.xf.cz/Podelna%20dynam ... lub.cz.zip
PASS:
OndraZ_pro_www.bmwklub.cz
mod: opraven odkaz ... patras