Stránka 1 z 3

Napsal: pát 20.07.2007 20:08
od taitha

Napsal: pát 20.07.2007 20:16
od 320i
docela bych se i kouknul ale registrovat se kvuli tomu nebudu... :?

Napsal: pát 20.07.2007 22:22
od droban
to ja taky hod sem foto

Napsal: pát 20.07.2007 22:31
od GeorgosAc
320i píše:docela bych se i kouknul ale registrovat se kvuli tomu nebudu... :?


tak nějak :wink:

Napsal: stř 25.07.2007 09:00
od taitha
je tam přesný návod v bodech a k tomu šest fotek, zkusím to kdyžtak nějak přetáhnout sem, ať mi to můžete trochu zkritizovat :)

Napsal: stř 25.07.2007 09:31
od Tomas8409
taitha píše:je tam přesný návod v bodech a k tomu šest fotek, zkusím to kdyžtak nějak přetáhnout sem, ať mi to můžete trochu zkritizovat :)


udělám to za tebe....





taitha píše:trochu jsem kutil a tady je výsledek :D Obrázek

navod:

Montáž „přímého sání“ na BMW e46 328i r.v.1999
Michal alias Taitha pro všechny příznivce vozů značky BMW


Několik informací úvodem:

Přímé sání jedna ze základních tuningových úprav týkajících sacího traktu motoru. Co mě vedlo k jeho pořízení by se dalo popsat tímto kouskem textu z malé brožurky „Jak na tuning automobilu“ od Bronislava Růžičky. Tam je psáno: „ Zkoušeli jste vyběhnout schody, když jste měli rýmu? Pokud ano, určitě jste měli v některém okamžiku pocit, že nemůžete popadnout dech. Stejně na tom je motor, který při sportovním režimu jízdy potřebuje dostatečné množství nasávaného vzduchu...“. Proto jsem se rozhodl svého mazla dále netrápit a té rýmy ho zbavit ;-). Přímé sání spočívá v montáži sportovního vysoce propustného filtru při současném odstínění teplého vzduchu od motoru. Aby se tedy požadovaný efekt přímého sání dostavil je tedy důležité odstínění vlastního vzduchového filtru od horkého vzduchu motoru. V literatuře se uvádí, že správně vyřešené „přímé sání“ vede ke zvýšení výkonu o několik PS (dle typu vozu 3-5PS) a také dodání sportovnějšího zvuku motoru. Někteří dokonce tvrdí, že přímé sání snižuje spotřebu paliva.
Možná mi dáte i zapravdu, že e46 328i má fakt dost malý přívod vzduchu, když se podíváte na průměr plastikové roury přivádějící vzduch z ledvinek přední masky do originálního airboxu.
Cíl: Za co možná nejnižší náklady pořídit do mého mazla přímé sání a to tak, aby to bylo maximálně funkční a přitom, aby to i trochu vypadalo.
Materiál a cenová kalkulace:
Na internutu jsem našel cenu kitu přímého sání např. od firmy K&N a to za 7.500,-. Na zahraničních serverech je mnohem větší výběr a jako obvykle i o zhruba třetinu až polovinu nižší ceny. Ale i tak to podle mne stojí relativně dost peněz s přihlédnutím k tomu, že se to dá vyřešit za mnohem méně. Co jsem použil:
1) Sportovní bavlněný filtr (790,-), čím větší je plocha filtru tím lépe, bohužel u e46 moc místa na velký filtr není.
2) Hliníkový plech na odstínění horkého vzduchu od motoru (50,-). Nekupujte ho v železářství či jiných prodejnách. Tam se prodává metráž a může vás to stát zbytečně moc. Řešením je kovošrot, nebo já jsem ho sehnal v zámečnictví jako odpad za dvě piva.
3) Přívodní nerezová, plastová nebo hliníková trubka, která vede vzduch z vlastního vzduchového filtru do váhy vzduchu motoru. Případně se dá vzduchový filtr připevnit vhodnou redukcí přímo na váhu vzduchu. Já jsem to řešil hliníkovou rourou, která se používá do digestoří. Koupíte ji všude a stojí dle průměru roury (cca 100-200,-)
4) Gumová hadice přivádějící studený vzduch z ledvinek přední masky k vzduchovému filtru. Tu jsem koupil v autodílech za 110,- , ale nevím přesně z jakého auta byla. Další cestou jak by se dalo odstínit filtr od horkého vzduchu motoru a tím dodat více studeného vzduchu je jeho vyvedení někam mezi přední nárazník a podběh a využít třeba místo, kudy je nasáván chladný vzduch pro levý brzdový kotouč. To by bylo také řešením, ale myslím, že kratší potrubí mezi filtrem a váhou vzduchu znamená menší odpor a tak i větší efekt a navíc u 328 tam zase až tolik místa není.
5) Samořezné šrouby, spojovací materiál (100,-)
6) Guma těsnící pro utěsnění prostoru mezi alu-plechem a kapotou (z bouračky za pár korun) a na závěr trocha té zručnosti.
Náklady celkem: 1150,-

Postup montáže:
1) Vyjmutí původního airboxu. Poměrně snadné a rychlé. Šrouby a místa, kde byl upevněn jsem využil pro připevnění alu-plechu a vzduchového filtru (tmavé šipky). Bílé šipky značí předvrtaný otvor v plastu u chladiče pro upevnění alu-plechu a gumovou podložku původního airboxu, která pomohla také upevnit alu-plech (obr.1).

Obrázek

2) Montáž sportovního filtru na váhu vzduchu pomocí hliníkové roury a dvou stahovacích svorek
3) Vystřižení papírové předlohy a její naohýbání na místo, kde bude připevněn alu-plech stínící horký vzduch motoru (obr.2).

Obrázek

4) Vystřižení alu-plechu podle obrysu papírové předlohy a následně jeho naohýbání pomocí dvou ocelových hranolů, svorek a gumové palice (obr.3).

Obrázek

5) Kontrolní montáž alu-plechu a následně předvrtání otvorů a jeho přišroubování do jednoho z původních míst fixující airbox. Druhé místo bylo použito k připevnění vzduchového filtru (obr.4)

Obrázek

6) Zkrácení gumové hadice přivádějící chladnější vzduch z ledvinek do prostoru mezi vzduchovým filtrem a alu-plechem a její připojení na původní plast ledvinek a navařenou objímku na alu-plechu (obr.5).

Obrázek

7) Dokrácení alu-plechu v jeho horní části tak aby přesně naléhal na vnitřní stranu kapoty a nalepení těsnící gumy (obr.6)

Obrázek

Pozn. K připevnění plechu jsem využil i gumovou plochu, na které byl posazen původní airbox. Je na ní výstupek za který můžete vhodně alu-plech zachytit tak, že se plech ve spodní části opírá o tuto gumu. Plech tak drží dostatečně pevně a nerezonuje.

Moje dosavadní dojmy:
Jednoznačně spokojenost, musím opravdu říct, že motor jde mnohem ochotněji do otáček a vzbuzuje to ve mně dojem, že by chtěl točit velmi rád i víc něž těch 6000/min. Zvukový projev hodnotím taky jako velmi vydařený. Vůbec neobtěžuje a při ekonomické jízdě motor není hlučnější. Co se týká výkonu tak nebudu lhát, protože jsem na brzdě nebyl… proč taky kvůli pár koním. Nicméně objektivně jde motor ochotněji do otáček a je to znát. Důležitá je taky spotřeba. No první měsíce po montáži vzrostla, ale je jasné proč. No prostě jsem jezdil jak p…... Ale jestli do toho přímého sání půjdete a uslyšíte zvuk plnokrevného šestiválce bez rýmy a nachlazení, tak mi dáte zapravdu, že pořízení přímého sání stojí za to. Teď jsem se trochu zklidnil a jezdím v průměru za 8,7/100km, což v létě se zapnutou klimatizací a kombinovaný provoz je na téměř třílitrový motor více než dobré. Co říct závěrem? Moc doporučuji. Běžte do toho a dejte mi pak vědět jak jste dopadli.

Napsal: pon 30.07.2007 12:59
od taitha
díky :D

Napsal: pon 30.07.2007 14:03
od castro
docela by mě zajímalo jestli to někdo ví, jaký může mít vliv ta ALU hadice z koupelen. Jestli to může dělat uvnitř nějaké nežádoucí turbolence nebo tak něco... ?

Napsal: pon 30.07.2007 16:03
od Spajky
Kua že bych se k něčemu taky už dokopal kurfa? Opravdu stačí běžněj velkej filtr neznačkovej za těch 8-10kil? Takový ty zelený/žlutý příšery?Ani ne kvůli nějakýmu nárůstu výkonu,tomu stejně moc nevěřim,ale ten zvuk..

Napsal: pon 30.07.2007 18:43
od Lukas1
Nejsou potom problémy s řídící jednotkou, že tam jde moc vzduchu-přece jenom je ten motor stavenej na origo box, jinak jsem mel takovej filtr na Celice a zvuk byl super. Také nad tím uvažuju ale nevím jestli koupit komplet kit nebo universál.

Napsal: pon 30.07.2007 18:56
od castro
Lukas1 píše:Nejsou potom problémy s řídící jednotkou, že tam jde moc vzduchu-přece jenom je ten motor stavenej na origo box, jinak jsem mel takovej filtr na Celice a zvuk byl super. Také nad tím uvažuju ale nevím jestli koupit komplet kit nebo universál.


motor se řídí tím co mu řekne čidlo váhy vzduchutakže čim víc vzduchu, tím líp...

Napsal: stř 01.08.2007 12:38
od taitha
co se týka té alu trubky mezi filtrem a váhou vzduchu tak si myslím že zásadní vliv nemá (není to trubka do koupelen ale používá se v klimatizacích a do digestoří v kuchyních) nemyslím si, že děla nějaký turbulence nebo tak něco (i když je to dobrá poznámka). Pravda je že origo kit vypadá lépe a povrch je hladší, vše ale vykoupeno nesrovnatelně vyšší cenou.
Co se týka toho filtru tak se platí hlavně za značku (např. green cca 1500, univer. asi o pul levněji). Celej kit pak může přijít tak na 7-10 tis.) doporučuje se podívat na zahraniční servery ceny jsou nižší a mnohem větší výběr.
Jinak vliv na řídíci jednotku to nemá, a váhu vzduchu to nijak neničí takže bych se toho až tak nebál, co je fakt důležitý je to odstínit a dobře připevnit aby to přiliš nedrnčelo. Jinak se da ten filtr namontovat i přímo na váhu pomocí redukce, ja to řeši tou trubkou obych dostal filtr dále od motoru..

Napsal: stř 01.08.2007 12:40
od taitha
Spajky píše:Kua že bych se k něčemu taky už dokopal kurfa? Opravdu stačí běžněj velkej filtr neznačkovej za těch 8-10kil? Takový ty zelený/žlutý příšery?Ani ne kvůli nějakýmu nárůstu výkonu,tomu stejně moc nevěřim,ale ten zvuk..


.... ten zvuk udelas i s univerzálem :wink:

Napsal: stř 01.08.2007 13:07
od castro
taitha píše: co je fakt důležitý je to odstínit a dobře připevnit aby to přiliš nedrnčelo. Jinak se da ten filtr namontovat i přímo na váhu pomocí redukce, ja to řeši tou trubkou obych dostal filtr dále od motoru..


taky pozor na to nepřestříkat to tim impregnačnim KN sprayem. Nesmí to být moc mastné jinak to bude za*írat váhu vzduchu... ;-)

Napsal: stř 01.08.2007 14:36
od Zave
castro píše:
Lukas1 píše:Nejsou potom problémy s řídící jednotkou, že tam jde moc vzduchu-přece jenom je ten motor stavenej na origo box, jinak jsem mel takovej filtr na Celice a zvuk byl super. Také nad tím uvažuju ale nevím jestli koupit komplet kit nebo universál.


motor se řídí tím co mu řekne čidlo váhy vzduchutakže čim víc vzduchu, tím líp...


takze cim vic vzduchu, tim padem i vic benzinu, jinak by byla chuda smes - podpaleni ventilu apod :) je to tak? takze i vetsi spotreba :D

Napsal: stř 01.08.2007 16:36
od Speedy
Zave píše:
castro píše:
Lukas1 píše:Nejsou potom problémy s řídící jednotkou, že tam jde moc vzduchu-přece jenom je ten motor stavenej na origo box, jinak jsem mel takovej filtr na Celice a zvuk byl super. Také nad tím uvažuju ale nevím jestli koupit komplet kit nebo universál.


motor se řídí tím co mu řekne čidlo váhy vzduchutakže čim víc vzduchu, tím líp...


takze cim vic vzduchu, tim padem i vic benzinu, jinak by byla chuda smes - podpaleni ventilu apod :) je to tak? takze i vetsi spotreba :D


Spoteba je dána tím, jak moc máš cihlovitou nohu :-))

Napsal: čtv 02.08.2007 08:27
od taitha
S tím impregnačním sprejem fakt pozor, ale pry filtr stačí čistit tak po 1OO tis. km. Jak píše Speedy na zvýšení spotřeby to vliv nemá, dáno jízdou.... co mě ale fakt překvapilo je kromě zvuku taky to, že jde motor lépe v horním pásmu otáček, může to být sice subjektivní pocit ale když to vyžkoušíte tak mi dáte za pravdu ;-)
jinak moje dlouhodobá spotřeba je 9,1/100km (kombinovaný provoz s klimou a to tomu celkem dávám ;-)) na dálku v pohodě i pod 8.

Napsal: čtv 02.08.2007 08:57
od Pyron
Zave píše:
castro píše:
Lukas1 píše:Nejsou potom problémy s řídící jednotkou, že tam jde moc vzduchu-přece jenom je ten motor stavenej na origo box, jinak jsem mel takovej filtr na Celice a zvuk byl super. Také nad tím uvažuju ale nevím jestli koupit komplet kit nebo universál.


motor se řídí tím co mu řekne čidlo váhy vzduchutakže čim víc vzduchu, tím líp...


takze cim vic vzduchu, tim padem i vic benzinu, jinak by byla chuda smes - podpaleni ventilu apod :) je to tak? takze i vetsi spotreba :D

Nemyslím že by tam šlo víc vzduchu, jen se tam snadněji dostává.. 8)
Á propós - nevíte někdo kolik litrů saje motor? ..je mi jasné že je to individuální motor od motoru, zátěž od zátěže a otáčky od otáček. Ale jestli zná pro představu nějaká čísla, bych si rád početl :D

Napsal: ned 12.08.2007 12:23
od ras11
vsak to mas logicke - mas motor o objeme 2,8 litra, to znamena ze jeden valec ma pracovny priestor o objeme 0,466 litra, z principu chodu 4 taktneho motora vies kolko valcov je v nasavacom cykle pocas otacky motora...
a vynasobis to poctom otacok za minutu - napriklad 6000 otacok za minutu predstavuje 100 otacok za sekundu x nasavany objem a mas to sialene cislo co ta zaujima :wink:

Pyron píše:
Zave píše:
castro píše:[quote="Lukas1"]Nejsou potom problémy s řídící jednotkou, že tam jde moc vzduchu-přece jenom je ten motor stavenej na origo box, jinak jsem mel takovej filtr na Celice a zvuk byl super. Také nad tím uvažuju ale nevím jestli koupit komplet kit nebo universál.


motor se řídí tím co mu řekne čidlo váhy vzduchutakže čim víc vzduchu, tím líp...


takze cim vic vzduchu, tim padem i vic benzinu, jinak by byla chuda smes - podpaleni ventilu apod :) je to tak? takze i vetsi spotreba :D

Nemyslím že by tam šlo víc vzduchu, jen se tam snadněji dostává.. 8)
Á propós - nevíte někdo kolik litrů saje motor? ..je mi jasné že je to individuální motor od motoru, zátěž od zátěže a otáčky od otáček. Ale jestli zná pro představu nějaká čísla, bych si rád početl :D[/quote]

Napsal: ned 12.08.2007 17:09
od bergos
taitha píše:co se týka té alu trubky mezi filtrem a váhou vzduchu tak si myslím že zásadní vliv nemá (není to trubka do koupelen ale používá se v klimatizacích a do digestoří v kuchyních) nemyslím si, že děla nějaký turbulence nebo tak něco (i když je to dobrá poznámka). Pravda je že origo kit vypadá lépe a povrch je hladší, vše ale vykoupeno nesrovnatelně vyšší cenou.


ale tahle trubka se ti zachvíli rozpadne, u mně na škodovce měla výdrž 2 měsíce.