http://euroservis.czechtrade.cz/Global? ... dotaz=1443
Dobrý den,
Pořízení ojetého dopravního prostředku z jiného členského státu podléhá stejnému režimu, jako pořízení zboží. Jestliže bude pořizovat ojetý dopravní prostředek z jiného členského státu plátce pro podnikatelské účely od osoby registrované k dani v jiném členském státě, bude mu dopravní prostředek dodán jako plnění osvobozené od daně s tím, že daň bude povinen přiznat v tuzemsku se sazbou daně platnou v tuzemsku.
Pokud bude pořizovat ojetý dopravní prostředek z jiného členského státu osoba, která není plátcem od osoby registrované k dani v jiném členském státě, zaplatí cenu včetně daně se sazbou daně členského státu, ve kterém automobil nakupuje.
Dále je nutné uvážit technické aspekty dovozu automobilů.
Jednotlivý dovoz a registraci osobních automobilů upravuje § 34 a § 35 zákona č. 56/2001 Sb., v platném znění (najdete na
http://80.188.1.100/text/oblasti/legisl ... z56-01.rtf ).
Podle platného znění tohoto zákona bude možné po 1.5.2004 dovážet vozidla :
-kategorie M1, M2 nebo N1 pokud nejsou starší osmi let a splňují emisní limity ve výfukových plynech podle normy EURO 2,
-vozidla kategorií L, O1, O2, T nebo S pokud nejsou starší osm let,
-vozidla kategorií M3, N2, N3, O3 a O4 pokud nejsou starší pěti let.
Vozidla, která jsou držitelem osvědčení o homologaci typu ES (obecně nazýváno "vozidla s globální homologací"), lze dovážet bez ohledu na jejich stáří za předpokladu, že na nich nebyly provedeny žádné konstrukční změny a svým provedením odpovídají danému osvědčení o homologaci typu ES. Tato "globální homologace" se v EU vystavuje na osobní automobily, traktory a motocykly. Na osobní automobily se vydává přibližně od roku 1993.
Motorové vozidlo dovezené ze zahraničí, které chce majitel zaevidovat, musí splňovat podmínky vyhlášky ministerstva dopravy č. 102/95 Sb., o schvalování technické způsobilosti a technických podmínkách provozu silničních vozidel na pozemních komunikacích ve znění vyhlášky ministerstva dopravy a spojů č. 99/96 Sb.
Další informace najdete na stránkách Ústavu silniční a městské dopravy:
http://www.usmd.cz/dovozy8_kriteria.php
Dále odkazuji na stránky Ministerstva dopravy ČR:
http://www.mdcr.cz/cs/Silnicni_doprava/ ... e+vozidel/
S pozdravem
Martina Koubková
Kriteria pro individuální dovoz ojetých vozidel ze zahraničí
Informace v médiích jsou v převážné míře neúplné, a proto český motorista nemůže této problematice porozumět správně a v případě, že ojeté vozidlo doveze, vystavuje se nebezpečí, že vozidlo nesplní zákonné podmínky pro schválení a registraci v České republice. To pak znamená, že zmíněné vozidlo je vhodné pouze na náhradní díly se značnou ekonomickou ztrátou pro majitele.
Proto naše společnost, která je pověřenou zkušebnou Ministerstva dopravy, doplňuje vzhledem k nejasnostem při dovozu ojetých vozidel zveřejňované informace.
Uvedený dovoz vozidel z technického hlediska jednoznačně řeší § 34 a 35 zákona č. 56/2001 Sb. V praxi to znamená, že dle citovaného zákona existují dvě základní kritéria pro hodnocení vozidel při individuálním dovozu:
Dovézt lze vozidlo, bez omezení stáří a technického omezení, u kterého bylo uděleno osvědčení o homologaci typu ES, které je vyznačeno na typovém štítku vozidla (tzv. globální homologace). Znamená to tedy, že v tomto případě je možné dovézt vozidlo, které je starší než osm let. Toto stáří je ovšem často označováno jako limitní, což je zásadně nesprávná informace. Výhodou dovozu vozidla podle tohoto kritéria je, že pouhou kontrolou typového štítku (viz obr.), získá motorista dostatečnou informaci pro schválení a registraci vozidla v ČR.
Typový štítek bývá umístěn podle typu vozidla v motorovém prostoru, v oblasti pravých předních dveří nebo u některých typů vozidel i v zavazadlovém prostoru. Jeho provedení není předepsáno, může být kovový štítek nanýtovaný do karoserie, ale je možné se setkat i s provedením na samolepící fólii.
Motorista pozná mezi ostatními štítky na vozidle typový štítek jednoznačně tak, že je na něm uvedeno číslo VIN (sedmnáctimístný znak), které je rovněž vyraženo na karoserii.
Pokud na uvedeném štítku najde znak, jehož skladba je e . .*. . / . . * . . . .* . ., jedná se s velkou pravděpodobností o osvědčení o homologaci typu ES (globální homologaci). Pro takové vozidlo není omezující věk (osm let) ani technická omezení (např. "EURO 2").
Jediným omezením zde je, aby na vozidle nebyly provedeny žádné konstrukční změny oproti schválenému typu (např. rozšířený a snížený podvozek, nestandardní úpravy motoru, sportovní výfuková soustava, odlišné provedení čelní masky z hlediska osvětlení, deformační zóny, startovačů airbagů atd.). V tomto případě se vozidlo nemůže posuzovat podle kritérií schválení dle osvědčení o homologaci typu (globální homologace) a je nutno jeho schválení řešit podle druhého kritéria uvedeného níže, pokud je to vůbec možné.
Je zde ovšem třeba uvést, že osvědčení o homologaci typu ES (globální homologace) je v zemích Evropské unie udělována od roku 1993, kdy se toto týkalo omezeného počtu typů vozidel. V roce 1996, který je z hlediska kritéria osmi let aktuální se toto týká již podstatně většího počtu typů vozidel.
Toto osvědčení je v převážné míře udělováno osobním vozidlům.
Podle druhého kritéria lze dovézt vozidlo, které nemá osvědčení o homologaci typu ES (globální homologaci) a u kterého od první registrace do vyřazení z evidence v zahraničí neuplynula doba delší než:
• osm let, to se týká osobních a malých dodávkových vozidel, u kterých je navíc plněna emisní úroveň "EURO 2" a motocyklů
• pět let, to se týká ostatních vozidel, zejména nákladních a autobusů
Toto rozdělení do věkových kategorií dle druhu vozidel není v médiích uváděno vůbec. Zde je třeba si uvědomit, že pouze u automobilů, které zde patří do "osmileté kategorie", je vyžadována technická úroveň "EURO 2". Právě vyžadováním úrovně "EURO 2" u této kategorie při nákupu vozidla (zejména staršího ročníku) vzniká nebezpečí, že při schvalovacím procesu se zjistí, že vozidlo úroveň "EURO 2" neplní, nejde tedy v ČR schválit, což je při nákupu v zahraničním autobazaru je v mnoha případech nezjistitelné.
Dále je vhodné uvést, kdo technický protokol pro schválení zpracovává. U vozidel s osvědčením o homologaci typu ES (globální homologací) do stáří dle věkových kategorií uvedených výše (např. osobní vozidlo do osmi let) a u vozidel schvalovaných dle druhého kritéria (bez osvědčení o homologaci typu), kde jsou věkové kategorie pro dovoz, zpracovává technický protokol pro schválení zkušební stanice(STK). U vozidel s osvědčením o homologaci typu ES (globální homologací) nad uvedené věkové kategorie (např. osobní vozidlo nad osm let) zpracovává technický protokol pro schválení pověřená zkušebna MD.
Na závěr je třeba vzhledem ke skutečnostem, které vyplývají z řešení schvalovacího procesu v této oblasti, konstatovat nesrovnalosti při vyplňování podkladů pro vydání dokladů k vozidlu, kdy jsou používány při zpracování technické dokumentace pro schválení neúplné podklady. V odůvodněných případech potom schvalující orgán (obce s rozšířenou působností, resp. magistráty) nemohou o schválení a registraci zodpovědně rozhodnout a v takových případech jsou bohužel motoristé vraceni zpět. Zde je možné pouze konstatovat, že základní podmínkou je důsledné dodržování zákona č. 56/2001 Sb. a jeho prováděcích předpisů.
Ing. Petr Říha
vedoucí zkušebny Chodovec