Stránka 1 z 2

Napsal: čtv 30.05.2013 14:10
od mates_
Zdravím přátelé, mám e60 530d 160kw, euro 3, budu měnit olej, chci se zeptat jestli stačí 5w40? myslím že ano, další věc je jestli stačí dát valar a za 10tis ho vyměnit a nebo dát něco jiného?? já dávám buď valar nebo liqui molly ale Molly by vyšel draho, protože se platí značka, má někdo nějaké zkušenosti?? návrhy??

a další věc je kdy vždy se musí měnit ten oil separátor a kde přesně ho najdu?? díky za info všem

Napsal: čtv 30.05.2013 16:23
od carrera_rapida
já dávám do dieselu 5W-30 castrol edge co je předepsaný ale mám e39 takže trochu jiný motor ale základ je stejný.
S tou 5W-40 nemám dobré zkušenosti, je to hustší olej a není to to pravé ořechové, osobní zkušenost, mám docela dost najeto a myslel jsem, že to bude lepší, dát hustší olej, ale bylo slyšet, že to tomu motoru nesvědčí a taky jsem měl v zimě problém s čidlem hladiny oleje, nestihlo to na krátkých trasách stékat, a tak mi to psalo malou hladinu oleje, po výměně za 5W-30 žádný problém. Pokud tohle dělalo ve vaně, tak to dělalo v celém motoru, a to není nic dobrého.
Jinak obecně bych doporučil lít tam olej dle specifikace doporučené výrobcem, ideálně aby to splňovalo i BMW normu BMW pro tebe Longlife-04, značka není až tak důležitá. Co je důležité, měnit olej pravidelně, zkracovat délku výměny při ježdění krátkých tras a vykašlat se na long life intervaly. Samozřejmost je výměna včetně filtru a co 2 výměnu včetně separátoru. Nevím za kolik je liqui molly ale 5 litrovka castrolu 5W-30 se dá sehnat za něco přes 800 a myslím, že pro bmw je to dobrá volba. Z dalších dobbrých značek, které mám vyzkoušené jsou vyšší řady olejů mobil a total.

Napsal: čtv 30.05.2013 17:45
od M3maniac
Sakra , tak jsem ještě málo zažil :D oleje valar neznám, liqy molyje kvalitní olej ,ale osobně bych dal castrol edge 5w 30, otázkou jestli není 200kč za litr drahej olej :D 7 x 200 + 300filtr je 1700 kaček jednou za rok :wink:

Napsal: čtv 30.05.2013 19:36
od Eks
Nahoře v záhlaví běží baner, tak se tam podívej za kolik tam koupíš olej. Já tam jedu asi zítra. Do E61 173kW beru olej BMW 5-30 klasifikace LL04. Záleží odkud jsi.

Napsal: čtv 30.05.2013 20:23
od mates_
valar je uplně normální německý olej a já ho jezdím v autěch už mraky dlouho a na autech co mi záleří více jezdím liquy molly , ovšem castrol dost v testech selhal před lety a od té doby právě tu mollynu,. tak nevím, zajet pro olej do bmw???

Napsal: čtv 30.05.2013 20:26
od Killingman
Ahoj, dal jsem do E39 530D namísto doporučeného Castrol 5W30 Castrol 0W40 (protože jsem ho sehnal za stejnou cenu) a žádnou negativní změnu nepozoruju :-)

Napsal: čtv 30.05.2013 21:47
od mates_
já nevím , minulý majitel lil do toho auta 5w 40 castrol, tak zda v tom pokračovat a nebo dát ten baworácký 5w30?

Napsal: čtv 30.05.2013 22:45
od milannn
na ten baner nahoře ale trošičku pozor, já tam koupil olej za supr peníze, žádný problem, ale byl těsně před datumem spotřeby, tak si to když tak ohlídejte. čus... jinak za mě castrol edge 5W-30. je to všude v doporučeních a i v servisu mi to řekli. tady není co vymyslet... a správně měnit časteji než je interval. ideálně 15.000km nebo 1 rok, podle toho co nastane dříve.

Napsal: čtv 30.05.2013 22:48
od mates_
lidi co auta dělají vzhledem k nejistému nájezdu mojeho motoru mi říkají ať dám 5w40 tak sakra nevím a hlavně ti předemnou to tam lili, nerozpustí se nějaký karbon nebo něco?? když tam dám tu třicítku??? fakt to není prdel, jinak já dělám olej 10 - max 12tis km a pryč

Napsal: pát 31.05.2013 08:32
od Killingman
Co by ti to rozpouštělo?
Já když jsem koupil auto, tak jsem nalil do motoru nějaký TEC2000 určený na výměnou oleje, nechal asi 15min brmlat, pak vypustil veškerý olej co asi za hodinu vytekl, vyměnil celý separátor a samo i olejový filtr, všechno smontoval, nalil 0W40 Castrol a bez problémů.
O olejích tady toho bylo napsáno dost, místo xWy je důležitejší spíš API, obecně první číslo jak se chová motor za studena, druhý číslo jak za tepla. Čím první menší a druhý vyšší tak tím kvalitnější olej :)

Napsal: pát 31.05.2013 09:11
od Vlasta
Killingman píše:... Čím první menší a druhý vyšší tak tím kvalitnější olej :)

A teď tu o Červené Karkulce, ta je taky dobrá

Napsal: pát 31.05.2013 09:17
od Vlasta
Oleje xW30 mají vyšší podíl syntetické složky, než xW40, jsou proto kvalitnější a i dražší. ALE, je třeba je používat jen v motorech, do kterých jsou předepsány, tyto motory jsou mimo jiné vybaveny olejovým chladičem

Napsal: pát 31.05.2013 09:37
od Killingman
Vlasta píše:
Killingman píše:... Čím první menší a druhý vyšší tak tím kvalitnější olej :)

A teď tu o Červené Karkulce, ta je taky dobrá


Proto jsem tam napsal to OBECNĚ :-) Kdo chce, najde toho přes google na internetu tuny a už to bylo 100x popsaný i tady. To že se olej dodává přes 2-3 firmy na světě a pak se stáčí do flašek občas i na stejný lince s různými názvy firem je taky OBECNĚ známý fakt :-)

Napsal: pát 31.05.2013 11:40
od mates_
kluci hoší já jsem z vás čím dál tím větší jelen :)

Napsal: pát 31.05.2013 12:12
od carrera_rapida
Klasifikace SAE což je to všude velkým na flaškách psané něco W-něco se vztahuje k vizkozitě (česky asi nejblíže k vnitřnímu tření). Která se mění s teplotou.

První číslo je tzv. zimní (proto W z eng. winter=zima) popisuje chování oleje za nízkých teplot. Zjednodušeně se dá říct, do jakých stupňů je zaručená čerpatelnost oleje. Třeba olej 5W má zaručenou čerpatelnost do -35°C.
Obecně se dá říct, že pokud mám auto jen na léto, třeba kabrio, které v zimě nejezdí, tak tohle číslo mě nemusí až tak zajímat a pokud výrobce píše rozsah klasifikace SAE pro daný typ motoru 5-10W - 40 tak klidně můžu dát 10W, protože niky nebudu jezdit s kabriem když bude -20°C. Prakticky tohle zimní číslo popisuje chovní oleje v motoru po studeném staru v zimě, Čím nižší číslo, tím rychleji bude čerpadlo schopné dopravit olej po staru do celého motoru a začít mazat. Pro naše klimatické podmínky stačí 5-10W, pokud pojedu na sibiř, určitě je dobré dát 0W.

Druhé číslo je tzv. letní číslo, které nám popisuje chování oleje při zahřátém motoru. Udává kinematickou vizkozitu. Pro hodnotu 30 je v rozmezí 9,3-12,5mm2/s a pro hodnotu 40 je 12,5-16,3mm2/s. To znamená že 30 je řidší a 40 hustější.
Prakticky nižší číslo znamená řídší teplý olej, který má menší odpor, tím pádem je lepší spotřeba a motor jde lehčeji.Zase na druhou stranu, pokud mám v autě hydroštěly (hydraulické vymezování vůle ventilů) a třeba ještě hydraulický napínák rozvodového řetězu, tak řídký olej může nedostatečně natlakovat tyhle části a průser je na světě. Další problém je, že ten olej se může přehřát a ztratit svou schopnost udržet film na jednotivých součástkách. Proto výrobci dávají do okruhu chladič oleje jak psal Vlasta výše. Další věc, co z toho plyne, je to, že když mám hodně vyběhaný motor, který má hodně velké vůle, tak tím že dám hustější olej tak mi lépe vůle vytěsní, a nebude docházet k tak vysokému úbytku oleje.

Z toho všeho plyne že tohle označení udává chování oleje při různých teplotách a ne výkonostní třídu oleje. Proto je dobré se držet toho, co požaduje výrobce, protože je na to nadimenzované čerpadlo, olejové kanálky a mazací místa.

Výkonostní třídu(= zjednodušeně kvalitu oleje) nám udávají klasifikace např. API nebo ACEA nebo normy jednotlivých výrobců. Ty je zase potřeba dodržet.
Problém je, že dva oleje stejné výkonostní třídy nemusí být stejné, protože pro různé parametry jsou stanovené nějaké hodnoty, které musí daný olej splnit ale už se neřeší, jestli je splnil s rezervou 5 nebo třeba 50 procent.
Takže podle prostého označení nejde říct, který ze dvou olejů je lepší, ale je potřeba si sehnat technický list daného oleje a porovnat jednotlivé hodnoty a taky vědět, co která znamená. Ne vždycky je více lépe.

Další věc, která s těmito specifikacemi nesouvisí, je schodpnost rozpouštět usazeniny v motoru. To je dáno přítomností detergentů v oleji, a v dnešní době každý dobrý olej obsahuje vyváženou směs detergntů a disperzantů které čistí motor a udržují ho v kondici. Prakticky to znamená, že různé přísady které zaručeně zlepšují kvalitu oleje jsou k ničemu a spíš můžou ještě zhoršit některou jinou vlastnost a olej je pak k horší než bez kouzelné přísady. Jedinné s čím mám zkušenosti, že funguje, jsou přípravky bishop's které nemění vlastnosti oleje ale mění povrch ploch, které jsou olejem mazány.

Omlouvám se za hodně zjednodušení, které jsem napsal, snažil jsem se to napsat pro toho, kdo si chce prostě jen koupit a vyměnit olej a nechce kvůli tomu studovat 2 vysoké školy.

Pokud mám napsat jednoduchou poučku pro výměnu. Tak dodržet specifikaci SAE a koupit olej který splnuje normu výrobce. Pokud chci motoru udělat dobře tak zkrátit interval výměny, já třeba měním po 10 000. Vždy s filtrem a vykašlat se na long life.

p.s. olej castrol edge je doporučován jak BMW, tak třeba M-B nebo Porsche a dalšími výrobci i vysoce výkonných sportovním aut, takže určitě chybu neuděláš ale není to nutnost, stačí se řídit mou poučkou na závěr o splnění norem a neřešit značku.

Napsal: pát 31.05.2013 12:36
od Eks
To milannn:
dnes jsem tam byl pro olej nakonec jsem vzal 5w-30Castrol ve 4l balení. Olej byl plněn v dubnu 2013, takže čerstvá zásilka.
carrera_rapida
Hele míchat syntetiku a polosyntetiku se mi zdá jako pitomost, ale prosím když chceš. Jinak každý výrobce aut předepisuje jaký olej použít a nevidím jediný důvod proč se tím neřídit.

Napsal: pon 03.06.2013 17:54
od HuNTeR
Já teď dělal olej.
Podle mazacího plánu Castrolu do mojí 535d e61 se leje Castrol EDGE 5W-30,nebo Castrol EDGE Turbo Diesel 5W-40.Tak sem sáhnul po Edge 5W-30.Kupoval sem to na http://jaknaauto.cz/Produkty/Motorove-o ... 4Kc_-P110/ nechal jsem si to poslat na uloženku a vyšlo mě 8,5 L na 1350,-Kč i s dopravou. :) A pokud budeš dělat všechny filtry doporučuji harezz tady na klubu.Super jednání a díly za super ceny 8)

Napsal: pon 03.06.2013 18:21
od pragdejf
hlaven at to ma ACEA C3, na viskozite zas tak nezalezi. a at to neni zadna neznama znacka, pise se to tady porad dokola.

Napsal: pon 03.06.2013 19:53
od carrera_rapida
Eks píše:To milannn:

carrera_rapida
Hele míchat syntetiku a polosyntetiku se mi zdá jako pitomost, ale prosím když chceš. Jinak každý výrobce aut předepisuje jaký olej použít a nevidím jediný důvod proč se tím neřídit.


nevidím nikde, že by bylo napsáno, že máš míchat polosyntetiku a syntetiku, pokud to z toho vyznělo, tak se omlouvám....
ale je uplně jedno z čeho to výrobce namíchal, kvůli mě to může být i z oleje do friťáku, důležité je, aby to splňovalo specifikace a normy výrobce aut a to jsem se snažil napsat + jsem doplnil, co která klasiciface řeší a jaký to má praktický vliv ..... pokud někdo dokáže vyrobit 5W-30 olej co splňuje BMW normu jako minerál, tak ho bez obav do auta naleju :)

Napsal: stř 12.06.2013 10:19
od mates_
tak dám castrol 5w40 acea c3 dpf turbodiesel.... na 40tku to jezdilo tak bude jezdit dál, najeto to má raketu tak nebudu experimentovat...