Dovolím si sem zkopírovat příspěvek z bmwklub.sk od člena "starML"
Je to hezky popsaný a vysvětlený.
Cituji:
Tlačítko REST slouží k dopravě tepla do interiéru vozu. U starších typů vozů se dodával i tzv. latentní výměník tepla, který se tlačítkem REST aktivoval a ventilátorem dodal teplý vzduch do vozu. Funguje to na principu změny skupenství kapalné-pevné. Za působení tepla z motoru se z pevného stavu (krystaly) stává stav tekutý (gel). Při elektrické aktivaci dojde k přeměně z gelu na krystaly a uvolňování tepla - což se právě používá v době, kdy je potřeba "trocha tepla". Tento proces je opakovatelný dle čistoty materiálu až 10 tisíckrát, v praxi cca 500-1000x. Hlavním činidlem v tomhle roztoku je octan sodný + hydroxid sodný + další chemické látky, upravující vlastnosti. Podobné "chemické" ohřívače používají horolezci, vojáci a další, viz :
http://mujweb.cz/www/novematerialy/Chem ... armers.htm
http://www.webquest.cz/main.php?left=wq ... 447&wqvid=
Takže např. u bývalé 520i se za jízdy v zásobníku latentního tepla krystaly přeměnily na gel. Když jsem druhý den přišel, teplota chladící kapaliny nebyla "žádná", okna zamrzlá. Ale už při klíčku v 1 poloze a stlačení tlačítka REST (po chvilce) začal foukat teplý vzduch. Samozřejmě, že běžně jsem napřed nastartoval a potom mačkal REST, ale teplý vzduch už foukal, i když se teploměr chladící kapaliny ani nehnul. Takže, když se ten zásobník "nabil", uměl ještě po cca 8-10 hodinách nějaké teplo vydat. U vozidel (bez přídavného topení) ten zásobník býval u nohou spolujezdce.
Jenže tyto zásobníky měli několik nedostatků. Nebyly laciné, měli omezený počet cyklů, jak jsem již psal výše a z hlediska použitých agresivních látek (koroze+ekologie) se doporučovala výměna po 3-5 letech. Dopadlo to tak, že se místo výměny nahradil hadicí. Je totiž možno stejným způsobem využít tlačíto REST, pokud je dostatečně teplá chladící kapalina - to je to čekání s vypnutým motorem. Jen to prostě nejde u "studeného auta". Ale mezitím došlo k velkém zdokonalení přídavných a nezávislých topení, takže v současné době se (myslím) už latentní zásobník nemontuje.
Níže dávám ještě popisy podmínky pro funkce REST a fungování Latentwärmespeicheru (LWS), protože spolu souvisí, ale REST funguje i bez LWS. Důležité tam jsou teploty, čas, napětí a co musí a co nesmí být zapnuto.
Zbytkové teplo
Zbytkové teplo je funkce umožňující využití tepla motoru pro vytápění vnitřního prostoru i při neběžícím motoru. Aktivuje se tlačítkem REST na ovládacím panelu při vypnutém zapalování, při vnější teplotě 70 stupňů Celsia
a
klíč zapalování v poloze R nebo vypnuto
a
neuplynulo více jak 15 minut od vypnutí motoru (napětí na svorce 15)
a
napětí elektrické sítě vozidla > 11,4 V
Vypnutí funkce REST :
stisknout tlačítko REST
nebo
zapnout zapalování (=napětí na svorku 15)
nebo
napětí elektrické sítě vozidla 45 stupňů Celsia a synchronizace regulátoru topení > 0% *), vnitřní prostor bude vytápěn chladící kapalinou od motoru. Přepínací ventil je otevřen (bez proudu), odpojovací ventil zavřený (pod proudem).
Motor běží a teplota akumulátoru (LWS) je menší než teplota motoru a ta je menší než 70 stupňů Celsia, vnitřní prostor bude vytápěn chladící kapalinou od motoru. Přepínací ventil je otevřen (bez proudu), odpojovací ventil je zavřený (pod proudem).
*) regulátor teploty na panelu má nastavenu větší teplotu, než v právě v interiéru je (==> třeba topit)
Ohřev vnitřního prostoru od latentního akumulátoru :
Teplota akumulátoru (LWS) je > 30 stupňů Celsia, teplota motoru 0%, vnitřní prostor bude vytápěn od latentního akumulátoru. Přepínací ventil a odpojovací ventil jsou uzavřeny (oba pod proudem).
Ohřev motoru od latentního akumulátoru :
Teplota akumulátoru > 30 stupňů Celsia, teplota motoru je menší a synchronizace regulátoru topení = 0% **), motor (chladicí kapalina) bude ohřívána od latentního akumulátoru. Přepínací ventil a odpojovací ventil jsou otevřeny (oba bez proudu).
**) regulátor teploty na panelu má nastavenu menší nebo stejnou teplotu, než v právě v interiéru je (==> není třeba topit)
Ohřev latentního akumulátoru od motoru :
Teplota motoru > 70 stupňů Celsia, teplota akumulátoru je menší než teplota motoru a synchronizace regulátoru topení = 0%, latentní akumulátor bude ohříván chladící kapalinou motoru. Přepínací ventil a odpojovací ventil jsou otevřeny (oba bez proudu). Když je synchronizace regulátoru topení > 0%, je přepínací ventil otevřen (bez proudu) a odpojovací ventil zavřený (pod proudem).
Přídavné (nabíjecí) čerpadlo v akumulátoru latentního tepla bude zapnuto, když :
Spínací skříňka je poloze 0 (stav - větrání/REST-provoz), 1 nebo 2 a (synchronizace) regulátoru topení vlevo (řidič) nebo vpravo (spolujezdec) > 0% a
ohřev akumulátoru je zapnut (viz. výše spolupráce ventilů)
Přídavné (nabíjecí) čerpadlo v akumulátoru latentního tepla bude vypnuto, když :
Spínací skříňka je poloze 0
regulátor topení vlevo nebo vpravo = 0%
Teplota akumulátoru > 85 stupňů Celsia
Zpracováno dle současně přístupné WDS verze 12.0
http://rubin.dyndns.info/Bimmer/WDS/ po zadání hesla „REST“ nebo „latent“.