Napětí 15,4 Voltu je moc, ale ne u E60 a novějších. Tady je totiž použita technologie BMW EfficientDynamics, která se snaží zoufale ušetřit palivo a díky tomu se baterie nedobíjí trvale, ale pouze pokud jí to ŘJ motoru povolí podle údajů z inteligentního sensoru B895. Takže např. při větším stlačení pedálu plynu alternátor nedobíjí - není buzen regulátorem, aby zbytečně neodebíral energii motoru, když potřebuje zrychlovat.
Ale pokud už je napětí baterie malé, tak to do té baterky cpe vší silou a to se dělá tím zvýšeným napětím, klidně až 16 Voltů. Pro šťouraly cituji z WDS :"
Im Bordnetz sind die Steuergeräte so ausgelegt, dass sie kurze Spannungsspitzen über den maximalen Betriebspannung von 16 V ohne Funktionseinschränkungen überstehen sollen"
Ten inteligentní sensor vypadá takto :
Scéma zapojení je ve WDS viz.
http://www.bmw-planet.com/diagrams/rele ... /index.htm , když si vyhledáš heslo Intelligenter Batteriesensor.
Já bych postupoval takto :
- vizuálně zkontrolovat ten IBS na baterce, potom ten IBS nechat proměřit, bohužel jen v servisu BMW
- zkontrolovat čistotu a dotažení svorek na baterce s důrazem na kontakt kostřícího kabelu na kostře vozu. Ono to tam mrška koroduje a když není kostra, tak to nedobíjí. Naopak špatná kostra se tím zvýšeným napětím projevuje. Ty máš baterku sice novou, ale trvale vybitou. Na to ten sensor reaguje a cpe do ní energii zvýšeným napětím, ale je to marné.
- potom bych zkontroloval alternátor, ale na stendu, protože všechny testy na vozidle nejsou směrodatné. Pokud bude jedna dioda špatná, tak se altík může snažit zvýšeným napětím pokrýt spotřebu, ale jedna půlvlna a tím proud přes tu diodu bude chybět. Ty nepotřebuješ nějaký alternátor se srovnatelným výkonem, ale alternátor s integrovaným regulátorem, který je schopen pracovat podle řídících signálů ŘJ motoru, viz. to schéma ve WDS. Podle mne oprava altíku v odborném servisu vyjde laciněji.
Měřením voltmetrem změříš efektivní hodnotu napětí, ale ne jeho průběh. Možností otestovat na vozidle by byl osciloskop :
Nakonec si přečti článek na
http://www.bmwklub.sk/bmw5-e60-e61-f10- ... 57678.html , kde airbone popisuje svoji zkušenost s IBS.