Stránka 1 z 1

Napsal: ned 16.10.2011 16:00
od daewoo333
Co v aute vyhodnocuje, aby se spustilo prepousteci cerpadlo v nadrzy? Nedavno sem ho menil. Cerpadlo sepne kdyz zapnu klicek, ale kdyz nastartuju, tak se mi zda ze uz nepracuje. V nadrzi mam cca 25l. Nafta se mi za jizdy neprepousti z leve pulky do prave. Na obou pulkach je cca stejne, mozna na prave o 2 lytry vic, ale to bude prepadem. Kde by mohl byt problem?

Napsal: ned 16.10.2011 19:22
od starML
Tento problém jsem řešil ve svých příspěvcích :
Přečerpávání mezi nádržemi - http://www.bmwklub.cz/modules.php?name= ... highlight=
http://www.bmwklub.cz/modules.php?name= ... ht=ejektor

Palivová čerpadla a tlaky - http://www.bmwklub.cz/modules.php?name= ... E9&start=0

Vidím, že ne zcela důkladně, takže doplním - kouknout sem :
- http://tis.spaghetticoder.org/s/view.pl?1/01/40/76 a sem
- http://www.realoem.com/bmw/showparts.do ... g=16&fg=15 - pozor, na tom obrázku jsou zaměněny pravá a levá strana, elektrické dopravní čerpadlo je v pravé nádrži a ejektor v nádrži levé.

A nyní odpověď na otázku "daewoo333" :
V pravé nádrži je elektrické dopravní čerpadlo, které se zapne (přes relátko) při zapnutí klíčku do druhé polohy a u CommonRailu i TDS musí stále běžet až do vypnutí motoru. Pokud tohle čerpadlo nebude tlačit naftu, u CR nastane problém, protože středotlaké čerpadlo (u CR pod sedačkou řidiče) už naftu z nádrže nedotáhne. U TDS žádné středotlaké čerpadlo není a vstřikovací čerpadlo si naftu z pravé části nádrže stíhá dotáhnout, někdy až do sucha. Ale v obou případech zůstane v levé polovině nádrže nevyčerpatelný zbytek těch 15-20 litrů. Ukazatel paliva ukazuje součet obou nádrží 0+15=15, jenže to palivo z levé půlky se do motoru už nedostane - protože je tam ta přepážka kvůli rezervnímu kolu.

Proto je tam (v CR i TDS) to elektrické dopravní čerpadlo, které jednak :
- u obou systémů pomáhá odvzdušnit palivový systém před vlastním startem
- u CR tlačí do středotlakého a to tlačí do vysokotlaku, ane zrovna moc nesaje
- u TDS pomáhá dopravovat palivo k pístkovému vstřikovacímu čerpadlu
- u obou systémů, kromě dopravy nafty do motoru, se část nafty z pravé nádrže tlačí do ejektorové pumpy (Strahlpumpe) v levé půlce nádrže. Zde "ejekčním účinkem" malé množství nafty z pravé nádrže pod větším tlakem strhává (=saje) větší množství nafty pod menším tlakem a dopravuje ho hadičkou do nádrže pravé. Tím je zabezpečeno přečerpání zbytku nafty z levé do pravé půlky nádrže.

Takže činnost tohoto ejektorového (přepouštěcího) čerpadla nic nevyhodnocuje. Pracuje neustále, pokud běží to elektrické čerpadlo v pravé nádrži. Ten ejektor je odbočkou napojený na hadičku elektrického čerpadla, tedy na větev, která dopravuje naftu do motoru. Je to hodně spolehlivé, ale důležitá je těsnost (gumové O-kroužky) a vedení těch hadic z prava doleva a zpět.

Pokud Ti to elektrické čerpadlo po zapnutí klíčku běží a myslíš si, že po nastartování už ne, tak si zvedni sedačku a vyzkoušej to. Prostě musí běžet stále. Pokud neběží, tak je blbě zapojené. A hlavně vyzkoušej, jestli vůbec tu naftu tlačí. Pokud třeba bude urvaná vrtulka, tak si bude vrčet, ale nebude tlačit žádnou naftu. Jak výše uvedeno, TDS Ti pojede, ale ta ejektorová pumpa fungovat nebude a tedy se levá nádrž nebude přečerpávat do pravé.

Napsal: ned 16.10.2011 19:50
od daewoo333
Zapnu klicek a zacne vrcet to cerpadlo, nastartuju, odelal sem sedacku a nic sem neslysel. Kdyz zapnu klicek a necham ho zaply ale uz nezacnu startovat, tak to cerpadlo cca po 30 - 60 sekundach vypne, je slyset i jak pekne cvakne relatko.

Napsal: ned 16.10.2011 20:02
od starML
To, jak zapneš klíček, ale nestartuješ a čerpadlo asi 40 sec běží, to je správně. Takže po zapnutí klíčku běží (a snad i tlačí). Teď jde o to, proč to relátko po nastartování odpadne - tam bude něco blbě. Kouknu na zapojení do WDS a dám to sem - chvilku vydrž .... :D

Napsal: ned 16.10.2011 20:09
od libovka
Ukazatel paliva ukazuje součet obou nádrží 0+15=15, jenže to palivo z levé půlky se do motoru už nedostane - protože je tam ta přepážka kvůli rezervnímu kolu.


Jen doplním že tam není přepážka kvůli rezevnímu kolu,ale kvůli kardanu.Jelikož E39 má rezervu v kufru a nádrž pod sedačkama.To jen pro doplnění .

Napsal: ned 16.10.2011 20:24
od daewoo333
Ty obrazky co si mi poslal uz sem videl hodnekrat, ale az ted sem si vsiml, ze v tom kolinku co je v leve pulce je malej plovacek s dratem do toho kolinka. Napadla me varianta. Jestli je to tak? Tak to bude urcite otevirat v tom kolinku jestli ma jit nafta do motoru od cerpadylka z pravy pulky nadrze (kdyz je malo nafty v nadrzi), nebo kdyz je v nadrzi hodne nafty, tak se to uzavre a motor si natahne naftu sam podtlakem z leve pulky. Tim padem by bylo zbytecny aby cerpadlo bezelo a honilo si naftu v pravy pulce nadrze. Tak me napadlo jestli to cerpadlo pri vyssi zatezi nevipne. To by i osvetlilo ze po zapnuti klicku a nenastartovani cca po 40 sekundach vypne, protoze by byla soustava uz natlacena. Vynechme variantu CR motoru, tam by to kolinko s plovakem byt nemuselo a bylo by to jinak. Motor si u TDS dokaze vytahnout naftu z levý pulky nadrze az do nuly a chod je po celou dobu OK. Kdyz mi to prepousteci cerpadlo neslo, tak sem musel hlidat stav nafty v levy pulce.

Napsal: ned 16.10.2011 22:10
od starML
To relátko, co spíná čerpadlo v nádrži má označení K96 a pokud to TDS je "limo", tak to vpravo v kufru vypadá takto :

Obrázek
Když zapneš klíček, cvakne právě tohle relé?

Schéma zapojení :
Obrázek

Komentář k zapojení :
+ 12 Voltů jde přes pojistku F17 na vinutí cívky relé. Pokud druhou stranu řídící jednotka motoru A2019 uzemní, projde cívkou proud, kontakty relé 30 a 87 sepnou a čerpadlo běží. Takže po zapnutí klíčku to je OK.

Pokud ale po nastartování to relé odpadne, znamená to, že se ztratilo to ukostření přes DDE. Nebo se tam odněkud dostane (+) a dopadne to stejně. A nebo by se muselo ztratit +12V od pojistky F17, což nepředpokládám. Teď jde o to, jestli ten černý drát s fialovým pruhem (SWVI) je skutečně zapojený na pinu 46 DDE nebo jestli někdo dříve neupravoval zapojení a nepopletl dráty v konektoru X6011, pin 12.

Obrázek
Pokud to zvládneš, tak tohle zkontroluj.

To, co popisuješ s tím plovákovým ventilem na tom díle 7 (ejektorová pumpa) jsem pochopil, ale není to tak. Naopak když už bude levá půlka prázdná, tak do ní už žádná nafta z pravé části (od el. čerpadla) nepůjde. To jak popisuješ, že Ti to dříve vytáhlo levou půlku do nuly mne vede k názoru, že asi máš to čerpání nějak přehozené. Všem to vytahuje pravou půlku a zůstává jim v levé, Ty to máš naopak? To čerpadlo skutečně běží po celou dobu chodu motoru a ten ejektor to honí zleva doprava. Když se podíváš na ten ejektor, tak jedna hadička je slabší. Podle mne (nedíval jsem se do auta) - do té slabší by měla jít nafta od el. čerpadla. Tou silnější by se měla nafta vracet do pravé půlky.

Čerpadlo po natlakování nebo při vyšší záteži nevypíná, ale mezi výtlačnou a sací sekcí je kuličkový přepouštěcí ventil, který tu naftu při vyšším tlaku přepustí zpět do sací sekce, ale to je uvnitř čerpadla - není to vidět. To, že čerpadlo při nenastartování vypne má na svědomí DDE, která zruší to ukostření pinu 46, protože v nějakém, výrobcem přednastaveném, časovém intervalu nedošlo ke startu. Opravdu žádné přetížení nebo natlakování na to vliv nemá.

4 Libovka :
Všechno se skládá z atomů a mezer - prostě atom-díra-atom-díra. Právě jsi našel díru v mojich vědomostech, někdy se zase budu muset podívat pod auto. :oops:

Napsal: úte 18.10.2011 20:14
od daewoo333
Tak uz sem prisel na to v cem byl problem. Cerpadlo nejspis bezelo i po nastartovani, ale asi sem ho pres motor neslysel. Vsechno sem rozdelal dal do kupy a nikde zadnej problem, nic ucpany tesneni ok. Nechal sem si oddelany obe vika od nadrze a koukal jestli to prepousti nebo ne. Zap sem klicek cerpadlo bezelo ale nafty moc do prave pulky nepreteklo. Kdyz cerpadlo vyplo tak ta mala troska co pribyla zase zmyzla. V tu chvíly sem si vsiml, ze v trubici co je pripojena na vyvod nahore z prepousteciho cerpadla, jdou vzduchovy bublinky. Chybela tam stahovaci sponka a prisavalo to tam vzduch. A kdyz cerpadlo tlacilo, tak tam nepatrne musela nafta podtikat. Takze sem dal sthovaci sponku a uz to beha jak ma.

Napsal: úte 18.10.2011 20:42
od daewoo333
To, co popisuješ s tím plovákovým ventilem na tom díle 7 (ejektorová pumpa) jsem pochopil, ale není to tak. Naopak když už bude levá půlka prázdná, tak do ní už žádná nafta z pravé části (od el. čerpadla) nepůjde. To jak popisuješ, že Ti to dříve vytáhlo levou půlku do nuly mne vede k názoru, že asi máš to čerpání nějak přehozené. Všem to vytahuje pravou půlku a zůstává jim v levé, Ty to máš naopak? ........

Mel sem to rozebrany a zmylil sem se stim plovakem na tom dile 7, jen mi to podle obrazku tak pripadalo, ale je to jen drat co drzi pohromade oba dily a nejspis pritlacuje saci cast k nadrzi jako pruzina.
A kdyz sem mel opravdu nefunkcni prep. cerpadlo v nadrzi. Tak u TDS to funguje jak sem psal. Palivove cerpadlo si samo podtlakem dokaze vytahnout vsechnu naftu z leve pulky.
Kdyz je prepousteci cerpadlo Ok, tak si presava vsechnu naftu z leve do prave pulky a zaroven ji tlaci smerem k palivovemu cerpadlu. U nafty to je takto, Z leve pulky nadrze de vyusteni smerem k palivovemu filtru atd. A do prave pulky nadrze je priveden prepad nafty z motoru.
Mozna sis to spletl s benzinem tam je to jinank. Neni tam zadnej prepad a jestli si pamatuju dobre, tak benzin se podava smerem k motoru z prave pulky nadrze a prepousteci cerpadlo je v nadrzi trosku jinak zapojene nez u nafty.

Napsal: úte 18.10.2011 20:47
od daewoo333
A omlouvam se za psani bez hacku a carek. Blbne mi klavesnice.

Napsal: úte 18.10.2011 23:39
od starML
Důležité je, že Ti to už funguje a že Tě tahle diskuse dovedla k otevření víček s plováky a našel jsi místo kde to netěsnilo. Aniž bych chtěl mít poslední slovo, u Tebe to fungovalo takto. Elektrické čerpadlo nešlo a na jeho výtlačné sekci byla netěsnost. Takže pístkové vstřikovací čerpadlo si samo vytáhlo levou půlku přes ejektorovou pumpu a v pravé půlce zůstal nevyčerpatelný zbytek, protože to okolo netěsnosti přisávalo vzduch. Tuto zkušenost je důležité zveřejnit, aby to pomohlo i ostatním. :D

Napsal: stř 19.10.2011 18:20
od daewoo333
Ok, moc díky za rady a vysvetlení. Ted uz snad vim o nadrzi vsechno :D

Napsal: ned 23.10.2011 16:57
od daewoo333
Tak a mam tu dalsi perlicku, dneska me nechalo auto vyset pred Brnem, prestalo fakat prep. cerpadlo. To cerpadlo tam mam mesic a najeto tak 1500Km. Kupoval sem ho na http://www.nahradni-dily-zh.cz. Rozdelal sem nadrze a musel sem jak vul kelimkem od kafe prelívat naftu z prave pulky do leve. Predtim sem mel v levý nulu a v pravý 18l. Tak ze me to bere naftu nejspis z levý pulky, kdyz nefaka prep. cerpadlo. Relatko je v poradku, do cerpadla jde proud. Kdyz zapnu klícek, tak cvakne v cerpadle, ale uz netoci, bude nejak seklý. V pondelí tam budu volat a sem zvedavej co mi na to reknou? Nemamte nekdo skusenost taky s cerpadlama od tyto firmy? Preci jenom tam byla dost niska cena. Pripadne mi poradte kde koupit pal cerpadlo? nejaka kvalitni znacka co vydrzí a za prijatelnou cenu.