Stránka 1 z 2
Napsal: úte 13.07.2010 00:29
od Viky
Nejdřív trochu omáčky okolo: Jde o BMW e39 528i TIPTRONIC, slušnej stav, najeto 253 000 KM. Auto jsem koupil asi před měsícem a půl, byly na něm drobné mechanické mušky které se dařilo jak byl čas řešit. Už tak pomalu všechno fungovalo, začínal jsem mít z auta radost a tak jsem si troufl na výlet asi 100Km tam a to samý z5. Po cestě z5 na mě pípl BC a informoval mě o úniku chladící kapaliny, asi 1km byla benzínka, vodu jsem dolil, teplota se ani nehla, nechal auto chvilku odpočnout a pokračoval domů asi 50km a všechno v pořádku. Doma jsem chtěl chlazení pořádně odvzdušnit aby se dalo v klidu jezdit dál a začaly moje problém.
A teď k věci:
Auto se strašně zavzdušňovalo, netopilo, hadice nafouknutý jak balon. Takže za studenýho stavu všechny odvzdušňováky ven, dolít do plna, nastartovat projet, dolít voldu. Začalo to topit ale po pár km přestalo. Zastavím a hadice o5 k prasknutí. Povolil jsem odvzdušňovák na hadici a vyletěla PÁRA !!! Ale fakt hodně. To už jsem si řekl že něco bude někde špatně.
Za poslední týden se událo toto:
S Rančerem (můj mechanik) jsme vyhodili termostat, vyvařili ho a zjistili že je OK. Vodní pumpa taky v pohodě, hadice k chladiči průchozí a přez hrdlo expanzky jsme profoukli přes motor chladič takže ten byl taky OK. Takže jsme se oba pokřižovali a bylo jasný že škeble musí dolů. Za 3 hodiny pohodové práce byla dole, na první pohled zdravá a těsnění taky OK. Hlava šla do firmy MOTORDÍLY Bosonohy (p. Pavlíček), kde na otlaku byla O.K. ale na stolici se zjistilo že je na 5 - 6 válci o 0,10 - 0,12 mm zvedlá. Takže po obroušení jsem si hlavu dovezl domů a dnes jsme motor složili.
Bohužel, závada stále trvá.
Tak co Vy na to?
Termostat O.K.
Vodní pumpa O.K.
Chladič O.K.
Hadice O.K.
Hlava O.K.
Těsnění pod hlavou O.K.
Po dnešním startu se auto zahřálo, začalo topit, normálně jsme ho odvzdušnili a šli projet. asi po 1 km přestalo topení topit až šel jen vlažný vzduch a chlazení o5 plné vzduchu. Několikrát opakované odvzdušnění nezabralo.
Logicky je problém tento:
Auto se zahřeje, topí, nekouří bíle a voda není v oleji! Jakmile (asi otevře termostat) tak se zavzdušní takovým stylem že z odvzdušňováků jde jen pára. Jak to že se ve velkým okruhu nehodí voda ale horkej vzduch? Pumpa je dobrá. Vůbec to netopí přitom když se rozjedu zastudena, topení naplo tak jakmile se ohřeje trochu voda v malým okruhu tak topí jak šílený. Už nevíme jak dál, poraďte kluci...
Napsal: úte 13.07.2010 00:47
od starML
To vodní čerpadlo jsi měl dole a viděl vrtuli, nebo jsi s tím jen točil přes řemenici. Ty starší plastové vrtule čerpadla se deformují nebo někdy úplně vylámou, takže se točí, ale chladící kapalina se nehýbe.
Napsal: úte 13.07.2010 00:55
od Viky
Pumpa je OK, byla dole. Střižená není
Napsal: úte 13.07.2010 05:56
od rob2fab
toto je nastopéro málo pruchozí chladič neb vodni pumpa...
Napsal: úte 13.07.2010 06:15
od MattyX
taky bych to videl na zarostlej chladic...
Napsal: úte 13.07.2010 11:34
od starML
Tak pokud dokážeš s mechošem rozházet motor a zase poskládat, tak nešika asi nebudeš. Takže se vracím ke Tvému prvnímu příspěvku, kdy BC pípnul, že má málo vody. Ta voda se někde ztratila a teď jde o to kde. Snímač hladiny chladící kapaliny je v expanzní nádržce a ten vydal pokyn BC, aby pípnul. Jenže při ohřátí motoru by naopak do expanzky měla chladící kapalina přibývat a ne mizet.
Možnosti :
- chladící kapalina uniká v některém hadicovém spoji, ale protože je teplo a součásti jsou rozpálené, stíhá se odpařovat. Takže na horkém motoru nic nenajdeš. Typicky hřídelka u vodní pumpy (promiň), dolní hadice chladiče, spoj mezi expanzkou a chladičem, je tam gumové těsnění (díl č. 3) viz.
http://www.realoem.com/bmw/showparts.do ... g=17&fg=05 a taky radiátor topení. Chtělo by to udělat tlakovou zkoušku na studeném motoru, kdy se místo zátky na expanzní nádobku dá pumpička s manometrem, natlakuje a sleduje pokles a hledají úniky.
Tohle těsnění č. 3 bych zkontroloval jako první.
- zátka na expanzní nádržce má fungovat jako parovzdušný ventil, který povolí vytvoření určitého přetlaku v soustavě, aby chladící kapalina na bázi EGTA nezačala při 90 stupních vařit. A po ochladnutí umožní zpětné přisátí kapaliny z expanzky do okruhu. Ale to Ti asi funguje, když máš hadice natlakované.
- topení má snahu topit, ale potom přestane, tzn. buď přestane cirkulovat voda a nebo už tam voda není. To se stane, když někde zůstane vzduchová bublina, která se zahřátím ještě zvětší a nejvíce jsou ohroženy hlavy motoru (..., proč se Ti zvedla?). Vím, že jsi odvzdušňoval důkladně, ale třeba jsi nenašel všechny odvzdušňováky. Já jsem jeden našel třeba pod schránkou filtrů klimatizace před řidičem, předtím jsou elektrické ventily topení a v podběhu dole mám nezávislé topení.
Tady na fóru je odvzdušnění věnováno několik článků (najdi si prosím), kdy jako nejspolehlivější se naopak jeví doplnění chladící kapaliny za studena a bez chodu motoru, aby se ten vzduch nerozehnal po systému + promačkávání hadic + povolovat odvzdušňováky. Dolít expanzku na MAX a nechat to stát třeba 15 min, jestli zase neubude a zase promačkat hadice. Potom odsát přebytek z expanzky, projet, přitom několikrát zapnout a vypnout topení, nechat zchladnout, doplnit a promačkat hadice. A tohle opakovat i 5-6x, až do úplného vítězství. Někdo popisuje dát přitom předek auta výš = zaparkovat do kopce, podle mne není nutné.
Napsal: úte 13.07.2010 11:45
od Snejk
no ja ted řeším uplně stejnej problem... a na 2,5 e39 benzin M52...
to same... zadelat odvzdusnovaky = do 1km vařit a hadice jak beton...
a s volnejma to vyplive vodu ale tak za 10km no a pak to zavaří.
termostat novej, chladič novej, pumpa (zbytečně) nová.. stara měla kovový a nová taky, žadnej plast...
další napady? evidentně mam pořád šanci že nemusim sundavat hlavu do čehož se mi nechce... protože to jinak jezdi normalně voda nejde do valcu ani olej nikam nežere a tlaky sou vpořádku až moc.
ale i když vemu zahradni hadici auto postavim do kopce a pod plynem a topenim odvzdušnim že už ta voda vytejka kde muže a protočim tim 40l vody.. tak stejně to natlakuje na nesmysl za par minut a vystříká jí to krz víčko a pak se zavaří.. .
a to mě nejvíc mrdá že to jede... uvaří se to a chladič je celej ledovej... malej okruh je zavařenej jak pes... a velkej okruh je uplně studenej...
a to je pumpa nová a termosttat taky. a když se termostat vyndá tak se uvaření oddálí asi o 1km (nebo 10min volnoběhu).
jak když prostě je ucpanej průchod od pumpy krz blok do termostatu nebo nechapu. ale evidentně to motor m52 postihuje celkem často tahle kravina a nikdo to koukam nikdy spolehlivě nevyřešil.
Napsal: úte 13.07.2010 13:48
od libovka
Můj názor je,že i když je hlava odtlakovaná tak stejně nemusí být v pořádku.Prasklina se může otevřít až při nějaké teplotě.Jednou jsem dělal hlavu na TDS a a nechal natlakovat.Po na montování závada přetrvávala až na potřetí jsem ji zahodil a dal jinou.
Napsal: úte 13.07.2010 14:49
od Snejk
taky to tak skončí výměnou hlavy protože čim jinym by to bylo. trochu mi teda zachází to, že po jízdě kdy dojde k uvaření tak je chladič ledovej, hadice od nej do termostatu taky... ale malej okruh tzn hadice od chladiče, u expanzky smer do pumpy tak ta je natlakovana jak zmrd.. a motor přehřatej na kaši.
Napsal: úte 13.07.2010 20:08
od JaraX
a tlakovali jste výhřev škrtící klapky?
Napsal: úte 13.07.2010 21:08
od Viky
rob2fab píše:toto je nastopéro málo pruchozí chladič neb vodni pumpa...
Není ! Pumpa nová, chladič průchozí
Napsal: úte 13.07.2010 21:11
od Viky
JaraX píše:a tlakovali jste výhřev škrtící klapky?
Ne-e, povídej
Napsal: úte 13.07.2010 22:44
od DirtyHarry
Souhlasím s Libovkou. Taky bych hledal to přetlakování v kombinaci se spalováním motoru. Proto se to zavaří tak rychle a nedojde to do chladiče.
Napsal: úte 13.07.2010 22:48
od JaraX
Viky píše:JaraX píše:a tlakovali jste výhřev škrtící klapky?
Ne-e, povídej
u sani je skrtici klapka, ta je vyhřivana vodou, vyndat a otlakovat, ale nejlip fakt otlakovat celou vodu, odvzdušni motor, a pak do expanzky tlakuj vzduch kompresor a sleduj kam mizi voda, vyndej si svíčky kdyby šla do valce, nesmíš nastartovat s vodou ve valci!!!!!!
Napsal: úte 13.07.2010 23:32
od Viky
Jo, něco málo o tom předehřevu vím. Zkusíme se na to zejtra zaměřit. Jinak natlakovat chlazení je dobrej nápad. Do válců by to jít nemělo. Auto se chová naprosto normálně, nesmrdí to, nekouří to bíle. Voda se ztratí tím že se hned změní v páru a jak se otevře jakejkoli odvzdušňovák tak vyletí ven...
Napsal: stř 14.07.2010 00:50
od Levrone
libovka píše:Můj názor je,že i když je hlava odtlakovaná tak stejně nemusí být v pořádku.Prasklina se může otevřít až při nějaké teplotě.Jednou jsem dělal hlavu na TDS a a nechal natlakovat.Po na montování závada přetrvávala až na potřetí jsem ji zahodil a dal jinou.
Souhlasim s Libovkou!!! Ty jsi to prehral a odpravil hlavu. Co zpusobilo prehrati je druha vec (praskla hadice,sponka atd) ale podle me to bylo bez vody a pokrutil jsi hlavu. A tu dat dokupy jen tak odtlakovanim a prebrousenim neni zadna lambada! Resil jsem podobny problem vicekrat! Jinou palici a uvidis!!!
Napsal: stř 14.07.2010 16:55
od Snejk
muzu strcit na 525 hlavu z 528?
Napsal: stř 14.07.2010 17:06
od Viky
Levrone píše:libovka píše:Můj názor je,že i když je hlava odtlakovaná tak stejně nemusí být v pořádku.Prasklina se může otevřít až při nějaké teplotě.Jednou jsem dělal hlavu na TDS a a nechal natlakovat.Po na montování závada přetrvávala až na potřetí jsem ji zahodil a dal jinou.
Souhlasim s Libovkou!!! Ty jsi to prehral a odpravil hlavu. Co zpusobilo prehrati je druha vec (praskla hadice,sponka atd) ale podle me to bylo bez vody a pokrutil jsi hlavu. A tu dat dokupy jen tak odtlakovanim a prebrousenim neni zadna lambada! Resil jsem podobny problem vicekrat! Jinou palici a uvidis!!!
Sorry ale proč bych to pak jinak dělal? Tohle, ale přesně co jsi tu teď napsal jsem si myslel proto šla hlava dolů. šla na otlak a na broušení abych ji mohl vyloučit ze zdrojů možných problémů. pokud by to někde foukalo tak by to vyhazovalo vodu hned po startu. Jenže to nedělá. Jak otevře termostat začne to teprve blbnout.
Napsal: stř 14.07.2010 18:44
od vokupma53
Mal som úplne rovnaký problém na 323ti. Dal som vymenit tesnenie pod hlavou a nič. Potom som prišiel k jednemu klampiarovy ktorý už zopár bavorákov vyklepal, ten nacuval dole kopcom , dobre to odvzdušnil, zatku s chladiča hodil do koša dal tam novú a poslal ma voziť.Neveril som mu že to robý ta zátka ale prešlo pol roka a pohodka.
Napsal: stř 14.07.2010 20:20
od JaraX
zatka to muže byt samozřejmě taky, protože když neudrží tlak, tak to foukne i v normalním stavu, ale to by viděl že ju ma špatnou, no preventivně si od někoho pujč zatku a nebo kup novou, ja ju koupil preventivně.