Stránka 1 z 3

Napsal: pon 25.02.2008 10:47
od Susi
Přátelé, mám dotaz.
Včera, při projíždění Prahou (a hustějším provozu) jsem zjistil, že vrtule za chladičem, která je permanentně v chodu, jakoby najednou zvýšila svoje otáčky, které jsou v závislosti na otáčkách motoru. Při středních otáčkách už začínala poměrně hlasitě hučet. Když to nadnesu, tak jakoby najednou zařadila dvojku :) a zrychlila, aby víc tlačila vzduch.... Venku bylo 18 stupňů a motor se zřejmě začal ohřívat víc, než obvykle. Auto mám od zimy, takže jsem se s tímhle ještě nesetkal. Po zchlazení motoru - vše jako před tím.


:) Je to zvláštní. Je to tak? Díky.

Napsal: pon 25.02.2008 16:44
od dafson
bud rad kamarade že ji slyšíš,ja ji bohužel neslyšel nikdy ani přes léto a teď mam auto v servisu a dělaj mi tam hlavu -( nevim jestli za to muže ta vrtule ale možny to je.....Jinak tedy na tvuj dotaz je to v pořadku!!!!!

Napsal: pon 25.02.2008 17:22
od Susi
Myslel jsem si, že to nebude porucha... :wink: Díky moc za info. Prostě Bavko- neustále mě překvapuje.

Jinak doufám, že s tou palicí nebudeš mít velký patálie. Myslel jsem, že na benzínech nepraskaj, asi se přehřívala...

Aby to nebylo tak jednoduchý, tak mě pro změnu nespíná el. vrtule před chladičem klimy. Začal jsem mít podezření nedávno, když jsem zjistil, že v pracovním prostoru téhle vrtule je dost nalítanýho lupení - kdyby alespoň občas sepla, lupení by muselo být na sr....
Když jsem včera sledoval výkon té permanentní vrtule (po zahřátí), tak nevím nevím, jestli druhá el. vrtule má vůbec nějakej význam...
Na druhou stranu je tam ta el. vrtule kvůli klimě, takže si říkám, co se stane, až si jí za chvilku začnu pouštět... To se mi ten chladiž rozpálí do červena??? Musím s tím něco udělat.

Napsal: pon 25.02.2008 19:40
od wEnC
Jsem se právě divil, jak se ti to může v tomhle ještě chladném počasí začít přehřívat tak, že že sepne viska. Ale když ti nejde el. vrtule před chladičem, tak už mi to je jasné. Alespoň víš, že ta vrtule na motoru je v pořádku a tentokrát tě zachránila před uvařením. Ale tu elektrickou si oprav nebo radši nezapínej klimu po městě...

Napsal: pon 25.02.2008 21:38
od Susi
Tak tak.. Klimu zatím nepouštím - teda jen občas na minutku, aby se "protočila".

Poradíte mi někdo, please, kde začít? Jestli např. odchází nějaký teplotní čidlo, pojistka, elektromotor, nebo jestli se to jen zanáší - vyčistit...??.. Rozebraný jsem to zatím neměl.

Díky za jakýkoli info. :?

Napsal: úte 26.02.2008 07:48
od dafson
Ja sem shodou okolnosti taky mel tu el.vrtuli nefunkční a tady na foru mi poradili ....takźe to vyskoušej takto:většinou to bývaji odpory na tři rychlosti té vrtule_odpoj konektor který vede od te vrtule je někde schovaný za narazníkem a připoj na něj baterku minus dej (ted pŕesně nevim ktera barva kabelu v konetoru to je ale myslim hněda)_a pak plus davej postupně na zbivajici tři nejslapsi kabel v konektoru je pomala rychlost silnější kabel druhá rychlost a nejtlustší je ta rychlost pŕi kterym ti auto odlítne-) pokud se ti po postupnem pripojovaní plusoveho polu na tyto tři rychlosti na některé vrtule nerozběhne tak by to mohli být ty odpory.jinak se neboj špatného zapojení přinejhoršim odpalíš pojistku.Mě s téch tří šla pouze jedna.Pak bys musel koupit Repair kit na tu vrtuli prodaj ti ho v každém BMW servisu a stoji 1200kc a ty odpory jsou vidět za tou vrtulí dvě kostičky a jdou od nich ty draty do konektoru.

Napsal: úte 26.02.2008 07:53
od dafson
Jo a než začneš kuchat ten konektor tak zkoukni radši pojistku el.vrtule v kastliku spolujezdce jestli není jen odpalena.a taky zkus tou vrtuli rucne otočit mohla by byt taky zadřena.

Napsal: úte 26.02.2008 10:55
od Birkoff
Je to v podstatě jak píše dafson. Napsal jsem tady kolem toho hodně, zkus pohledat (barvy drátů,zapojení relátek,pojistek, atd.).
Jinak tenhle postup platí pro před FL (asi) vrtule=rychlost se mění předřadnými odpory (jen 3rychlosti). Někdo mi psal, že má vrtuli jen třídrátovou a ta má asi otáčky řízené frekvenčně (pravděpodobně).

http://www.bmwklub.cz/modules.php?name= ... tule+klima

Napsal: úte 26.02.2008 12:28
od Susi
Kluci díky,
o víkendu to zkusím rozchodit a napíšu..
Jen ještě dotaz - jde vyndat ta vrtule aniž bych musel rozebrat půl předku?? Chci z ní vyklepat brouky a trošku promáznout...

Napsal: úte 26.02.2008 21:57
od Susi
Dneska jsem vyjel...
Praha, střední provoz, venku 15 stupňů, žádná prudká jízda, ručička teploměru celou dobu jak přibitá na polovině a ta viska chvilku točí, chvilku netočí, zas jo a ne...
Příjde mi, že si žije svým vlastním životem.
Zajímalo by mě, při jaké teplotě motoru by se měla sepnout... Jestli se za normálních okolností dřív roztočí el. vrtule, nebo viska.
Jeden známej mi říkal, že auta bez klimy vůbec el. vrtuli nemají- to se jim ta viska takhle furt zapíná?? Jízda s tím je nicmoc, ubírá výkon.
:?

Napsal: úte 26.02.2008 23:52
od PavelP
Tak jsem to četl letem světem.El. vrtule se spíná při zapnutí klimy a spíná se tak nějak nepravidelně v závislosti na teplotě média náplně klimy a ofukuje chladič klima systému,s chlazením motoru to nemá nic společného. A visko spojka se sepne opravdu " na tvrdo " až když je venku fakt horko.Při tomhle počasí vrtuli zastavíš normálně rukou,nesmí jít ztuha.Nebo se sepne v koloně,zácpě.
PP

Napsal: stř 27.02.2008 00:33
od wEnC
El. vrtule pomáhá i v chlazení vody. Od toho je na radiátoru na pravé straně (výstup chladící kap.) teplotní čidlo, které spíná el.vrtuli i když nejede klima. Pří 91° se sepne na 1.rychlost a při 104°C už je to fofr rychlost :D
Pokud by tahle el. vrtule pomáhala s chlazením, visca na motoru by nespínala tak často a neužírala výkonu motoru.
Asi bych si změřil teplotu vody, jestli má visca důvod sepnout. Byl to test 7.0 na palubáku, tam ti to ukáže digitálně. Ručka uprostřed je naprd, teplota může být 74° nebo klidně 100° a ručka bude furt na středu.

Napsal: stř 27.02.2008 10:07
od Susi
Visca by měla spínat při jaké teplotě??
Sorry, ale nevím, co je test 7.0 - jak se provádí? Díky.

Napsal: stř 27.02.2008 10:32
od wEnC
při jaké teplotě by měla viska spínat fakt nevím, ale předpokládám, že když je motor nad provozní teplotou. Odhaduji od 100° nahoru....


tady je topic k těm testům
http://www.bmwklub.cz/modules.php?name= ... ic&t=31276

Napsal: stř 27.02.2008 12:49
od Susi
Díky! Fakt hustý... :D

Jinak ohledně té teploty mám stejný názor. Určitě se hřeje víc, než by měl. V chladiči mám kapaliny tak půl litru pod horní rysku (kontrolováno za studena), to taky může hrát roli... Doleju, rozchodim vrtuli a uvidím. Teplotu taky otestuju, provozní teplota by měla být cca 90, žejo?

Napsal: pon 03.03.2008 12:31
od Susi
Takže odskoušeno, vrtule se prostě netočí. Po připojení 12V ani ťuk, na žádnou rychlost. Mohlo by to být něco jiného, než spálenej elektromotor?

...nevíte o nějaký vrtulce??? :wink:

Díky

Napsal: pon 03.03.2008 13:23
od Birkoff
Ještě nezoufej, pokud se ti vrtule točí lehce (rukou) tak zkus připojit napětí na hnědý + nějaký (hnědá je kostra,zem,-) a zkus ji pomoci rukou, mohla by se roztočit, a pak by možná stačilo ten motor vrtule vyčistit a něčím "prostříknout"

Napsal: pon 03.03.2008 14:44
od Susi
Ahoj,
zadřená není, dá se snadno protočit.
Zkusím jí pomoct, ale nevímnevím. Pokud má na třetí rychlost takovej výkon (jak píšete), tak by si měla pomoct sama... :?

Please, jak se vyndavá? Není potřeba demontovat chladiče, že ne..

Napsal: úte 04.03.2008 12:05
od Birkoff
Né chladiče zůstávají. Musíš sundat přední nárazník jeden plast a pak se k ní dostaneš. Nic složitýho. Když pohledáš, tak jsem tu viděl link na obrázkový manuál (anglicky).

Napsal: úte 04.03.2008 15:36
od Susi
Ok, díky.
Po příštím víkendu napíšu, jak jsem dopadl, dřív se k tomu nedostanu.
Jen pro informaci, tyhle předFL vrtule s odporama - jsou na všech modelech (motorizacích) stejný??
Budete někdo vědět? Nechci to rozebrat a zjistit, že jsem koupil jinej typ... (mrknu se po vrakovištích)