Stránka 1 z 1

Napsal: pát 24.11.2006 21:04
od emp
zdar odbornici,
jsem pred koupi tohohle stroje a jedinej pruser, kterej jsem objevil je, ze pri nastartovani pastorek zustane v zaberu jeste asi 1/2 sekundy dyl po pusteni klicku a ozve se velice neprijemny zvuk :shocked: -jako by spatne zabiral s vencem nebo kyho vira
bazarnik me uklidnoval, ze to chce "jenom seridit", ale nevim, jestli to nesignalizuje nejakou fatalni investici :crazy:
po nastartovani (a zaskripeni) motor bezi v poho

diky za kazdy nazor!
emp

Napsal: sob 25.11.2006 07:48
od P-J
Nejsem si jistý na 100%, ale tyhle motory by měly mít automatický startér - tz. že při startu jenom sepneš startovací polohu ve spínačce a hned pustiš klíč. O zbytek se postará elektronika. Tím že ho držíš celou dobu může dojít k uvedenému jevu.

Ale i kdyby byl problém přímo ve startéru, tak oprava není nijak náročná. A v podstatě by tě nepoložil ani nový startér. :wink:

Napsal: sob 25.11.2006 16:21
od emp
ok, dik za uklidneni :wink:
emp

Napsal: sob 25.11.2006 18:16
od starML
emp píše: ... že při nastartování pastorek zůstane v záběru ještě asi 1/2 sekundy dýl po pustění klíčku a ozve se velice nepříjemný zvuk
- jako by špatně zabíral s věncem - NE, zaskakuje Ti dobře
- že to chce "jenom seřídit" - NE, blbost, potřebuje vyčistit

Řešil jsem stejný problém, asi v září 2006 při tacho cca 175 tis. km. Přidám i trochu teorie - odborníci prominou. Převod síly elektrického starteru na ozubený věnec u 6 a víceválcových benzínů a dieselových BMW zabezpečuje malá planetová převodovka (=uvnitř startéru), na jejímž konci je pastorek. Takže otáčky rotoru startéru jsou mnohem větší, než pastorku. Ten má potom větší sílu a startér může být menší.
Zasunutí (ještě stojícího !!) pastorku do záběru věnce zabezpečuje elektromagnet, ovládaný (někdy přes relé) klíčkem zapalování. Po vysunutí pastorku dojde (uvnitř startéru) k sepnutí kontaktů přívodu +12V na vinutí a dojde k jeho roztočení. Když se ozubený věnec začne otáčet rychleji než pastorek startéru, zabezpečí volnoběžka a spirálový hřídel vysunutí pastorku ze záběru. Takže vlastně i odpojení napětí od vinutí. V tomto okamžiku i řidič pouští klíček z polohy startování. Takže ani neříkám, že držíš dlouho klíček v poloze START, startér by si i s tím měl poradit.

Příčinou, že se pastorek po nastartování motoru okamžitě nevysune, je prach. Ten způsobí zadírání mechanických dílů a jejich zpomalenou reakci, i když vratné pružiny jsou v pořádku. Prach se do startéru dostane v průběhu provozu a vzniká uvnitř i sám opotřebením uhlíků. Vyfoukání stlačeným vzduchem bez demontáže nepomůže, startér je nutno vymontovat z vozu, rozebrat a vyčistit - t.j. prach, zbytky vazelíny. Nejlépe stlačený vzduch + štětec, planety, spirálovou drážku v hřídeli, páku elektromagnetu, smirkovým papírem očistit komutátor, zkontrolovat uhlíky, já je měl OK. Pohyblivé části velmi lehce natřít olejem, ne vazelínou. Ta zatuhne a ve spojení s prachem vzniká problém opakovaně.

Největším problémem ale je demontáž startéru z vozu (nutno odpojit baterii). Velmi obtížně se ke všemu dostává. Auto na zvedáku nebo lépe na kanále, něco odspodu po sejmutí podmotorového krytu, něco od hora. Odpojit silový kabel, 2x slabší kabely od elektromagnetu, startér je upevněn 2 šrouby s Torxovou hlavou a nahoře je ještě vodící trn, ze kterého je nutno startér stáhnout. Vyjmutí poměrně zručnému mechanikovi trvalo 1,5 hodiny, vyčištění 20 min, zpětná montáž asi 45 min. Kromě Torxových klíčů byly třeba i ohebná prodloužení, zrcátko - je tam blbě vidět, asistence druhé osoby. Při zapojení nutno zkontrolovat polohu přívodních kabelů a zajistit je na klipové záchyty nebo panduitem, aby nedrhly o LP kolo při levém rejdu. Prostě vyčištění startéru zvládne každý trochu zručný, ale s de/montáží jedině k odborníkovi s vybavením. Přeji hodně úspěchů.

Napsal: čtv 06.02.2014 11:36
od fasik
Ahoj, vím že se to tu řešilo před nějakou dobou, ale stala se mi taková nemilá věc. Ten pastorek ve startéru se mi zasekl a ne a ne povolit, takže když to natočím, zadrhává, dělá to hroznej bordel a nechce se mi s tím nikam jezdit. Problém je v tom, že do servisu to mám nějakých pár kilometrů. Existuje nějakej způsob jak mu domluvit abych alespoň jednou nastartoval a odjel? Díky moc!