Stránka 1 z 2

Napsal: úte 03.12.2013 16:34
od Maximech
Dnes jsem jen tak letmo projel základní věci, jako stav kapalin, žárovky, tlak v pneu a podobně.

Všiml jsem si, že při nastartovaném zahřátém motoru na provozní teplotu se mi unáší vrtule na chladiči.
Nikdy před tím jsem si toho nevšiml nebo jsem to neregistroval. Nevím.
Ale venku bylo -2 °C a vrtule se točila.
Když jsem motor vypnul, tak jsem vrtulí normálně točil (šla lehce), což je cajk.
Jen se chci zeptat, zda-li se vám vrtule taky unáší nebo zda-li stojí při natočeném motoru. Je fakt, že jsem se v motorovém prostoru vždy hrabal, když byl motor studený, ale dnes jsem přijel z Prahy domu a vrtule se lehce unášela.
Je to normální nebo se mi loučí visco spojka? - měněna před 40ti tis.km.
Díky za poznatky a zkušenosti. :)

Napsal: úte 03.12.2013 18:45
od mequi
Taky se mi točila vrtule hned od studeného motoru. Jinak chodí lehce. Řekl bych, že je to normální.

Napsal: úte 03.12.2013 21:57
od marecekoi
no visca by se měla na pohled točit furt stejně a určitě by se měla točit když je motor nastartovanej,rozdíl kdy je seplá a kdy ne se pozná podle odporu co klade.

Napsal: stř 04.12.2013 06:50
od johnyfly1
mne sa tiez vrtula tocila vzdy lahko a auto sa nikdy neprehrialo :D
minule mi vytieklo 2litre kvapaliny a aj tak sa neprehrievalo :lol:

inac ked som rozoberal viscospojku spravil som test a zohrial som ju teplovzdusnou pistolou a za studena isla tazsie ako za tepla :D

http://www.bmwklub.sk/post921023.html#p921023

Napsal: stř 04.12.2013 10:52
od Brátn
udělej novinový test:
Vezmi noviny, sruluj do ruličky a při zhřátém motoru zkus vrtuli zastavit, když se ti to povede visca je v háji, když noviny rozseká je ok

Napsal: stř 04.12.2013 13:09
od Maximech
Ale visco spojka přec nespíná při normálně zahřátém motoru na provozní teplotu, ne? 8O
Mě teda jela vrtule jen v létě, když bylo extrémní vedro. To se hned pozná na zvuku z motoru, že sepla..
V tomhle počasí by to mělo být naopak, ne?
Pokud jí zastavím novinama, tak je cajk. Pokud mi to noviny rozseká, tak je v háji a je seplá pořád.. :wink:
Vyzkouším to na studeném motoru, jak zlehka půjde otočit rukou.. :)

Napsal: stř 04.12.2013 16:36
od Brátn
ne při zahřátém motoru to musí noviny rozsekat při studeném ji lze zastavit

ale jinak ano visca "spíná" při 80°C což i při těchto teplotách normálně dosáhneš v prostoru za chladičem,jinak je unášena stále, nemá nikdy stát

bavíme se tedy o vrtuli která má viscospojku a ne elektrickou vrtuli, kterou žene elektromotor a není spojena s motorem

Napsal: stř 04.12.2013 19:31
od Maximech
Ano. Bavíme se o visco spojce. O vrtuli, co je před chladičem (ve směru jízdy) honěná motorem právě přes visco spojku.

Já s tebou čéče nesouhlasím, že má spínat při 80 °C.
Ty velké vrtule se přec točí až při opravdu velkých vedrech..
Alespoň mě. A zaregistroval jsem už dávno, že v létě právě ty auta mají úplně jinej zvuk. Funí to úplně jinak.. ;) Samozřejmě nemyslim klima vrtuli.
Podle mě by neměla spínat při normální provozní teplotě motoru :!:

Napsal: stř 04.12.2013 22:27
od ACDC
Když jedeš, chladí se motor/chladič jízdou. Při stání se časem rozběhne. Samozřejmě to vše záleží na venkovní teplotě

Napsal: čtv 05.12.2013 02:13
od PPK
Maximech píše:Ty velké vrtule se přec točí až při opravdu velkých vedrech..
Ta vrtule se toci porad. Je to tu trilionkrat popsany jak se kontroluje funkce visco spojky. Pri studenym motoru jde ta vrtule zastavit novinama, pri zahratym je to rozseka. Tak nemysli a radsi si to nastuduj :lol:

Napsal: čtv 05.12.2013 14:03
od Maximech
Milý PPK z Kralup nad Vltavou. To se tady může psát třeba hýml kolikrát. Ta vrtule má mít skutečně záběr až po vyšší teplotě motoru, než je provozní. A tak to je.
To, že se točí, neboli unáší je mi už jasné.
Když je motor vyložené studený, tak při vypnutém motoru jde úplně lehonce. Když je zahřátý na provozní teplotu, tak s ní taky hnu, ale už ne tak lehce, ale protáčí se. Proto píšu, esli se vám taky unáší. Pakliže při zapnutém motoru rozseká noviny, tak ten motor by měl mít větší jak provozní teplotu. :)

Napsal: čtv 05.12.2013 14:41
od shadou
Maximech píše:Ano. Bavíme se o visco spojce. O vrtuli, co je před chladičem (ve směru jízdy) honěná motorem právě přes visco spojku.

Já s tebou čéče nesouhlasím, že má spínat při 80 °C.
Ty velké vrtule se přec točí až při opravdu velkých vedrech..
Alespoň mě. A zaregistroval jsem už dávno, že v létě právě ty auta mají úplně jinej zvuk. Funí to úplně jinak.. ;) Samozřejmě nemyslim klima vrtuli.
Podle mě by neměla spínat při normální provozní teplotě motoru :!:
Před chladičem ve směru jízdy je el. větrák, přední maska,nárazník a auta před tebou.

sčím souhlasíš je tvoje věc.
Viska má v sobě bimetal a olej. Studený vzduch který projde chladičem se ohřeje a proudí na vrtuli . ohřeje bimetal a ten sepne spojku
Pokud máš elektromagnetickou viskospojku, tak ta komunikuje s řídící jednotkou motoru. Opět je důležitá teplota chladícího okruhu
v obou případech je teplota okolního vzduchu jen vedlejší faktor

na obrázku je bimetalová pružina uprostřed spojky(spirála,šnek,..)

Obrázek

videa která to názorně ukáží, najdeš zde

http://youtu.be/OjEUYLObv7k

http://youtu.be/V7inC4lOpGs

a najdeš jich ještě mnohem víc

Napsal: čtv 05.12.2013 19:07
od Francis
Malá oprava: není "spínáno" podle teploty kapaliny v motoru, ale podle teploty kapaliny v chladiči ! Ať visco (ohřívá ji vzduch procházející chladičem) tak elektrický ventilátor před chladičem (čidlo teploty pro spínání je v nejstudenějším rohu chladiče).

Maxiczech: Ano, každá vrtule na viscospojce je při studeném i teplém motoru lehce unášena. Uvnitř viscospojky je kapalina, jejíž viskozita stoupá s teplotou. I studená, tedy "řídká" kapalina spojku lehce unáší, podobně jako automatická převodovka s HDM (hydrodynamickým měničem) lehce unáší a auto má snahu i bez plynu jet lehce vpřed na D (nebo vzad na R).

Napsal: pát 06.12.2013 11:28
od Maximech
To Francis: jj, to je mi už jasné, že se vrtule na visco spojce unáší. O to mi původně šlo. Rozumim tomu, že když se ta hřídel, co jde z motoru točí logicky při nastartovaném motoru, tak ta vrtule bude těžko konstantně stát, že? I když je mezi visco spojka. Jen mi šlo o ujištění, protože, jak jsem psal, většinou se vrtám ve studeném motoru a zřídka jen při nastartovaném. :wink:

To shadou: vůbec mi nešlo o princip, jak funguje visco spojka a jak vypadá, ale i přesto děkuji.
Ještě ten směr jízdy: pokud se koukám ve směru jízdy na chladič, tak je vrtule před ním. A klima vrtule, nárazník a další auta za ním.. Otázka je, jak to bereš, ale to není vůbec podstatné. Visco spojka je tam jedna a o té se bavíme.

Ale rád bych ještě někoho poznatek, protože mě visco spojka opravdu za jízdy sepne výhradně ve velkých vedrech nebo, když dlouho stojím v koloně, ale musí být taky pěkně teplo. prostě výhradně v letních měsících.
Rozhodně nespíná při běžně zahřátém motoru na provozní teplotu, jak se to tady někdo snažil popsat. :wink:

Napsal: pát 06.12.2013 11:40
od Francis
Ještě jednou a polopaticky: Vrtule není spínána podle teploty motoru ale podle teploty chladiče! Pokud chladíč "stíhá", vrtule se protáčí na volno. Teprve když stoupne teplota chladiče nad určitou mez a začne hrozit přehřátí motoru, tak spojka sepne a vrtule začne prohánět vzduch chladičem a zvýší tím výkon chlazení.

ad "po směru jízdy": shadou to popsal dobře. Bere se to sice z pohledu řidiče, ale to se týká levá/pravá strana. Předek/zadek se bere z pohledu stojícího pozorovatele na jedoucí auto :-)

Napsal: pát 06.12.2013 12:36
od Maximech
:D Předek zadek. To je jedno.. :D
Prostě visco spojka.
Já beru obecně teplotu motoru dle ukazatele teploty na sdružení měřičů přístrojové desky. Doufám, že už jsem to napsal dost jasně.. :lol:
Nebudeme se tady bavit o tom, že chladící kapalina, co jde z motoru do chladiče má vyšší teplotu, než chladící kapalina, co jde z chladiče do motoru, že ne? :lol:
To můžeme rozepsat teplotní rozdíly na motoru, jako takovém.

Jinak mě teď napadá.. Nechci být nějaký hnidopich, ale jen ze zajímavosti. Pakliže to je jak píšeš, že visco spojka reaguje na teplotu chladiče, nikoliv motoru, tak mi chceš říct, že "hypoteticky" když bude chladič plnej ledu a motor logicky rozspálenej, tak visco spojka nebude reagovat? To je blbost co?
Já si osobně myslím, že reaguje na teplotu jako takovou, právě mezi chladičem a motorem, kde je umístěna, ne?
Pakliže by vyloženě spínala na závislosti teploty chladiče, tak by to muselo být řešeno jinak, nikoliv mechanickou spojkou s teplotním médiem.
Myslim si teda.. Já.. teda.. Si myslim.. já.. :rolleyes:

Napsal: pát 06.12.2013 13:26
od johnyfly1
ano reaguje na teplotu medzi chladicom a motorom...v ktorom sa vacsia cast v normalnom smere jazdy ohreje od chladica(prudenie horuceho vzduchu cez chladic), samozrejme ze v mensom mznostve aj od motora...

dobre to popisal shadou

Napsal: pát 06.12.2013 14:13
od paca
Maximech píše:.. Rozumim tomu, že když se ta hřídel, co jde z motoru točí logicky při nastartovaném motoru, tak ta vrtule bude těžko konstantně stát, že?....
a já myslel že jsi mechanik a máš dílnu (když jsi v nějakém topiku nabízel odvoz do své dílny) a teď hledím co tady plodíš za výrazy :wink:

Napsal: pát 06.12.2013 15:05
od Francis
Maxiczech: Ano, pokud bude chladič zamrzlý a chladící kapalina v motoru vařit, tak visco se bude protáčet jen na volnoběh. Vzduch kolem ní bude studený a proto "nesepne".

Napsal: pát 06.12.2013 17:27
od Maximech
To Paca: to, aby se tady člověk bál se na něco zeptat, co? :)
To by ses divil, o čem se dokážeme s mechanikama bavit. :) Od benzínu po vlákno v žárovce. Nejhorší jsou ti, co nemluví a na nic se neptají, protože samozřejmě vědí jen oni všechno nejlíp a pak se zákazník nestačí divit. :lol:
Když mě něco zajímá, tak se zeptám a nepovažuji to za průser jenom proto, že opravuji auta. Šlo mi pouze o unášení vrtule. Si přečti původní otázku. To, že tady někdo posílá obrázky a vysvětluje, jak to funguje, za to nemůžu. :D
Moc nerozumim tomu, co plodim za výrazy. Ale nech to plavat.

To Francis: to píšeš z praxe nebo si to myslíš? Když bude přec motor rozpálenej, tak bude rozpálená i ta hřídel, co pohání visco spojku a měla by se ta vrtule točit fest ne?