Napsal: pát 23.09.2005 09:34
nedalo mi to a timto se omlouvam mimo jine Darmonovi
za svoji neznalost stredoskolske fyziky
pro samosvorny difer:
Mtp a Mtl jsou treci momenty na planetach a Mts na satelitech, vezmem situaci, ze Nl>Np (prokluz leveho kola)
hnaci moment: Mt=(Fl + Fp)*Rpl
moment na leve planete: Fl*Rpl-Mtl=Ml a z toho pak: Fl*Rpl=Ml+Mtl
moment na prave planete: Fp*Rpl+Mtp z toho: Fp*Rpl=Mp-Mtp
moment na satelitu: Fp*Rs-Mts=Fl*Rs
odvozenim pak dostanem: Mp=Ml+Mtl+Mtp+Mts*Rpl/Rs
tzn. moment na pomalejsim hrideli (Mp) je podle toho vetsi nez moment na rychlejsim hrideli (Mt)
nevim proc jsem si porad predstavoval vyvozovani momentu smerem od motoru, kdyz treba u vrtacky je mi jasny, ze v mekkem materialu bude mit nejaky kroutak a v tvrdem vetsi... no nic
jeste jsem vyuzil brozurky pana F.Vlka:
par typu samosvoru-
a) vačkový (též jako kolíčkový)
sklada se: unasecu koliku (kluznych kamenu), ktere se pohybuji v unaseci a z vackovych kol s hnacimi hrideli (poloosy). Vnitrni treni techto kamenu v jejich vedeni zpusobuje pri zataceni svornost, dnes se nepouzivaji.
b) Torsen
celnich kolo (talir) je v zaberu se sroubovyma satelitama (ty jsou vzajemne spojeny celnim ozubenim)...pri rozdilu otacek poloos vznikne relativni pohyb ozubenych kol, kde spatna ucinnost srouboveho prevodu vyvola reakcni tocivy moment na kole s pohonem. Nebo jinak-pri protaceni hnaciho kola vznika samosvorny ucinek trenim ve sroubovem ozubeni, coz pusobi jako spojka.
c) LSD
s vyuzitim trecich spojek (principem je vytvoreni treci plochy mezi kuzelovymi koly-spojenymi s hnacimi hrideli a skrini diferencialu)...
-Lock-O-matic: ze skrine difecu se na kuzelove satelity prenasi moment pres pritlacne krouzky, unasene se skrini drazkovanim na obvode, v nemz se mohou volne axialne pohybovat. Mezi krouzky je sevren cep satelitu s klinovym ukoncenim-pri prenaseni momentu na tyto cepy se krouzky vzdaluji a pritlacuji se na lamely-spojeny jak s vnitrnim drazkovanim skrine, tak s vnejsimi drazkami kuzelovych kol na poloosach. Uhlem klinu (nabeh) lze menit svornost. Jinak-pri prenosu momentu obvodova sila na skrini difecu vytlacuje cep z klinoveho vyrezu a posouva ho v axialnim smeru (tim ho tlaci pres satelity na planetu).
-Borg-Warner (system Spin Resistant): mezi skrini a planetama kuzelove treci spojky. Treci moment je tvoren krome axialnich sil od v zaberu zubu pritlacnymi vinutymi pruzinami.
-ZF (Visco-Lock): viskozní spojka, ktera nabira ucinnosti s rozdilem otacek-smykova sila kapaliny mezi lamelami, ktere nejsou pritlacovany.
-ASD od M.Benz: dva svazky lamel ovladany hydr.pisty, ktere umoznuji el. zapinani (elektronika sleduje otacky prednich kol s otackami hrusky).


pro samosvorny difer:
Mtp a Mtl jsou treci momenty na planetach a Mts na satelitech, vezmem situaci, ze Nl>Np (prokluz leveho kola)
hnaci moment: Mt=(Fl + Fp)*Rpl
moment na leve planete: Fl*Rpl-Mtl=Ml a z toho pak: Fl*Rpl=Ml+Mtl
moment na prave planete: Fp*Rpl+Mtp z toho: Fp*Rpl=Mp-Mtp
moment na satelitu: Fp*Rs-Mts=Fl*Rs
odvozenim pak dostanem: Mp=Ml+Mtl+Mtp+Mts*Rpl/Rs
tzn. moment na pomalejsim hrideli (Mp) je podle toho vetsi nez moment na rychlejsim hrideli (Mt)
nevim proc jsem si porad predstavoval vyvozovani momentu smerem od motoru, kdyz treba u vrtacky je mi jasny, ze v mekkem materialu bude mit nejaky kroutak a v tvrdem vetsi... no nic

jeste jsem vyuzil brozurky pana F.Vlka:
par typu samosvoru-
a) vačkový (též jako kolíčkový)
sklada se: unasecu koliku (kluznych kamenu), ktere se pohybuji v unaseci a z vackovych kol s hnacimi hrideli (poloosy). Vnitrni treni techto kamenu v jejich vedeni zpusobuje pri zataceni svornost, dnes se nepouzivaji.
b) Torsen
celnich kolo (talir) je v zaberu se sroubovyma satelitama (ty jsou vzajemne spojeny celnim ozubenim)...pri rozdilu otacek poloos vznikne relativni pohyb ozubenych kol, kde spatna ucinnost srouboveho prevodu vyvola reakcni tocivy moment na kole s pohonem. Nebo jinak-pri protaceni hnaciho kola vznika samosvorny ucinek trenim ve sroubovem ozubeni, coz pusobi jako spojka.
c) LSD
s vyuzitim trecich spojek (principem je vytvoreni treci plochy mezi kuzelovymi koly-spojenymi s hnacimi hrideli a skrini diferencialu)...
-Lock-O-matic: ze skrine difecu se na kuzelove satelity prenasi moment pres pritlacne krouzky, unasene se skrini drazkovanim na obvode, v nemz se mohou volne axialne pohybovat. Mezi krouzky je sevren cep satelitu s klinovym ukoncenim-pri prenaseni momentu na tyto cepy se krouzky vzdaluji a pritlacuji se na lamely-spojeny jak s vnitrnim drazkovanim skrine, tak s vnejsimi drazkami kuzelovych kol na poloosach. Uhlem klinu (nabeh) lze menit svornost. Jinak-pri prenosu momentu obvodova sila na skrini difecu vytlacuje cep z klinoveho vyrezu a posouva ho v axialnim smeru (tim ho tlaci pres satelity na planetu).
-Borg-Warner (system Spin Resistant): mezi skrini a planetama kuzelove treci spojky. Treci moment je tvoren krome axialnich sil od v zaberu zubu pritlacnymi vinutymi pruzinami.
-ZF (Visco-Lock): viskozní spojka, ktera nabira ucinnosti s rozdilem otacek-smykova sila kapaliny mezi lamelami, ktere nejsou pritlacovany.
-ASD od M.Benz: dva svazky lamel ovladany hydr.pisty, ktere umoznuji el. zapinani (elektronika sleduje otacky prednich kol s otackami hrusky).