Stránka 1 z 1

Napsal: ned 29.05.2011 10:37
od kralik
DIY - Denni sviceni E31
denni sviceni na e31 jde dodelat bez nejakych zasadnich uprav vozu a uplne vratne. Tj. po uprave je mozna zpetna demontaz.

Cil upravy?
Splnit pozadavky nasi legislativy na denni sviceni. Tj. necim svitit pres den, aniz by bylo treba svitit hlavnim, vyklapecim svetlometem, nemusela svitit palubka + ovladace a take aby nesvitil zadek. Jelikoz e31 byla prodavana do severskych zemi, tak vuz byl dennim svicenim vybaven uz v dobe vyroby. Predni svetlomety "bumerangy" jsou vybaveny dvouvlaknovou zarovkou. Jako parkovacka se pouziva 5W vlakno, jako denni sviceni pak vlakno 21W, ktere ale v Evrope, Japonsku neni zapojeno. Zaklad kabelaze je ale stejny a instalovany do vsech vozu s evropskou specifikaci.

Co je potreba udelat?
1) Priprava relatka - dodelavky na spinani, respektive rozepinani.
2) Uprava prednich svetel - dodelani privodu do patice zarovky.
3) Uprava svazku v prostoru nohou ridice a napojeni na prepinac svetel - napajeni svetel a vypnuti relatkem.

ad 1) Relatko.
Je nutne si pripravit vypinaci relatko pro vypnuti dennich svetel v momente kdyz se rozsviti jakekoli jine. Tj. z relatka mi vedou 4 draty - [S] privod napajeni svetel zapojen na rozpinany kontakt relatka, [P] privod hlavniho napeti do relatka zapojen do privodu relatka, [R] ridici napeti na civku relatka, [Z] drat od civky vedouci na "zem" auta. Mezi [R] a [Z] se standardne dava dioda v zavernem smeru jako ochrana. Ja na [P] dal jeste pojistku 4A. Relatko dle libosti na 12V, bezi tim cca. 3A.

ad 2) Uprava prednich svetel.
Nejdriv je nutne vycvaknout mrizku po stranach ledvin. Idealne tak, ze se chytne za lamely prave u ledvin a vyvikla. Pozor, packy maj po letech tendenci se lamat. Ostatne jako vse na svetlech. Tenhle plast kolegove z nemecka uplne neodhadli.
V moment kdy jsou mrizky venku, je vydet uchyceni svetel. Ze strany mrizky jsou tam 4 krizove hlavicky. Svetlo drzi ta horni a dolni. Prostredni dve jsou pro serizeni dalkovky. Po vytoceni vrutu jde cely bumerang vytahnout ven. Vzadu (za blinkrem) drzi jen na kolikach zasunutych do diry v kapote. Ty maj sice taky "perka" ale vetsinou zlomena. Kabelaz svetla je ke kabelazi vozu pridelana kulatym konektorem. Rozdelani je jednoduche. Jen se proti sobe ty pulky pootoci. Je tam bajonet.
Ted je nutne dodelat jeden drat co spojuje patici parkovacky a konektor. Patice parkovacky ma viditelne pouze tri privody. Kdyz budete v zlutem sajrajtu patice chvili dloubat, najdete tam posledni nezapojeny, zality pin. Ten je nutne spojit s pinem v konektoru. Staci cca. 30cm dratu. V konektoru je nutne drat s banankem zasunout do prostredniho ze tri volnych pinu (direk). A je hotovo. Spojovaci drat i s banankem bud sezenete z nejakeho vraku (jako ja) nebo tam nejaky maly bananek nabastlite. V nejhorsim si cvaknete protilehly drat a spojite je natvrdo :)

ad. 3) Pripojeni v aute.
a) Odstrojeni tapecu u nohou ridice.
Nejdriv je nutne sundat operku chodidla, ktera je v jednom kusu s krytem repra a tvori levou stenu. Nejdriv se musi sundat paka otevreni kapoty. Uprosted cepu je cepicka pod kterou je maly vrut. Staci vytocit a pak sundat paku. Kryt pak jeste drzi na dvou plastakach, ktere je nutne otocit o 90°. Ted je mozne kryt vyndat do strany k sobe. Vepredu ma jeste zub, ktery zapada do podlazky.
Pak doporucuji sundat, odklopit spodni plato palubky nad nohama. Drzi na 4 plastovych cvokach.
Nyni je mozne odhrnout celou podlazku co byla pod operkou chodidla. Pod ni co hledame - spousta svazku a velkych konektoru.
Na velky bily plochy konektor, napul schovany za modrym uplne stejnym, je treba privest 12V. Jde o sedo-cerny drat, ctvrty z prava v prvni rade bileho konektoru. Kouka na vas. Na tento drat je pripojen drat [S] z relatka. Vlevo dole pod svazky je videt zemnici bod auta se spoustou hnedych dratu. Tam se chytne drat [Z]. Tim je pulka hotova a zbyva zapojit privody u vypinace svetel.
Nejdriv je nutne vytlacit vypinac svetel z palubky. Tohle je peknej voser. U mne to slo skoro bez problemu, u jineho auta to bylo horsi... Idealni je necim bez hran odloupnout palubku uplne v rohu, je tam klip, a pak zatlacit na perko vypinace zezadu a postelovat - vytlacit... Mne se osvedcila priohnuta cajova lzicka :) V momente kdy je vypinac venku, je nutne pripojit [P] na zlutobily drat, druhy, odspoda, delsi rada. Je to spinanych 12V, ktere jsou chraneny 7,5A pojistkou a jsou pro napajeni mlhovek. Idealni pro nas, protoze kdyz sviti mlhovky, nesviti denni a viceversa. Pak pripojit [R] na druhy drat te same rady odshora, tusim ze fialovo-cerny, coz je ovladani leveho parkovacky, ze ktere si bereme signal na rozepnuti relatka a vypnuti denniho - sviti misto neho parkovacka.

Ted uz jen zbyva zas cely ten bordel v nohou ricice naskladat zpet a je hotovo a nemusite jezdit s vyklopenyma svetlama.

Napsal: úte 31.05.2011 10:28
od Frosty
Neposlal by jsi schéma, jak jsi to zapojil ? Já jsem nacpal diodové žárovky do obrysovek, ale furt musím mít rozsvíceno, že. Protože nejsem elektrikář, tak by mi to schéma Tvého zapojení helflo.
:P

Napsal: úte 31.05.2011 15:12
od lospiratos
cool jak vůl!!!

Napsal: čtv 30.06.2011 11:54
od kralik
A mate navod :) Lidove tvorivosti se meze nekladou, upravam take ne.

Napsal: pát 01.07.2011 10:43
od Frosty
Tak to luxus, já jsem zatím nacpal do obrasovek místo dvouvláknové žárovky velkou diodovou, takže jezdím na obrysová světla a bohužel mi svítí i při normálních světlech. A navíc i přes montáž odporů hlásí poruchu obrysovek. Musel bych tam asi nacpat ještě odpory i na druhé vlákno a to už jsem líný. Radši pověřím kolegu autoelektrikáře z BMW o Tebou poisovanou úpravu. Navíc on mi tvrdí, že tam stejně bude příprava na denní svícení. Tak uvidíme. S vyklopenými světly odmítám jezdit, jednak se mi to nelíbí, jednak trpí mechanizmus vyklápění na našich tankodromech a jednak jsem samozřejmě dostal šutrem do skla světlometu a 2500 Kč je v hajzlu. :evil:

Napsal: pát 01.07.2011 11:38
od kralik
Tvuj elektrikar v e31 vetsi pripravu na denni sviceni nenajde nez tu co jsem popsal. Nakodovat neni co a kdybychom to chteli mit fakt jak severani, tak nam chybi prepinac a patice s relatkama na denni sviceni v kufru. To co jsem popsal je celkem jednoducha uprava. Jinak, jeden Svicar prodava modul i s Norskym vypinacem, ale cca. 5000Kc se mi za to dat nechtelo, kdyz funkce je stejna a ja to ostatne delal podle jeho uplbne prvni verze, kdy to jeste nemel na Norsky vypinac :) (Google "Tagfahrlicht bmw e31" a mas to)
Na jizdu s vyklopenyma svetlama mam stejny nazor. A jeste je tu jeden faktor a to zvedla spotreba :)

Napsal: pát 27.01.2012 10:28
od kralik
Pokud ma nekdo zajem, mam jednu sestavicku na denni sviceni v 8er doma.

Napsal: sob 28.01.2012 15:09
od RuDoSh
co za to? :-)

Napsal: čtv 11.09.2014 18:07
od Frosty
Tak jsme udělali denní svícení také a použili jsme zapojení pro Švédsko-Norsko, takže originál vypínač světel s jednou polohou navíc pro denní svícení, lehká úprava napájení vypínače a je to super.

Napsal: pát 12.09.2014 12:38
od kralik
To mam radost ze to nekdo dalsi zmaknul. Jezdit za dne s vyklopenyma ocima mi prijde jak blbost a jezdit na parkovacky zas neni dle CR legislativy. A 8er vlastne denni sviceni ma origo, tak neni treba zadnych ledek a jinejch dodelavek.