Stanovisko MD k úpravám skel vozidel	
 
Vzhledem k tomu, že se objevují v provozu ve zvýšené míře vozidla, která mají provedeny nepřípustné úpravy zasklení ztemněním předních bočních skel a čelních skel, nebo jsou na těchto sklech používány neschválené reklamní a obdobné nálepky vydává odbor schvalování vozidel a předpisů Ministerstva dopravy (dále jen „ministerstvo“) toto stanovisko:
 
Všechny úpravy a opravy zasklení vozidel, které mají za následek snížení světelné propustnosti zasklení, je možné provádět pouze za dodržení podmínek daných předpisem EHK č. 43, resp. směrnicí 92/22/EHS a musí podle nich být schváleny. Podle těchto technických předpisů nesmí být celková propustnost světla čelního skla nižší než 75 % a celková propustnost světla předních bočních skel nižší než 70 %. 
 
Dodržování výše uvedených technických požadavků je zajištěno při schvalování technické způsobilosti úprav ministerstvem za pomoci pověřených zkušeben a na mezinárodní úrovni homologací skel podle předpisu EHK č. 43. Ztemnění skel je provedeno buď výrobci vozidel již v prvovýrobě, nebo pak v provozu dodatečnou úpravou (kromě čelního skla, u kterého jsou jakékoliv dodatečné úpravy nepřípustné).
 
Tyto požadavky byly stanoveny s ohledem na bezpečnost provozu na pozemních komunikacích. Jestliže v důsledku zatemnění skel řidiči druhých vozidel a chodci nemohou rozpoznat řidiče a ztrácí tak možnost reagovat na jeho chování, je jasně porušeno jedno ze základních pravidel bezpečného provozu, tj. že řidič musí co nejlépe vidět a být viděn. Snižuje se i možnost rozpoznávat a reagovat na dopravní situaci za snížené viditelnosti.
 
Dodatečné úpravy provedené v souladu se schválením ministerstva musí pak být označeny na jednotlivých sklech nálepkou, kde vedle informacích o výrobku je i schvalovací značka ATEST 8SD xxxx. 
 
Protože však bylo zjištěno zneužití a nesprávné použití schvalovací značky, je vždy nutná i kontrola technických parametrů skutečného provedení úpravy zasklení. Pro srovnání uvádíme, že při ztemňování v prvovýrobě např. u vozidel tovární značky ŠKODA je využito maximální povolené hranice, toto limitní zatemnění se blíží při běžném pohledu sklu čirému. Naopak, ztemnění, kdy řidič není ve vozidle vůbec vidět, odpovídá propustnosti 15 až 20 % a je nad jakoukoliv pochybnost (tj. není nutno provádět optická měření), že takové zatemnění neodpovídá příslušným předpisům. Minimální propustnost je stanovena jako celková. Z toho jednoznačně plyne, že je nepřípustné použít ztemňovací fólie i s vyhovující propustností na zasklení, kde již bylo provedeno ztemnění jinou technologií.
 
Základní závady vozidel ohrožující bezpečnost provozu na pozemních komunikacích jsou uvedeny v ustanovení § 36 odst. 3 b) vyhlášky MDS č. 341/2002 Sb. o schvalování technické způsobilosti a technických podmínkách povozu vozidel na pozemních komunikacích (dále vyhláška č 341/2002 Sb.), podle kterého je „ztemnění čelního skla na propustnost zjevně nižší než 75 % nebo ztemnění předního bočního skla na propustnost zjevně nižší než 70 %“ hodnoceno jako závada, která ohrožuje bezpečnost provozu na pozemních komunikacích a vozidlo nesmí být , s výjimkou nouzového dojetí užito v provozu na pozemních komunikacích. Policie ČR při silničních kontrolách vozidel postupuje podle tohoto ustanovení.
 
Obdobně se postupuje podle vyhlášky MDS č. 302/2001 Sb. o technických prohlídkách a měření emisí vozidel, kdy při pravidelné technické prohlídce v STK musí být nesprávné ztemnění skel hodnoceno jako vážná závada - typ B, která musí být ve stanovené lhůtě odstraněna. 
 
Dále bylo zjištěno také používání bezpečnostních čirých fólií na čelních sklech. Tato úprava, jako i jakákoliv jiná dodatečná úprava čelního skla, je nepřípustná. Množí se i používání reklamních a podobných nálepek na sklech; pokud tyto nálepky nejsou schváleny ministerstvem, je nepřípustné je používat mimo případy uvedené v § 34 odst. 3 vyhlášky č. 341/2002 Sb. Zrcadlové fólie nesmí být také použity na čelním a na předních bočních sklech vozidel. V ostatních oknech mohou být použity pouze zrcadlové fólie schváleného typu, které mají v obou směrech částečnou propustnost a jejich odrazová schopnost není zaměnitelná se světelnými zařízeními vozidel – odrazkami nebo jinými znaky používanými ve vyhlášce MDS č. 30/2001.
 
Podmínky zde uvedené jsou obdobně aplikovány ostatními státy a v případě jejich nedodržení při cestách vozidel do zahraničí lze očekávat uplatňování sankcí místními kontrolními orgány.
 
V rámci nově zahajovaných správních řízení ministerstvo dopravy zpřísňuje podmínky při schvalování technické způsobilosti pro organizace, které mají schválenou technickou způsobilost pro provádění úprav světelné propustnosti zasklení vozidel. Jde zejména o zpřísnění povinností označování provedených úprav. Držitelé Osvědčení o schválení nebo jejich pověřená montážní pracoviště mají povinnost upravené zasklení označit štítkem se schvalovací značkou (ATEST 8 SD xxxx) s číslem svého schválení, způsob úpravy a minimální celkovou propustností. Dále jsou povinni dodat majiteli vozidla dokument (Certifikát, osvědčení či typový list) ve kterém jsou uvedeny tyto údaje:
 
Typ a výrobní číslo vozidla (VIN, č. karosérie), číslo schválení MD, způsob úpravy, minimální celkovou propustnost, vyznačení míst provedených úprav, datum provedení úpravy skel a podpis oprávněné osoby s razítkem montážního pracoviště.
                               § 36 vyhl. MD 341/2002 Sb
          Závady na vozidle, které ohrožují bezpečnost
                provozu na pozemních komunikacích
                  (K § 2 odst. 5, 6 a 7 zákona)
     (1)  Jsou-li  na  vozidle  závady,  které ohrožují bezpečnost
provozu  na  pozemních  komunikacích,   nesmí  být  vozidlo  užito
v provozu   na  pozemních   komunikacích,  s   výjimkou  nouzového
dojetí.
     (2) Závadou podle odstavce 1 v osvětlení vozidla je vždy,
a) nesvítí-li  potkávací nebo  brzdové nebo  zadní obrysové světlo
   alespoň na straně přivrácené do středu vozovky,
b) nelze-li přepnout dálková světla na potkávací,
c) způsobují-li světlomety oslnění,
d) jsou-li  dodatečně namontovány  nebo upraveny  svítilny svítící
   dopředu  nepřerušovaně  světlem  jiné  barvy  než  bílé,  kromě
   předních svítilen  do mlhy žluté  barvy a dozadu  nepřerušovaně
   svítící světlem jiné barvy než červené,
e) jsou-li chybně zapojeny svítilny nebo chybně propojeny svítilny
   tažného vozidla a přípojného vozidla.
     (3) Závadou podle odstavce 1 v zasklení vozidla je vždy
a) prasklé nebo poškozené čelní sklo  ve stírané ploše o velikosti
   větší než 20 mm,
b) zatemnění  čelního skla  na propustnost  zjevně nižší  než 75 %
   nebo  zatemnění  předního  bočního  skla  na propustnost zjevně
   nižší než 70 %.
     (4) Závadou podle odstavce 1  na výfukovém potrubí vozidla je
vždy netěsnost nebo neúplnost výfukového potrubí nebo zjevný zásah
do tohoto potrubí mající vliv na vnější hluk vozidla.
     (5)  Závadou podle  odstavce 1  na karoserii  vozidla nebo na
jeho  podvozku je  vždy  poškození  nebo deformace  karoserie nebo
podvozku, včetně  řízení a brzd, které  může bezprostředně ohrozit
bezpečnost provozu na pozemních komunikacích.
     (6) Závadou  podle odstavce 1, která  má vliv na znečišťování
životního  prostředí, je  vždy zjevné  unikání paliva,  oleje nebo
mazacích tuků.
     (7) Závadou podle odstavce 1 na pneumatikách vozidla je vždy,
a) je-li  hloubka dezénu  hlavních dezénových  drážek nebo  zářezů
   menší než 1,6 mm u vozidel všech kategorií a u mopedů menší než
   1,0 mm,
b) obnažuje-li trhlina  nebo poškození pláště  pneumatiky na jejím
   vnějším  obvodu (oblast  koruny, ramene,  boku a  patky) kostru
   pneumatiky nebo ji narušují,
c) jsou-li namontovány pneumatiky různého rozměru na téže nápravě,
   nejde-li o nouzové dojetí.
     (8)  Závadou podle  odstavce  1  je vždy  překročení největší
povolené hmotnosti  vozidla nebo překročení  největších povolených
rozměrů  vozidla nebo  jízdní soupravy,  není-li vozidlo  v režimu
zvláštního  užívání pozemní  komunikace podle  zvláštního právního
předpisu.3)
     (9) Závadou podle odstavce 1, která se týká spojení dvou nebo
více  vozidel do  jízdní soupravy,  je vždy  porušení požadavků na
vzájemné zapojení vozidel do jízdních souprav.
     (10)  Jsou-li na  vozidle závady  na brzdovém  systému, které
znemožňují  nebo  by  mohly   znemožnit  účinně  zastavit  vozidlo
(například prasklé  brzdové hadice) nebo  hrubé závady na  řídicím
ústrojí (například  zjevné deformace a nadměrné  vůle), je vozidlo
nezpůsobilé k provozu na pozemních komunikacích.
------------------------------------------------------------------
3) Zákon  č.  13/1997  Sb.,  o  pozemních  komunikacích,  ve znění
   pozdějších předpisů.

 § 5 odst. 1 písm. e) zákona č. 361/2000 Sb.