Stránka 1 z 1

Šrouby kol - moment?

Napsal: stř 05.11.2025 17:17
od pavproch
Ty jo, strojař, ynženýr a nemám rozumné technické vysvětlení: Dyž měním kola na kterémkoli autě, tak musím VŽDY šrouby povolovat trhákem (páka cca 70cm), přitom ale je pokaždé předtím dotahuju jen ráčnou délky ca 25cm (bez momenťáku). Cifiks, co je toho příčinou, že se ty šrouby za toho půlroku dycky o tolik moc dotáhnou samy? A udělají to i šrouby, které dotahuje Strnadel momenťákem... žeby těplo od brzd? nebo vibrace od otáčení kol? Hlava mito nebere....

Re: Šrouby kol - moment?

Napsal: stř 05.11.2025 19:50
od pavproch
Na AF.cz sem dostal vyčerpávající odpověď, už vím proč to tak je.
Spectral píše: stř 05.11.2025 19:33 PP: Přečti si příspěvek Goessona zde: https://garaz.autorevue.cz/viewtopic.ph ... #p14028351
Kuju moc.

Re: Šrouby kol - moment?

Napsal: stř 05.11.2025 20:35
od PearlJam
Šrouby kol by se vždycky měly dotahovat momentovým klíčem s předepsaným momentem. Je to právě z důvodu, aby šly šrouby povolit. Šrouby se nikdy nemažou mazivem! Bezpečnostní šrouby se musí vždy povolovat a dotahovat ručně, nikdy ne pistolí, z důvodu možného poškození.

Re: Šrouby kol - moment?

Napsal: čtv 06.11.2025 13:53
od pavproch
Technická: Mažou, ale ENEM (trochu) závit, NIKDY NE dosedací (kuželová) plocha.
A subjektivní: Už desítky let dotahuju šrouby bez momeňtáku a protože to funguje, nehodlám NATOm nic měnit.

Re: Šrouby kol - moment?

Napsal: pát 07.11.2025 09:16
od Pilifo
Technická: na šróboch kol sa nemá mazať žiadna časť. Uťahovacie momenty sú výrobcom udávané pri suchom trení.

Re: Šrouby kol - moment?

Napsal: pát 07.11.2025 10:39
od pavproch
v rozporu s výše uvedeným já ty závity (občas = ca 1x 5 let) mažu. Aspoň nezareznou.

Re: Šrouby kol - moment?

Napsal: pát 07.11.2025 18:20
od martin440
Pilifo píše: pát 07.11.2025 09:16 Technická: na šróboch kol sa nemá mazať žiadna časť. Uťahovacie momenty sú výrobcom udávané pri suchom trení.
vše špatně, ale ať si to každý dělá jak chce.... ;)

Re: Šrouby kol - moment?

Napsal: pon 10.11.2025 23:53
od PearlJam
Ať si to dělá každý jak chce, ale ať to hlavně nedělá blbě! 7 let jsem dělal auditora pro Michelin, takže o tom něco vím a párkrát jsem to i viděl.... . Takže bez maziva na šroubech, nejlépe úředně ověřeným momenťákem se správným momentem dle výrobce vozidla! Nikdy ne pistolí nebo nějakou pákou natvrdo. Pistolí jen s momentem menším než předepsaným. Momentový klíč se musí vždy ještě pootočit, ne hned cvakat. Pak s tím bývá velký problém při povolování např. na cestě při defektu. Dotahuje se to momentem hlavně proto, aby to šlo následně povolit. Po dotažení momentovým klíčem by se to po ujetí cca 50 km mělo znovu zkontrolovat, ale to už nikdo prakticky nedělá. Pokud se kola správně dotáhnou na předepsaný moment, nikdy s tím není následně problém. Dobré pneuservisy, servisy mají zpravidla na dílně vyvěšenou tabulku dotahovacích momentů kol pro různé značky vozidel nebo Knihu s dotahovacími momenty (zpravidla od Continentalu, Michelinu).