Stránka 1 z 2
M54 jaké pístní kroužky?
Napsal: sob 24.10.2020 20:02
od Michal-E39
Všechny M54 chronicky trpí na spotřebu oleje. Důvodem je jednodílný litý stírací kroužek nahrazující skládaný ocelový (dva tenké ocelové kroužky a rozpírací vlnovka mezi) stírací kroužek u M52. Navíc u M54 se i ty kompresní rychleji opotřebují, asi jiný materiál.
Stejnou zkušenost mám i u motorek, kde to s těmi jednodílnými také žere mnohem víc oleje než se skládanými.
Můj motor při 1/4 mega najeto žere už tolik oleje (dost přes litr na tisíc km), že to občas uleje svíčku, takže válec nepálí, dokud ji nevyměním. Pokud z táhlého kopce brzdím motorem, tak pod kopcem se po šlápnutí na plyn vyvalí modrý oblak z výfuku. Už toho mám dost na to abych se rozhoupal pístní kroužky vyměnit. Komu by se chtělo, ale jinak to už nejde.
Dočetl jsem se, že tam lidé k velké spokojenosti dali kroužky z M52TU, ale pasuje tam jen prostřední (1.5mm) a stírací (2.0mm) kroužek. Vrchní kroužek na M54 má 1.2mm, zatímco M52TU má 1.5mm. Problém je, že BMW vám neprodá kroužky samostaně, ale jen všechny tři. Někteří tedy koupili celou sadu kroužků pro M52TU i pro M54 a ty dvě sady zkombinovali, tím jim ale zbyla polovina kroužků nepotřebných, tomu bych se chtěl vyhnout.
Rozhlédl jsem se na eBay po druhovýrobních kroužcích. BMW si je stejně nevyrábí samo, nakupuje je od některého renomovaného výrobce. Našel jsem:
Mahle, Goetze - v sadě pro M54 jsem viděl jednodílný stírací kroužky, ale prý se s některými prodejci dá domluvit, aby vám do sady nakombinovali co chcete.
SM - v sadě pro M54 má skládaný stírací kroužky.
Jistě existují i další výrobci.
Máte někdo praktickou zkušenost, které značky kroužků dlouhodobě fungují a kterým se vyhnout?
Ještě jsem našel, že motor N54B30 by měl mít stejný rozměr kroužků: průměr 84mm, síla 1.2 / 1.5 / 2.0 ale už je stírací kroužek skládaný origo. Je to funkční alternativa?
Ještě dotaz k montáži, jde to u E39 vyměnit s motorem v autě? Nemám důvod vyndávat klikovku.
U starého Fordu jsem sundal hlavu, nápravnici a vanu. Zespod sundal koníky ojnic a písty vytáhl nahoru. Je u M54 v E39 nějaký háček, proč by to tak nešlo? Nemám zvedák na motory ani držák motoru, musel bych si oboje svařit, tak bych se tomu rád vyhnul.
PS odvětrání motoru mám funkční, nainstaloval jsem i "catch can" a zjistil že tama to olej nebere. Podtlaky sání i bloku jsem změřil, odpovídají specifikaci, takže to je funkční. Nic jiného, než pístní kroužky (a gufera ventilů) nezbývá.
Re: M54 jaké pístní kroužky?
Napsal: sob 24.10.2020 22:49
od Spejbl
Brzdíš-li motorem a pod kopcem přidáš a vyvalí se modrý oblak, tak to vidím spíše na simerinky na ventilech.
Z druhovýroby mám dobrou zkušenost s německými pistními kroužky NPR.
Re: M54 jaké pístní kroužky?
Napsal: ned 25.10.2020 02:41
od Totic
Do toho bych šel taky už nad tím přemýšlím delší dobu. Otázka je životnost jak dlouho a dobře to bude fungovat?
https://www.youtube.com/watch?v=WuXU6LDbD4s
https://www.youtube.com/watch?v=VpKM27Ik2o4
Re: M54 jaké pístní kroužky?
Napsal: ned 25.10.2020 07:47
od zddan01
díval jsem se na Goetze, na píst jsem našel za 370 Kč dražší sadu, tak pokud koupíš ty dvě sady a zkombinuješ, ano, přijdeš o 2k Kč, dobrý jsou, ale vzhledem k celé akci?
jaké jsou komprese a jak vypadá povrch válců? zajímaly mě problémy tohohle motoru, protože jsem viděl pár aut s M54 a většina se chovala jak popisuješ, nemusí to bejt jen o kroužcích (nebo ideálně guferech), vydírá se povrch válců, dávají se tenkostěnné vložky, jeden člověk zase dával blok z jiného motoru, protože byl povrch poškrabaný od zapečených kroužků

Re: M54 jaké pístní kroužky?
Napsal: ned 25.10.2020 11:23
od Michal-E39
Povrch válců je bohužel velká neznámá, neměl jsem sundanou hlavu.
Abych sundal hlavu, musím rozebrat půl motoru a vyměnit těsnění dohromady tak za desítku.
Když už to udělám, rozebrat další čtvrtku motoru a rovnou vyměnit pístní kroužky už není tolik práce navíc a bude to stát pod desítku za kroužky, šrouby ojnic a těsnění vany které už stejně teče. Štvalo by mě to neudělat rovnou, když kroužky na M54 jsou známý problém.
Z důvodu omezeného prostoru a toho že je to moje hlavní rodinné auto, se mi nehodí ten motor nejdřív rozebrat a pak měsíc shánět vše potřebné.
Re: M54 jaké pístní kroužky?
Napsal: ned 25.10.2020 13:03
od Spejbl
Co povrch, ale po změření zjistíš, že ovalita a kůželovitost se motá kolem 0.08mm a budeš dělat co?
Tohle seriózně opravit prostě stojí peníze.
Navíc je potřeba obnovit honovani aspoň štětkou na hajzl alias flex hone, aby si kroužky lepší sedly.
Zkrátka nešťastná konstrukce motoru s vysokým zdvihem v nízkém bloku.
A co zkusit dát jinou viskozitu oleje na zkoušku vyjde - nevyjde.
Re: M54 jaké pístní kroužky?
Napsal: ned 25.10.2020 23:28
od Michal-E39
Poškrábaný povrch nebo ovalita, je ve výsledku jedno. V obou případech je nutné ten blok odvrtat a vyvložkovat. Někde jsem četl, že to stojí dvacítku. Než dělat celý motor, třeba i s šálama, to už je lepší sehnat jiný, kde budou stačit jen nové kroužky a gufera ventilů. Tedy problém bude takový sehnat a hlavně prodejce, co vám ho dovolí před koupí rozebrat a prohlédnout.
Já to mám krátozdvihový B25, tak tam snad ovalita nebude.
PS hustší olej tam už nějaký čas leju, postupný růst spotřeby oleje to zpomalilo jen částečně.
Ještě k těm kroužkům - NPR (jsou Japonské) jsem nenašel pro M54. Prodávaj je tedy kusově podle rozměru? Kde je kupujete?
Re: M54 jaké pístní kroužky?
Napsal: pon 26.10.2020 10:23
od Spejbl
Tak to se omlouvám, bylo na krabičce NPR europe Germany, jestli to byla jen německá divize a mateřská firma sídlí v Japonsku jsem nevěděl

Kupoval jsem sadu na motor, ale né na M54, to se přiznám, takže jestli jdou koupit jednotlivě netuším, spíše si myslím, že nikoli.
Re: M54 jaké pístní kroužky?
Napsal: pon 26.10.2020 10:34
od Totic
Upřímě takhle se prcat s 2,5l, kterej má sice pěknej zvuk ale to je tak vše, nestálo by za to tam swapnout 3.0l s tím, že si ho člověk seskládá bokem? Vyšlo by to dráž, ale bonus výkon.
Re: M54 jaké pístní kroužky?
Napsal: pon 26.10.2020 15:37
od Hanz
A když budeš mít písty venku, může ti kdokoliv šikovnej se soustruhem projet drážku jakou budeš chtít/potřebovat...
Re: M54 jaké pístní kroužky?
Napsal: pon 26.10.2020 15:48
od Michal-E39
Totic> O předělávce na 3.0 jsem samozřejmě přemýšlel, víc točivého momentu je lákavé.
Technicky je to proveditelné - blok motoru a hlava jsou stejné. Musel bych sehnat motor na díly, co nemá vydřenou klikovku, ohnice, písty ani vačkovou hřídel. Na vrchu je jiná sací vačková hřídel a celé větší sání včetně vstřikovačů, DISA, škrtící klapky, váhy vzduchu a airboxu.
Spojka je stejná, jen větší lamela, jiná je převodovka, ale s pomalým diferenciálem by to vydržela.
Jenže bych si zadělal na problémy. Když přeprogramuji řídící jednotku, jak se bude hlásit na STK na emisích jejich diagnostice? Nesouhlasící typ motoru by byl problém.
Získal bych bastla, který bude při dlouhodobém používání trpět na ovalitu válců jako všechny M54B30. Nevím, zda to stojí za problémy, ten rozdíl není tak velký. Dospěl jsem k závěru, že spíš ne.
Pro radost bych si raději sehnal celou E39 540i. Tam mám zas problém s tím, že automat mě nebaví a tyhle v manuálu téměř nejsou, a když jo, tak za dvojnásobnou cenu a ještě v problematickém stavu. Teď ale není vhodná doba kupovat auto, nabídka je malá a ceny vysoké.
Hanz> Projet drážku v pístu na 1.5mm, abych tam nacpal kroužky M52TU? To mě nenapadlo, to proveditelné je.
Re: M54 jaké pístní kroužky?
Napsal: pon 26.10.2020 21:21
od Totic
Na tom YT videu nic nesoustruží a stírací kroužky zaměnil a vlezly se, ne?
Re: M54 jaké pístní kroužky?
Napsal: pon 26.10.2020 21:28
od PetoK
Nerad mu hluposti, swap je kravina, bude mat neplatne papiere... typ motora sa nesmie menit.
Re: M54 jaké pístní kroužky?
Napsal: pon 26.10.2020 22:48
od Michal-E39
Totic> To myslel drážku pro vrchní kroužek, pak by se na píst M54 vesly všechny 3 kroužky M52TU a nemuselo by se to kombinovat ze dvou typů.
PetoK> Muselo by se to udělat tak aby to na STK nepoznali. O centimetr větší sací paroží a přívod vzduchu nikdo od oka nepozná, jinak se ty motory zvenčí neliší. Problém je jen, aby to nepoznala diagnostika na emisích.
Nevím co vše jim to hlásí. Dle OBD-II standardu to musí reportovat VIN a název řídící jednotky, který se může pro rozdílné motorizace lišit. Navíc to umožňuje nepovinné výrobcem definované kódy, které by profesionální zařízení na STK pro běžná auta jistě umělo.
Jednotka MS43 je dobře zdokumentovaná. Asi bych zvládl změnit v programovacím souboru nějaké konstanty a dopočítat správný kontrolní součet. Vývojem podobné elektroniky se živím. Ale moc se mi do toho nechce, může tam být spousta zádrhelů a zkoušet to pokus omyl je zdlouhavé.
Pro mě to nemá moc cenu, to auto jezdí hlavně jako rodinné, 2.5L vyhovuje. Musím ale dohnat spolehlivost, která s rostoucí spotřebou oleje značně poklesla. Navigovat manželku po telefonu, aby si vyměnila olejem zanesenou svíčku, je už dost za hranou. Stejně jako dolejvat olej jednou týdně.
Re: M54 jaké pístní kroužky?
Napsal: úte 27.10.2020 17:26
od JaraX
za mě to nemá moc smysl, stejně to nikdy nevyřešíš, motor M54 je prostě slepá ulička, a je jedno jeslti 2,5i nebo 3.0i, i když ten je teda ještě mnohem méně spolehlivý a dost poruchové jsou i 2,2i, takže ta 2,5i z toho vychází vlastně nejlíp. ale prostě udělat rozumně GO, tzn hlavu, kruhy, vybrus, šálky ojnic apod, to prostě leze tak na 100k.
koupil bych někdě starší M54b25 která je malo ojetá, vyměnil separator s vedením, těsnění pod sáním, pod olejovým domečkem, vanou a ventilvíkem, motor bych tam pak za jeden víkend vyměnil nazdar. generálkovat auto jako E39 je nesmysl, to už se na daily moc nehodí, vidím to na E39kách které servisujem, furt se něco něco řešít, tam stahovačka, tam zámek, tam vodní pumpa(a to už jsme vyzkoušeli snad všechny typy vodních pump na M54 včetně origa a vše se sere), pak se to začně vybíjet, pak odejde ježek,a prostě člověk aby byl poloviční mechanik. nevím jeslti má smysl do toho nějak víc investovat, to bych radši našel top kousek a připlatil si za něj kdybych chtěl jezdit v historii.
Re: M54 jaké pístní kroužky?
Napsal: úte 27.10.2020 19:17
od Hanz
Jj, na moji ex 530iA e39 jsem menil snad všechno... benz. čerpadlo, DSC jednotku, el. skrt. klapku, go světel, ježek, t-stat, expanzka, vodní hadice, všechna těsnění na motoru, xenon čidla, ramena, tlumice, brzdy... najel jsem sice 100tis km, ale padlo tam hafo €

Re: M54 jaké pístní kroužky?
Napsal: úte 27.10.2020 21:22
od Michal-E39
Já jsem koupil E39 525i se 150t.km Než počitadlo překonalo hranici 200t.km, bylo to auto vzorem spolehlivosti. Pak to postupně přestávalo být tak slavné.
Které BMW ale najezdí v běžném provozu půl miliónu zcela bez problémů? Tu kvalitu BMW mělo naposledy možná v dobách E34. Zde vychvalovaná E65 se s věkem a provozem bude rozpadat stejně. Některé novější modely BMW se už rozpadají víc než E39.
Pořád mám ale karosérii, na které není nikde skrytá rez ani pupínek. Hned po koupi jsem vše odplastoval a důkladně ošetřil, včetně dutin a vnitřků dveří. To auto je krásně zachovalé a rozhodně stojí za nějaké investice. Navíc vzhled E38/E39 je pro mě nejhezčí auto všech dob, už jako kluk jsem tenhle model chtěl, tak ho mám a mít nadále budu.
Jestli to jednou nebude na denní ježdění, tak mě nenapadá, jaké další auto. Auta bez ohledu na značku jsou s každým dalším rokem výrobně ošizenější spotřební zboží. Vize automobilového průmyslu je, že nám budou za těžké prachy pronajímat sráče, které po doplacení leasingu půjdou rovnou do šrotu a plaťte dál zas nové.
Můj nenáročný ale nepřekročitelný požadavek na zadní náhon a minimálně 6 válců (ještě k tomu u rodinného vozu) ten výběr dost zúžuje.
Re: M54 jaké pístní kroužky?
Napsal: úte 27.10.2020 21:36
od JaraX
zrovna ta E65 má dost věcí vyřešených mnohem líp než tady ty E39, samozřejmě jsou zas některé věci dražší, ale vy výsledku udržet E65 v topu stojí mín jak udržet E39 v topu, já jsem rád že jsem za 200k koupil E66 s výbavou co má dnes málo který nový auto, s LPG,s nájezdem 150tkm, ted má najeto 310tkm, nikde mě to nikde nenechalo, prakticky skoro nic neodešlo, preventivně se do toho loni dalo 200k (přetěsnění, ramena, hardy, měnič a tisíc kravin) a ted to zase jen jezdí, všecko funguje, motor suchej, jen za srpen jsem najel přes 12tkm bez jedinýho zaškobrtnutí, a to už málo která E39 dokáže. ale hlavně, jezdím s autem který něco umí, má ACC, má aktivní podvozek, má hudbu na urovni, což nic z toho E39 nemá. tím nechci E39 nějak hanit, ale prostě je to staré nudné auto, co neumí nic co bych od auta očekával a proto dle mého nemá smysl do toho nějak rvát peníze, levně vyřešit at to funguje, viz ten starší motor a jezdit.
Re: M54 jaké pístní kroužky?
Napsal: úte 27.10.2020 23:14
od Gerchan
Michal-e39: Já mám taky e39 rád...hoď sem nějakou fotku, ať pohladíme oko pěknou e39

Re: M54 jaké pístní kroužky?
Napsal: stř 28.10.2020 00:41
od Spejbl
Zkusil bych změřit kompresi, ať orientačně zjistíš jak je na tom píst /válec to bude nejspíše v normě a udělal bych ty simerinky na ventilech bez sundání hlavy válců, a to tak, že si ze staré svíčky uděláš ventil, kterým natlakuješ spalovací prostor při pístu v horní úvrati.
To podrží ventily v zavřené poloze, bez nebezpečí spadnutí do válce.
Určitě méně práce,času a peněz, než to rozdělovat celý, to pak se auto odstaví na podstatně déle při takovéto vicepraci.