Stránka 1 z 1

N54: zvláštní chování motoru ve středních otáčkách

Napsal: sob 18.04.2020 14:23
od Stickler
Kluci,

dnes jsem si všiml divného projevu své 335i N54.
Konkrétně když pozvolna přidávám otáčky a následně je nechám lehce klesat ke 3.000ot/min, při opětovném sešlápnutí plynu se auto chová jako na omezovači.
Je to nějaká standardní funkce /ochrana, nebo něco blbne? (poloha P)



Podmínky a situace:

Dost vedro, na slunku těch 30 určitě bude.
Motor zahřátý naplno (teplota v normálu)
Dnes mi klinkl, že má oleje pod spodní limit, o čem mě dosud neinformoval, no to může být způsobeno tím, že teď vlivem různých oprav často startuji a málo jezdím a nikdy se nestihl ohřát na provozní teplotu, aby hlídal množství oleje - zjevný únik nikde totiž nevidím.
Z motoru se stále ozývá inen zvláštní klepavý zvuk někde z okolí olejového filtru, ještě jsem to se servisem neřešil. (Viz.: http://www.bmwklub.cz/forum/viewtopic.php?f=24&t=103069)

Díky předem za rady.

Re: N54: zvláštní chování motoru ve středních otáčkách

Napsal: ned 19.04.2020 16:45
od starML
Kapotu už máš otevřenou, tak můžeš vesele pokračovat :D

Omezovač otáček funguje tak, že je zkrácena doba otevření vstřikovačů nebo je dodávka paliva úplně přerušena. Ale určitě ne při těchto otáčkách, jak ukazuje video. Tohle vypadá, že některý vstřikovač (možná jen v těchto otáčkách) neuzavírá, tj. protéká. Tím dojde ke skokovému snížení tlaku v celém railu a tím ani další vstřikovače nemají dostatečný tlak. Jako další Tobě něco klepe pod olejovým filtrem a tam je právě i to HPFP, jak psal Hanz. To čerpadlo v řezu je na obrázku níže. Akorát ty výtlačné díly (12-14) tam jsou 3x po 120° a ta šikmá plošina (10) se pod nimi otáčí. Také tam jsou 3x zpětné ventily (9). A teď trochu fabulace - pokud jeden z výtlačných pístků nebo zpětných ventilků nebude správně pracovat, bude docházet k poklesu tlaku na railu.
Obrázek

Úplnější popis funkce HPFP najdeš zde od strany 26 https://www.1addicts.com/goodiesforyou/n54-2.pdf . Další diagnostické tipy najdeš zde:
https://bimmerprofs.com/hpfp/
https://bimmerprofs.com/n43n53-fuel-supply/

Zkus diagnostikou zjistit, jestli se nějak podstatně nemění (=nekolísá) tlak na railu (HPFP 200 Bar) a na přívodu paliva z nádrže (LPFP 5 Bar) viz obrázek níže.
Obrázek

nebo kolísá jako na tomto videu https://bimmerprofs.com/wp-content/uplo ... 53.mp4?_=1

Jenže INPA nebo ISTA k tomu není úplně nejvhodnější, protože neukazuje velmi rychlé změny. K tomu by bylo lepší použít program TESTO viz
https://www.youtube.com/watch?v=896HUT0q7nA
http://www.bimmerforums.com/forum/showt ... graph-view

Re: N54: zvláštní chování motoru ve středních otáčkách

Napsal: ned 19.04.2020 16:50
od Stickler
Děkuji za odpověď :)
Ono s tím klepáním se už chystám do servisu, s tím se mi už babrat nechce, no dobré vědět, že to může mít souvislost.
Dořeším ještě tu převodovku (díl přijde zítra) a pak můžu auto hodit do servisu "jen" s tímto. Při všech těch problémech jsem ale i tak už hezkých pár tisíc ušetřil, takže se dobrý pocit dostavil :D

Re: N54: zvláštní chování motoru ve středních otáčkách

Napsal: pon 20.04.2020 08:26
od inspi1981
To chování je normální, aby se zabránilo vysokým otáčkám bez zátěže.
Když se na to šlape pomalu, tak to vytočíš.
Když na to dupneš, tak to omezí

Re: N54: zvláštní chování motoru ve středních otáčkách

Napsal: pon 20.04.2020 09:06
od Stickler
Počkej, tomu nerozumím..
Když na to šlapu (i bez zátěže), vždy zasáhne až omezovač nahoře někdy kolem tuším 7.500 otáčkách.
Toto se mi děje jen v případě jak je vidět na videu.. A to asi standardní není. :idea:

Re: N54: zvláštní chování motoru ve středních otáčkách

Napsal: úte 21.04.2020 08:14
od Stickler
Tak jsem zjistil, že souvislost tady asi opravdu bude. Ty pazvuky se totiž objevují až při zahřátém motoru. Když jsem včera po doplnění oleje s mírně zahřátým motorem (ještě bez pazvuků) zkoušel otáčky dle videa výše, vše fungovalo jak mělo.

Re: N54: zvláštní chování motoru ve středních otáčkách

Napsal: pát 24.04.2020 18:19
od jirka330i
inspi1981 píše:To chování je normální, aby se zabránilo vysokým otáčkám bez zátěže.
Když se na to šlape pomalu, tak to vytočíš.
Když na to dupneš, tak to omezí
Takže myslíš, že to je měkde v algoritmech DME a EKPM? Pomáhal jsem totiž nedávno 2 chlapcům s neturbo N53, kterým autorizáky naordinovaly výměnu HPFP ale mně se to nějak nezdálo tak jsem experimentoval:

podezreni na umirajici hpfp cerpadlo.... dve F10 s n53, u ktreych se shodne vyskytovala opakovana chyba 29F2. Pote co jsem prozkoumal detaily chyby a vyslechl oba ridice, doporucil jsem jim casteji pouzivat otacky okolo 3000rpm (s ohledem na to ze se obema nizky tlak na railu objevil pri 2000-2300rpm kdy zrychlovali a meli zarazeny 4.rychlostni stupen( u benzinoveho R6 bez turba :roll: )...to jsem ovsem jen tak pocitove strilel od pasu, ale zaroven po provedenych testech veril, ze to neni problem hpfp
Protoze mi to nedalo spat, tak jsem v poslednich 2 tydnech testoval a mam vysledky; ovsem je potreba rict ze s e91/n53/330i (je trosku lehci nez F10 a je jinak zprevodovane). Udelal jsem celkem 10x test: 5x jsem se na dlouhe rovince (treba u konce oblasti omezene na 80 pohyboval na ctyrku a cca 2400rpm...kdyz jsem na to bez podrazeni slapnul tak mi auto po 5-7sec skocilo do nouzaku...pokazde zapsana chyba 29f2 (pozor- tohle se mi bezne nikdy nestalo); a 5x kdyz jsem ve stejne situaci podradil na trojku a seslapnul na podlahu tak mne po 10sec zastavil az omezovac na 7500rpm...zadna chyba). Tudiz moje toeorie je, ze v ramci nejakeho algoritmu nebo adaptace nestiha pri zarazene ctyrce dodavat dostatek paliva lpfp a timpadem ani hpfp neudrzela potrebnych 200baru na railu...a pokud je tlak vic nez 5sec mimo referencni hodnotu hodi to msd80 do karanteny...sorry- do nouzaku Krome chybky v algoritmu, starnouciho lpfp cerpadla to muze byt taky reglator tlaku nebo modul ekpm...rada E mela EKPM2 a EKPM3(v nekolika generacich), rada F uz myslim jen EKPM3. V kazdem pripade jsou potvrzene situace ze si dana EKPM nerozumi se sensory zvlast tim nizkotlakym- ten se od roku cca 2007 do 2014 vyvijel a i menil oem cislo, a to celkem nejmene v 10 generacich
Moje doporuceni na zaver: N53 ma nejradeji otacky okolo 6500rpm ( a benzin je ted levny...dnes TankOno N98 za 24,90)

Re: N54: zvláštní chování motoru ve středních otáčkách

Napsal: pát 24.04.2020 20:10
od Stickler
No já si všiml dalších indicií:

1) dnes ani se zahřátým motorem toto otáčky neudělaly. Pravdou ale je, že v tu chvíli platil bod č.2

2) co se toho klepavého, až řachtavého zvuku týče, zjistil jsem, že se to nějak spíná a to asi tedy hpfp nebude.. Se studeným motorem nic, když se motor zahřívá, začne se to stupňovat. A po nějaké době to náhle přestane. A později zase začne.. Skoro jako větrák, ale ten to není. Při vyšších otáčkách stále platí, že ten zvuk není, i když je zvýším jen na 1000.