e65, e66 DIY - co si udělat sám atd.
Napsal: ned 23.06.2019 14:35
zkusím sem napsat pár nejčastějších problémů a k tomu i jak jím zabránit, k jednotlivým věcem můžem přidávat i odkazy na návody a časem seznam rozšiřovat.
seznam platí pro benzínové V8 a V12 motorizace
- membrány sání
jejich ztvrdnutí nebo potržení způsobí nepravidelnost chodu motoru nebo spotřebu oleje, měnit pouze za origo díl, náhrady nefungují, 2ks po 100 tkm nebo po 6 letech
- výměna oleje
do benzinových motorizací nedávat předepsaný 5W30, karbonuje motor, tento olej je vhodný především na velmi krátké trasy, pokud se s tím už někam jede, přehřívá se a karbonuje motor. pro většinu lidí/motorů je nejvíc vyhovující 5W40, pokud tomu někdo dává kouř, pak 5W50, 10W60, pokud je motor již v horší kondici a žere olej, tak se dá přejít na 10W40 nebo 10W60, olej doporučuji měnit po 10-25tkm dle nájezdu (pokud je roční nájezd přes 50tkm dá se klidně udělat i ta výměna po 25k),
- čištění odtoků šíbru
základ je pokud auto parkuje pod stromama, čistit čas od času odtoky šíbru, ty se dají vyzkoušet nalítím kapaliny do prostoru odtoků, otevřít šíbr, a z vrchu nalít vodu do ostřikovačů, jarovou vodu nebo i čistou vodu do kolnice která je špinavá (je tam vidět jedna mastná, tam ne, pak jedna kde je špína, tam jo) voda by měla volně vytékat za předníma kolama, pokud bude auto stát lehce do kopce, tak i před zadníma kolama, odtoky šíbru se dají i profouknout vzduchem nebo vyčistit na zvedáku.
pokud se odtoky zanesou, nateče voda od interieru a může něco i poškodit.
BMW vymyslelo invované těsnění šíbru, po jeho výměně se nejen sníží hluk v kabině, hlavně při otevřeném krytu šíbru, ale taky se sníží zanášení odtoků nečistotama
- čištění odtoků stěračů
podobný problém je i u odtoků stěračů, pod pravým stěračem je vanička kde se drží nečistoty, ta je odvodněna plastovou trubkou do prostoru podběhu, tato trubka je vidět po vycvaknutí spolujezdcového pylového filtru, vycvakněte trubku, nalejte vodu do prostoru vaničky spolujezdcova stěrače, voda musí volně protékat, prostor misky se dá prošťourat drátem, vystříkat wapkou apod. pokud je miska zanesená, dochází k tomu že v ní stojí voda. Voda z misky vzlíná přes čep stěrače a ten následně zarezne, BMW mění celý mechanismus za nový, my naštěstí máme čepy kterým se problém vyřeší podstatně levněji. pokud je čep zarezlý, stěrače normálně fungují dál, ale klepou a mají špatný přítlak, protože se povolí matka. jednou za pár let můžete zkontrolovat jeslti je stěrač točí i s matkou a jejím středem (v pořádku) nebo se točí jen stěrač samotný (zarezlý čep, povolená matka)
- čištění odtoku u motoru
zde jsou celkem 4 odtoky, 2 pod kolenem vedení vzduchu z pylového filtru, a 2 pod samotnýma filtrama, tzn u brzdového válce a u krabice s jednotkama. vyndejte oba pylové filtry a nalejte větší množství vody do všech 4 prostorů, voda musí volně odtíkat, pokud ne, vyčištětě odtok.
v připadě že jsou tyto odtoky špatné může voda týct do kabiny nebo poškodit brzdový válec.
- těsnost kufru
E65 má speciální závěsy kufru, ty tvaru bumerangu a uchycené až za zadní plato. pokud někdo sundal víko kufru, např z důvodu lákování, málo kdy už pak těsní těsnění mezi víkem kufru a pantem, potom se za jízdy plní bumeragnová čast vodou, při otevření se tato voda vyleje přímo na Logic 7 zesilovač a může dojít i k jeho poškození, řešení je povolit tři matice co drží víko kufru k pantu, podtmelit černým tmelem ne motory, pozor aby nevylezl ven. a zase složit.
seznam platí pro benzínové V8 a V12 motorizace
- membrány sání
jejich ztvrdnutí nebo potržení způsobí nepravidelnost chodu motoru nebo spotřebu oleje, měnit pouze za origo díl, náhrady nefungují, 2ks po 100 tkm nebo po 6 letech
- výměna oleje
do benzinových motorizací nedávat předepsaný 5W30, karbonuje motor, tento olej je vhodný především na velmi krátké trasy, pokud se s tím už někam jede, přehřívá se a karbonuje motor. pro většinu lidí/motorů je nejvíc vyhovující 5W40, pokud tomu někdo dává kouř, pak 5W50, 10W60, pokud je motor již v horší kondici a žere olej, tak se dá přejít na 10W40 nebo 10W60, olej doporučuji měnit po 10-25tkm dle nájezdu (pokud je roční nájezd přes 50tkm dá se klidně udělat i ta výměna po 25k),
- čištění odtoků šíbru
základ je pokud auto parkuje pod stromama, čistit čas od času odtoky šíbru, ty se dají vyzkoušet nalítím kapaliny do prostoru odtoků, otevřít šíbr, a z vrchu nalít vodu do ostřikovačů, jarovou vodu nebo i čistou vodu do kolnice která je špinavá (je tam vidět jedna mastná, tam ne, pak jedna kde je špína, tam jo) voda by měla volně vytékat za předníma kolama, pokud bude auto stát lehce do kopce, tak i před zadníma kolama, odtoky šíbru se dají i profouknout vzduchem nebo vyčistit na zvedáku.
pokud se odtoky zanesou, nateče voda od interieru a může něco i poškodit.
BMW vymyslelo invované těsnění šíbru, po jeho výměně se nejen sníží hluk v kabině, hlavně při otevřeném krytu šíbru, ale taky se sníží zanášení odtoků nečistotama
- čištění odtoků stěračů
podobný problém je i u odtoků stěračů, pod pravým stěračem je vanička kde se drží nečistoty, ta je odvodněna plastovou trubkou do prostoru podběhu, tato trubka je vidět po vycvaknutí spolujezdcového pylového filtru, vycvakněte trubku, nalejte vodu do prostoru vaničky spolujezdcova stěrače, voda musí volně protékat, prostor misky se dá prošťourat drátem, vystříkat wapkou apod. pokud je miska zanesená, dochází k tomu že v ní stojí voda. Voda z misky vzlíná přes čep stěrače a ten následně zarezne, BMW mění celý mechanismus za nový, my naštěstí máme čepy kterým se problém vyřeší podstatně levněji. pokud je čep zarezlý, stěrače normálně fungují dál, ale klepou a mají špatný přítlak, protože se povolí matka. jednou za pár let můžete zkontrolovat jeslti je stěrač točí i s matkou a jejím středem (v pořádku) nebo se točí jen stěrač samotný (zarezlý čep, povolená matka)
- čištění odtoku u motoru
zde jsou celkem 4 odtoky, 2 pod kolenem vedení vzduchu z pylového filtru, a 2 pod samotnýma filtrama, tzn u brzdového válce a u krabice s jednotkama. vyndejte oba pylové filtry a nalejte větší množství vody do všech 4 prostorů, voda musí volně odtíkat, pokud ne, vyčištětě odtok.
v připadě že jsou tyto odtoky špatné může voda týct do kabiny nebo poškodit brzdový válec.
- těsnost kufru
E65 má speciální závěsy kufru, ty tvaru bumerangu a uchycené až za zadní plato. pokud někdo sundal víko kufru, např z důvodu lákování, málo kdy už pak těsní těsnění mezi víkem kufru a pantem, potom se za jízdy plní bumeragnová čast vodou, při otevření se tato voda vyleje přímo na Logic 7 zesilovač a může dojít i k jeho poškození, řešení je povolit tři matice co drží víko kufru k pantu, podtmelit černým tmelem ne motory, pozor aby nevylezl ven. a zase složit.