Stránka 27 z 60
Re: N53B30O0
Napsal: ned 14.01.2018 21:49
od zddan01
10W-60 už jsem tady taky jednou otevřel
http://www.bmwklub.cz/forum/viewtopic.p ... 0&start=30
a jediné odpovědi, co se mi konkrétně dostalo, proč ne, bylo od Tann3ra ohledně vanosů
TANN3R píše:
Zddan01: kolem těch 108° má N62 teplotu vody, teplota oleje bude vždycky trochu vyšší. Teda když se bavíme o 645ci, která nemá chladič oleje (jen s manuálem). 650i už má myslím vždy.
Jednoduše, 10w-60 už je olej vyloženě pro motorsport. Když pominu, že degraduje podstatně rychleji než třeba obyčejná 10w-40, určitě se nehodí do motoru, který na takový olej není uzpůsoben už z výroby. Třeba starší M- motory měly vždycky trochu větší vůle, tam ten olej patří a zas nemůžeš používat nic jiného.
Příklad: třeba ta 60tka bude při tvých 110° stejně "hustá", jako 40tka někde teprve při 90°. Což zrovna u N62, kde pumpa i na volnoběh dává přes 2 bary a olej neslouží jen jako mazání, ale ovládá tlakem čtyři vanosy.. nevím, nemrdal bych do toho. 40tka to v pohodě zvládá a na cestě snad uvařit nejde.
HTHS je popsána detailně zde
https://www.oleje.cz/clanek/Vlastnosti- ... ezne-oleje
a tady
https://www.oleje.cz/clanek/Mazivarske- ... veho-oleje
"Zvýšení teploty způsobí snížení viskozity oleje a tím se zmenší i tloušťka mazacího filmu. Proto se v tepelně namáhaných soutěžních motorech používají oleje např. SAE 10W-50 nebo 10W-60, aby se i při vyšších teplotách zabezpečila dostatečně silná vrstvička oleje mezi třecími plochami. Pro běžné motory, pokud zrovna nejsou upraveny na soutěžní varianty, je však použití těchto olejů úplně zbytečné a může být pro motoristu i nevýhodné z důvodů vyšší spotřeby paliva. "
ještě tohle,
https://www.oleje.cz/clanek/Mazivarske- ... ni-vyrobce
pro mě je z toho zcela zásadní toto:
"Zde je třeba zdůraznit, že výrobce motoru
nedoporučuje určitou viskozitní třídu oleje (např. SAE 10W-40). Tu si musí
volit každý uživatel sám podle toho, pro jaký provoz automobil potřebuje (městský provoz, krátké trasy, dlouhé trasy po dálnici apod.), zda chce šetřit palivo (lehkoběžné oleje), či podle toho, jakou má
spotřebu oleje (viskóznější oleje pro utěsnění pístu ve válci).
Výrobce nedoporučuje ani to, zda olej má být syntetický či polosyntetický či minerální. To se nikde nedočtete. A už vůbec nelze doporučovat určitého výrobce oleje, to by měl obchodní soud okamžitě práci. Jiná otázka ovšem je, s kým mají smlouvu autorizovaní prodejci automobilů či příslušné autoservisy.
Jediný předepsaný parametr motorového oleje je jeho výkonová specifikace. Součástí každé výkonové specifikace je i požadavek na
minimální vysokoteplotní viskozitu (HTHS - High Temperature High Shear). To je jediný viskozitní parametr, který výrobce motoru doporučuje a který by vždy měl být dodržen."
Také by mě zajímalo, komu 10W-60 zničil motor?
Na rovinu přiznám, že mám ve svém N62B44 tímto olejem dočasně "opravená" gufera, oproti 5W-30, se kterým jsem to koupil, a který tam předchozímu majiteli dali nesmyslně v BMW, klesla spotřeba oleje z 1l na 800 Km, na 1l na 2000 km... O nepřehřívání oleje při ostřejší jízdě nemluvě (na 5W-30 jsem měl i ke 125° a to nejezdím nějak extra divoce)
10W jako čerpatelnost je v našich podmínkách ok.
Těch 60, resp. i vyšší HTHS? Chápu to tak, že při dejme tomu 110°, má 10W-60 tlustší mazací film než XW-40. Teď je pro mě zásadní otázka zda to něčemu vadí? OK, motor má větší odpor, vyšší spotřebu, ale níčí se nějak?
Re: N53B30O0
Napsal: ned 14.01.2018 22:38
od Francis
zddan01 píše:... např. SAE 10W-50 nebo 10W-60 ... však použití těchto olejů ... může být pro motoristu i nevýhodné z důvodů vyšší spotřeby paliva ...
Bingo! Konečně někdo prozřel a většina si toho nevšimla, i když jsem to tu v některé diskusi psal - lehkoběžné oleje jsou produkt zeleného náboženství, ušetří 0,0001 litru paliva na 100 km, což je dobré pro splnění norem a placení menší europokuty za emise výrobcem vozu, ale výrobce netrápí, že po 200k km motor vadne a 300k km nepřežije. Naopak, těší se na prodej nového vozu.
Vítejte v nových časech řízené výroby odpadu

a ne spolehlivých strojů. Stačí aby to přežilo záruku, proto dnes "frčí" operativní leasing, aby nájemce životnost nezajímala. Takovéto mrtky dnes vyrábějí všichni, není s čím srovnávat cenu nájmu, která by byla citelně nižší, kdyby auto bylo pronajímáno 500k km s lehkou údržbou. Podle současného odpadního modelu musí být cena umořena do 200k km nebo i dříve

Re: N53B30O0
Napsal: ned 14.01.2018 22:50
od zddan01
přelouskal jsem tu CZ diskuzi a vypíchl bych z toho tohle:
"Re: Olej 10W60 - zkusenosti, problemy, diskuze
Příspěvekod ImolaRed » 28 dub 2017, 09:26
Je to stále neutuchající diskuze - jaký olej... Doporučení výrobce je třeba určitě respektovat, ale také né každý výrobce počítá, že se s autem bude dít co se s ním děje... V dnešní době, kdy je drtivá většina aut sportovních více méně "marketingově" a reálně nějaou na dlouhodobější zátěž stavěna, je třeba nad tím trošku přemýšlet... Pokud mi výrobce doporučujuje 5w-30 a motor chvíli v zápřahu letí na 140*C protože nemá chladič oleje, evidentně výrobce nedoporučoval tento olej k danému použití (vzhledem k hodnotám zejména kinematické, ale i sem tam dynamické viskózity olje grády 30 pri této teplotě). Výrobci samozřejmě většinou neurčují pouze jednu viskózitu, ale sami říkají, použijte olej dle teplotního rozsahu... tabulka většinou nabízí něco od 5w-30 až po 10w-50... Osobně prakticky jsem neviděl motory zničené o něco hustčím olejem, naopak to se nedá říci o příliš řídkém, použitém při příliš vysokých teplotách. Ale nikomu to necpu, každý má svou teorii i praxi.
Pokud vezmeme nevhodnost 10w-60, z investigace uvedu příklad, který jsem zkoumal při zjišťování, jak provozovat svůj nový Lotus. Když koukneme do minulosti, kdy Lotus dával kompresorové motory 2zz-ge, které točily 8500 otáček, tak najdeme spousty příkladů kdy tyto motory lehaly. Lotus do okruhových modelů montoval accusump pro velká boční přetížení, motory lehaly dále, lidi dávaly aftermarket vany s přepážkami, motory lehaly dále. Lotus doporučoval tehdá 5w-40 jako běžný a 10w-60 pro track use. Motory lehaly vždy na tratích - bylo zjištěno, že prostě motor 2zz-ge nemá dimenzovaný chladící okruh tak, aby se nikoli olej neodléval ve vaně, ale nestačil se vracet zpět shora, a to při předimenzování motoru na 8500 otáček a bočních přetíženích kolem 1,5 G. Pokud se naopak používal řidší olej s lepší kinematickou viskózitou, problémů bylo méně. Olej u Lotusů je dobře chlazen - chladící okruh činí cca 1/3 olejové náplně (např. náplň motoru 4,8 L a jen chladící okruh 2,4 L) proto se osvědčilo používat olej nižší viskózity. Novější motory 2zr-fe už nemají problém, točí jen něco přes 7000 otáček (ale mají vyšší krouťák) a oleje jako 0w-40 se používají v Lotus Cupu, kde jejich Race nehomologované modely nemají již ani accusump ani přepážky ve vaně (mimo Exige V6 kam se za příplatek vany s přepážkami dávají). Rezoluce je taková, že pokud mám dobé chlazení oleje buď od výroby (málokdy) nebo dodělám si jej, kinematická viskózita je to nejdůležitější, protože dynamická v zásadě u žádného oleje nemá do 120*C přísliš problém. Zásadní je držet olej pod 120*C ...jakékoli teploty vyšší jsou prostě excesivní a pokud mi to leze přes, nacpu si úměrný chladič oleje.
Je to prostě jen jednodušší řešení vysrat se na chlazení oleje a dávat 10w-60... U spousty motorů a u spousty užití to však problém nezpůsobí... Z hlediska praxe bych v tom až na příklady (např. viz. výše) neviděl nějaký zásadní problém, mnohem větší problém je, pokud si striktně budu stát za doporučením 0w-20 nebo 5w-30 a budu mít friťák co bez chladiče oleje topí v létě při ostré jízdě běžně 120+. Nemohu si pomoci, ale statisticky je prostě hustčí olej menší průser než řídčí - resp. mimo pracovní teplotu hustčí mi zkurví motor méně než mimo pracovní teplotu řidčí... Neznamená to, že to že prostě nemohu to vyřešit ideálně - dát olej s ideální viskózitou a dořešit uměrně chlazení, nemá-li to ten "marketingově" sportovní pekáč od základu. 10w-60 je samozřejmě relativně extrémní řešení, bohatě postačí použití různých 10w-50 či 5w-50 pokud se pohybuju teplotami skoro stále 120 nebo 120+.
Když si vezmeme onen článek, kde autor tvrdí, že starší atmo BMW M mají špatně nastavené vůle a 10w-60 jim vlastně škodí, je samozřejmě otázka za jakých podmínek. Neříkám že nemá a nemusí mít pravdu, ale problém viskózních olejů je jeden, že oleje w50 a w60 jsou plné polymerních modifikátorů viskózity a s kilometrovým průběhem jejich viskózita prudce klesá, resp. musí se často měnit. oleje w30 nebo 40w jsou stále stejně stabilní a mají rovněž lepší střihovou stabilitu, vydrží tedy v rámci kilometrového i teplného průběhu déle a méně degradované. Za mě je problém ten, že BMW M má u starších motorů nastaveny vůle relativně správně na oleje w60 či w50, avšak pokud tam jsou ty oleje 7000km+ a jsou furt honěny na okruzích, tak s olejem co tam je 10000km včetně 5 track days, tak již dávno nemá charakter w60 a je hodně zřídnutý což vzhledem k použitým vůlím má excesivní vliv na opotřebení ložisek. Kamarád s E92 co měl v zásadě od nové, měnil olej cca každých 15tis km a na trackdays byl velmi často. po 100tis km motor v **** na ložiskách... Motor nikdy netočil za studena, atp... Pak se podíváme na francouzského úpravce M3 Devotec, který s upravenou M3E92 jezdí neustále na Ring a mění olej po každém víkendu... po 700 kolech tam se rozhodl udělat výměnu ložisek (preventivně) ha ouhle - ložiska byla jako nová a nepotřebovala byla bývala nic... Resumé vidím jasně takové, ano 10w-60 může být a je i pro BMW M v rámci jejích vůli v ložiskách špatnou volbou, ale ne bez dalších příčin... Takže ano - jiné vůle ložisek a jiný olej by jistě pomohl (a BMW k tomu již přistoupilo), ale ani pokud to bylo a je nastaveno jako u běžných E46M3 nebo E92M3 tak problém v oleji není samostatný, je zde příčinná souvislost s jinými faktory, které lze při použití mozku eliminovat

...a ne jen čumět do předpisu výrobce, že výměna oleje stačí dokonce v long-life intervalech!!

...nihilismus výrobců a jejich doporučení může být přičinou jejich laxnosti nebo i záměrného uvedení skrytého kurvítka, aby auto vydrželo po dobu záruky a pak... jdi si koupit nové - spotřební zboží ne?
No nic... končím výplavou encyklopediální mozkové emoce a berte si z toho každý co chcete, mějte svůj rozum a při použití oleje se řiďte svým mozkem, zkušenostmi a základy tribotechniky, ne striktně příručkami vozidel nebo kecy a názory Lojzy z Horní Dolní... Obecná pravda neexistuje, vše je třeba řešit ad hoc..."
tohle k M motorům
"Re: Olej 10W60 - zkusenosti, problemy, diskuze
Příspěvekod ImolaRed » 28 dub 2017, 14:38
Ještě k těm M modelům co lehaj na klice... druhý faktor, který je extrémně ohrožuje je prostě to, že 10w-60 a její kinematická viskózita "medu" při nízkých teplotách je prostě vražedná při vytáčení za studena a nemusí se jednat o redline, stačí vytáčet k maximu co v tu chvíli ukazuje adaptivní hranice otáčkoměru a je po pár desítkách takových píčovin hotovo... Kolik majitelů eMek si auta kurví sama nebo je kurvil ten před tím... za lehání na klice si tuna blbců může sama... Řešili jsme to s Kabátníkem, který upozorňoval, že na zkurvení klasického eM atmosféráku stačí pár vytočení ve chvíli kdy vytáčen být nemá.... Takže nejlépe hurá na tuzing sraz, nechat to 6 hodin vychladnout, pak se vrátit se třema promilema, natočit a protůrovat do omezovače na půl minuty

...to je vončo"
a tohle
"Re: Olej 10W60 - zkusenosti, problemy, diskuze
Příspěvekod ImolaRed » 10 kvě 2017, 13:24
A to je právě o tom všem, že každý pól relativního extrému může a je relativně nebezpečný či nevhodný - vše je to jen o kinematické (resp. CST) a dynamické (resp. HTHS) viskózitě. Zlatý střed v praxi (oleje v gráde w40 popř. i slabě v hranici w50) prostě nemají v zásadě problém skoro nikde... ani s tlakem, ani s prouděním (CST) ani s filmem (HTHS), ani s ničím jiným. Samozřejmě každý olej má svou provozní ideální teplotu.... Mám-li tam břečku 0w-20 tak pokud ji tam chci, nacpu si tam chladič aby mi to nelezlo přes 85*C a vše naprosto ok... Naopak jezdím-li ve staré Fábii HTP po dálnici ve vysokých otáčkách toho šicího, blbě konstrukčního stroje s objemem oleje ani ne 3 litry - co nemá ani výměník voda olej, topí ten pekáč nad 130*C na oleji! ...v tom případě mi ten med 10w-60 bude určitě vhoden - je to jeho ideální teplota... Každý olej má svou provozní teplotu a každý dokáže uspokojivě pracovat v mezích relativně minimálního navýšeného opotřebení i mimo svou pracovní teplotu...
Ano - je možno a vhodno provozovat auto vzhledem k jeho normám výrobce a danému teplotnímu použití a uzpůsobení přesně s vhodnými kapalinami...
Ale stejně si nemohu pomoci a pokud nebudeme brát extrémní či atypické případy použití aut a motorů, tak hustší olej je menší průser než řidší - oboje bráno mimo svou pracovní mez. Rovněž většina odborné literatury hovoří o nebezpečích při použití nadmíru řídkého oleje a při použití nadmíru hustého spíše jen o zvýšení spotřeby, popř. snížení výkonu, ale nikoli v takové míře o nebezpečí smrti motoru.
Problém je na straně výrobců ten, že udělají motor s předpisem 0w-20 a ty motory v zápřahu topí klidně 130*C

...je to přece spotřební zboží a ono to asi tu záruku nějak přežije, nebo to odmítneme z důvodu nesprávného užití.... chladič oleje není třeba - zbytečně by ty auta vydržely déle... ...problém je na straně majitelů že lejou 10w-60 protože řešit chladič oleje je dražší a nákladnější, a je rovněž jednoduché tupě věřit nápisu v příručce - to je jistě to nejlepší i když se nad tím nezamyslím.... a konečně chladič oleje není vidět! raději si za ušetřený fifníky každej druhej pořídí tuzing kola s úzkou pneu ne? nebo čínský angel eyes a hurá na ty kolotočářský srazy plný světýlek, cinkrlátek a jízdy rovně

"
Re: N53B30O0
Napsal: pon 15.01.2018 15:42
od pavproch
Chlopi, potřebuju OBECNOU radu:
Jak píšu, budu do brambora fest investovat aby mi ještě dlůho vydržel... mám nalítáno skoro 250 tis km "zaníceným" způsobem a proto už drivetrain není ve 100% kondici.... uvažuju nad pořízením:
- motor N53B30 a vše co je něm navěšeno (čerpadla, řemeny, ložiska atd)
- spojka + dvouhmota
- převodovka
- rozvodovka VTG
- uložení motoru, převodovky, VTG atd.
(vše NOVÉ OEM přímo z BMW ne second-hand)
Počítám, že v autě nechám bez výměny:
- nápravy, hřídele atd. vč. uložení
- sání
- svody, katy a výfuk
Ta otázka zní (podsunul mi ji jeden známý, NENÍ to ale otázka peněz.....): MĚNIT PŘITOM I TU PŘEVODOVKU NEBO NE? Mám totiž v autě už druhou (ve 30tis km mi původní v autorizáku měnili na záruku) a stále (narozdíl od motoru...) se ta převodovka "tváří" dobře - dobře řadí, nevydává zvuky, nic... měním v ní náplň pravidelně co 50tis km a leze z toho krásně čistý olej..... (má na hrbu 220tis km)
VYMĚNIT ČI NE? Nebo jen zase výměna náplně a tu převodovku vyměnit až "skape"?
Díky za komentáře.
Re: N53B30O0
Napsal: pon 15.01.2018 16:10
od JaraX
pokud v ní nejsou vůle tak bych neměnil. to bych radši vyměnil kardany ale zase dle vůlí
Re: N53B30O0
Napsal: pon 15.01.2018 16:56
od pavproch
Dík. Na kardanech vůle nejsou.
Re: N53B30O0
Napsal: pon 15.01.2018 20:34
od matiz
ne. Az ti chcipne, koupis. Tak samo vtg, nemenil bych kdyz stare jede bez problemu. Koupit to muzes vzdycky...
Re: N53B30O0
Napsal: pon 15.01.2018 21:05
od pavproch
O VTG se všudemožně píše, že okolo/po 200tis km s ní začnou problémy, zatímco vím o převodovkách, co natočily i přes 350tis.
Ale dík za radu.
Re: N53B30O0
Napsal: pon 15.01.2018 21:29
od Totic
Myslím že nová spojka a dvouhmota jí udělá jenom dobře tak by mohla ještě posloužit.
Možná bych vyměnil spíš ne tak drahé poloosy (skrz vůle od zátěže) ?
Re: N53B30O0
Napsal: pon 15.01.2018 21:51
od pavproch
Spojka a dvouhmota mají nalítáno "jen" cca 100tis km, ale vyměním je. Polosy jsou bez vůlí....
Re: N53B30O0
Napsal: úte 16.01.2018 19:16
od pavproch
Další kontrolní otázka: dyž sa vysype motor (ten můj to už fuckt má asi za pár), tak je to okamžitě a fertig - odtah, jak je to ale s odcházející převodovkou? (nemám zkušenost) hlásí se dopředu nebo je to "překvápko" a fertig a odtah taky?
Re: N53B30O0
Napsal: úte 16.01.2018 21:33
od pavproch
Jo, sem vlastně zapoměl - během nešních cca 600 km sa to nerozsvítilo ani raz, pravda převážně to klouzalo, ale jaxem ráno sjel z vysočiny ke kolínu, tak tam bylo ještě před sněžením/deštěm, taxem těch posledních cca 30 km krapet provětral pavučiny v komíně..... a nic....

Re: N53B30O0
Napsal: úte 16.01.2018 22:05
od TANN3R
U převodovky je to stejné, jako u čehokoliv jiného. Záleží, co se tam vysere.. Ale většinou se hodně dlouho dopředu hlásí hučením, vyhazováním kvaltu, škrtáním atd. Že by se manuál zastavil úplně se moc nestane, spíš už je nepříjemné s tím jezdit

Re: N53B30O0
Napsal: stř 17.01.2018 11:00
od MattyX
u manuálu se pak stane že se třeba roztrhne vidlička, nebo rozletí zuby jako na šrot na vstupu třeba, ale většinou to dává už trochu najevo předem viz výše ...
Ty nový převodovky často pohřbívá vymelté ložisko v setrvačníu, kdy se jedna strana mrkve vymele a druhá pak o to rychleji odejde ...
Re: N53B30O0
Napsal: stř 17.01.2018 12:36
od pavproch
Chlopi, dík. A ještě jedna kontrolní otázka - nejsem mechanik - s každou výměnou převodovky je nutné použít nové jednorázové šrouby, to je mi jasné, co ale spojka a dvouhmota - musí se tak měnit nebo ne?
Re: N53B30O0
Napsal: čtv 18.01.2018 12:23
od Spejbl
Ještě k těm olejům. A nemůže ten olej 5W mít nižší viskozkozitu v teplotách 0....až - 10°C než ten olej 10W......tím se motor při startech v těchto teplotách rychle zaoleluje(namaže) o pár vteřin.... možná v tomto tkví stálé doporučování lehkoběžných olejů, ale zas blbě mažou při vyšší teplotě, kdy film je tenčí a trhá se, přepaluje a vzniká tvrdy karbon. Takže jako všechno má svůj rub a líc.
Za mě radši ať to maže při vyšší teplotě, netrhá se film pod zátěží , než rychleji při chladnějším startu kdy není zátěž motoru.
Re: N53B30O0
Napsal: úte 30.01.2018 18:58
od pavproch
Alea iacta est. Sem neska objednal první díly na GO brambora.....

Re: N53B30O0
Napsal: úte 30.01.2018 19:07
od JaraX
kašli na GO, ještě to portrap, ted to teprve začíná být zajímavé
Re: N53B30O0
Napsal: stř 31.01.2018 14:41
od pavproch
Tak 10w-60 má za následek, že se čebrená olejnička už nerozsvěcuje i dyž to pohonim, ale wolej to žere dál (i přesto, že je hustší) - asi litr na tisíc... mno, už to má za pár, za cca 4.5 tis km bude GO

Re: N53B30O0
Napsal: stř 31.01.2018 15:31
od Francis
Litr oleje na tisíc je, i při drahém Millerově oleji, 38 haléřů na 1 km. Při ceně GO 100k Kč je návratnost 263k km.
Dolévej a neřeš, dokud se spotřeba nebude zvyšovat.
Jsem líný hledat, zda jsi měnil stírátka na ventilech. Případně zkus léčbu terpentýnovým olejem, 3 dcl do oleje před výměnou, zlehka stovku km najezdit a pak vyměnit za nový olej. Náklady obojího jsou zlomek ceny GO a mohou používání motoru o 50-100k km prodloužit.