Tento příspěvěk nebude reakcí nebo odpovědí na příspěvky výše. Ale uvedu některé globální pohledy na problematiku a výhled do budoucnosti.
Kdo podvádí a proč?
Určitě jste zaregistrovali problém u VW Group a dalších automobilek, i když to je prezentováno hlavně jako problém oxidů dusíku. Ale ukazuje se, že to je způsobeno snahou "být nejlepší" v produkci exhalací, spotřebě paliva a zachování výkonu při menším počtu válců -
tohle je určitě pozitivní vývoj, jenže !!
- spalováním velmi chudé směsi vzniká mnohem větší množství oxidů dusíku a proto jsou do výfukového potrubí montovány katalyzátory NOx,
- kvalitnější rozprášení a prohoření paliva se dosáhne při vyšších vstřikovacích tlacích, ale vznikají malinkaté a škodlivé saze a proto musí být namontovány filtry pevných částic,
- ve snaze být první na světovém trhu (nebo dohnat a předstihnout) nebyl čas ekologické aspekty rozumně vyřešit, kdy zisk a manažeři (=zisk manažerů) byl důležitější než ekologie a možnosti techniků,
- a když někdo dosáhnul lepších výsledků a z ekonomických důvodů ostatním neřekl jak, došlo k dalšímu manažerskému rozhodnutí
=> podvodu při měření emisí, spotřeby atp. Vyrobením stovek tisíc motorů nedodržující emisní limity bylo motivováno ziskem a bylo podvodem na majitele vozů. V Americe teď budou majitelům vyplácet náhradu nebo postižené vozy vykupovat zpět. V Evropě se s tím nepočítá, protože by to bylo tak drahé, že by to některé automobilky položilo. Český Franta, který koupil nový nebo ojetý vůz a dostal se do problému s ucpaným filtrem nebo vypáleným katem si pomůže demontáží nebo vymlácením, aby mohl denně dojíždět do práce 10-15km a nebyl na úřadu práce. Není to správné, ale hlavní viník je ten manažer, který "urychlil vývoj" a realizoval podvod.
Nějaké řešení?
Určitě se nebudeme vracet ke klasickému vstřikování nafty při 150-175 atm a karburátorům. Snad se brzo najde někdo, kdo najde lacinější způsob výroby NOx-katů a filtrů DPF, které nebudou stát 2-3 výplaty. I v České republice se našlo několik chytrých lidí, jako byl prof. Vichterle (oční čočky), dnes jsou blízko k potlačení účinků viru Zika, léčení cukrovky a dalších chorob. Ale to bude chtít investice do talentů a výzkumných pracovišť, manažeři v Automotivu už mají vyděláno dost a na vývoj tam je prostředků "haba-kuk".
Co STK+ME pozná?
Kdysi Stanice technické kontroly a následně kontroly emisí řešili účinnost brzd, osvětlení, řízení, že z auta nic nekape a emise kysličníků uhlíku COx. Na tohle stačil kanál, brzdové válce, baterka a měřič emisí. Ale vývoj nezastavíš a dnes by špatné auto skutečně osvědčení dostat nemělo. Tohle i český Franta chápe - ale nesměli bychom být v Čechách. Sice už evidují stav tachometru a pořizuje se fotodokumentace, ale i na tomto fóru se dočtu, že potřebuji půjčit zrcátko nebo kola, abych prošel na STK. A bude hůř a dráže - protože kromě nějakého měření emisí bude nutno z auta získat tzv. "Readiness Code", což je zpravidla 11-místný kód (100-00000000), kde jsou na některých místech výsledky nepřetržitě sledovaných systémů:
Spark ignition vehicles (Gas)
Catalyst (CAT)
Heated Catalyst
Evaporative (EVAP) System
Secondary Air System
Oxygen (O2) Sensor
Oxygen Sensor Heater
EGR (Exhaust Gas Recirculation) and/or VVT System
Compression ignition vehicles (Diesel)
NMHC Catalyst
NOx/SCR Aftertreatment
Boost Pressure
Exhaust Gas Sensor
PM Filter
EGR and/or VVT System
Tedy zde je odpověď, jestli STK+ME v budoucnu pozná správně fugující systém. Nikoliv, samo auto to nahlásí, ale tento kód bude třeba z řídících jednotek vyčíst. A teď si představte, že sice existují nějaké normy komunikace s OBD (EOBD), ale STK+ME opět budou muset zainvestovat do diagnostik, které přečtou maximální počet druhů aut a exotická auta si pro tohle budou muset jezdit hodně daleko. Navíc tyto "kódy připravenosti" (Readiness Flags) nevzniknou po nastartování motoru, ale až po určité době provozu. Takže vymazání chyb diagnostikou těsně před vjezdem na ME nepomůže, protože tyto kódy nebudou vytvořeny.
Zdroje INFO - přečíst !
http://www.fcd.eu/article.aspx?id=1686
https://www1.snapon.com/Files/Diagnosti ... Charts.pdf - pro koncern
http://www.autotap.com/techlibrary/obdi ... esting.asp
http://www.obdautodoctor.com/scantool-g ... explained/ - na konci článku je odkaz na stažení SW, který by měl umět tyhle "Readiness Code" přečíst u mnoha vozidel, pokud to výrobce auta podporuje. A myslím si, že se budou velmi snažit, aby všechna auta načíst šlo - zase jde o zisk na náhradních dílech. Teď to zkusím, jestli to bude komunikovat s 530i/N53 2007 a dám report.
V režimu K+DCAN se program není schopen spojit, snad bude mít s K-Line někdo úspěch.
Ti, co už mají nějakou novější ISTA/D si tyhle "Readiness Code" můžou načíst sami - návod:
- připojit auto
- Vorgänge - Farhzeugdaten auslesen - Farhzeug behandlung - Service funtionen - Antrieb - Motor Elektronik (je tam 3x, tak až to poslední) -
OBD Readiness Codes - Anzeige OBD Readiness Codes - dole Suche starten- je tam 2x FUB Readiness Codes, to jsou popisy a návody - a potom tam je ABL Readiness Codes auslesen, který je dostupný jen při připojení auta online a v následujících krocích ty podporované kódy vyčte. Ty položky FUB jsou dostupné i v offline režimu po zadání VIN čísla.
