Zdravíčko pánové,
tož narazil jsem na tento thread čirou náhodou a docela mě zaráží, proč se nikdo odtud nepokoušel udělat nejěkou studii. Já sám jsem měl 330Ci a teď 325Ci a pokaždé jsem E85 v určité mixáži vyzkoušel. Následně jsem se i díval na různé kity na eBayi.. ale pokaždé se snažím ze všeho vytáhnout maximum informací, než si něco koupím a proto jsem si udělal studii vlastní.
Co se týče energetického hlediska a samotného obsahu energie v E85, tak vás moc nepotěším.. moc pěkná čísla to nejsou. Ale prvně začnu tím, proč E85 ne a potom proč E85 ano :)
Takže prvně ty velké nevýhody:
Výhřevnost benzínu je přibližně 45,3 MJ/kg a výhřevnost samotného ethanolu činí asi 26,9 MJ/kg .. což nezní nijak moc dobře (je to vlastně obsah energie v palivu). Ale samozřejmě tu hrajou roli další aspoekty a to je třeba hustota paliva. Hustota naturalu je přibližně 750 g/ l a ethanolu 789 g/l ... z čehož se dá vypočítat lehce výhřevnost (energie) na jeden litr.
V případě naturalu to vychází asi na 33,98 MJ na litr.
V případě ethanolu se bavíme o čísle 21, 22 MJ na litr - Takže se bavíme asi o dvou třetinách energie naturalu. V případě E85 máme 85 % ethanolu a 15 % benzínu a jeho celková výhřevnost na jeden litr se rovná asi 23,134 MJ (oproti 33,98 MJ jednoho litru čistého naturalu).
Z čehož nám vychází, že z energetického hlediska E85 je jeden litr asi 68 % jako litr naturalu.
Takže kdyby mělo E85 všechny ostatní vlastnosti stejné jako BA95, tak by vždycky měl vůz žrát o 32 % více než když pojede na čistý natural.
Naštěstí jsou tu výhody ethanolu, které by měly napomáhat úsporám.. bohužel jen za určitých podmínek. Už tady bylo zmíněno, že na provoz E85 potřebujete prodloužit délku vstřiku (ale pouze z toho důvodu, že ethanol hoří pomaleji a chladněji). Podíl vzduchu na E85 výrazně menší než u Natural 95 (což znamená, že doporučení propustnějších filtrů je nesmysl, protože motor na spálení E85 nepotřebuje tolik vzduchu jako na natural).
Nemalou roli také hraje výparné teplo E85, která je asi 2,5x vyšší než u benzinu. Což zapřičiňuje to, že ethanol lépe ochlazuje spalovací prostor válce, zvyšuje účinnost spalování a šetří motor.
Velkou roli hraje samozřejmě oktanové číslo. U samotného ethanolu je to asi 106 oktanů => E85 je tedy asi 104,4 oktanů. Díky tak vysokému oktanovému číslu se dá zvýšit účinnost motoru. Už neupravený motor na E85 má o něco vyšší účinnost (už díky vyššímu výparnému teplu a okt. číslu). Nicméně osobně si myslím, že samotné prodloužení vstřiku pro zlepšení účinnosti nestačí. Jde samozřejmě o lambda sondy, které budou schopny pracovat s jinými hodnotami.
Ideální motor, který pojede na E85 nejlépe je s vysokým kompresním poměrem. Pokud máte kompresní poměr aspoň 10,5:1, tak by se dalo mluvit o tom, že motor dokáže využít výhody E85. Aby se využily výhody naplno a zvýšila se účinnost maximálně, tak se bavíme o kompresním poměru přibližně 14 - 15:1 (což je už skoro dieselové

). Takto upravený zážehový motor již však není schopen jezdit na benzín, ale pouze na E85, protože by klepal (benzín by se vznítil dříve než by ho zapálila svíčka). Ale na druhou stranu bychomo dostali vysoce efektivní a na svůj zdvihový objem výkonný motor jezdící pouze na (teď) levný E85.