Dostal jsem tip na toto téma od jednoho člena BMW KLUBU jezdící Mercedesem.
Provozuji už cca 50 000km W124 na Bionaftu, tedy B100 od KM-PRONA. Rozebírat jestli mi to rozbije motor nemá smysl neboť W124 sežere všechno. Čili to tankuji s čistě ekonomických důvodů.
O B100 koluje spousta mýtů a fám a taky dost hospodských keců. Spousta lidí netuší že na trhu je Bionafta druhé generace, která je skutečně srovnatelná s naftou. Dle mého (a doufám že se do mě zase někdo opře) výrobci aut nedoporučují BIO z důvodu nízké doby skladovatelnosti. Tj. Nejezdím - vykvete mi to v nádrži a nejedu. Tomu se dá předejít aditivováním. Používám dvojnásobek dávky VIF. Neměl jsem tedy problém ani v zimě, konkrétně do -20 to s VIF všechno funguje.
Další oblíbeným mýtusem je - "natankoval jsem BIO a zničilo mi to auto voe".
- auto nezničilo BIO ale nečistoty z JZDácké nafty, já mám třeba veskrze negativní zkušenosti z Shell (vysočina) kde se Vám o prémiové naftě může jen zdát. (i W124 se zakuckala, RAV4 mrtvá) Bionafta je silné rozpouštědlo, takže při přechodu na ní je výměna palivových filtrů samozřejmostí. Slýchávám hodně chvály na VERVU (ověřeno to nemám) nicméně o čisté naftě bez biosložky se Vám v ČR může tak akorát zdát. V každé je min 7-10% BIO. Jak to maj ošéfované výrobci kteří tvrdí že jejich nafta je bez biosložky nevím.
Kdo šetří a tankuje je B30, tj. směsnou naftu, tak asi ví že v ní je min 30% B100 a zbytek motorová nafta, a kdo tankuje u ONA tak by měl vědět že se jedná naftu ze starších zásob, čili ne úplně čerstvou. Rozdíl mezi B30 a B100 už není tak velký.
Osobně pozoruji u B100 horší chod za studena (kompenzováno aditivy), výkon je sporný, B100 by měla mít vyšší cetanové číslo. (nemám změřeno a podloženo) spotřeba je v normálním režimu STEJNÁ NEBO VELMI PODOBNÁ. Rozdíl nastává při jízdě na plný plyn, kdy mi W124 zkonzumuje o cca 1-1,5l více než na kvalitní naftu (ne B30).
Pokud se budeme bavit dále o naftě prémiové tak tam pozoruji tišší a měkčí chod motoru, otázkou je kde prémiovou naftu natankovat. Mám zkušenosti s OMV v Rakousku, jde skutečně šla spotřeba o 1l dolů (může být i lepším stavem silnic apd.) OMV v některých místech nabízí tuším i naftu arktickou a dokonce snad už i syntetickou (nemám podloženo)
Takže mi z toho vyplývá to že nikdo nemá reálné zkušenosti s B100 v nových motorech bez zbytečných keců, znám člověka co má najeto na B100 200 tis v tuším MB C 220CDI. Hlavním problémem je žíravost B100 na gumových těsnění a DEGRADACE MOTOROVÉHO OLEJE. Je třeba zkrátit výměny. (měním po 10 tis)
Mýtus - to by si normální člověk do auta nenalil. Na B100 jezdí spousta podniků a autodopravců, kamionů, stavebních strojů a autobusů. Úspora 5kč/l se vyplatí.