momento píše:Máš něco společnýho s kompresorama, viď. U kompresoru je prostor nazýván "škodlivým" prostoremc a u motorů je to "kompresní" objem-z toho kompresní poměr. Zvýšení kompresního poměru se dosahuje zmenšením kompresního objemu. U motoru máš většinou tvar spalovacího prostoru daný výrobcem, popřípadě úpravcem. Ten se zmenšit nedá-někdy to jde vyvařením, ale musí se tam zachovat určitý tvar-kvuli průběhu spalování. Takže jediná možnost je, upravit tvar pístu zvětšením tzv. "dómu"- "dóm" je materiál, který je nad dnem pístu. A ten "dóm", pak velmi často zálézá do těsnění pod hlavou a někdy až do prostoru hlavy-tím zmenšuje "kompresní" prostor. Blokem myslím blok motoru. S tím oleštěním-tam kam nezasahuje píst, tam je vnitřní plocha bloku "nažloutlo-nahnědlá"-to je od spalování, jasně je tam vidět, kam už píst nedobíhá. Samozřejmě to není klasické oleštění, to je na závadu. Oleštění jsme myslel obrazně. Píst nění kuželový (není pravda že se směrem ke klice zmenšuje), ale má nějakou obecnou křivku na boku a je oválný. Je to dáno konstrukcí pístu, aby při pracovní teplotě se roztáhl na potřebný tvar. Jinak nad prvním kroužkem je píst u některých motorů menší-používají to částečně jako antidetonační štěrbinu.
Aha, takže dóm je část pístu ve kterém se např. u dieselů nacházejí spalovací dutiny.
Jinak máš samozřejmě pravdu, pojem škodlivý prostor je z oblasti konstrukce kompresorů. Zrovna nedávno jsem jeden počítal. Holt bližší košile než kabát

.
Ovšem v tom aby jsme docílili zvýšení kompresního poměru se shodnem. Prostě je nutné zmenšit prostor nad pístem

.
A píst je kuželový, nebo se alespoň tato jeho vlastnost v literatuře označuje "kuželovitost pístu"(ale možná mám už stará skripta). Nicméně mi je jasné, že v době CAD počítačové konstrukce tvoří jeho tvar křivka úměrná teplotní roztažností materiálu v závislosti na tlouš?ce stěny a konkrétnímu tepelnému namáhání.
Nikde jsem ale neřekl, že se píst směrem ke klice zužuje(nebo jsi mne špatně pochopil). Ba právě naopak. Nejmenší průměr pístu(což je u pístu také nepřesné označení neb se jedná spíše o ovalitu) se tedy nachází v části nejvíce tepelně namáhané což je jeho horní část.
"Oleštění" už taky beru, prostě myslíš úsady tvořené v důsledku spalování směsi v pracovním prostoru nad pístem a horním těsnícím kroužkem, který tvoří v horní úvrati hranici mezi "čistým" válcem a válcem s úsadami. Teď je to jasné.
To by kuwa bylo aby se dva technici nakonec nedohodli

.