Stránka 2 z 5

Napsal: stř 14.09.2011 22:54
od milo
ja nevim, ja se na kazdou zimu s bmw tesim. snad se mi to nekdy nevymsti

vyjedu vsude, kam potrebuji (chalupa v jizerkach, dalsi chalupa v podkrkonosi, par krat za zimu krkonose, 2-3x alpy). jediny problem je s rozjezdem, hlavne do kopce. kdyz se ale rozjede, nezastavi se :wink: casto se stava, ze k chalupe dojedu z rodiny jako jediny 8) retezy mam doted v kufru v original obalu. kdyz byla posledni zimu v praze "kalamita", jezdil jsem do prace kazdy den autem a nebyl sebemensi problem. az na zniceny kryt motoru, kdyz u nas 3 tydny neprohrnuli v ulici silnici.

ono neni na skodu si na zacatku zatrenovat nekde na volnejsi plose, at se ty zkusenosti a cit zase ozivi.

posledni 2 zimy jsem jezdil na dunlopech graspic ds2, vynikajici pneu.

Napsal: stř 14.09.2011 22:58
od jarda
Kucí logicky zadokolka musí mít výhodu v prudkém kopci a předokolka s větším zatížením předního kola v mírném. Otázka je u jakého uhlu se to láme....

Dovolil jsem si to zkusit spočítat :D

Na rovině:

Váha na přední kola = Vzdálenost těžiště od zadního kola / Rozvor * Hmotnost

Váha na zadní kola = Vzdálenost těžiště od předního kola / Rozvor * Hmotnost

pokud si těžiště vyjádříme jako koeficient (bávo má 0.5), potom

Váha na přední kola = (Rozvor - Koef * Rozvor) / Rozvor * Hmotnost

Váha na zadní kola = (Koef * Rozvor) / Rozvor * Hmotnost


Na nakloněné rovině:

těžiště se nám posouvá v závislosti na uhlu naklonení a výšce těžiště

Váha na přední kola = (Rozvor - Koef * Rozvor - Výška * tan(Uhel)) / Rozvor * Hmotnost

Váha na zadní kola = (Koef * Rozvor + Výška * tan(Uhel)) / Rozvor * Hmotnost


Kdy je váha na předním kole jednoho auta vyšší než na zadním kole druhého auta:


(Rozvor - Koef * Rozvor - Výška * tan(Uhel)) / Rozvor * Hmotnost > (Koef * Rozvor + Výška * tan(Uhel)) / Rozvor * Hmotnost

Uvažujme dvě auta stejných rozměrů a váhy, ale s různým rozložením hmotnosti a náhonem - hmotnost a rozvor se nám vykrátí:

(Rozvor - Koef * Rozvor - Výška * tan(Uhel)) > (Koef * Rozvor + Výška * tan(Uhel))

Po úpravě:

Tento vzoreček nám tedy řekne od jakého stoupání je výhodou zadní pohon při různých polohách těžiště a rozvorech:
Uhel < atan ( Rozvor * (1 - Koef1 - Koef2) / (2 * Výška))

Konkrétní případ:

přesné parametry jsem našel jen pro Fabii Kombi:
Rozvor 2462
Poloha těžiště 1152/1310, tedy 53:47
Výška těžiště 662

Budeme srovnávat s hypotetickým BMW které má stejný rozvor a výšku těžiště, ale náhon na zadní kola a rozložení hmotnosti 50:50:

Uhel < atan ( 2462 * (1 - 0.4679 - 0.5) / ( 2 * 662 ) )

Uhel < 0.0596197431

Uhel < 3.416 stupňů

Fábie má tedy proti hypotetickému BMW výhodu při stoupání menším než 3.416 stupně, což je asi 6%

Kdyby měla stejná Fabie rozložení hmotnosti třeba 60:40, vyjde nám zlomový bod u stoupání cca 18%


Takže závěrem: záleží do jakého kopce jedete, jaké má předokolka se kterou se srovnáváte rozložení hmotnosti a jak velká máte oba auta.

Čím má auto těžší hnaný předek a nižší těžiště, tím prudší musí být stoupání aby bylo stejně těžké ale vyvážené BMW ve výhodě.

Spatlal jsem to tady na stole za pár minut tak mi tam klidně najděte nějakou chybu :)

Napsal: stř 14.09.2011 23:05
od Soptiiik
Taky se musím smát té dragedii v praze :) To snad nemyslíš vážně

Napsal: stř 14.09.2011 23:11
od jarda
...takže BMW může být opravdu větší tragédie v Praze, tedy v mírných stoupáních, než v horách kde jsou stoupání prudká a tím pádem větší část hmotnosti leží na zadní nápravě...

Napsal: čtv 15.09.2011 08:22
od JaneCk
Z toho se tedy dá usoudit, že do hor zadohrab a do města ochcávu :D

Napsal: čtv 15.09.2011 08:37
od Hanz
Radši ani nebudeme počítat, jakou "mocnou výhodu" ma zadohrab při couvani do mírného kopce s koly v rejdu (klasicky najetí do mezery na chodník, nejlépe s zulovym okrajem) :-)))

Napsal: čtv 15.09.2011 08:44
od mari
Já nejraději vyjíždím z příčného stání když je parkoviště v kopci. To je doména BMW.

Napsal: čtv 15.09.2011 08:52
od Eks
Teď jsem si uvědomil, že i já mám original zabalené řetězy ve své 39. Jezdím každý den brzy ráno a tak víte, jak to v zimě vypadá když padá celou noc. Loni jsem jezdil zimáky třetí sezonu vzorek cca 4,5mm. Jen jednou jsem musel vzít lopatu a to bylo na neprojeté cestě 30-40cm sněhu. Jinak s kamarádem jsem zastavil pod kopcem a normálně jsem se rozjel a tu stojku vyjel. Řekl mi že tohle by s Passatem nevyjel. Samozřejmě jsem měl vypnutou stabilizaci, ale to už jsem psal. V zimně to chce hlavně používat mozek.
Eks

Napsal: čtv 15.09.2011 09:50
od RuDoSh
mari píše:S nikým se nepřu, ale jen naiva se chlácholí tím že pětkou se dá vyjet víc než např. oktávkou.


Tak máš asi problém mezi volantem a sedačkou, to je celé. :wink:

Napsal: čtv 15.09.2011 09:52
od RuDoSh
JaneCk píše:Jinak z vlastní zkušenosti Continental TS 790, abychom se vrátili k tématu :)


Mám je teď a žádná sláva. Ale nikde jsem loni trčet nezůstal.... goodyaear byl na rozjezdy v kopcích daleko lepší.

Napsal: čtv 15.09.2011 10:00
od JaneCk
Řešil jsem dilema loni, jaké pneu koupit. A vím, žes je tenkrát 2x nechválil v příspěvcích. Nicméně byla taková ta kaučuková krize a byl jsem rád, že jsem sehnal alespoň trochu kvalitní gumy v 225/60 15". Prozatím spokojenost. Uvidíme, jaká na nich bude druhá zima. Ale jestli mi přijdou tyhle super, tak pak nevím co ty tvoje, to už bude malý zázrak :D. (bez ironie)

Napsal: čtv 15.09.2011 10:13
od Hanz
Jj, jako řidič Bmw použiju v zime mozek a nebudu parkovat nikde v okolí 500m, protože se to proste neda, na postu v kopci s dlazkama pojedu se sankama, do práce pojedu po pěší stezce,protože ma menší sklon a ten prudkej kousek 50m vemu s rozjezdem,určitě to vyjde a nebudu muset zastavit... jo, jde to:-) ale netvrdil bych, jak je to s bawem v zime vždy easy... Jezdit z A do B po sněhu na Vysocine je fakt víc v klidu než jeden den v Praze, zažil jsem několik let obojí.-)

Napsal: čtv 15.09.2011 11:24
od Jirka36
Jak vidím názorů a zkušeností je spousta, fakt asi bude že kdyby zadokolky byly k ničemu žádná by tu nejezdila a vždy je asi důležité i to, kdo má jaké místní podmínky, někdo bydlí v kopcích jiný u Kolína...V posledních letech jsem měl spoustu aut různých značek s náhonem na předek ale když hodně napadlo nebo napadl prašánek na led, bylo asi jedno v čem člověk jede...

Napsal: čtv 15.09.2011 12:40
od mari
RuDoSh píše:
mari píše:S nikým se nepřu, ale jen naiva se chlácholí tím že pětkou se dá vyjet víc než např. oktávkou.


Tak máš asi problém mezi volantem a sedačkou, to je celé. :wink:


:roll: přehodnocuju zadokolky na winterwagen a kdo nevyjede neumí řídit :D

Napsal: čtv 15.09.2011 12:43
od JaneCk
:pivo2:

Napsal: čtv 15.09.2011 13:37
od pragdejf
jo, jezdit celej kalamitni den po praze v zadohrabu je opruz, to je pravda. teda s E34 s plnou nadrzi je to v pohode, ale s matcinym compactem (316tia E46) je to dost o vztek, je to jedno veeeelky kontra. vysilujici :twisted:

v E34 sem jednou tak trochu zapomel, ze mam v kufru 300kg stavebniho lepidla (koupil sem ho vecer a pak byl nakej mejdan...) a docela mi rano vrtalo hlavou, proc to ani nehrabne, nikde to nejede bokem a vyjedu kam chci. pak sem otevrel kufr a doslío mi to.

tolik k ot, dunlop winsp 3D hodnotim jednoznacne kladne (205/65/15), contTS830 na compactu taky nezatracuju.

Napsal: čtv 15.09.2011 15:42
od Eks
Chceš říci, že jsi se nevšimnul, že máš v kufru 12 pytlů lepidla?

Napsal: čtv 15.09.2011 17:07
od pragdejf
noo jak se to vezme, byli pod roletkou a na snehu stejne clovek nejezdi tak, aby poznal 300kg navic... no a popravde taky nejsem zadnej myslitel. hlavne, ze sem je tam sam nalozil. takze ano, nevsiml :?

teda vrtalo mi hlavou, proc to ma tolik trakce...

ano, i takoví jsou na bmwklubu.

Napsal: pát 16.09.2011 15:31
od Maxiczech
Dle mého názoru je 225 hodně. Já osobně mám 195 na zimu a 225 na léto. Myslím, že se užší pneu lépe zaříznou do případného sněhu. Na horách jsem nikdy problém neměl a nikdy neřešil nějaký pytel s cementem v kufru.. :roll: To bych si lehce připadal, jak tydýt opravdu za dob Žigulů.. Ale pravdou je, že na hory nejedu nikdy sám a v kufru něco vezu.. Jo jinak se bavim o Michelin.. Fakt s těmito pneu problém nikdy nebyl.. :idea:

Napsal: pát 16.09.2011 15:55
od beny-maser
Maxiczech píše:Dle mého názoru je 225 hodně. Já osobně mám 195 na zimu a 225 na léto. Myslím, že se užší pneu lépe zaříznou do případného sněhu. Na horách jsem nikdy problém neměl a nikdy neřešil nějaký pytel s cementem v kufru.. :roll: To bych si lehce připadal, jak tydýt opravdu za dob Žigulů.. Ale pravdou je, že na hory nejedu nikdy sám a v kufru něco vezu.. Jo jinak se bavim o Michelin.. Fakt s těmito pneu problém nikdy nebyl.. :idea:

co máš za auto?
já momentálně dojíždím 195 na e34 touring, protože mi je bylo líto vyhodit, ale rozhodně bych si je nekoupil!!!!!!!! na tom autě to vypadá jak žiletka a moc to zrovna nesedí už se docela těším na zimu jak je přezuju a s klidem na duši vyhodím, dřív se měl na zimu 205, přesně z důvodu jak píšeš a že by to bylo znát říct nemůžu, minulou zimu jsem jezdil na 225 a perfektní maximální spokojenost.