Zdravím,
v nejmenované pojišťovně jsem pracoval jako likvidátor a později jako vedoucí skupiny, takže se pokusím vyvrátit některé mýty, které tu byly řečeny a poradím na co si dát pozor.
Povinné ručení je tzv. pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem motorového vozidla. Slouží tedy k úhradě škody vzniklé poškozenému/poškozeným, kterým způsobíme škodu pojištěným vozidlem. Narozdíl od smluvního pojištění (např. havarijní, pojištění majetku apod. ) se jedná o zákonné pojištění, musí ho mít tedy každý kdo provozuje motorové vozidlo. Neexistuje zde žádný "dodatek ve smlouvě" jak někdo zmínil, všechny pojišťovny se řídí podle zákona 168/1999 Sb. a podle občanského zákonníku.
Když se stane nehoda:
-dle novely silničního zákona z 1.1.2010 je povinností účastníků nehody sepsat společný záznam o dopravní nehodě. Z tohoto záznamu by musí vyplývat nehodový děj, musí být podepsaný oběma účastníky ! Pro následující jednání s pojišťovnou doporučuji navíc na záznam přímo vyznačit kdo je viník a kdo poškozený.
-v případě že: jste vy poškozeni a viník nehody se vykrucuje, nebo nechce sepsat záznam o dopravní nehodě, nebo není jasné kdo nehodu zavinil - zavolejte policii. V těchto případech by měla na místo nehody dojet a sepsat protokol.
-v případě že jste nehodu způsobili vy, nemá smysl dělat nějaké divadlo. Bývají i takoví blbci, kteří od nehody ujedou. To opravdu nedoporučuji, pokud nechcete škodu poškozenému platit ve výsledku ze svého, kvůli tomu jste přeci pojištěni. Opět, sepište záznam o dopravní nehodě a oznamte svému odpovědnostímu pojistiteli, že jste způsobil poškozenému škodu a doložte doklady které si od vás vyžádá(většinou hlášení, záznam o DN, VTP a ŘP).
V případě, že poškodí někdo Vás, obrátíte se na pojišťovnu VINÍKA. Jako poškozený máte hned několik povinností, přestože většinou poškození argumentují tím, že nic nezavinili a že by to měl řešit viník. Škoda je na Vaší straně a Vám vzniká nárok. Takže:
1) Nárok musíte uplatnit na pojišťovně viníka
2) Jako poškozený byste měl prokázat i rozsah škody - většina pojišťoven většinou posílá své techniky(nicméně na prohlídku technikem pojišťovny zákonný nárok není)
3) Při škodě z povinného ručení musí být vždy jasný právní základ. To znamená, buď musíte mít protokol od PČR, ze kterého vyplývá že Vás onen člověk poškodil, nebo mít vyplněný a podepsaný záznam o nehodě kde poškozený uznává vinu, nebo minimálně hlášení viníka na pojišťovnu kde uznává vinu. Pokud ani jedno z toho nemáte, tak nenastává právní základ pro plnění a pojišťovna Vám nárok zamítne, nebo přeruší.
K tomu placení viníka "z vlastní kapsy", které zde zmiňujete:
Pojistitel má právo vůči pojištěnému na úhradu škody jestliže(§ 10 zákona 168/1999Sb):
1) viník způsobil škodu úmyslně
2) řízení bez řidičského průkazu
3) odmítnutí zkoušky PČR na přítomnost alkoholu nebo omamných látek
4) řízení pod vlivem alkoholu nebo omamných látek
5) provozování vozidla bez jeho technické způsobilosti (pojišťovna musí prokázat že to mělo přímý vliv na vznik DN)
6) I tehdy, když není sepsán záznam o dopravní nehodě !
Další důležité věc, je úhrada škody. Z povinného ručení je nárok na úhradu "skutečné škody" a "účelně vynaložených nákladů" dle občanského zákoníku. Jestliže Vám tedy někdo poškodí vozidlo a díly staré 15 let, máte nárok na stejně opotřebené díly. Počítá se to dle technické hodnoty vozidla která je závislá na stáří vozidla, počtu ujetých km a objemu motoru. Jestliže tato hodnota je menší než určitá hranice, dochází k tzv. amortizaci(korekce nákladů na materiál). Ta hranice se pohybuje cca nad 6 let stáří a 110000 km(podrobněji viz znalecký standart 2005/I). V případě že tedy na takto starém vozidle provedete opravu výměnou za nové originální díly, pojišťovna Vám strhne určité procento amortizace od 30% až do 50% na materiál. Proto doporučuji u starších vozidel volit nějakou druhovýrobu nebo vrakoviště. V případě že se chcete amortizaci vyhnout, musíte mít havarijní pojištění.
Takhle je to velmi zhruba, kdyby jste ještě něco potřebovali tak si řekněte
