BMWKLUB Česká Republika, o.s. Logo
Header
Banner Autorozvody.cz

BMW Auto klub ČR

Veřejné diskusní fórum pod záštitou BMW Auto Klubu Česká Republika
Právě je pon 19.11.2018 17:41



Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 7 ] 
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: e34 odpor ventilátoru klimatizace
PříspěvekNapsal: pát 03.08.2018 22:31 
Offline
Registrovaný

Registrován: pát 04.11.2011 01:00
Příspěvky: 12
Bydliště: Jilemnice
Ahoj, mám dotaz. Na ventilátoru klimatizace (před chladičem), mně odešel odpor. Má označení 85w0.5ΩJ, větrák je funkční. Nezkoušel někdo měnit jenom ten samotný odpor? Neexistuje nějaká náhrada? Zkoušel jsem podle hodnot hledat na internetu, ale nikde jsem tenhle odpor nenašel. Budu rád za každou radu


Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
 Předmět příspěvku: Re: e34 odpor ventilátoru klimatizace
PříspěvekNapsal: pát 03.08.2018 23:32 
Offline
Člen Klubu
Člen Klubu

Registrován: čtv 11.05.2006 00:00
Příspěvky: 2322
Bydliště: Mariánské Lázně
Přečti si můj příspěvek z 04.06.2010 02:16 zde http://bmwklub.eu/forum/viewtopic.php?p=407917#p407917 , najdeš tady schéma zapojení i obrázky. Ten originální odpor 85w 0.5Ω už bude problém sehnat, dělat náhradní odpor z odporového drátu by sice možné bylo https://www.gme.cz/odporove-draty-category-2083 , ale bude problém s upevněním a na co to navinout. Ale řešení existuje např. zde https://www.gme.cz/dratove-rezistory-do-50w , tedy když si vybereš tento odpor https://www.gme.cz/rd-1r0-50w-5 .

Koupíš si 2 kusy toho 1 Ohmového odporu, zapojíš je paraelně (=vedle sebe), takže jejich výsledný odpor bude 0,5 Ohmu a výkonová ztráta na odporu bude 2x50 Wattů, Ty potřebuješ 85 Wattů, takže v pohodě a s rezervou.

Obrázek
:D


Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
 Předmět příspěvku: Re: e34 odpor ventilátoru klimatizace
PříspěvekNapsal: sob 04.08.2018 07:24 
Offline
Registrovaný

Registrován: pát 04.11.2011 01:00
Příspěvky: 12
Bydliště: Jilemnice
Paráda, koupím to a pak dám vědět jak to dopadlo :-D


Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
 Předmět příspěvku: Re: e34 odpor ventilátoru klimatizace
PříspěvekNapsal: sob 04.08.2018 10:55 
Offline
Člen Klubu
Člen Klubu

Registrován: čtv 11.05.2006 00:00
Příspěvky: 2322
Bydliště: Mariánské Lázně
Tak ještě několik poznámek, které se mi včera o půlnoci nechtělo psát:
- rozměr toho odporu je 50x29x15,5 mm, najdeš v technickém listě viz odkaz výše,
- dva odpory zaberou 2x tolik místa, takže na původní místo se Ti nevejdou, budeš muset najít místo jinde,
- k připojení musíš použít drát o průřezu 2,5mm, tedy žádný tenký "vlásek",
- zapoměň na letování, na dráty musíš nalisovat kabelová očka, použít šroubky, matičky a vlnité podložky.
:!:


Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
 Předmět příspěvku: Re: e34 odpor ventilátoru klimatizace
PříspěvekNapsal: sob 04.08.2018 11:02 
Offline
Registrovaný

Registrován: pát 04.11.2011 01:00
Příspěvky: 12
Bydliště: Jilemnice
Díky, odpory jsem objednal. Až to přijde tak, tak se do toho pustím.


Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
 Předmět příspěvku: Re: e34 odpor ventilátoru klimatizace
PříspěvekNapsal: pon 13.08.2018 12:39 
Offline
Člen Klubu
Člen Klubu
Uživatelský avatar

Registrován: čtv 16.06.2011 00:00
Příspěvky: 1756
Bydliště: Pilsen city
Můžu se vetřít se svým dotazem?

Cestovali jsme teď s E39 530i po Moravě a cca od poloviny akce jsem při zpomalení auta na cca 30km/h začal slýchat rachot od toho pomocného větráku, co je před motorem. Když se zastaví, tak má vrtule hrubý drnčivý chod a to tak nahlas, že se mi na pumpě báli lidi přejít před autem :twisted: . Není to klasický zesílený zvuk kvůli tomu, že klima jede naplno.

Mechanik mi teď něco dělal na autě a měl chvilku, tak to napíchl a říkal, že mu to žádnou chybu nevypsalo, akorát když si vrtuli diagnostika chtěla nějak nahodit (jestli jsem pochopil), tak prý 2x se nic nedělo, vetrák se neroztočil a chytil se až na potřetí.

V čem může být chyba? Kravál jsem přizuvoal možná nějakému ložisku, ale jestli to nemá souvislost ještě s něčím jiným? Má někdo zkušenost?


EDIT: zní to na 90% shodně s tím na videu, akorát to moje má trošku jinou hloubku a s klesajícími otáčkami když vypnu klimu, tak ten zvuk postupně klesá taky, až ztichne.

https://www.youtube.com/watch?v=M9VW_1JMXfA


Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
 Předmět příspěvku: Re: e34 odpor ventilátoru klimatizace
PříspěvekNapsal: stř 15.08.2018 11:29 
Offline
Člen Klubu
Člen Klubu

Registrován: čtv 11.05.2006 00:00
Příspěvky: 2322
Bydliště: Mariánské Lázně
Tak já Ti v pátek 10. dám odkaz na ventilátor za 3.500 se zárukou, aby jsi nemusel kupovat za 10.500 u BMW a Ty napíšeš, že tohle jako nový díl nepotřebuješ. A v pondělí po víkendové zkušenosti píšeš, že to auto s běžícím větrákem lidé obcházeli obloukem. :D

Tyhle vrtule (visko nebo elektro) se vyrábějí ve vstřikovacím lisu. Tj. granulát + barvivo, vstříknout do formy, pár desítek vteřin prohřát pod vysokým tlakem a výlisek je hotov. Potom se odstraní vtoky, výtoky a otřepy z lisování. Následně se výrobek vloží do šablony a pokud rozměromě vyhovuje, provede se jeho vyvážení. Tedy na některou nejlehčí lopatku se zabodne kousek plíšku jako závaží a je hotovo. Ten kousek plíšku je vidět:
- tady vlevo nahoře v 10:30 hod https://f.allegroimg.com/original/03e51 ... ea676b646f
- tady vpravo dole v 16:30 hod https://3.allegroimg.com/original/0190d ... 1621e213a3
- vyvažuje se i vrtule větráku v hospodě, viz https://www.gavri.cz/clanky-o-stropnich ... -to-resit/

Většina zbytků z lisování (i případné zmetky) se rozdrtí, rozemelou a přidají se do toho čistého granulátu. Tedy podobná bezodpadová technologie, jako u jednoho nejmenovaného výrobce masných výrobků. Ten přidává tzv. separát => rozdrcené a prolisované skelety, zobáky, pařáty, klouby a chrupavky. Ten podíl starých plastů může být až 40%, jde o to, kdo to pohlídá.

Ty plasty stejně jako všechno ostatní stárne a mění se jejich vzhled. Z původně lesklých a pružných předmětů se stávají předměty zašedlé a křehké. U výrobků z čistého granulátu se vzhled a mechanické vlastnosti udrží 12-15 let, u "vylepšeného" granulátu o 5-8 let méně. A taková vrtule má v zimě zepředu -20°C, zezadu skoro 100, když chytneš od protijedoucího auta šplouchanec mokrého sněhu, posypového materiálu a soli, dojde i k mechanickému poškození nebo deformaci. Takové křivé lopatky vypadají třeba takto https://1.allegroimg.com/s360/019802/50 ... e0ee8d8661 . A to plechové závažíčko zrezaví a jednoho krásného dne odpadne. Když budeš poctivě hledat, možná najdeš tu dírku, ve které bylo zapíchnuté. Takže aerodynamický hluk způsobují poškozené lopatky větráku a nevyvážená hmota.

U toho stejnosměrného motoru je k přepínání cívek a udržení otáčivého pohybu použit komutátor https://www.poradte.cz/elektronika/4659 ... tator.html . A pokud bude některý přívod přerušen, některá ploška nebude dobře vodivá nebo uhlík už je obroušen, tak elektromotor bude váhat s rozběhem, nebo bude potřebovat prvotní impuls - pohnout rukou. A teď znova pouvažuj, jestli tohle všechno zvládneš opravit, nebo koupíš nový.
:D


Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 7 ] 


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 15 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  

Český překlad – phpBB.cz
[ Time : 0.056s | 19 Queries | GZIP : On ]
banner
banner
banner